Küzdelmeim a MIG-23MF makettel

Mikojan-Gurevich Mig-23MF

1:72, Zvezda
Az '56-ot követő megtorpanás és visszaesés után egyre inkább napirendre került a Magyar Néphadsereg technikai korszerűsítése. A Honi Légvédelemnél is új, korszerűbb típusok váltották fel a MIG-15, MIG-17PF típusokat. Szolgálatba álltak a MIG-21 különböző modifikácói is. A '70-es években napirendre került a MIG-23 rendszeresítése. A típus a Pápán állomásozó, akkor első lépcsős alakulatként kezelt MN 47. Honi Vadászrepülő Ezred állományába került. Eredetileg az egész ezrednek ezzel a típussal történő átfegyverzéséről voltak elgondolások, de anyagi okok miatt csak az első századhoz került 12 harci és 3 (+1) kétüléses gyakorló gép. Érdekesség, hogy az akkori szovjet katonai vezetés a MIG-25 típus rendszeresítését is erőltette a Magyar Néphadseregben, de erre végül nem került sor. Személyes megjegyzés: A '80-as évek elején a szovjet honi légvédelmi összfegyvernemi parancsnoki akadémián nekünk tanították a MIG-25 típust is.

A MIG-23MF makett precíz megépítése már régóta foglalkoztatta a fantáziámat, de a piacon lévő makettek (Hasegawa, Academy, Heller) nem nyerték el a tetszésemet.
A Zvezda MIG-23MLD makettje már jó alapnak tűnt. A formája jó (kivéve a függőleges vezérsíkot) Megjegyzés: A Bílek később kiadta a Zvezda féle makettet, egy mellékelt, nem túl szépen öntött vezérsíkkal.
A méretek elfogadhatóak a törzshossz kivételével (3 mm-rel rövidebb).

Első lépésként a referenciaanyagokat gyűjtöttem össze (saját fotók és az internet segítségével). Műhelyrajzként a +4 MIG-23 típusfüzet rajzait használtam.

A kiegészítők kínálata ehhez a típushoz elég szűkös. Én a Precíz Stúdió KM-1 katapultját, a Pavla műgyantáját és az Extratech maratását (ez utóbbiból két példányt) szereztem be.

Első lépésként valamennyi fődarabon a pozítív panelvonalakat finom csiszolópapírral lecsiszoltam, kivágtam és pontos méretre csiszoltam a csűrők, az oldalkormány, a fő futóaknák és a törzsféklapok helyét. A szárnyakon kimartam az interceptorok fészkét. Ekkor elkövettem egy "hibát", amely a továbbiakban eggyel csökkentette az alkalmazható magyar oldalszámokat. Ugyanis a törzs alsó-hátsó felén található két "puklit", ami az MF változaton nincs, szintén lecsiszoltam. Aztán a magyar vonatkozású fotók alapján rájöttem, hogy a gyári nagyjavításra a Szovjetunióba kivitt és "eltűnt" 11-es MF helyett kapott és jelenleg is meglévő 11-esen ott vannak a puklik.

A törzs, a szárnyak és a függőleges vezérsík szétcincálása után nekiláttam a függőleges vezérsík kiegészítésének a műhelyrajz alapján. Magyarán a makett adta MLD vezérsíkot kipótoltam az MF-re (is) jellemző bevezető résszel.

Ezt követte a panelezés és a szegecselés hosszadalmas munkája. A panelezés az ismert és főleg börzén kapható véső eszközzel, a szegecselés varrótűből kialakított célszerszámmal történt. Ugyanakkor a fotók alapján egyértelmű, hogy a törzs hátsó részén és a pót üzemanyag tartályon a lemezek csatlakoztatása heggesztéssel történt. Ezt dekorációs boltban vásárolt hajszál vékony drót felragasztásával utánoztam. A felesleges pillanatragasztót száradás után Oolfa késsel eltávolítottam. A különböző szerelő nyílások véséséhez vékony fémlemezből sablonokat készítettem.

A fő futóaknák belső felületét a fotók alapján sörösdoboz lemezéből alakítottam ki fél hengerpalástot képezve. A megerősítéseket és a turbina ellenőrző nyílás fedelét is ebből az anyaból készítettem. Az aknák festése után helyükre kerültek a különböző csövek és vezetékek drótokból kialakítva és a szükséges színre festve. (Hadd ne mondjam, van belőlük bőven, de nagyon feldobják az aknákat.)

Az orrfutó aknája hasonlóan készült.

Következett a kabin kidolgozása. Először műanyag és fém lemezekből kialakítottam a kabin alsó, oldalsó és hátsó lemezeit. A fotókon látható megerősítéseket a lemez hátlapján vonalzó mellett zsákvarró tű segítségével alakítottam ki. A tűt erősen a lemezre nyomva mutatós domborítás (mélyítés) érhető el. A műszerfal az Extratech maratás felhasználásával, majd az oldalsó kezelő panelek szintén ebből kerültek ki. A két példány maratásra azért volt szükség, mert a kezelő panelek nincseenek egy síkban, így a maratást szétvágva az előzőleg kialakított műanyag alaplapokra ragasztottam azokat. A paneleket "valkid" zöldre festettem. Kb. egy hetes száradás után a kapcsolók és egyéb "kütyük" helyére a szükséges fehér, fekete illetve vörös színt vittem fel, majd visszamostam. Így csak a maratáson kialakított kis vájatokban maradt meg a szükséges festés. Ezután "valkid" zölddel az egészet száraz ecseteltem.

A katapult a Precíz Stúdió (kár, hogy eltűnt) terméke. A festése követel türelmet, de az eredmény a fotókkal összevetve tökéletes.

A következő "agyrém" a hajtómű kiömlő kidolgozása volt. A kiömlő hengerpalást (égéstér), a turbina lapátsor és a sugárszűkítő sörösdobozból, a lángosztó az Extra Tech maratás felhasználásával készült. A sugárszűkítő lemezeit fotók alapján külön-külön szabtam ki és ragasztottam a hengerpalástra. A mozgató mechanizmus gyűrűjét drótból formáltam.

A hajtóműbeömlők belső felületén található légáramterelőket kimartam, a pompázsgátlók nyílásait kireszeltem. A légáramterelőket lemezdarabokból újraépítettem, figyelembe véve azok helyes alakját, profilját és felerősítését is.

A törzsféklapok fészkei az előzőekben leírt "dombornyomás" technológiával készültek.

A kabinbelső, a hajtóműkiőmlő és az orrfutó-akna beragasztása után következett a törzsfelek egyesítése. Mivel a makett külön adja a törzselső- és -hátsórészt, lehetőség volt a hiányzó 3 mm kipótlására. Helyükre ragasztottam a beömlőket is, majd a szükséges tömítések és csiszolások után kijavítottam a közben sérült paneleket, illetve szegecselést.

Következett az élvezetek élvezete, a fő futóműelkészítése. Szerintem konstruktőrt még nem emlegettek annyit, mint én a szovjet mérnöknőt.
A futószárak műanyag hengerekből esztergálással készültek, az egyes részek külön-külön. Hasonlóan a különféle hidraulika-munkahengerek is. A futóborító, a futószárhoz erősített lemezét szintén külön készítettem el a felerősítő öntvényekkel együtt. Mindezt összeépítve és fémszínre festve egészen mutatós futóművet kaptam. Az abroncsok és a kerékagyak az Elf remekművei.

Hasonlóan újragyártottam az orrfutóművet a fotók alapján.

Nézegetve a GS-23 gépágyú műanyag öntvényét, gyorsan eldönttem, hogy ezt is újraépítem. A csövek injekciós tűből, a lángrejtő vékony műanyag lapból készült, melybe tűvel kis lyukakat fúrtam. Az áramvonalazó borítást az eredeti műanyag öntvény formaként való felhasználásával sörösdoboz gázláng fölött kilágyított anyagából domborítottam. Már csak a szellőző nyílásokat és a hüvelykivetőket kellett kialakítani és kész is lett a gépágyú.

A többi alkatrész, illetve részegység az előzőekben leírtakhoz hasonló technológiával készült, ezért ezeket nem részletezem.

A "fekete levest" a kabintető húzása jelentette. Bár ennek technológiája régóta ismert, a többszöri próbálkozás sem adott teljesen víztiszta tetőt. Így aztán a legjobbnak tűnőt felhasználva és azt a szükséges módon lemezcsíkokkal keretezve készült el a szélvédő és a nyitott rész. A Pavla gyantáját és némi drótot felhasználva alakítottam ki a szélvédő alatti részeket.

Hátra volt a matricakészítés. Azt már az elején eldöntöttem, hogy megpróbálom a műhelyfeliratokat is a lehető legnagyobb pontossággal megszerkeszteni, ráadásul oldalszámból és felségjelből sem találtam "gyári" megfelelőt. Matrica-alapként a direkt erre a célra készült Aircolor Technik Act decal filmet használtam. Külön kapható tintasugaras és külön lézer nyomtatóhoz. Mindkét fajtából van átlátszó és fehér alapú. Méretük A/4.

A felségjeleket, az oldalszámokat és a stencileket oly módon készítettem, hogy a repülőgép oldal-, felül- és alulnézeti rajzait nagy felbontással beszkenneltem, majd ellenőriztem a rajzok 1/72-es mérethelyességét. A Photoshop program segítségével végrehajtottam a szükséges átméretezést, majd ugyanezen program segítségével megszerkesztettem és kifestettem a felségjeleket, oldalszámokat. Itt kellett egy kicsit trükközni, mivel ezek fehér szegéllyel rendelkeznek, amit a nyomtató nem tud. A számítógépen "kikevertem" azt a színt, amelyre felhelyezésre kerül a matrica és ezzel a színnel vékony szegélyt rajzoltam a számítógépen a jelzés körül. Ez jó vezetőként szolgált a trimmelésnél.

A jelzéseket a szerkesztéshez kényelmes méretben szerkesztettem, majd az "alakítás" menű segítségével méreteztem, a méretarányos rajz megfelelő helyére helyezve, majd onnan a nyomtatandó lapra másolva.
A stencilek hasonlóan, csak átlátszó lapra nyomtatva készültek.
Végül is összeállt a matrica rajzos és szöveges anyaga. Már csak a nyomtatás és a fedőlakk felvitele volt hátra. Fedőlakként a Gunze Mr. Metal Primer-t ajánlja az Act. Ez kiválóan működik, de csak szórópisztollyal szabad felvinni, mert különben a matrica rajzolata elkenődik. Száradás után a matrica úgy müködik, mint bármelyik kereskedelemben kapható vizes matrica, csak a trimmelést nem lehet megspórolni és a matricalágyítóval óvatosan kell bánni.

A makett festése, a matricázás és az apró alkatrészek helyreragasztása a mindenki által ismert módon történt, így ezt nem részletezem. A végeredményt jónak ítéltem meg, így érdemesnek tartottam arra, hogy versenyen is próbálkozzam vele.

Amikor a magyar MIG-23MF elkészült makettjét betettem a vitrinbe, egy éves építés állt mögöttem, de a Mosonmagyaróváron F3 kategóriában elért II. helyezés azt mondatta velem, hogy megérte.
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF hajtómű kiömlő
MIG-23MF hajtómű…
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
MIG-23MF
2008.11.02.
Tibor, Veszprém
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibcsi
2008.11.05. 08:19:21
Tibor,

Gratulálok, nagyon szép munka! Egy kérdésem lenne: milyen festéket használtál a szürke alapszínnek?

Druszád :)
Fonák Tamás
2008.11.05. 08:56:40
Abszolúte kiváló munka!
Azt a bizonyos matricafilmet hol lehet kapni (vagy rendelni)?
Tibor
2008.11.05. 09:14:21
Tamás! A PRO START MODELL Kft-nél neten is rendelhető.
Tibcsi! A fórumon válaszoltam.
apcyrobi
2008.11.05. 10:34:01
Tibor! Gratulálok a munkádhoz és a produktumhoz! Már óváron is tetszett, körbe is fotóztam a 2. napon. Az efféle alakítósdi, hozzám is közel áll; nálam még várat ennek a típusnak a megépítése. De ami késik . . .
További, hasonlóan szép munkát kívánok!
Apcyrobi
tankos_srac
2008.11.05. 12:14:17
Ez bizony gyönyörű lett! Gratulálok!
bolev
2008.11.05. 12:33:30
Szia Fater!
Látom elkészült a cikk, nagyon király lett! Szerintem ugyanígy megoszthatnád majd a többiekkel a Mig-21 F-13-al való küzdelmedet, illetve a mostani projektedet az "Ancsá"-nak az építését is.:)
Szép napot, majd valamikor átnézek.
Levi
Tibor
2008.11.05. 15:16:49
Tisztelt hozzászólók!
Maximális köszönet a figyelmetekért és a véleményekért. Kezdek belepirulni.
Üdv.: Tibor
Mekett
2008.11.05. 21:19:13
Gratulálok, teljesen megérdemelt volt a helyezés!
szp
2008.11.06. 21:00:45
őszintén gratulálok!minden dícséretet és elismerést megérdemel.
szp
Fodi
2008.11.09. 10:26:51
Nagyon szep munka, tetszik. (igaz en nem szeretem ezeket a ruszki vasakat, de a makett baromi jo lett)
Tibor
2008.11.12. 06:18:26
Mekett, szp, Fodi!
Köszi a szép szavakért. Jólesik. Én sem a "ruszki vasakat", hanem a Magyar Légierőt kedvelem.
zoli1989
2008.12.16. 15:47:34
Szia Tibor!

Olvastam a hsz-ek között, hogy leírtad valahol a fórumban hogy milyen festéket használtál a 23-asra, de leírnád ide is ha megkérlek, mert nem találom.
Előre is kösz!

(legalább egy helyen lesz a festékkód is a cikkel)
Tibor
2008.12.16. 16:11:15
Szia Zoli1989
El kell szomorítsalak. Kevergettem, kipróbáltam, nem tetszett, újra kevergettem. Szóval sajnos nem tudok kódot írni. A baj az, hogy jegyzetet sem csináltam róla. Talán H-147 volt sok fehérrel és egy kevés világos kékkel.
Tibor
2008.12.16. 16:42:36
Zoli!
Javítok: A H-64 világosítva és kicsit kékítve. (Megtaláltam a maradék festéket). Egyébként a Mig-21 brossúrában teflon szürkének (FS 26293) Humbrol-64-et, vagy Revell R-371+15% feketét adnak meg.
Rag
2008.12.16. 16:55:35
Nagyon szép. Egyébként ez a gép lett most újrafestve a nyáron, nem?
Tibor
2008.12.16. 17:01:57
Rag!
Kösz!
Én csak a Szolnokra került UB-ről tudok ami újra lett festve. Ha Te mást tudsz, tedd közzé a MIG-23 topikon, légyszi.
Tibor
Rag
2008.12.16. 20:20:05
A idei repülőnapra "készített" gépre gondolok, az egy MF. Most megnéztem a fotót, ez a 10-es oldalszámú. Sikerült előbb beszélnem mint gondolkodnom..
Tibor
2008.12.17. 06:51:22
Rag! Jogos. A 10-es oldalszámú MF újra festve szerepelt Kecskeméten.
Tibor
Mikoyan
2011.12.30. 17:45:11
Gyönyörű lett!!Hol szerezted be?
Tibor
2011.12.31. 08:26:29
A ZVEZDA (Bilek) makettjét annak idején több helyen lehetett kapni, többek között Mosonmagyaróváron is. Ma már nem tudom hol hozzáférhető kis hazánkban. Egyébként úgy tudom nemrég a csehek is kiadták 1/72-ben az MF változatot, de csak fotókat láttam róla, valamelyik on-line bolt honlapján.
Mikoyan
2012.08.02. 12:33:14
köszi az infót ! :D
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció