HH-65 Dolphin

Eurocopter HH-65

1:72, Revell - Matchbox
Néhány évvel ezelőtt ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy belevágjak ebbe a valamikor Matchbox dobozban kiadott kávédarálóba.
Első ránézésre szép készlet. Aztán, ahogy jobban megnézi az ember, kiderül, hogy véres a torka is.

Az első elképzelésem a francia tesztgépre esett, mert a másik, azaz a USCG festéshez erősen hiányos volt a készlet. "Normális" matrica meg nem volt hozzá. Jól is nézett volna ki a fehér gép narancssárga sávokkal, de egy idő után be kellett lássam, hogy a belsejéről nem tudok megbízható képeket szerezni, így ejtettem a dolgot, maradt a parti őrség gépe, és a kutatás megfelelő képek után.

Nos itt is csak úgy-ahogy sikerült a dolog, összességében elég hanyag munkát végzett a Revell. Nem csak a keresőfényszórót, a komplett belsőt csörlőt kellett pótolni, a matricákkal is voltak gondok, illetve a külső téren is gyakorlatilag minden átalakításra szorult.

Vegyük sorra a belső teret. Itt pótolni kellett a plafont, egy belső falat, egy széket, a hátsó "csomagtartót", meglévő két széket pedig átalakítani, mert valamiféle..., hát ilyen trónokat adtak. Ezen kívül a jelzés értékű futómű aknákat kellett mélyebbre cserélni, illetve kifúrni a segédhajtómű kiömlőjét, beömlőjét.

A következő lépésekben még mindig nem kellett festékért nyúlni. Panelvonalak bekarcolása következett, illetve a csörlő kialakítása. Ezt abszolút a nulláról kellett pótolni, így kellett kampó, csörlőház, nyak, és a megerősített bekötése is, valamint a tetőn egy plusz ajtócska. Utóbbit szerencsére elég volt kivágni a makettből, a nyaknak fészket marni, a többi öntőkeret darabból és kártyából készült. Itt az volt a pláne, hogy eddigre szanaszét lett vágva az anyaga, komolyan oda kellett figyelni, el ne törjek valamit azzal, hogy erősebben megfogom.

A bontások után újra jött egy kis hozzáépítés. Jobb oldalt tolóajtó van, de ezt sem részletezték túl, úgyhogy a sínjeit is el kellett készíteni, és ha mát azon a területen dolgozik az ember, hamar kitűnik, hogy a padló nem mérethelyes, illetve az orrfutó aknájának nincsenek falai, így ezeket is meg kellett oldani betoldásokkal, tömítővel. Ekkor került sor a főfutók aknáinak letisztázására is. Tömítés, illetve vékony alu lemezből az áramvonalazó lapok is felkerültek, a gyári alkatrészek használatától ezúttal is eltekintettem.
Elkészült a forgószárny is; a rotor agyat kellett átszabni, mert eléggé szimbolikusra sikerült.

A tömítés eldolgozása után lényegében a beltér készen is volt, úgyhogy lehetett a kültérre dolgozni teljes egészében, így született a reflektor, ami külön személyes kedvencem lett a készleten. Ha pedig arrafelé jártam, egy ablakot be is kellett falaznom, a bal hátsó ajtót pedig teljes egészében eltüntetni. Ezt a Revell megint csak elfelejtette említeni.

A fentiek után jöhetett a törzsfelek összeillesztése. Ez igazából még nem zárta be a makettet. A jelentős mennyiségű Epokitt felhordása után- talán csak a faroktartót felső részét és a függőleges vezérsíkot nem kellett glettelni,- még hozzáfértem a belsejéhez is. Erre azért volt különösebb szükség, mert a pocsék illesztések miatt valóságos tömítő falak éktelenkedtek belül is, így ezeket utólag még festeni kellett. Meg betoldani egy B oszlopot jobb oldalra, mert valahogy az is kimaradt a készletből. Időközben pedig a hajtómű kiömlői felfúrták magukat, és a VOR antennákat is rézdrótra cseréltem.

Szóval következtek az ajtók, ablakok. Látható a képeken, hogy komoly beavatkozás kellett. Lényegében egészen a maszkolásig ment ez a faragás.
Az alapozáshoz elérve fehér alapot választottam, hiszen fehér és piros lesz a fedőszín. Szerencsére itt is kiélhettem magam, mert a törzsbe beépített felfújható úszózsákokat is meg kellett valahogy jeleníteni. Végül is ezek úgy születtek, hogy körbemaszkoltam a kérdéses területeket, és jó vastagon megfújtam alapozóval, aztán gyűrt alufóliát érintettem hozzá, majd ahol kellett, kicsit megcsiszoltam.
A rotorlapátok fénykép szerint festve egyszerű arányosítással átszámoltam a csíkok méreteit.

A fehér alapra természetesen a fehér fedőréteg jött, aztán szemre, képek alapján kevertem színt a piroshoz, majd amikor elégedett voltam az eredménnyel, be is takartam vele a gépet, utoljára maradt a fekete.
A végét nem spiláztam túl, fényes lakk, matrica, megint lakk, enyhe befolyatás, záró lakkrétek, végszerelés.
P1070824
P1070824
P1070608
P1070608
P1070618
P1070618
P1070619
P1070619
P1070624
P1070624
P1070627
P1070627
P1070628
P1070628
P1070630
P1070630
P1070631
P1070631
P1070644
P1070644
P1070645
P1070645
P1070646
P1070646
P1070647
P1070647
P1070648
P1070648
P1070650
P1070650
P1070651
P1070651
P1070672
P1070672
P1070673
P1070673
P1070676
P1070676
P1070778
P1070778
P1070779
P1070779
P1070780
P1070780
P1070814
P1070814
P1070815
P1070815
P1070816
P1070816
P1070823
P1070823
P1070825
P1070825
P1070826
P1070826
P1070828
P1070828
P1070829
P1070829
P1070830
P1070830
P1070831
P1070831
P1070832
P1070832
P1070835
P1070835
2019.08.03.
Utolsó módosítás: 2019.09.18.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Blerio
2019.09.27. 10:11:51
Szia Borisz!
Csak egy technikai kérdés: A kabintető napellenzőjének zöld színét, milyen festékkel ( gyártó, kód ) festetted?
Üdv
Blerio
borisz
2019.09.28. 10:52:51
Szia!
Gunze H94!
Blerio
2019.09.30. 17:47:09
Köszönöm.
Üdv
Blerio
Grimse
2019.10.01. 13:16:22
Szia Borisz!
Örülök, hogy ezt a helikoptert építetted meg, mert ez a típus a parti őrség színeiben az egyik nagy kedvencem! Az évek során több száz fotót gyűjtöttem össze róla, és ezek alapján elmondhatom, hogy amit kihoztál ebből a régi Matchbox készletből, nagyon szép lett! Mivel HH-65A és HH-65B változatú gépek - a Lycoming hajtóművek, és a megnövelt átmérőjű fenestron miatt - eltérnek az összes többi AS-365 Dolphin típustól, a levegőbeömlők, a hajtóműház, a fúvócső és a farokrész eltéréseit csak ezek teljes átalakításával lehetne orvosolni, amire - érthető módon - nem vállalkoztál. A sok feljavításnak hála, a makettet sikerült sokkal élethűbbé tenned, így már szépen visszaadja a HH-65A formáját, és egyedi jellegzetességeit. Nagyon tetszik a felnyitható tetőajtó és a csúszósínek házilagos kialakítása, a keresőfényszóród pedig egy igazi kis ékszer! Észrevettem, hogy a Matchbox által adott 13 lapátos régi "kis" csőlégcsavart kicserélted egy 11 lapátos változatra, ami szintén a HH-65A típuson lett bevezetve. Szeretném megkérdezni, hogy készítetted el ezt az alkatrészt? Nagyon élethűek lettek a vékony lapátok, és erről nem írtál a cikkedben. Érdekelne továbbá, hogy a 6540-es matricalapját hol szerezted be?
Végezetül néhány apró kritika. A mentőcsörlő háza szemből nézve lapított ellipszis formájú, és nem ilyen vékony, mint ahogy megformáltad, mert ez inkább a HH-60 Jayhawk csörlőjére hasonlít. A Trumpeter HH-65A készlet alkatrészeiből 1/72-re átszámolva a hossza 13,3 mm, a szélessége 6,6 mm, a magassága 5,3 mm. Az orrfutó mögötti részről kissé hiányoltam a rádió magasságmérő antennáit és a törzs alatti szervizpaneleket. A narancsvörös színt szerintem nagyon jól eltaláltad, azonban az orr részen csak a radar burkolata fényes fekete, fölötte a panel a szélvédő kereteivel már matt feketésszürke. Ezekkel együtt is nagyon tetszik a munkád, amihez gratulálok! Sokat segített, hogy rászánjam magam az 1/48-as Trumpeter készlet átszabásának a folytatására. (Ha a típus bármelyik részletéről szeretnél képeket, nagyon szívesen küldök!)
Üdv:
Grimse
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció