F/A - 18 Hornet makettek összehasonlítása (1/72)
Az alábbiakban szeretném a ma (2021 márciusában), általam ismert 1:72-es léptékű F/A-18 Hornet készleteket górcső alá venni, elsősorban a „klasszikus”, avagy „legacy” Lódarázsra fókuszálva. A Super Hornet verziókat épphogy csak megemlítem, csakis a teljesség kedvéért, mert kevésbé vagyok járatos ezekben a készletekben. Ami róluk alább olvasható, az is minimum 90%-ban a hozzászóló makettező kollégák értékes tudását és tapasztalatait tükrözi. Remélem, némi segítséggel szolgálhatok mindazoknak, akik darazsat építenének, de nem tudják, merre induljanak, melyik kitet vegyék, vagy csak egyszerűen nem tudnak eligazodni a gyártók bőséges, változatos, ám olykor igencsak kaotikus kínálatában.
Ez a cikk az egyik itteni fórumhozzászólásomból nőtte ki magát, amihez felhasználtam több fórumozó hozzászólását. Köszönöm Zolinak, Tibcsinek, f2d-nek, atikának, bobi77-nek az értékes észrevételeiket, pontosításaikat, kiegészítéseiket, Lászlónak az ATARS verzióval kapcsolatos rengeteg eszmecserét, borisznak pedig a bátorítást.

A Hornet a kedvenc gépem, párat építettem, párat láttam dobozban, sokat olvastam a kitekről, kiegészítőkről. Hogy melyik a legjobb? A válasz attól is függ, hogy milyen verziót milyen felségjellel, mennyi munkával és mennyi pénzért építenénk. Ez az én meglehetősen szubjektív listám az 1/72-es Hornetekről:

Proto, nullszéria: Hasegawa, Italeri, Airfix (úgy tudom, a nagyon régi Italerikben és az Airfixben vannak ős-póttankok).

A: Academy (némi „downgrade” árán), Fujimi (pl. a vezérsíkok gyártó utasításai mentén végrehajtott „lebutításával”), Hasegawa, Italeri, Hobby Boss. Airfix

A+: bármelyik készletből építhető, de az Academy dobozból kínálja ezt az alverziót (pl. a látványos USMC Red Devils századparancsnoki gép), adottak az IFF antennák, maximum erősítéseket kell csinálni/venni a vezérsíkokra stb.

B: Fujimi, Hasegawa, Italeri (ezek mennek dobozból), vagy Academy (A + D kitbash)

CF-188: bármelyikből építhető – legtöbbször némi scratchbuild-del. Kései verziót a dedikált Academy spanyol/kanadai/ausztrál verzióból (#12419), vagy az „A+”-ból, hiszen szinte teljesen megegyeznek az A+ és az ausztrál verziókkal, csak az azonosító reflektort kell pótolni házilag (úgy láttam, hogy a dedikált 12419-es sajnos csak a matricáiban különbözik az A+-tól, Asraam ugyanúgy nincs az ausztrál gépekhez, és ha jól láttam reflektor sincs a kanadaiakhoz…). Korai verzióhoz dobozból (dedikált CAF kiadások): Fujimi (ehhez öntvényként jár a reflektor), Hasegawa, Italeri, régi Airfix (ezeknél a gyártók matricákkal jelenítették meg a reflektort)

C: Academy, Fujimi, Hasegawa, Italeri

C kései: Academy dobozból (IFF antennák), Fujimi, Hasegawa, Italeri

D: Academy, (szerintem nem nyomják, alig találni valahol, ott is elég drágán), Fujimi, Hasegawa, Hobby Boss

D ATARS: Academy D + Wolfpack, vagy Attack Squadron kiegészítő szettek - mindkettő alapvetően az Academyhez készült, de többletmunkával valószínűleg ugyanúgy felhasználható az összes többi „D” kithez is. A Model Maker kínálatában többféle matricaív is kapható hozzá (Vikings, Green Knights stb.) Érdekesség, hogy elméletileg az Italeri F-18R készletéből is neki lehet állni.

R/RF-18: Italeri dobozból - tudtommal ők adták ki egyedül ezt a minimális darabszámot megélt felderítő változatot.

X-53 (módosított Hornet-ek a NASA számára): Fujimi, Hasegawa, Minicraft

E: Academy, Hasegawa, Italeri

F: Academy, Hasegawa, Italeri

G: Academy, Hasegawa


A készletekről én ezeket tapasztaltam:

Klasszikus, vagy "legacy" Hornetek:

Academy: A legjobb döntés, a legfrissebb, legpontosabb, legalakhűbb Hornet a piacon. Pontos illesztések, finom részletek, szép felületi kidolgozottság jellemzik. Tisztességes mennyiségű, szépen elkészített függesztmények stencil matricákkal ellátva: póttankok, 4 db GBU-12 (akár double rack-en), Sparrow, Sidewinder, ASQ-173 & AAS-38 FLIR kombó (az összes elérhető kit közül az Academy-é a legszebbek, szerintem még gyantából is érdemes lehet lemásolni őket). A "vak" beömlője nem vészes, korántsem olyan egyszerű, mint a Hasegawa és a Hobby Boss makettek esetében, és semmiképpen sem olyan primitív, mint pl. az Italeri, Airfix kitek szívói. Az egyetlen komoly negatívuma viszont egy igen súlyos, nagyon durva, egyszersmind érthetetlen hiba: teljesen rosszak, s javíthatatlanságuk miatt használhatatlanok a főfutók szárai! Az alakjuk egyáltalán nem jó, és teljesen rossz szögben is állnak. Nincs meg a jellegzetes terpesztésük, a kész repülő úgy áll rajtuk, mintha (már elnézést) „beszart” volna. Én nem tudom, hogy a kiegészítő gyártók lecsaptak-e erre a lehetőségre, de sokan arra esküsznek, hogy kell venni egy Italeri E Hornetet, és annak kell felhasználni (műgyantából lemásolni, vagy egész egyszerűen kannibalizálni) a futószárait. Sok kiegészítő kapható hozzá (pl. a zseniális, ám kissé drága Eduard BIG ED Pack).
Wolfpack szárnyakkal és Italeri futóművel nagyon szép lehet a végeredmény:

https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235005631-172-camo-fa-18c/

Fujimi: Az Academy készletének érkezése előtt ez volt a legszebb, legrészletesebb, legigényesebb klasszikus Hornet a piacon. Még most is bőven megállja a helyét. Néhány helyen olvasni, hallani alakhibákról (talán az orra „duci” egy kicsit, és talán a pilonjai nem olyan jók). Bontása, néhány helyen az illeszkedése, de főleg kiemelkedő részletezettsége miatt (rézzel „kivert” kabin, szívócső, lokátor) kissé bonyolultabb összerakni. A kabin oldalkonzoljai korántsem olyan kidolgozottak, mint egyéb Fujimi makettek esetében (pl. A-6 Intruder), de ezért bőségesen kárpótolhatja a makettezőt, hogy van hozzá gyárilag egy bélyegnyi rézmaratás is (HUD, kabintető keret, visszapillantók), nyitható orrkúp a lokátorral, és csakis ennek van végig teljesen kidolgozott beömlője. A kanadai CF-188 és finn, svájci, kuwaiti „C” verziók is építhetőek belőle dobozból, mert a dedikált készletekben megtalálható az ezen légierők gépein elmaradhatatlan reflektor (B keret 8-as alkatrésze, de ugyanúgy megtalálható a kereten a "sima" fényszóró nélküli lemezburkolat is). Tipikus japán készlet: precíz kidolgozottság, szép öntvények, szépek a matricái, és függesztményként alapvetően csak póttankok (hallottam már olyat is, hogy ezeknek a formája véleményes), Sidewinder és Sparrow van hozzá, későbbi verziókban ASQ-173 & AAS-38 FLIR. Kis szerencsével viszonylag barátságos árakon is kifogható, de jellemzően nem túl olcsó – a „limited”, speciális matricás kiadások drágák főleg (bár mondjuk azokhoz a különleges, szép matricákon kívül jellemzően bombákat is csomagolnak, szintén double rack-en, így azért már alaposan meg is pakolhatóak a pilonok).
Aki megnézné összeállítva, annak figyelmébe ajánlom ezt az egészen elképesztő makettet:
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/61223-detailing-a-fujimi-f-18-172-parts-i-ii-iii-and-iv-final/

Hasegawa: tipikus Hasegawa, korrekt, jó készlet, de a beömlők illeszkedésével meggyűlhet a bajunk (fura a bontása) és kabintetőnél is nagyon kell figyelni, ha csukott állapotban szeretnénk megjeleníteni. Sokan mondják picit formahibásnak, nekem nem tűnt fel. Vitathatatlanul a leggyengébb pontjai a futóaknák és a beömlők: a futóaknák kidolgozottsága szinte jelképes, ráadásul „sekélyek”, nincsen mélységük. A beömlők pedig üresek, két kis műanyag lap akadályozza meg, hogy keresztül láthassunk a törzsön. A kabin műszereit, konzoljait a cég bevett szokásához híven csak matricákkal jelenítik meg. Nincs hozzá sok függesztmény, csak két Sidewinder, két Sparrow, három póttartály, és a későbbi verziókhoz a ASQ-173 & AAS-38 FLIR. Az „alap” kiadásai elég olcsón elérhetőek – kivéve a spéci „limited” edition-öket, azok nagyon drágák tudnak lenni. Ezeknek viszont a változatos, és szépen kidolgozott matricák mellett egyéb előnyeik is vannak: az eredeti kanadai festést is tartalmazó készletben megtalálható (igaz, matrica formájában) a jellegzetes azonosítóreflektor (pl. 810, 811, 02181 számú készletek).
Standard „A” verziót már régen láttam, nem tudom, jelenleg gyártják-e (gyanítom, épp hogy nem), de aki ezt a verziót építené, akkor sem kell, hogy lemondjon a Hasegawa-ról, ugyanis a „C” gyakorlatilag az eredeti „A” „felturbózása”, minden új „C”-specifikus alkatrész külön plusz kereten kapott helyet. Vagyis ezek felhasználása nélkül dobozból építhető egy „A” is – persze a matricákat ebben az esetben külön be kell beszerezni. (Megjegyezném, hogy véleményem szerint a Blue Angels „A” készlet matricái nem színhelyesek, a harsány kanárisárga helyett szinte aranyszínűek, aki ezt építené, vegye mellé az Italeri, vagy Hobby Boss angyalait, esetleg külső gyártó matricaszettjét). Ugyanezen elv mentén alakították ki a D verziót is a japánok, tehát ez a kit is dobozból „visszabutítható” B-re.
Rengeteg gyanta és réz kiegészítő kapható hozzá, kb. a legtöbb. Szerintem az Academy mellett ez a legjobb ár-érték arányú, igazán ütős darázs építhető belőle – bár pl. a gyártó F-16-osaihoz hasonlóan manapság már azért több „scratchbuild”, gyanta és réz kiegészítő, valamint ügyesség és idő kell hozzá.

Italeri: nagyon régi cucc, tán 40 éves, ugyanez az öntvény köszön vissza a Revell*, Tamiya**, KP, Bilek, Matchbox, Hobbycraft, Testors dobozaiban is. Előnyei, hogy az egyik legalakhűbb, a futószárai, futóaknái, pilonjai szerintem ennek a legjobbak, dobozból építhető egy-és kétüléses verzió is, sokszor gombokért hozzá lehet jutni, általában valamennyi gyártó valamennyi készletéhez szép és érdekes matricákat csomagolnak. Viszont nagyon nagy kihívás igazán szépre megcsinálni, mert negatívum elég sok akad. Röviden: semmilyen részlet nincs rajta. Hosszabban: nagyon finomak, de pozitívak a panelek, hogy élethűbb legyen, újra kell karcolni – és már csak azért is ajánlott, mert a néhol kifejezetten pocsék illesztések miatt elég sok tömítő kell hozzá, és akkor értelemszerűen sérül, elvész a pozitív panelezés. Egyáltalán nincs se kidolgozott beömlőnyílása, se kiömlője (sőt, a zárt kiömlőknek még lemezrajzolatai sincsenek!), egyáltalán nincs az orrán gépágyú (!), a műszerfalak még nyomokban sem emlékeztetnek az eredetire, sőt a hátsó pultnak a műszerezettsége mellett még a burkolat kontúrja sem stimmel, nemhogy a "D" WSO munkahelyére, de még a "B" tréner első műszerfallal megegyező hátsó műszerpultjára sem hasonlít (a koraiakhoz és a Wild Weasel-hez még matrica sem imitálja a műszerfal(ak)at és konzolokat, a későbbi verziók matricaívein már jellemzően helyet kaptak). A HUD egy műanyag tömb, a műszerfal borítására öntve. A katapultülések alig emlékeztetnek az SJU (Mb10: A/B, korai C/D) / NACES (Mb14: kései C/D) verziókra. A függőleges vezérsíkok tetejének teljesen rossz a kontúrja: íves, ezt minden verzióhoz egyenesre kell csiszolni - ráadásul jobbára a különleges kiadások díszes vezérsíkmatricái is követik a rossz kontúrt… A szárnyvégi síneknél hiányoznak a villogók, terelőfülek (mondjuk ez a többi gyártóra is igaz). A korai vintage öntvényeknél csak proto póttartály van, a későbbi széria gépekhez nem jók. Egyedül ennél nem nyitható a vezérsíkok közötti törzsféklap - igaz, ezek kb. soha nincsenek nyitva földön álló gépeknél.
Folyamatosan fejlesztették, gyúrták ezt a kitet, változott a fegyverzet: kezdetben tán mk 84-esek (ezek az idők során lekerültek az öntőformáról), 2 db (jellegtelen, bármiféle részletet nélkülöző) Sparrow, 2 db Sidewinder (nagyon rosszak), Harm (jó), Harpoon (jó), később került rá AN/AAS-38B FLIR duó, ezért a törzsoldali fegyvertartók (egybe öntött) kiegészítő felfüggesztőket kaptak, viszont ezek miatt csak vágás-csiszolás után helyezhető fel Sparrow. Felfegyverezve dobozból csak korai USN, MARINES (Harpoon / Harm / Mk84., Sidewinder, Sparrow), korai ausztrál (Sidewinder + Sparrow + Harpoon / Mk84.) és kanadai (Sidewinder, Sparrow, Mk.84) építhető. Fegyver nélkül tán korai svájci, korai finn (a finnek sosem használtak sem Harm-ot, sem Harpoont, a svájciak pedig eleve csakis légvédelemre használják), kuwaiti és a korai kanadai verzió scractbuild, vagy matrica reflektorral (A Cougars oktató század, majdnem mindig fegyvertelenek a gépek, vagy épp gyakorló Sidewindert hordoznak). Dobozból későbbi verziókhoz nem jó ez a készlet, sem erősítések, sem IFF antennák, sem infracsapda vetők (szívócsatorna alá, vagy pilonra szerelve), sem AIM-9X, sem AMRAAM, sem GBU & JDAM bombák, sem ASRAAM nincsenek hozzá, finn, svájci, ausztrál, kuwaiti, kurrens MARINES verziók nem is játszanak, még fegyverzet nélkül sem). Rezek sincsenek már hozzá nagyon, legalábbis én alig találtam, Airvawes kabinbelső és külső alig fellelhető, az Eduard F-18A rézlapja ezer éve nincsen forgalomban. Dedikáltan Italerihez készült gyanta kiegészítőkről elve nem is hallottam. Furcsa, hogy a minőségéhez képest a spéci matricásak irreálisan drágák tudnak lenni.
De matrica fronton mégis jól állnak az Italeri (és a klón) kitek: gondolom, mivel elsősorban a matricákkal akarják újra-és újra elsütni ezt a szerszámot, alapvetően szép jelzésekkel árulják őket, és a legtöbb esetben legalább kettő, de inkább több dekorációs alternatívát ajánlanak. Ha valakinek egyáltalán nem szimpatikus, mert 2021-es szinten túlságosan primitívnek, „outdated”-nek találja akkor se vesse el teljesen: ha másért nem, akkor a pilonjaiért, a futószáraiért, és futógondoláiért (Ha van otthon Academy, Fujimi), valamint a matricáiért érdemes lehet megvenni az Italerit, vagy bármelyik klónját. Vagy csak játszani egy jót, tét nélkül – vagy épp, ha a tét nagyon is magas az „innen szép győzni” mondás szellemében.
Külön érdekesség még, hogy a kísérleti felderítő együléses F-18(R) és a kétüléses RF-18D verziókat is egyedül az Italeri adta ki, egy speciális átlátszó (szenzor- és kamerasziget az orr alján) és kb. három műanyag (módosított takarólemezek az orrfutó aknán) elemet hozzáadva az alap készlethez. Akár egy ATARS alapja is lehet - már ha talál az ember, én ilyen esetben lehet, hogy nem haza, hanem egyenesen egy becsüsöz vinném.
*Revell: Vigilantes C-verzió, (vagy még a Dambusters "Chippy-Ho"): ebből némi munkával mutatósat lehet építeni, csak panelezni kell, igazítani a függőleges vezérsíkokon, gyanta ülés kell bele, amúgy meg a műszerfalat, kabin-konzolokat, a gépágyú nyílásait is megoldották matricákkal. Stencil, dekor is van hozzá tisztességesen - a matricák vastagok kicsit, de szépek, egészen látványos lehet a végeredmény (bezsákoltam már).
**Tamiya: ha akad, esetleg fillérekért érdemes lehet venni kéz alól, újonnan egyáltalán nem, mert szögre ugyanaz mint a régi Italeri "Wild Weasel" - csak sokkal drágább. Egyszer elgondolkodtam rajta a „Marauders” századjelvényei miatt, de arra jutottam, hogy ezért nem éri meg.

Bevallom, nekem ez a kit a szívem csücske, bár belátom azt is, hogy ez már a perverzió határait súrolja. :D
Odafigyeléssel, rengeteg plusz munkával ebből a készletből is ütős lehet a végeredmény:
http://arcfig.com/Gal8/7201-7300/gal7253-F-18-Williams/00.shtm

Airfix, Heller: ugyanaz a két készlet. Az Airfix a korai dobozokban az egyik kanadai és az USN „Valions” századhoz ad matricákat (a kanadaihoz ily módon mellékelik a reflektort is), a Heller pedig korai ausztrál és spanyol felségjeleket biztosít. Viszonylag pontos az alakja, de nagyon durva, elnagyolt. Itt sincsenek részletek sem a kabinban, sem a futóaknákban, sem a beömlőkben, sem a kiömlőkben. Ugyanakkor a kabintető és a törzsféklap nyitható. Dobozból csak korai „A” építhető belőle (úgy emlékszem, nincs hozzá még LEX terelő sem, nemhogy újabb felszerelések, antennák stb.). A fegyverei meglehetősen primitívek, a póttankok alakja szerintem hibás. Most újra nyomják, ismét megtalálható az Airfix kínálatában (legalábbis én nem találkoztam semmilyen hírrel, információval, ami arra utalna, hogy a gyártó előállt volna egy új szerszámmal), két verzióban, de szemérmetlenül magas áron. Az egyik változat esetében még valamennyire meg is értem az árcédulát, mert az egy starter készlet kezdőknek, adnak hozzá ragasztót, ecsetet, festékeket (ám tudtommal a matricák kései verziókhoz valók, ezt a kis csalást az újra kiadott F-16-osukkal is elkövették). Ugyanakkor a „Top Gun” kiadás (a Top Gun 2 mozifilmből Maverick gépét hivatott megjeleníteni) egészen elképesztő: ez nem set, mindössze egy hagyományos makett, a megfelelő matricákkal ellátva, gondolom a magas vételár tetemes részét a brand és a copyright teszi ki, nevetséges. Ha valaki venné, mert gyűjtő, vagy mert szívesen megpróbálkozna vele, inkább kéz alól vegye, úgy még talán meg is érheti az árát. Nálam a Hornet-mánia miatt fenn van a radaron, bár (nem csak) szerintem a leggyengébb készlet.*

*Minicraft: ezt a készletet egyáltalán nem ismerem, kizárólag a teljesség kedvéért említem meg. A Scalemates és a netes képek, mustrák tanúsága szerint ez egy borzasztóan gyenge készlet, ahogy látom, lehetséges, hogy az Airfix/Heller páros is magasabb szintet képvisel. Fogalmam sincs, milyen az alakhűsége, de szemmel láthatóan elnagyolt, mindenféle részletet nélkülöző makett (pl. a katapultülés ülőlapja és az oldalkonozolok a padlóra öntve, egybeöntött kabintető stb.) A meglehetősen egybehangzó netes vélemények szerint az elemek minősége, illeszkedése, valamint a kit bontása miatt az összeállítása horror. De persze lehet, hogy én ezt is bezsákolnám valamikor. :) Ha jól látom, ezt kiadta a Revell, a Sunny és az Entex is.

Hobby Boss: viszonylag új, és értelmes kit. Érzésem szerint, a szerszám tervezői mintha kissé sokat nézegették-méregették volna a Hasegawa Hornet-et. Alakhűnek tűnik, a kidolgozása szerintem szép. A kevés alkatrésznek, a logikus bontásnak, és a részletek visszafogottságának köszönhetően könnyen összeépíthető. De van vele két komoly probléma: 1. az első és talán legnagyobb hibája hasonló, mint ami az „új” Airfix darazsak esetében is megfigyelhető: ha olcsón bukkanunk rá, meg szabad venni, de egyébként szerintem nem éri meg igazán. Irreálisan drága tud lenni ahhoz képest, hogy mennyire egyszerű, részlethiányos kit. Az árát pont rosszul „lőtték be”: "óccsóegyszerűnek" drága, drágának meg "óccsóegyszerű". Láttam már majdhogynem Academy, Fujjimi, Hasegawa árszinten is, ami szerintem teljességgel irreális. Én persze biztosan megveszem majd, akár boltban is, mert még nem készítettem el, és nagyon kíváncsi vagyok rá. Aki egy „gyors” és látványos darazsat szeretne a polcára különösebb vesződség nélkül, annak szintén ajánlom, aki viszont komolyabbat, igényesebbet építene, az ezen a pénzen vegyen inkább koreait, japánt 2. a részletek szinte teljesen hiányoznak, elnagyoltak, nincsenek se kidolgozott futóaknák, se beömlők, se LEX terelők, de (valamilyen érthetetlen oknál fogva) még fékezőhorog sincs a kereteken – ezt pótolni kell mindenképpen. A kabinba jutnak műszerfal- és konzol matricák, de minimum szerezni, vagy barkácsolni kell hozzá egy rendes botkormányt, HUD-ot és szükséges még egy gyanta ülés – a részletezést én tovább nem bonyolítanám, mert ez az egyetlen kit a felsoroltak közül, amelyiknek (barkácsolás nélkül) nem nyitható a kabinteteje. Fegyverzet egyáltalán nincs hozzá, a függesztmények kimerülnek a póttartályokban – itt megjegyezném hogy az összeállítási útmutató rossz helyre, a „külső” (2-es és 8-as) pilonokra javasolja elhelyezni a póttankokat, ám a klasszikus Hornetek (a Superbuggal ellentétben) nem tudják valamennyi konzoljukon hordozni a tartályokat, kizárólag a 3-as, 5-ös és 7-es felfüggesztő pontokon). Az „A” készlethez a mellékelt marticákkal dobozból mindkét gép megépíthető, mindkettő demo (Blue Angels, és egy kanadai évfordulós festésű), így a fegyverzet hiánya nem akkora probléma. A másik HB Hornet, a „D” verzió (természetesen a LEX, HUD, botkormányok, katapultülések, fékezőhorog stb. pótlása után) is építhető dobozból: a Gladiators át/kiképző század (Az Italeri egyik opciója is ez), ahhoz szinte egyáltalán nem szükséges fegyverzet, a Vikings CAG gépe pedig legalább látványos (ez azért persze elbírna némi skulót, pl. egy pár GBU-24 „nagykalapácsot”, ha már „night attack” verzió).

Ebben a léptékarányban a dedikált Fujimi kiteket leszámítva gyárilag egyik készlet orrán sincsen alkatrész az azonosító reflektor elkészítéséhez, ha kanadai, svájci, finn, kuwaiti gépet építenénk, ez majd’ minden esetben házi feladat, bár az Italeri, a Hasegawa és a régi kiadású Airfix matricával meg szokta oldani olykor. A Fujimit kivéve egyiknek sincs végig kidolgozott beömlője, de pl. a Hasegawához legalább megvásárolható gyantából (Quickboost, szép, de kihívás beépíteni), és a takaró FOD mindig megoldás minden makettnél.

Egyetlen gyártó sem kínál 1:72-es léptékben ATARS D-t, de az Attack Squadron és a Wolfpack kínálatában megtalálhatóak az átalakító készletek (gyanta és réz alkatrészekkel). A Wolfpack-hoz volt szerencsém, abban minden lényeges alkatrész megtalálható (a gépágyú nélküli orrkúp a felderítő egységgel, az új futóajtók, a szívócsatorna alatt infracsapdavetők, átdolgozott hátsó műszerfalborítás stb.). Mindkettő az Academy „D” készletéhez készült. A Model Maker készített szép ATARS matricákat.
Ellenben ide kívánkozik még, hogy a korai, együléses felderítő Hornet megjelent az Italeri / Testors kínálatában, de az az elvetélt RF-18-ast ábrázolta, nem pedig az ATARS-ot - aminek az alapját az RF-18 program adta. Tehát habár az Italeri sohasem adott ki ATARS Hornetet, a kithez adtak plusz alkatrészeket (egy átlátszót a felderítő egységhez, és a kb. 3 darabból álló módosított orrfutóakna-ajtókat), amelyek azon szenzorokat jelenítik meg, amikhez hasonlók később a USMC ATARS gépein jelentek meg. Amúgy a többi kereten a standard, mai napig használt elemeket találjuk. Ha valaki be tudja szerezni az Italeri RF-18 kitet, akkor már jó kiindulási alappal rendelkezik, hogy ATARS-t építhessen, hiszen a kétüléses opció ugyanúgy adott dobozból, az infracsapda vetőket, a módosított hátsó műszerfalat stb. sokkal egyszerűbb lehet házilag legyártani, mint az orrban található felderítő egységet. És ebben az egy esetben mégiscsak előny, hogy az Italeri nem vesződött a gépágyú kidolgozásával.

Egyikhez sem jár szívócsatorna alatti infracsapda szóró. Az ausztrál gépekre jellemző pilonra szerelt infracsapda kivető és Asraam rakéták sem találhatóak meg egyik készletben sem.
Tudomásom szerint egyik készletben sincsenek szárnyvégi terelők, villogók.
Ezidáig egyetlen készlethez sem mellékeltek kuwaiti felségjelzéseket – nem sok díszt hordanak, de a különleges sivatagi kamuflázs feldobja a Hornetek „A szürke ötven árnyalata” világát. A szükséges matricák pl. a Hi Decal 72023-as ívén megtalálhatóak.
A törzsféklapot egyedül az Italeri makettjén nem lehet nyitott állapotban is megjeleníteni.
Dobozból, alakítás egyik 1/72-es „legacy” Hornet készlet esetében sem lehet kitéríteni a szárnyak mechanikáját (bontástól függően maximum a vezérsíkokat, terelőket), csakis kisebb-nagyobb barkácsolás és / vagy gyanta kiegészítők segítségével (pl. Wolfpack).
A legjobb futószárak minden kétséget kizáróan az Italeri készlethez járnak. Az Academy futószárait mindenképpen le kell cserélni ezekre. A Hasegawa futószárai nem rosszak, de ott is érdemes lehet lecserélni az Italeri futóira, „be is fogadja”.
A legjobb pilonokat szintén az Italeri adja, bármelyik készlet feldobható velük, de a Fujimi különösen.


Super Hornet (E, F, EA-18G):

1. Academy
2. Hasegawa / új szerszámos Revell
3. Italeri / Tamiya / régi szerszámos Revell


Academy: A legjobb, legalakhűbb, legrészletesebb, legszebben kidolgozott Superbug. Tudtommal egyedül ezt a kitet nem érintik a Revellnél és a Hasegawa-nál megfigyelhető „gerincproblémák”. Érdekes ellentmondás ugyanakkor, hogy bizonyos szempontból „rosszabb”, mint a klasszikus, mert ez az Academy összepattintós "MCP" korszakából van (többek között ezért is jár mindegyik verzióhoz egyrészes kabintető…). Persze nem rossz kit, sőt, kifejezetten szuper ( : ) ), csak igazán kár ezért a hülyeségért. Fontos, hogy kéz alól vásárlás esetén a nagyon korai gyártású F-et érdemes kerülni, mert sokan panaszkodtak arra fórumokon, hogy pocsék matricái voltak: öntapadós jelzéseket mellékeltek az áztatósok mellé, ezen utóbbiak viszont az Academy legrosszabb hagyományait idézték: merev, rosszul tapadó, ívekre nehezen simuló jelzések voltak. Ha jól tudom, a gyártás során később ezt a hibát korrigálta a gyártó.
Ez a videó jól demonstrálja, hogy plusz munkával micsoda elképesztő végeredmény érhető el ebből a kit-ből:
https://www.youtube.com/watch?v=5-hXQ-BjhPU&ab_channel=PLASMO-plasticmodels

Hasegawa: hasonló a felállás, mint a klasszikus Hornet-ük esetében: általában alakhű, szép, itt már vannak fegyverek, bár a kabin még mindig matricás. Ezekhez is hegyekben állnak a gyanta és réz kiegészítők. Egyetlen komoly problémáról hallottam a fórumos hozzászólóktól: a gerince túl gömbölyű és keskeny, ezt érdemes korrigálni, ha valaki igazán élethű Super Hornetet építene.

Revell (új szerszámos): fontos tudni, hogy a Revell kezdetben az Italeri készletét dobozolta újra. Később elkészültek a sajátjukkal is. Ez az új szerszámos változat szép, csak sajnos nem mindenhol alakhű. A gerince túl széles és lapos, a szárnyak mögött pedig keskenyebb pár milliméterrel. A panelezése szép, de néhány helyen bizonytalannak és hiányosnak bizonyul. A Revell 04864-as „F” készlete meglehetősen nagyvonalú a matricák terén: DACO ívet találunk a dobozban, egészen fantasztikus minőségben. A bontását is dicsérik.

Italeri / Tamiya / régi Revell: az olaszok nem vártak eleget, túl korán adták ki a nagyvasat, ezért dobozból csak a technikai demonstrátor építhető. Ám sajnos annak is pontatlan, mivel a szerszámkészítők túlságosan szabadjára engedték a fantáziájukat. Pótolni kívánták a veterán „legacy” Hornet készletük kidolgozatlan törzsféklapját, s ezúttal ezt a kitet már ellátták egy nyitott állapotban is megjeleníthető verzióval. Csak sajnos kissé túlompenzálták ezt a korábbi hiányosságot, mivel a Super Hornet egyáltalán nem rendelkezik efféle berendezéssel, a szárnymechanikájával és a vezérsíkjaival fékez - a makett építése során ezt mindenképpen el kell tüntetni. Jobb lett volna, ha ezt az energiát pl. a kabin kidolgozására fordítják, mert annak viszont sajnos nem sok köze van a valósághoz. Hiányzik a pitot cső, ami a demo példányon (legalábbis ideiglenes jelleggel) jól megfigyelhető volt. A pilonjai a törzzsel párhuzamosan, „menetirányba” állnak, holott a valóságban azok kb. három fokos szögben kifelé néznek.
Ez egy jó összefoglaló, hogy nagyjából mire is kell figyelni az Italeri Superbug összeállítása során:
http://hyperscale.com/features/2002/fa18ejh_1.htm

Egyszer láttam egyet széria-gépként összeépítve, mutatós volt, de aki ezt az utat választaná, annak nagyon sokat kell faragni, alakítani, és nem árt, ha beszerez néhány gyanta és réz kiegészítőt is. Korai példány lévén értelemszerűen hiányzik a szélvédő előtti "pizzás doboz", a törzs tetején nem a széria gépek szellőzői vannak, a törzsféklapot ugyanúgy el kell tüntetni, a pilonok állását kijavítani. A matricákat is külső gyártótól kell hozzá beszerezni – már amennyiben nincsenek otthon maradék jelzéseink. Sok elszántsággal és munkával, türelemmel, valamint anyagi áldozatokkal szép repülő lehet ez is, de ennek szerintem csak akkor van értelme, ha eleve ez a cél. Egyébként fillérekért játszani jó lehet, főleg, ha van tartalék matrica otthon – vagy épp egy Academy „klasszikus” Hornet, amihez kéne épkézláb főfutószár.


Mindenkinek jó makettezést kívánok, vigyázzatok magatokra.
2021.03.13.
Utolsó módosítás: 2021.03.14.
abschattung
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció