Fiat CR.32, Titkos magyar légierő

Fiat CR.32

1:72, Italeri No.1322 (2013)
Pintér György - Múzeumi krimik Elkészült a legújabb darabja a kis magyar gyűjteményemnek. Egy Csé-er.
Rég szerettem volna már egy 32-est a vitrinemben tudni.
Az Italeri makettjére esett a választás. (mást nagyon nem is találtam a piacon akkor.)

A típus történetének bemutatását szokásomhoz híven kihagynám. Akit érdekel, az úgyis utánaolvas(ott), a sorokat nem szaporítanám ezzel. Nem mintha jelentéktelen lenne a típus. Mégis csak a Fiat gyár egyik legnagyobb exportsikerét jelentő repülőről van szó.
A 32-es a titkos magyar légierő színeiben kezdte a pályafutását, az időjárás jelző osztályok repülőjeként. Ez az időszak nagyon érdekes szerintem, így elhatároztam, hogy egy ilyen festésű gép fog készülni. Jelzem nem is volt annyira egyszerű fotót találni ebből a korból. Ha elkezd túrni az ember, akkor a tereptarka változatok jönnek csőstül, meg az alu színűek, de azok is ék-felségjellel. Márpedig amit én kerestem, az a 38-as bledi egyezmény előtti kor. Felségjelről ekkor még szó sem lehetett....ugye. Egyedül a Zrínyi kiadó által nemrég kiadott Nemzet szárnyai-ban, a 19.oldalon találtam kettő fotót. Egyik egy átvágódott 32-est mutat, a másik eg az orra bukott Fokker CVD-t. Ennyi az összes, amiből le lehet követni a nemzeti színek elhelyezését a kor gépein.

A makett erős közepes szint szerintem. Van vele sok munka, de nem az a kategória, hogy nekünk kelljen kifaragni. Nem tudom, hogy a Historic Upgarde logo mit jelent a dobozon, de sejteti, hogy egy régi öntőkerete poroltak le, kisebb átalakításokkal. A szerelőnyílások ajtajai körüli mély árok, és a szárny vásznazásának és bordáinak imitálása is arra utal, hogy a készlet gyökerei több évtizetes múltra tekintenek vissza. A scalemates.com oldel tanúsága szerint a 80-as évekből származik, azóta csak a matricalapot és a dobozt sikerült ráncfelvarrni. Egészen 2013ig, amikor elvileg új alkatrészek kerültek a készletbe. Én az előzmény készleteket nem ismerem, de erre készletre kicsit több javítás is ráfért volna.
Bevallom, hogy nem kezdtem elveszni abban, hogy minden ottvan és úgy van-e mint ahogy kellene lennie. Biztos vagyok benne, hogy vannak a készletnek hibás nyílásai, bütykei és kütyüi. Volt már, hogy ilyen témában nagyon elvesztem, és az alap lelkesedésemet rögtön elverte. Így most úgy döntöttem, hogy a nagyon kirívó dolgokat kikalapálom, és megpróbálom kihozni belőle, amit ki lehet.
A kabinbelső nem túl bonyolult. Lehetett volna még rácsszerkezetet építeni bele, meg egy kis ezt-azt, de sok minden nem látszik belőle. A műszerfalat megkapjuk matricaként. Amit eddig nem láttam még, matricában adják a bekötő hevedereket is. Próbaképpen felhasználtam, nem tartom ördögtől valónak. Nem a legprofibb megoldás, de mutatós. Nyilván, ha maga készíti az ember, az a leghatásosabb. A sárkány összeszerelése nem problémás. Tömíteni keveset kellett, csiszolni jobbára csak a törzs alján a hosszanti illesztésnél szükséges. Minimális sorja van itt-ott, de pár perc alatt lekapkodható.
Amit kritikusnak éreztem már az elején, az az alsó és a felső szárny illesztése, illetve a köztük lévő dúcolat. A dúcok beállítására korrekt, pontos méretekkel ellátott rajzot ad a leírás, bár én vitatom a kivitelezhetőségét. A dúcok számára túl nagy lyukakat hagytak a szárnyakban és a dúcok végein kis félgömbök illeszkednének bele (tipikus 80-as évek). Ehhez képest nem passzolnak jól a dúcok. Vagy a belsők hosszabbak egy kicsit, vagy a külsők rövidebbek, de sehogy nem jön össze jól a dolog. Itt még van egy kis javítani valóm, ezt bevallom. Van elég vastagsága a szárnynak. Miért nem lehetett tisztességes illesztő pöcköket gyártani???
Ami viszont döbbenet, hogy a két rugóstag nem egyforma hosszú. A bal oldali bő 1mm-rel hosszabb. Ezt már a legvégén vettem észre, amikor már rajta voltak a futógondolák és a kerekek és saját lábán állt. Erősen jobbra dőlt a gép. Szerencsére lehetett orvosolni, a felső bekötés elvágásával és újraragasztásával.
Alapszínnek az alu lett, aminek a tónusát egyes lemezeknél megváltoztattam, kicsit acélosabbra, vagy sötétebbre, vagy szürkébbre. A számok egy régi készlet maradékából származnak (kiscsokit kap, aki megmondja, hogy a 65-ös oldalszám honnan van. :) ). A nemzeti színeket maszkoltam. A Puma jelvény saját készítés, de nem tetszik. Azzal még valamit kell csinálni.....
Végül kapott egy selyemfényű lakkréteget, amibe egy kevés feketét tettem. Ecsettel dolgoztam (kivéve az alu alapszínt). Ez kiváltképp a lakkozásnál jött jól, mert így egyenetlenné tudtam tenni a lakkréteget, ami miatt egy kicsit koszos, foltos kinézete lett. Végül kormoztam, saraztam.
Egyenlőre nagy örömömet lelem a nézegetésében, de tudom, hogy lesz vele majd egy kis utómunkám.

Várom az észrevételeket, kritikákat, szeretettel.

Üdv, további jó munkát nektek!

Balázs

Ui: Tudja valaki, hogy az Italeri készletében mit jelent a dobozon hírdetett "HISTORIC UPGADE"? Van egy ugyanígy fémjelzett Bf-110-esem, még el nem kezdve. Csak hogy mire számítsak.... (bár az tartalmasabbnak néz ki, mint a CR-32 kit, bár pozitívos.....)
f1
f1
f2
f2
f3
f3
f4
f4
f5
f5
f6
f6
f7
f7
1322
1322
a
a
2015.09.17.
Utolsó módosítás: 2015.09.28.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
solyom
2015.10.01. 06:31:02
Helló Balázs!

Az upgrade feljavítást jelent.
Ahogy elnézem a készletet, kísértetiesen hasonlít a valóban nagyon régi Supermodel makettre.
Gondolom annak az átvételének lehet a minimálisan feljavított változata.

Ami az elkészült makettet illeti, tetszik a végeredmény, gratulálok hozzá!
Tetszenek a vezérsíkon a trikolor színei is!
Ellenben a 65-ös számnak szerintem a törzs tetején is akkorának kellene lennie, mint a törzs oldalán.
Legalábbis az eddig általam látott képeken egyformának tűnnek.

A HAD Cr-32 ívén is van egy hasonló festési opció.
Igaz az egy Kör ászos gép (84), és nincs a vezérsíkokon piros/fehér/zöld.
A fotója megtalálható Becze Csaba Kör ász című könyvében.
Sajnos ide nem tudok fotót csatolni, de van egy fotóm ugyanilyen festésű Dongós gépről is, 76-os számmal.
Annak még érdekesebb a jelzése! A századjelvény és a "76" között fel van festve még az 1/5 is!

BB

(Sajnos a 65 eredetét nem tudom, pedig imádom a csokit! :) )
ElGatoNegro
2015.10.01. 08:10:47
Szia!

Valóban supermodel kit-re hasonlít, szerintem az is.
Egy valamit észrevettem, a stabilizátorokat a felső szárnyon fordítva rögzítetted (előre állnak)

szép építés így tovább!

Üdv
Gabesz
Floramilla
2015.10.01. 10:18:20
A Supermodel kitje az eredeti, űj részekkel feldobva.
A 110-es eredeti 1994-es Italeri szintén új részekkel. (Ezt a Tamiya és a Bilek is kiadta.)
ecsetes
2015.10.01. 12:12:10
Szia!

A "Historic upgrade" ennek a makettnek az esetében azt jelenti, hogy pl. a motor felső részét az eredeti készlethez képest újra formázták. Nekem az van meg, ott még nincsenek kialakítva a dudorok és a fegyverzet is csak két bemart mélyedés.

További jó építést!

Üdv.: ecsetes
cserbal
2015.10.01. 12:27:53
Sziasztok!

Köszönöm szépen a gratulációkat!
A stabilizátort tényleg elszúrtam, de javítani fogom. Köszi Gabesz!
Az upgrade tudom mit jelent, csak azt nem tudtam, hogy a kit esetében miben nyilvánul el meg. Köszi az infókat, most már okosabb lettem. De abban egyet értünk szerintem, hogy lehetett volna egy kicsit erősebb az átdolgozás.

Kedves solyom!
Ismerem én is a 84-est. A Becze-féle könyv 84. oldalán szerepel, és valóban nincsenek rajta a nemzeti színek. (tehát jó a HAD matricája, csak én direkt olyan példányt szerettem volna, ami trikoloros) De ha ugyanezen könyv 82.oldalán megnézed a Gunya Sándor-féle baleset képét, akkor azon a 32-esen van trikolor. (mondjuk oldalszáma nincs a gépnek...). Amúgy a Nemzet Szárnyai c. könyv 19.oldalán van egy kép a fejre állt 36 számú gépről, az is színes farkú. Ugyanezen az oldalon van egy kép egy orra bukott CVD-ről, amin jól látszanak a vízszintes felületek festése (már amikor festették ugye).

Elárulom a titkot. A 65-öst a Revell4611 Gripen készletében találtam. Az a gép 2002-ben készült verszenyre, de nem a svéd jelzésekkel, így a 65 megmaradt. Stílusában egész hasonló, méretében nagyon passzol. Igaz h erősen sötét szürke, és nem fekete (bár ezt nem szúrtátok ki, szerencsére), de jól mutat rajta...

A törzs tetején lévő 65-össel kapcsolatban igazad van. Az egy sajnálatos eset miatt lett más számokból kipótolva. (jelesül, csak kettő 65-ös matricám volt.) Ez eredményezte a megalkuvást....
Mivel ezen korai időszakból nagyon kevés forrás van (milyen számsorok voltak, azok hogy voltak elosztva a századokhoz, illetve a festések mennyire voltak egységesek) így kapóra is jött a megtalált 65-ös szám, mert arról nem találtam forrást. Csúnyán mondva, valószínű, hogy ilyen volt.

Kedves solyom!
Ha szabad ilyent kérnem, akkor el tudod küldeni az általad említett 76-os gép képét? ( balage981 kukac yahoo pont com ) Köszönöm!

Köszi az észrevételeket!

Ui.: Remélem sikerül egy kicsit felpezsdíteni a hangulatot. Nagy a pangás....
cserbal
2015.10.01. 12:31:23
Még valami!

Ha már így emlegettük a Becze Csaba féle KÖR ÁSZ c. könyvet.
Van belőle egy fölös példányom, nullkilóméteres. Csak akkor van kinyitva, ha véletlenül nem a saját régi példányomat kapom le a polcról.

Ha valakinek szüksége van rá, akkor a ( balage981 kukac yahoo pont com ) címen le tudjuk tárgyalni.

Üdv

Balázs
Zoli
2015.10.01. 16:39:37
Szia,
Ez tényleg a Supermodel makett felújítása, de sajnos csak félmegoldásokkal. Nemsokára elvileg megjelenik egy cikkem a makettről, igyekeztem minden lényeges dolgot leírni benne. Amúgy szépen megcsináltad, de főleg a festés adja el, mert maga a makett sajnos gyenge, én legfeljebb donorként fogom használni, ha véletlen szükség lenne rá.
z
cirmos
2015.10.06. 20:05:53
"Egyenlőre nagy örömömet lelem a nézegetésében"
Akkor mit akarsz még? Az egész hacacáré erről a mondatról szól. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció