Ikarus 270

Ikarus 270

1:24, Saját készítés (2015)
Pintér György - Múzeumi krimik Ikarus 270 Safety Proto

"Az 1971-es évben Finta László papírra vetette egy Safety tanulmánybusz terveit. A végül csak 1975-ben elkészült autóbusz, a korábbi 550-es típus megerősített vázszerkezetét örökölte.Az oldalütközések ellen megerősített ládaajtókat kapott, az utastértől elkülönített, eltolt első része, az ütközőzóna pedig a frontális ütközések ellen védte az utasait. A belső mennyezet és oldalfal párnázásával, valamint az energiaelnyelő ülések alkalmazásával az utasok túlélési esélyei növekedtek baleset esetén. A 260 milliméterre előrenyúló lökhárító három részből tevődött össze. A kisebb koccanások ellen a habkockákból álló külső réteg védett, ebben légpárnák kaptak helyet. A második fokozatban két pneumatikus rudazat volt, amik a kisebb járműveket hivatottak megvédeni a nagyobb károsodástól. Az utolsó nagyobb ütközések elleni védelmet pedig méhsejt szerkezetű, nagy energiaelnyelő képességű alumíniumból alakították ki.
A járműszekrény minden oszlopa borulókeretet kapott és a tetőlemez teljes összegyűrődése esetén is kilökhetők voltak a tető vészkijáratai. A műszerfal elé ütközés esetén elhajló kormányrúd került. Az utasokat minden ülésen biztonság öv védte, ami csak évekkel később lett előírás a távolsági buszokon. Az Ikarus 270-es műszaki megoldásait felhasználva készült el a későbbi 300-as típuscsalád. A 270-es sokáig az Ikarus mátyásföldi gyárának udvarán állt, de a nyolcvanas évek elején a különleges járművet igazgatói utasításra elbontották."

forrás:Totalcar.hu-Az Ikarus évszázados története

Sokakat megoszt ez a busz, nehéz eldönteni, hogy szép vagy ronda?
Első ránézésre elég érdekesen hat, idő kellett Nekem is, mire rájöttem, hogy tetszik! Az ötlet onnan jött, hogy amikor Finta László tanulmányútra ment Amerikába megfigyelte az ottani lépcsőzetes elrendezésű buszokat. A többi már történelem...

Tehát úgy döntöttem meg kell építeni.
Szerencsére akadnak róla elég jó fényképek, bár a belső teréről alig, azok is fekete-fehér kis felbontásúak. Viszont legalább egy jó jellegrajzot kaptam egy ismerősömtől így már egyszerűbb volt nekikezdeni.
Szokásos módon először megrajzoltam sztirolra majd kivágtam a csiszológéppel.
Ezután összeragasztottam a fő elemeket, majd tömítés, csiszolás után jött az alapozás.
Mint mindig most is spray-vel fújtam, és szokás szerint meg is szívtam. Sokkal sötétebb piros (majdnem bordó) lett így visszacsiszoltam, lefújtam fehérre majd egy másik pirossal újra. Előtte volt rajta szürke alapozó is, azt hittem attól lett sötét, ezért fújtam utána fehérre, de rájöttem, hogy a spray nem jó hiába van ráírva, hogy tűzpiros. Így már elég sok festékréteg került rá, ami miatt sajnos 1-2 apró hólyag keletkezett a tetején a barázdáknál.
Az oldalára pedig felkerültek azok a fényes pala elemek. Szerencsére lehet kapni ilyen fényes ezüst hullámkartont, így ezzel nem kellett külön bajlódni.
A fekete csíkokat öntapadós tapétából vágtam ki, de nehéz szép, vékony, hosszú egyenes csíkokat vágni.
A fekete kockákat a lökhárítón gumilapból vágtam ki egyesével.
Kipróbáltam egy pár új dolgot, ilyen pl. a rézmaratott Ikarus felirat ami nagyon jól néz ki, köszönet érte Jakó Attilának.
A belső tér is már műanyagból készült viszont a padlóburkolat továbbra is fekete karton. Az üléseket eredetileg műgyantából szerettem volna sokszorosítani, de drága lett volna az anyagköltség ezért OYUMARU gyurmából levettem az öntőformát majd kerámiaporból öntögettem ki őket.
Utána krepp papírral lett borítva, elkészítettem a karfákat és mindent ami az igaziban volt.
Ugyanígy készültek a fotelek is, bekerültek a szekrények, wc is illetve hátul a ruhaakasztó a vállfákkal együtt.
Nyomtatni sajnos még nem volt lehetőségem ezért az évjárat rendszámok és a magasságjelzés még kézzel írott de ezek javítva lesznek.
A kerekek Italeri kamionról vannak, a dísztárcsák már saját készítésűek, ezekkel nem vagyok teljesen elégedett de összességében ez a busz most egész jól sikerült úgy érzem.
ikarus_270_prototype_2.jpeg
ikarus_270_prototype…
jdx4wyc4dtfe
jdx4wyc4dtfe
2009_2_4f5252a14b5e
2009_2_4f5252a14b5e
IMG_20150328_160705_469
IMG_20150328_160705_…
IMG_20150329_122508_854

Az elrontott szín
IMG_20150329_122508_…
IMG_20150418_184543_159
IMG_20150418_184543_…
IMG_20150501_134056_427
IMG_20150501_134056_…
IMG_20150514_184428_944
IMG_20150514_184428_…
IMG_20150514_184436_573
IMG_20150514_184436_…
IMG_20150514_184328_339
IMG_20150514_184328_…
IMG_20150514_184345_270
IMG_20150514_184345_…
DSCI3446
DSCI3446
DSCI3447
DSCI3447
DSCI3452
DSCI3452
DSCI3458
DSCI3458
DSCI3461
DSCI3461
DSCI3462
DSCI3462
DSCI3467
DSCI3467
DSCI3471
DSCI3471
DSCI3472
DSCI3472
IMG_20150530_102537_571
IMG_20150530_102537_…
IMG_20150530_102805_827
IMG_20150530_102805_…
IMG_20150530_103218_226
IMG_20150530_103218_…
2015.03.28.
Utolsó módosítás: 2015.05.30.
Petya
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
lacipapa
2015.06.24. 11:57:38
Szervusz!
nekem nagyon tetszik,annál is inkább,hogy nem készletből építetted!Egyetlen apróság a hűtő rácsok!Én belülre tettem volna és szebben
ki lehetett volna dolgozni a széleit,de ez csak az én véleményem.Szerintem még javítható.További jó építést kívánok,így tovább!
Üdv,Laci
Petya
2015.06.24. 12:14:23
Kedves lacipapa!
Köszi, egyébként teljesen igazad van már ha a klímára gondolsz. Bár az eredetin is kívül vannak illetve inkább szintbe vannak, ha belülről tettem volna akkor nagyon beugrott volna.
A baj itt inkább maga az anyag volt, valami vékony háló kellett volna nem ez a vastag tésztaszűrő amit nem lehet szépen vágni, ragasztani és szétesik. Gondolkodok még rajta ha valamikor a kezembe akad valami megfelelő anyag lecserélem.
denkmeyer
2015.06.26. 08:59:48
Nagyon klasz lett ez a makett. Gratulálok!

denkmeyer
Petya
2015.07.05. 09:31:37
Köszi! Ahogy látom majdnem mindegyik buszomnál írtál, ezek szerint szereted az Ikarusokat.
Az oldalamat ismered? https://www.facebook.com/pages/Petikarus/482386608511317?fref=nf
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció