Kawanishi N1K2-J Shidenkai (George)

Kawanishi N1K2-J Shidenkai (George)

1:48, Hasegawa
Pintér György - Múzeumi krimik Igazából a véletlen műve, hogy hozzájutottam ehhez a maketthez. Még valamikor 2001 decemberében (fizetés után) „szokás szerint” betévedtem a SAS utcába, azzal a konkrét céllal, hogy az általam már jóval korábban kinézett 1/48-as Hasegawa F-104C-t megvegyem. Sajnos azonban valaki már megelőzött. Mivel nem akartam üres kézzel távozni, gondoltam veszek magamnak valami „japánt”, mivel japán gépem még sosem volt. Amikor kinyitottan a George dobozát, és megláttam magát a makettet, már nem volt visszaút…

Első ránézésre észrevehető a kitűnő minőség. Szép vékony vésett panelvonalak, kristálytiszta átlátszó üveg, részletesen kidolgozott alkatrészek. Az építés során sem kellett csalódnom a makettben. Szinte minden alkatrész tökéletesen illeszkedett, tömítőanyagra, alig volt szükség.

Mielőtt az összeépítésnek nekiláttam volna, be kellett szereznem a megfelelő festékeket. Első japán gép lévén, abszolút nem rendelkeztem a japán színekkel. Nagy nehezen az összes szükséges színt sikerült beszereznem.

Az építést a kabin összeállításával kezdtem. Elsőként lefújtam a törzs belső oldalát, a műszerfalat és a kabin darabjait a belső színnel, majd jött egy nap száradás. A következő lépés a műszerfal és a kabinbelső kifestése volt. Ehhez sok nullás ecsetet és vékonyra kihegyezett fogpiszkálót használtam. Némi száradás után összeragasztottam a kabin elemeit, helyére került a gázkar, botkorány, a pilótaülés, a pedálok, stb. Végső lépésként jöhetett a koszolás, ami vastag puha ecset, és grafitpor segítségével készült.

Egy rövid próba után kiderült, hogy a két féltörzs tökéletesen illeszkedik egymáshoz, így összeragasztottam őket, majd a helyére került a kész kabinbelső is. Következhetett a szárnyak összeállítása, majd jó pár nap száradás, mivel, mint tudjuk nem csak makettezésből áll az élet.
Helyükre kerültek a szárnyak, a különböző vezérsíkok, és végül az előre maszkolt, és a belső oldalán már festett kabintető. A kabintető maszkolását cellux ragasztóval készítettem el, amihez elég sok idő, és türelem kellett. Újabb maszkolás (kabintető, kabinnyílás, futóműakna), majd a szükséges helyeken apró tömítések, és csiszolás következett. Ezzel párhozamosan összeállítottam a motort és a propellert, elészültek a futóművek, majd a kerekek.

A festés

El kellett döntenem, milyen módon fogom a kopásokat imitálni. Korábban ezt szárazecseteléssel, vékony ecsettel felfestve imitáltam, de most valami mást akartam kipróbálni. Kezdésként csak a motorburkolatot, majd az egész makettet lefújtam Testors Chrome Silverrel. Ezzel egy egész valósághű fémes felületet kapott. A motorburkolat megkapta a belső színét, majd száradás maszkolás után kívül is lefújtam a megfelelő színre. Hagytam kb. 1 hetet száradni, és nekiláttam, a kopások imitálásának. Vékony és nagyon hegyes szikével óvatosan a panelvonalaknál elkezdtem lekaparni a felső (zöld) réteget, úgy, hogy az alatta lévő fém réteg sértetlen maradjon. Ez elég fárasztó, és főleg hosszadalmas munka, de a vége felé, amikor már kezd kialakulni a kép, akkor már lehet érezni, hogy megérte a fáradtságot. A koptatás után a jól bevált grafitporos koszolás következett, majd a panelvonalak kiemelése. A motor és a propeller beragasztása után az orrész teljesen elkészült. Megkapta az első lakkréteget, majd száradás után a végső lakkozást, és kész. Az eredményt látva hozzáfogtam a törzs festésének. Először felkerült a zöld szín, majd száradás és maszkolás után a belépőélre a sárga. Ismét száradás, és a maszkolás eltávolítása következett. Ekkor jött el az a pillanat, ami felért egy hideg zuhannyal. A maszkolóanyag eltávolítása közben a nem csak a maszk jött le, hanem vele együtt az alatta lévő zöld réteg is. Elég szörnyű látványt nyújtott a makett abban az állapotában. Megpróbáltam javítani a helyzeten, és újrafújtam a lejött részeket. Nem segített, mivel szemmel látható volt, hogy hol van 1 réteg, és hol 2 réteg zöld, egyszóval szörnyű volt… Mit lehet ilyenkor tenni? Minden mindegy alapon, lakkbenzines vattával lemostam az egész makettről a festéket. Egy gyors csiszolás, panelvonalak tisztítása, zsírtalanítás és szárítás után kezdtem előről az egészet. Chrome Silver, 1 hét száradás, külső zöld, és ismét a sárga a belépőélre, azonban most nem szalaggal, hanem papírból vágott sablonnal maszkoltam, és sikerült. Újabb 1 hét száradás, majd nekiláttam a törzs koptatásának. Következett a koszolás: grafitpor, olaj, és némi „koszos kéz” felhasználásával.

A grafitos koszolásnál arra nagyon kellett vigyáznom, hogy ott véletlenül se fogjam meg kézzel a makettet, ahová már felvittem a „koszt”, mivel abban a pillanatban a „kosz” átváltozik gyönyörű szép ujjlenyomattá, ami mondjuk a szárny alján kifejezetten rosszul mutat.

A koszolás befejezése után felvittem az első lakkréteget, majd száradás után elkezdhettem a matricázást. A matricák felhelyezése után ismét egy vékony lakk réteg következett. Ezt követően vékony ecset Chrome Silver és grafitpor segítségével a matricákon is imitáltam a kopásokat és a koszt, majd felvittem a végleges lakkréteget.

A befejezés:

Helyére ragasztottam a futóműveket, a kerekeket, a fegyverek csöveit, és az egyéb apróbb alkatrészeket, majd a helyére került a motor is.
Eltávolítottam a kabinüvegekről a maszkolást, és végül a nyitható kabintető került a helyére, és ezzel elkészült a „George”…
1. kép
1. kép
2. kép
2. kép
3. kép
3. kép
4. kép
4. kép
5. kép
5. kép
6. kép
6. kép
7. kép
7. kép
8. kép
8. kép
9. kép
9. kép
10. kép
10. kép
11. kép
11. kép
12. kép
12. kép
13. kép
13. kép
14. kép
14. kép
15. kép
15. kép
16. kép
16. kép
17. kép
17. kép
18. kép
18. kép
19. kép
19. kép
20. kép
20. kép
21. kép
21. kép
22. kép
22. kép
23. kép
23. kép
24. kép
24. kép
25. kép
25. kép
26. kép
26. kép
27. kép
27. kép
28. kép
28. kép
29. kép
29. kép
2003.09.25.
Utolsó módosítás: 2008.01.21.
Németh Tamás (tamas.nemeth), Dublin, California
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gab
2008.06.22. 13:27:26
Nagyon tetszik a repülő! :D
Sajnos én is többször jártam már úgy festésnél, hogy meglátszottak a festék rétegek közötti "lépcsők" és erre én sem tudok jobb megoldást,le kell csiszolni a teljes festéket :S
windischz
2008.09.26. 22:38:51
Tiszteletem!
Istenkirály lett a makett, a festés és a fényképezés egyaránt. Maximálisan professzionális lett!Tényleg nagyon lecsó!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció