Pintér György - Múzeumi krimik
Ikarus Type: 180. Szentendre-BKV Múzeum.
GA 96-00
Beszerzése: 1970. november 22.
Selejtezése: 1978. szeptember 25.
Alvázszám: 180.72-1205/70**
Egy kis történelem a 180-asról:
1960-as években a FAÜ csuklósítási program alatt kiderült, hogy nagy igény van a csuklós autóbuszokra és mivel más autóbuszgyártónál már készültek csuklós autóbuszok, ezért az Ikarus is megtervezte a 180-ast, mely típusszámot azért kapta, mivel 180 utas befogadására képes.
Különös, hogy a 180-as volt az egyetlen típus az Ikarus történetében, amihez felhasználtak más konkurens típus vizsgálatait,illetve az egyetlen,ami önhordó létra fenékvázzal készült.Az autóbuszok formáját Finta László tervezte.Eleinte kísérleteztek levegő működtette ültetéssel és kuplungrásegítéssel, de ezt a sorozatgyártásban már elhagyták.A kényelmesebb utazás érdekében a laprugózást légrugózással kombinálták.Az első típusoknál a csukló nagyon merevnek bizonyult,ezért ezen javítani kellett, itt kell megemlítenem Mádi Jenő gépészmérnök, majd főkonstruktőr nevét.A korábbi gyengébb motorok helyett erősebb motorra volt szükség, csak ezzel a feltétellel vásárolta az NDK és Szovjetunió.Az eladások nagy része ugyanis exportra ment, hazánkban mindössze 520! db volt. A Szovjetunió 5009, az NDK 1140 db-ot vásárolt.
Most pedig jöjjön a makett.
Mint mindig, most is a hobby-boltban kezdtem,ahol megvettem a szükséges kartonokat, kellékeket.A végén látható majd egy költségvetés, ugyanis nem volt olcsó a busz megépítése.
A karton erre a célra nagyon rossz. Nem lehet rá rajzolni, csak karcolni amit utána nem lehet javítani. A hajlítás szinte lehetetlen, mert nagyon törik és olyan erős, hogy nem áll meg még ragasztóval sem.
Előszőr megrajzoltam a buszt,majd kivágás után felkerültek rá a színespapírból kivágott csíkok. Az elején sokat gondolkodtam,mire meg tudtam csinálni olyanra, hogy oldalt is és felül is kerek legyen.Természetesen most is rákerült az I K A R U S felirat és a szárny is.
Ki kell emelni a kerékjáratot, ugyanis kiáll egy kis fekete sárvédő.
A matricák: Ez se volt problémamentes.Előszőr úgy volt, hogy csináltatok
vízes alapúakat, végülis nyomtattam de elrontottam, mert 2-2 fel-leszálló helyet 3-1 le-felszálló feliratot nyomtattam.Javítani már nem tudtam, mert kifogyott a tinta.
Elmentem egy nyomdába, ott ingyen kinyomtatták,de itthon vettem észre, hogy fekete-fehér.Na,másnap viszont útba esett egy másik nyomda,ahol már régi ismerős vagyok, ott ki tudták szépen nyomtatni és ingyen, ezúton is köszönet az esztergomi építőipari kft-nek!
A belsőtér:
A padlóra hullámkarton került,illetve fekete karton és krepp-papír.Az ülések barna kartonból vannak, ehhez sablont készítettem.A kapaszkodók rajta sima vékony drót, makettfestékkel festve.A korlátok 0,5-ös rézdrótból készültek,szintén festve,illetve egyedi koktéllal ragasztva (Technokol és pillanatragasztó keverék) ugyanis valamiért a cin nem fogta meg a forrasztásnál.
A sofőri részen is minden elkészült, még a régifajta mikrofon is.A válaszfalon található kapaszkodó és kilincs cinből van.A kalauz helye is ugyanúgy elkészült még a lyukasztó is, ami kartonból van kialakítva, szintén festve.
A tető:
Igazából ez volt a legnehezebb az egészben. Előszőr megcsináltam az ezüst kartonból, de nagyon tört,és nem fogta meg a ragasztó,illetve a sarokban az illesztés nagyon csúnya lett, ezért mást kellett kitalálni.
Elmentem festékért,így megpróbáltam hagyományos kartonból festve,de ez se vált be, bár a kartonnal nem volt baj, de a festéket hiába ráztam fel és kevertem, foltokat hagyott.
Végül találtam a MÜLLER-ben olyan kartont,ami ezüst is és hajlítani is lehet, ebből lett megcsinálva, lehetne szebb, de örültem, hogy legalább így sikerült.Rákerültek a magasság-egyben szélességjelzők is, illetve a csuklómerevítő "vasszerkezet".
A világítás:
Na ez se volt problémamentes, ugyanis előszőr 5 mm-es LED-eket vettem, de kiderült, hogy nem 1,5 V-osak, hanem 2-2,5. Sajnos ez nekem nem jó ugyanis 9 V-os elemről működnek,tehát vennem kellett 3 mm-eseket.Ezekkel is akadtak gondok, mert párhuzamos kötéssel nem égett, csak 4.Tehát sorosan lettek bekötve, a drótok gondosan elrejtve, ez is nehéz volt, mert nem szedtem le a szigetelést, ugyanis ha összeérnek, kiégnek.
Költségvetés:
ezüst karton: 340 Ft
ezüst karton: 340 Ft
ezüst karton: 340 Ft
ezüst karton: 290 Ft
ezüst karton: 230 Ft
barna karton: 170 Ft
hullámkarton: 200 Ft
színes papír: 110 Ft
ezüst cpapír: 200 Ft
barna festék: 330 Ft
ezüst festék: 330 Ft
Ledek(3mm) : 120 Ft
Elem : 250 Ft
Elem : 250 Ft
Technokol : 130 Ft
Sz.kaucsuk : 800 Ft
Vége: 4430 Ft.
Sajnos a makett elkészítése nagyon sokáig tartott, elég rendesen lemaradtam. Régen kész kellene már lennie a következőnek is.Decemberben álltam le, munkámból kifolyólag nem volt rá időm, majd márciusban csúnyán megsérült a bal kezem kisujja, amit meg is műtötték, végülis ápr. 6-án indult újra az építés és augusztusban készült el.
Elkészítettem hozzá egy vitrint is, ugyanis viszem Szentendrére az igaziba, meg a robosztus mérete miatt nem fér el a többi között a szekrényben, így a polcon kap helyet, így nem porosodik.
Jobb képek akkor lesznek, addig sajnos csak ezek vannak.
Az üvegek ára: 4800 Ft.
A nyáron sikerült beszereznem kettő darab HO Beka Ikarus 180-ast is, így az egyik lefestettem olyanra, mint a Ga-96-00. Teljesen nem akartam átalakítani, de szerintem így is nagyon jól mutat a nagy mellett.