Hawk-ok szemtől szemben

British Aerospace Hawk T1

1:72, Revell / Airfix No.04921 / A 02005B
Ezúttal két készletet hasonlítanék össze egymással.
Mint azt láthatjátok, a Revell és az Airfix BAe Hawk-jai kerülnek terítékre. Mind két készlet viszonylag új, és egész olcsón beszerezhető. Ezek láthatóak is az öntvényeken, jelentős előrelépést jelentenek a korábbi készletekhez képest, de ezért van kivetnivaló mindkettőben.
Hozzátartozik a dologhoz, hogy az Airfixnek kétféle öntvénye és így készletsora van. Amit én bemutatok, az az olcsóbbik változat, erre utal a cikkszámban a "B" jelzés. Ahogy képekről látom, az eltérés főképp az, hogy csak egy festési lehetőséget adnak, illetve nincs fegyverzet a dobozban.
Maga az öntőforma az Airfix esetében 2008-as, ez a kiadás viszont már 2014-es, a Revell szerszáma és kiadása pedig 2015-ös.

Meglátásaimat többnyire a képekhez írom hozzá a jobb átláthatóság érdekében, úgyhogy a részletekért sajnos végig kell azt lapozni.
Úgy látom, hogy a Revell készlete részletesebb, de vannak formai hibái, míg az Airfix egyszerűbb mind kivitelben, mind építhetőségben, így ránézésre, azt inkább kezdő makettezőnek ajánlanám. Talán könnyebben ér el sikerélményeket vele.
P1100625
P1100625
P1100580

A Revell készlete. Személy szerint tetszik az alkatrészbontása, logikusnak, könnyen építhetőnek tűnik. Általánosságban negatívumként azt tudom mondani, hogy a kiálló szegecselést túlzottnak találom, illetve itt-ott előfordul sorja. Ugyanakkor a panelvonalak szépen vésettek, határozottak, ám narancsbőrös az alkatrészek felülete -az öntőkereté viszont teljesen sima!
P1100580
P1100581

Finoman vésett panelvonalak, részletgazdag pilótafülke, de van valami durvaság az egészben.
P1100581
P1100582

Az A öntőkeret részletei kicsit közelebbről. Ha semleges szürke lenne a műanyag, talán jobb lenne, szebben látszanának a részletek.
P1100582
P1100583

B keret. Sok, vaskos öntőcsonkkal csatlakoznak az alkatrészek. A katapultülések kifejezetten részletesek, a szokásos Revell-féle háromrészesek, de szerintem sokat ront, hogy ilyen durungok közül kell majd kivésni.
Én inkább gyantára cserélem.
P1100583
P1100585

A "B" keret másik oldala. Több külső felület látszik, egészen részletgazdagok. A két törzsfele majd az egyrészes alsó szárnyfél fogja tartani.
De milyen narancsbőrös!
P1100585
P1100586

Még egy közelebbi.
Jól látszik két alakhiba is. Egyrészt, bár ez a kisebbik gond, a kilépőélek igen vastagok, 1mm körül vannak. Másrészt a stabilizátorok bekötésének környékén, érintve a gerincet a Revell odavétett egy hullámot. Ez téves, ugyanis ennek a szériának teljesen egyenes, lapos kellene, hogy legyen a gerince, ahogy azt az Airfix csinálta a sajátján.
Ez a hullámvonal a kora gyártású példányokon volt látható, azok viszont más festést kaptak, illetve más volt a katapultülés is.
P1100586
P1100587

A füstgenerátor. Szerintem határozottan az a szebb.
P1100587
P1100588

Az átlátszó alkatrészek.
Finomabbak a részletek, nyitva is könnyen elkészíthető viszont az elülső rész szerintem torzít.
P1100588
P1100589
P1100589
P1100590

Az Airfix öntvényei.
Vannak rajta elegáns, vagy legalábbis annak szánt megoldások, de szerintem összességében nem éri el  a Revell színvonalát. Igaz, annál 7 évvel idősebb is.
Mintha kecsesebbek lennének az alkatrészek, de nem olyan részletesek, illetve a panelvonalak is mintha mélyebbek és szélesebbek lennének.
P1100590
P1100592

Egy közelebbi.
Fussuk végig a szemünkkel a felületet. Kissé vaskos panelvonalak, és a jól láthatóan egyenes, helyes gerincforma.
P1100592
P1100593
P1100593
P1100594

Érdemes megnézni a futószárakat alaposabban. Szerintem ezt elrontották. Az egy dolog, hogy az orrfutó egyrészes, összeöntötték a kereket a villával, de a főfutók száraihoz hozzáöntötték a kerekek agyait. Elvileg segítheti az építést, de szerintem inkább csak többlet reszelgetnivaló ez így.
P1100594
P1100595

Sima műszerfalak és oldalkonzolok, sematikus katapultülések. Szerencsére van hozzá matrica a dobozban.
P1100595
P1100596

Az Airfix átlátszó alkatrészei.
P1100596
P1100598

Ne tévesszen meg senkit, a minta ugyan az, csak ellenkező irányba néznek.
P1100598
P1100599

A két készlethez füstölői.
P1100599
P1100600
P1100600
P1100601

Szárnyak. Alakra hajszál híján, de a részletekben azért már jól látható az eltérés.
P1100601
P1100602
P1100602
P1100603

A törzsfelek.
Alakra, méretre egyeznek, leszámítva a Revell indokolatlan hupliját. Illetve, amíg a Revell narancsbőrös, addig az Airfix kissé elnagyolt. Panelvonalak tekintetében nincs konszenzus.
P1100603
P1100604

A fölösleges domborulat máshonnan nézve.
P1100604
P1100607

A stabilizátorok kilépőélei. Meglepően vékonyak, határozottak és élesek. Olyannyira, hogy ráfókuszálni sem igazán ment.
P1100607
P1100608

A Revell kilépőélei jóval vaskosabbak, tompábbak.
P1100608
P1100609
P1100609
P1100610

Az Airfixnél a szárnyvégek a felső felekhez vannak hozzáöntve, részletekben szerényebb.
P1100610
P1100611

Közelebbi az Airfix futóműveiről.
P1100611
P1100612

Közelebbi az Airfix futóműveiről.
P1100612
P1100614

A Revell készlet főfutó szára. Kicsit ducibban tűnik, talán az öntőcsonkok miatt, de részletesebb.
P1100614
P1100615
P1100615
P1100616

Az orrfutó szárát a hossztengelye mentén kettévágták.
Elsőre jól néz ki, majd kiderül, hogy a gyakorlatban hogy válik be.
Lejjebb a műszerfalakat láthatjuk, szép részletesek.
P1100616
P1100617

Vessük össze a katapultüléseket!
P1100617
P1100573

A Britmodelleren láttam egy összehasonlítást, miszerint a Revell orra túl tömpe. a Következőkben ezt is körbejárom. Egyébként alakra tényleg nagyon közel áll egymáshoz a két makett, szerintem ha van is eltérés, akkor az a teljes hosszban 1 mm-nél nem nagyobb.
Oké, soknak tűnik ez is, de a Trumptere és a Zvezda 1/72-es MiG-29 makettjei mintha nem is ugyan arról a típusról készültek volna.
P1100573
P1100574

Kicsit arrébb húztam a feleket, hogy látható legyen: vezérsíkok ívei párhuzamosak.
P1100574
P1100575

Túllógás sehol.
P1100575
P1100576

Szépen illeszkednek egymáshoz, bár a törzsféklap nem ugyan ott van.
Igaz, nem néztem utána, hogy összeépítés után hogyan is néz ki, melyik maketten hova kerülne.
P1100576
P1100578
P1100578
P1100579

Szorosan összefogva is illeszkedik egymáshoz a két makett törzsfele.
Az Airfix esetében a pitot-cső fészke kitüremkedik a síkból, a Revell nem öntötte rá a törzsfelekre.
P1100579
P1100619

Egymás mellett a két festési lehetőség.
Mindkét gyártó 1-1 festésmintát ad, egy év eltéréssel, mindkét esetben tucatnyi géphez való lajstrommal.
P1100619
P1100620
P1100620
P1100621

Jobbra a Revell, balra az Airfix matricaíve. Szépnek tűnik mindkettő.
P1100621
P1100623

Van némi eltérés a címerekben.
P1100623
P1100624
P1100624
2020.01.07.
Utolsó módosítás: 2020.01.09.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
rod666
2020.01.17. 10:02:45
Jó lett az összehasonlítás, köszönjük. A magam részéről megépíteném mindkettőt, mégiscsak a puding próbája az evés. A Revellnél szerintem nagy hiba a piros műanyag(pláne, hogy narancsos is a felület), így a belső tereket és a futókat nehezebb lesz festeni. Az Airfixnél még mindig nem értem, miért eröltetik az egybeöntött orrfutót. Viszont a németek futóját könnyebb lesz festeni ezzel az alkatrészbontással- innen már csak egy lépés, és lehetne a japánoknál már megvalósított megoldást használni, a külön gumiból készült abroncsokat.
borisz
2020.01.17. 13:28:53
Rod, ezek nekem is eszembe jutottak, ebben a sorrendben.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció