Longbow Apache
1:48
Pintér György - Múzeumi krimik Ez az első olyan makettem amelyet festeni és ragasztani kellett.
Már régóta szerettem volna makettezni, de sajnos nem jött össze. Aztán kaptam ezt születésnapomra aminek persze nagyon örültem. Másnap neki is láttam az elkészítésének. Sajnos túl nagy volt a buzgalom és ennek köszönhetően nem úgy sikeredett ahogy szerettem volna

Műszaki adatok
Funkció Harci helikopter
Gyártó Hughes, McDonell Douglas, Boeing

Személyzet 2 fő
Első felszállás 1975. szeptember 30.

Ára 18 millió USD (1984.)

Méretek
Hossz 17,70 m rotorral
Magasság 3,87 m
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg 5165 kg
Tömeg tüzelőanyaggal feltöltve 8000 kg
Maximális felszállótömeg 9525 kg
Hajtómű
Hajtómű 2 db General Electric T701 szabadturbinás hajtómű
Teljesítmény 2 × 1260 kW
Repülési jellemzők
Maximális sebesség 293 km/h
Hatósugár 480 km
Hatótávolság 1900 km
Legnagyobb repülési magasság 6400 m
Emelkedőképesség 12,7 m/s
Fegyverzet
Beépített fegyverzet 1 db 30 mm M230 gépágyú

Levegő-föld rakéták AGM–114 Hellfire

Az AH–64 Apache az Amerikai Szárazföldi Hadsereg számára az 1980-as évek elejére kifejlesztett harci helikopter. Eredetileg a Vörös Hadsereg harckocsijai számbeli fölényének ellensúlyozására épült, de magas ára és bonyolult kialakítása miatt sorozatgyártásra nem került az AH–56 Cheyenne egyszerűbb alternatívájaként.

Fegyverzet
Az Apache erős fegyverzete forgathatóan beépített 30 mm-es gépágyúból és rakétákból áll, amelyek közül tipikusan 70 mm-es nem irányított Hydra kisrakétákat, lézervezérlésű AGM–114 Hellfire páncéltörő rakétákat és különböző változatú önvédelmi célú Stinger rakétákat szerelhetnek fel. A fegyverzet hatékony alkalmazását forgatható orrtoronyba szerelt szenzorcsoport segíti, amely infravörös és termovíziós éjjellátó, lézeres célmegjelölő és TV-kamera funkciót tartalmaz. A késői változatú AH–64D modelleken igen fejlett "Longbow" radarberendezés található a rotortengely tetejére erősítve, amely légi és földi célok felderítését biztosítja 270 fokban, (kivéve a gép farka felé), automatikus célfelismerés és célkijelölés mellett.
Az Apache védelmét a géptörzs kevlár bélése és műanyaghabba ágyazott kerámiarészecskékből álló könnyűsúlyú blokkok biztosítják, a kétfős személyzetet golyóálló "Lexan" polikarbonát kabintető védi. Az öntömítő gumi üzemanyagtartályok és titán rotorlapátok ellenállnak a 23mm-es légvédelmi gépágyú egyes találatainak. A főbb rendszerek, hajtómű, kormányvezérlés megkettőzése találat esetén is lehetővé teszi a továbbrepülést, a gépészeti elemek a kenőanyag elvesztése esetén még 30 percig üzemelnek, elég időt biztosítva a hazatérésre.
Hadszíntéri alkalmazás [szerkesztés]
Az első öbölháborúban az Apache rendkívül sikeresen szerepelt a szövetséges áttörés kezdeti kikényszerítésében, iraki tankok és lokátorállomások tucatjait semmisítették meg, ezért mind az USA, mind szövetségesei folyamatosan jelentős számban rendszeresítették, gyártása jelenleg is folyik Forth Worth-ben. A szomáliai események és a második iraki háború során azonban bebizonyosodott a helikopterek sebezhetősége a kézifegyverekkel szemben, mint például az RPG–7-es. Szaddám Husszein milicistái két, Kalasnyikovok összefogott tüzével földre kényszerített Longbow Apache gépet zsákmányoltak, amelyeket később kamionra rakva parádéztattak. [1]
Összevetés más helikopterekkel
Az amerikai katonai szakírók közül sokan előnyben részesítik az igen egyszerű szerkezetű és robusztus A-10 Warthog merevszárnyú csatarepülőgépet az Apache-al szemben, mivel jóval több fegyvert képes szállítani és titán páncélzata miatt a legnagyobb ellenséges tűzben is végre tudja hajtani feladatát. Orosz szakértők az AH-64 típus nagy tömegét és alacsony sebességét (legalábbis az igen gyors saját Mi–24 helikopterhez képesti alacsony sebességét) kritizálják, de az Apache-ot elég jó gépnek tartották ahhoz, hogy a típust Mi–28 néven, saját technológiai lehetőségeiknek megfelelően lemásolják és rendszerbe állítsák.
Az Apache kétségtelen hátrányai közé sorolható a repülőszemélyzet magas kiképzési és gyakorlási igénye, mivel a fejlett gép fedélzeti rendszerei igen sok információt továbbítanak a pilóták számára, akik emiatt nagy pszichikai terhelés alatt dolgoznak – különösen éjszakai repüléskor, amikor fél szemüket a sisakkijelző reflexüvege takarja. A terror elleni háború korai szakaszában az afganisztáni hadszíntéren leszállás közben bekövetkezett két halálos Apache-balesetet az elégtelen begyakorlottságnak tulajdonították.
Ennek ellenére az Apache gépek igen fontosak például a nagy CH–47 Chinook és UH–60 Black Hawk katonai szállítóhelikopterek kísérésében és vállról indítható légvédelmi rakétákkal szembeni védelmében, illetve a lázadó iraki területek feletti folyamatos légi járőrözésben, precíziós támadásban. Hatékonyan képesek támogatni a különleges légideszant alakulatok MH–53 Pave Low szállító helikopterekkel végrehajtott mélységi rajtaütéseit, illetve kiemelten fontos kisméretű célok megsemmisítését.
Jól kiképzett, rendszeres szimulátoros és légi gyakorlásban részt vevő személyzetek rendkívüli manőverekre képesek az Apache-csal, amely műrepülhető, bukfenc és orsózás végezhető vele. Nagyerejű hajtóművei miatt szinte korlátlanul képes lebegésből dinamikus manőverbe kezdeni, illetve magashegyi terepen is komoly fegyverterheléssel bevethető, ami kiemelt fontosságú volt az afgán tálibok elleni hadműveletek idején.
Hadrendbe állítás
A kilencvenes évek óta mintegy tíz ország haderejében áll szolgálatban, többek között Nagy-Britannia, Hollandia, Görögország, Szaúd-Arábia, Izrael, Japán, Egyiptom, Kuvait, az Egyesült Arab Emirátusok, Szingapúr, valamint megrendelte Jordánia, Dél-Korea és Bahrein is.
Magyarország
A radarral felszerelt, korszerű AH-64D Longbow Apache típus hat alig használt példányát 2006-ban a létszámcsökkentést végrehajtó holland légierő felajánlotta Magyarország számára, azonban pénzszűke és az üzemeltetési feltételek hiánya miatt vásárlásra nem került sor.
Érdekesség
A Columbia űrrepülőgép katasztrófáját egy amerikai hadgyakorlaton részt vevő dán Apache helikopter FLIR infra-optikai célzórendszere is megörökítette, a felvételek jelentős segítséget nyújtottak a baleset vizsgálatában. [2]
1
1
030109115816
030109115816
030109115846
030109115846
030109115944
030109115944
030109120045
030109120045
030109120151
030109120151
030109120237
030109120237
2009.03.01.
Utolsó módosítás: 2009.03.10.
atipepe, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció