Jagdpanzer 38th - Hetzer

Jagdpanzer 38(t) - Sd.Kfz. 138/2 Hetzer

1:35, Italeri No.209 (1980)
Felhasznált elemek:
Trumpeter 02045
TK-15 German Starr Track Links for Hetzer early/Hetzer late/Hetzer starr/Hetzer Flammpanzer

Negyedik összerakott, és az első 1/35-ös makettem. Nagy izgalommal fogtam bele a makett elkészítésébe, mivel az előző Italeri makettem vegyes érzelmeket hozott ki belőlem,és mert a Hetzer az egyik kedvenc formájú harcjárművem. Szerencsére itt nem igazolódtak a félelmeim, de előbb pár szót magáról a harcjárműről:

A Hetzer

Pontos nevén Jagdpanzer 38(t) (Sd.Kfz. 138/2) a módosított, megnagyobbított Csehszlovák LT vz. 38 alvázára épült, melynek terveit és gyártósorait Csehszlovákia megszállása után szerezte meg a Németország.
Ezt a Csehszlovák tankot egyébként a németek PzKpfw 38 (t) néven használták.

A Hetzer fő fegyverzete a 75 mm PaK 39 löveg és a tetőn elhelyezett MG 34-es, belülről irányított géppuska. A löveghez 40, míg a géppuskához 600 lövedéke volt. Maximális sebessége 40 km/h útszakaszon és 14 km/h terepen.

Maximális hatótávolsága 200 és 130 kilométer terep függvényében. 2584 darabot gyártottak belőle 1944-től a háború végéig. Első bevetésére az orosz fronton került sor. Ez a kicsi, fordulékony, és jól megépített tankvadász maximálisan 60mm-es páncélzattal bírt és elsődlegesen a gyalogos és páncélgránátos alakulatok tankelhárító fegyvereként szolgált.

A páncélzat nem volt vastagnak mondható, de a 60-70 fokos szögben történő megdöntés lényeges javított az effektív páncélvastagságot. A járművet rendkívül alacsonyra tervezték, ami tovább növelte védelmét.

1944 novemberében Hitler parancsára párat lángszórós tankvadásszá alakítottak a löveg lecserélésével.

Súlya 16 tonna, hossza 6,3 méter, szélessége 2,6 méter, magassága 2,14 méter


A makettről és az építésről

Ahogy tehát kezdtem, féltem egy újabb Italeri makettől, ám az építés elején azonnal megtetszett az, ahogy a teljes felfüggesztés életre kelt a szegecselésnek köszönhetően. Az előző cikkemben nagyon finoman az orrom alá dörgölte valaki, hogy egy makettnek nem kell működnie, mert nem játék.Nos, lehet, hogy ezzel megint valami nagyon nagy szentségtörést követek el, de számomra a makettépítésében nagyon nagy gyönyört okoz, ha látom, hogy mitől is működött egy ilyen acélszörnyeteg,és hogy minél élethűbben próbálják meg lekövetni az alkalmazott műszaki megoldásokat.
Ennél a makettnél imádtam, ahogy a futómű életre kel. Egyébként véleményem szerint ennek a járműnek remek és egyben nagyon egyszerű felfüggesztést sikerült kitalálni. Egy tipikusan ötletes és egyszerűségéből fakadóan jól működő megoldást terveztek.

A makett darabjai pontosak voltak, alig kellett alakítani rajtuk.

A kezdeti örömömet egy dolog vette el, amikor ez a remekül működő felfüggesztés a feltett gumilánctalp hatására szépen felvette a gömbölyded alakot. Természetesen nem kis elkeseredettséget okozott ez.Gondolkodtam több megoldáson, ám a végén sikerült találnom szemenként lánctalpat hozzá, ami ugyan 6 nappal visszavetette az befejezést, de megérte.Annyi szépséghiba adódott, hogy a fogaskereket a gumi lánctalphoz állítottam be, melynek a mérete némileg eltért a a szemenkéntitől. Ezt sajnos hosszas csiszolás és a fogaskerék szétvágásával sem tudtam tökéletesre alakítani. Ezt tehát egy kicsit leront az értékéből.

A második malőr akkor következett, amikor ügyetlenségemből fakadóan kiborítottam egy egész üveg hígítót a szerelőasztalon. Azon túl, hogy levertem magát a félkész makettet, tönkretettem a matricákat is.Innentől kicsit kisiklott a makett. Elkezdtem korrigálni a matricák kinézetét. Nem hallgattam az első megérzésemre, miszerint dobjam el a francba a matricákat és szerezzek be újat, hanem megpróbáltam feltenni, hátha nem mentek tönkre. Hát tönkrementek. Hogy hogyan sikerült a javítgatás, azt ítélje meg mindenki maga. Én olyan közepes eredménynek mondanám.

Ennél a makettnél viszont először alkalmaztam alkohollal felvitt pasztellporos sározási technikát. Korábban nem preferáltam, mivel a fölé fújt matt lakk a korábbi próbák során nekem mindig beopálosodott. Most a Revell 02-es matt lakkjával viszont működött.

A festéshez alapvetően Revell enamel festékeit használtam. Alapozáshoz 09 antarcit és 91 metál keveréket. A géppuskához 302 és 91 keveréket. Az álcázófestéshez 65 olajzöldet a zöldhöz, 84 bőrbarnát a barnához és 17 afrika sárgát sárgához. Rozsdásítás a megszokott 83-assal.

Alapvetően nagyon jó kis makett volt ez, a nehézségek és balesetek ellenére jó volt vele dolgozni. Amit talán hibaként mondhatok, hogy az elülső sárhányón elhelyezkedő dobozt gyárilag a sárhányó fölé emelték, de én akárhány képet néztem, arra jutottam, hogy az egy kutya közönséges fadoboz volt, gondolom alkatrész vagy szerszám tárolására.

Ezen felül biztosan sok hibát vétettem még, de nekem tetszik a végeredmény.
P1010845
P1010845
P1010798
P1010798
P1010811
P1010811
P1010804
P1010804
P1010813
P1010813
P1010815
P1010815
P1010821
P1010821
P1010825
P1010825
P1010826
P1010826
P1010831
P1010831
P1010833
P1010833
P1010835
P1010835
P1010837
P1010837
P1010846
P1010846
P1010849
P1010849
P1010853
P1010853
P1010852
P1010852
2012.11.17.
Utolsó módosítás: 2012.11.19.
rgyozo, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Zoli
2012.11.19. 07:56:31
Szia,
Nekem is tetszik a munkád, attól függetlenül, hogy "csak" Italeri és saját bevallásod szerint is van hibája. A matrica tényleg ront rajta, mert nem fényes felületre tetted. Ezenkívül pár apróságra kötnék csak bele: az antenna nekem túl vastagnak tűnik (ha nem, majd a hozzáértők megmondják), a kapaszkodókat (rögzítőket) drótból kellett volna elkészíteni, valamint a fa elemek kissé narancsszínűek. Szerintem tényleg szép és látványos lett, sok sikert a következőhöz is!
z
gaben21
2012.11.19. 18:35:56
Helló.Véleményem szerint jól sikerült.Ahhoz képest,hogy első 1:35-ös maketted,jól sikerült. Az előző kolléga már leírt pár hibát de a cikkből azt vontam le,hogy te is látod,hogy mit lehetne még javítani amit majd több makett és gyakorlás után már nem vétesz.Az elülső sárvédőn nem egy fa doboz van hanem az emelőnek a talpfája. A Hetzer meg nem tank hanem páncélvadász.:-)
rgyozo
2012.11.19. 21:56:21
Köszönöm az építő kritikát. A tank nyelvbotlás volt, a cikk elején még jól írtam, de most javítottam a végén is. A talpfa viszont most szöget ütött a fejemben. Akkor mégiscsak jó lett volna gyárilag makett. Létezik, hogy a talpfa közepén lehetett valami furat, cső, ami megemelhette a sárvédő síkjából?
tank
2012.11.19. 21:58:15
szia!szerintem szép lett!nekem anno a 10.elkészített hk-m a nyomába sem ér ennek.csak így tovább!
gaben21
2012.11.20. 18:22:34
Helló.Ha megírod az e-mail címedet tudok képet küldeni amin jól kivehető a talpfa csatlakozása a sárvédőhöz.
István58
2013.03.11. 10:09:19
Az antenna tényleg vastag, de ezen tudsz javítani. Magam acél gitárhúrt használok, természetesen a bandázs nélkül. Elég keserves kiegyengetni, de ha megvan nem törik, nem hajlik, stabilan a helyén marad és még véletlenül sem töröd le. Ha már koszolsz (antikolsz) akkor a fa részekkel is tedd. Miután olajos, sáros helyeken használták a színe a sötét barnától a világos okkerig (esőtől kifakult) bármi lehet és ezeket árnyalhatod. Túlzásba sose vidd, az nem használ az összképnek, pláne ha nem diorámába állítod be. Az összképe a gépnek jó, nekem tetszik a munkád. Hajrá, csak így tovább.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció