F-86F-30 Sabre

F-86 Sabre

1:48, Academy No.2162 (1998)
Az F–86 Sabre első generációs, nyilazott szárnyú, transzszonikus vadászrepülőgép, melyet az Amerikai Egyesült Államokban, az 1940-es évek végén fejlesztettek ki az FJ–1 Fury vadászrepülőgépből. A második világháború után az egyik legnagyobb számban gyártott nyugati harci repülőgép. A koreai háborúban meghatározó szerepe volt, 76 repülőgép elvesztése árán 792 ellenséges repülőgépet lőttek le velük. Részt vett az 1965-ös indiai-pakisztáni háborúban, a Pakisztáni Légierő gépei 14 vagy 15 indiai repülőgépet lőttek le velük, valamint az 1971-es indiai-pakisztáni háborúban, ekkor 31 indiai repülőgép esett nekik áldozatul. A repülőgépből fejlesztették ki az F–100 Super Sabre vadászbombázót.
(forrás:wikipedia)

a makett:

Már rég volt,hogy összeraktam a "vasat", de megpróbálom leírni részletesen. Maga a makett igazán szép, már csak a gondosan, külön-külön csomagolt öntőkeretek látványa is sejteti,hogy örömmakett. A panelvonalak negatívok, szépek,néhol viszont hiányosak és nem egyeznek (pl. a szárny és a törzs csatlakozásánál), ezeket el kell tüntetni és újrakarcolni. A szegecselés gyönyörű és pontos, viszont a törzsről elhanyagolták. Kár érte,pedig a törzsön sokat dobott volna (és persze a makettezőt is megkímélné a "házi" szegecselgetéstől). Az alkatrészbontás jónak mondható, a törzset nekünk kell kettészelni,ha úgy kívánjuk összerakni hogy a mellékelt hajtóműből látszódjon "valami". A hajtómű első ránézésre jó, de a kábelezés igen gyenge. Ilyen méretarányban én ettől azért többet vártam! A makett tartalmazza az egész csatornát a hajtóműhöz. A hatalmas beömlőn simán belátni,ha nem rakjuk fel a "védőcuccot". A futóművek és az akna kidolgozása szépre sikeredett. Ami a készlet legszebb darabja,az a kabin. A műszerek gyönyörűek és nagyából a helyükön vannak, a gázkar külön alkatrész. A szélvédő nem torzít, tiszta és a vastagsága is elmegy. Igaz,az ülést még lehet "tuningolni",de szerintem dobozból építve is megállja a helyét. A törzs mindkét oldalán megtalálhatóak a gépfegyverek, ezek minősége jó,bár kissé üresnek tűnik, mivel kábelezés itt egyátalán nincs.Ezt házilag vagy műgyantával pótolhatjuk. Engem még az zavart,hogy a csűrőlapokat nekünk magunknak kell kivágni,ha kitérítve szándékozunk megépíteni azokat, mivel egybeöntötték a szárnnyal.

az építés:

A kabinnal kezdtem az építést. Infókat kerestem a neten és szerencsére nem kellett sokáig kutatni. Az ülést javítottam fel, házilag gyártottam hevedereket drótból és maradék maratásból. Az ülésre párnát farigcsáltam műanyagdarabból. Az egész kabint világosszürkével festettem le, valamint olive zölddel a kerékaknákat és a féklapok mögötti részt. Sajnos a festékek számaira már nem emlékszem. Még a kinyitott doboz tanulmányozása közben eldöntöttem,hogy valamilyen diorámát készítek. A dolgok adottak: Két figura, melyek minősége nem rossz, használhatóak, (az egyik ülő, a másik "relax" pózban) hajtómű és a törzs hátsó részének megtartására szolgáló "kiskocsi". Utóbbinál úgy döntöttem,hogy a hajtóművet teljesen kiszerelt állapotban jelenítem meg, mert nem akartam a gép formáját megtörni azzal,hogy a hátulja külön áll. A "kiskocsit" használtam hajtóműállványnak, mintha a gép egy hajtóműcserére várna. A törsz összeillesztésénél nem voltak komoly problémák, néhány helyen kellett csak tömíteni. A hajtóműbeömlőt eltakartam,mivel elég nagy és be lehetett volna látni a nagy ürességbe.

A gép építése zökkenőmentesen haladt. Az egészet lefújtam króm ezüstre, majd a pár napot hagytam száradni. Mikor megszáradt, felmatricáztam. Nem használtam lakkot,mert a felület tökéletes alap volt. A matricák viszont elég vastagok, de legalább olvashatóak a feliratok. Egy viszonylag tiszta gépet szerettem volna megjeleníteni, ezért csak lepattogzódást festettem fel rá. Kétféle festési variáció közül választhatunk: Az '50 es években Koreában szolgáló Lt. Harvey L. Brown pilóta gépe, 67 FBS/18 FBS Osan(K-55), a másik pedig Charles McSwain pilóta gépe 39 FIS/51 FIW, Suwon(K-13). Ez utóbbi mellett döntöttem,mert a "sárga orrú" gépet szerettem volna elkészíteni.

Amig a gépen száradtak a matricák, festékrétegek, ezzel párhuzamosan elkezdtem építeni a "kiskocsit". Vigyázni kellett az alkatrészek öntőkeretről való leválasztásáról,mert vékonyak voltak a darabok. Szerencsére nem történt "baleset" és sikerült összeállítani, majd tömítés és csiszolás után lefestettem sárgára. A lepattogzódásokat igen erőteljesre festettem sötétbarna festékkel, mert végülis elég gyakran használt eszköz volt, és nem hinném,hogy nagyon vigyáztak rá.
Erre fog kerülni a hajtómű, amiről lecsiszoltam a ráöntött kábleket, és pótoltam rézdrótból.
Következett a figura. Az álló pózban lévő figurát használtam fel, melynek ruháját különböző zöldek keverékéből festettem le. Mikor a gép megszáradt,felszereltem a gépfegyvereket, és bekábeleztem rézdróttal. Végül felraktam a törékeny alkatrészeket, (pitotcső, plexi,stb...) Az egészhez már csak az alapot kellett elkészíteni,ami nem okozott nagy fejtörést. Az egész egy 22x18 cm-es alap, amire méretre vágott kartonból készítettem a betonlapokat. A maradék helyre pedig homokot ragasztottam, amit barna festékek keverékével festettem le. Aztán műfüvet szórtam rá ill. néhány helyre a betonlapok közé. Természetesen a betonlapokat előtte festettem le.Végül pigmentporral koszoltam a területet.

Összességében meg vagyok vele elégedve, szép makett apró, de javítható hibákkal.
DSC05888
DSC05888
DSC05890
DSC05890
DSC05892
DSC05892
DSC05894
DSC05894
DSC05895
DSC05895
DSC05896
DSC05896
DSC05899
DSC05899
DSC05901
DSC05901
DSC05902
DSC05902
DSC05903
DSC05903
DSC05904
DSC05904
2010.07.14.
Utolsó módosítás: 2010.07.15.
Emil, Balassagyarmat
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Rommel93
2010.07.15. 10:23:36
Szervusz Emil!
Nagyon tetszik a munkád, nem vagyok "repülős", de a Sabre a kedvenceim közé tartozik.
Hornet102
2010.07.15. 10:48:47
Nagyon tetszik a makett! Szép munka! Nekem nagyon tetszenek az Academy készletei!
Annyit azonban hadd kérdezzek meg, hogy a 76/792 arányt hol olvastad? Én 78/792 arányra emlékszem...
S ez a generáció kérdés... Abba inkább bele se megyek..
De a vas nagyon tetszik! Gratulálok!
Emil
2010.07.15. 12:36:20
Köszönöm a hozzászólást.
Kedves Hornet102: Az az igazság hogy a wikipedia-ról írtam a dolgokat. Csak elfelejtettem feltüntetni hogy honnan a forrás.
Kferro
2010.07.15. 12:43:12
Nekem összességében tetszik a kompozíciód, jó ránézni.
Azonban van két dolog, ami zavar:

1. A szárny kilépőélének a vastagsága. Erre a következő makett esetében figyelj.
2. Ha anyagi helyzeted megengedi, használj matricalágyítót, mert nagyon sokat dob az összképen.

Ezektől eltekintve tetszik a Sabre. Csak így tovább!
Emil
2010.07.15. 16:28:37
Köszi Kferro, majd legközelebb jobban figyelek :)
kató
2010.07.15. 17:57:39
Üdv Emil !
Szép munkát végeztél .
Csak annyit tennék hozzá , hogy a helyedben biztos kipaneleztem volna a gépet ! Bár tiszta gépet akartál készíteni , ilyen sok kopásnak ellentmond a vadonatúj tisztaságú felület . Ne legyen retkes , de a kormányfelületeknél , gyakran bontott paneleknél elfért volna egy kevés ! Látványosabb , változatosabb lenne az egész . És a hajtómű is plasztikusabb lenne bemosva , szárazecsetelve .
(Azt csak zárójelbe , hogy hajtóműcserét bombával felszerelt gépen nem nagyon végeznek ... :) De ez már tényleg csak kötözködés !)
Mindezek ellenére gratulálok , mutatós darab !
Emil
2010.07.16. 11:00:07
Köszi kató! Gondolkozok rajta hogy tényleg kikellene panelezni legalább a kormánylapoknál, lehet jobban kiemelné az egészet. A hajtóművel kapcsolatban igazad van :) Fogjuk rá hogy épp a bombákat készülnek levenni csak nincs még ott a személyzet :P
DDani
2010.07.17. 20:15:58
Hello Emil!
Ember ez nagyon jó lett-bár én kicsit elfogult vagyok a géppel szemben,megvan minden fellelhető méretarányban a Mike's Bird-de itt nincs is sok szükség elfogultságra a jó véleményhez,tényleg nagyon szép lett.Bár ami nekem szemet szúrt a már fent említett matrica lágyító elhagyása,az azért úgy hiányzik...sokkal szebb lett volna a matricázás,illetve a dioráma mérete.Miért jó hogy a gép lelóg róla?!csupán 5cm kéne és tök jól nézne ki.Mindenesetre nekem nagyon tetszik,csak így tovább!

Jó Építést!
DDani
2010.07.18. 08:19:09
Hello Emil,jó reggelt!
Annyival szeretném még kiegészíteni a tegnapit,hogy a dioráma méretére vonatkozót úgy általánosságban értettem,ne vedd bántásnak,illetve hogy a matricalágyító nem is annyira anyagi helyzet függvénye.Én 1200Ft körül szereztem be, szerintem igen jó minőségű,megéri(Mr. Mark Setter).
Továbbra is eszméletlen a géped,egyre jobban tetszik :D

Jó Építést!
Emil
2010.07.19. 14:09:24
Dani köszi a dícséretet! Azóta már szereztem be matricalágyítót :) Mint már említettem nem most épült a 'vas' szóval gondolkodom rajta hogy megépítem mégegyszer mert szeretem ezt a gépet, természetesen nagyobb alappal :)
Viktor82
2011.01.07. 16:48:04
Hali!
Nagyon tetszik a maketted,szerintem profi munka!
Emil
2014.11.08. 12:32:58
Köszönöm az elismerő szavakat:) Azért attól még messze van szerintem :DD
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció