MIG-21 MF (9606)

MIG-21 MF

1:72, KP-Kopro No.3107 (2006)
A cikk tárgya sokunk számára az első találkozás volt a makettek világával - vagy ha nem is az első, de mindenképpen egy korszak meghatározó szereplője, a Csehszlovák KP MIG-21-es makettje. A makett minden szempontból a 80'-as éveket idézi, noha a csomagolást azért újratervezték.

Jómagam gyerekkoromban többször kapcsolatba kerültem repülőgépmakettekkel, amelyek persze rendszerint méltatlan módon végezték. Aztán gimnazista koromban - a rendszerváltás idején - végleg megtaláltak a műanyag gépek maguknak, jöttek az NDK utasszállítók sorban, aztán ahogy kinyílt az ország kapuja, beléptek rajta a Matchbox és Revell készletek. A keleti gyártók pedig pofont kaptak,és csak nézték, ahogy a fényévekkel gusztább makettek kiszorítják őket addigi uralkodó pozíciójukból. Közben persze a makettező is változik, elkapja az élet legintenzívebb szakasza, tanul, aztán továbbtanul (ekkor még nem tudja, hogy ennek sosem lesz vége), elkezd dolgozni (ennek sem lesz vége), családot alapít, gyereket nevel. A makettek persze türelmesek, tudják, hogy eljön még az ő idejük, olyan ez, mint a dohányzásról leszokás - letenni lehet egy időre, de bármikor, a legváratlanabb időben Rád törhet... És egyszer csak tényleg eljött újra a makettezés ideje, a régi reflexek kicsit megkoptak, makettezőnk pedig bambán tekint szét a Neten, hogy mekkora irodalma lett ám az ő hobbijának, mennyi és milyen változatos kiegészítők, cégek születtek azóta, amíg ő mással volt elfoglalva. Új technikák, eszközök, boltok és webáruházak ontják a termékeket - hol van már a városi játékbolt sarka az NDK-s és Csehszlovák makettekkel?! A honlapokon soha nem látott színvonalú, kidolgozottságú makettekben gyönyörködik emberünk,és ízlelgeti az új fogalmakat: surfacer, retarder, akrilfesték... Eszébe jut a VEB Plasticart ezüst festéke, amit kör keresztmetszetű, ellapított végű alumínium tubusban tettek a TU-134-es mellé. Keményen dolgozik az új maketteken, tényleg nem huncutság az új technika, gyorsan rájön, hogy a régi Revell palackos festékszórónak is múzeumban a helye. "Kompi" kell ide,meg airbrush,ecset, nem vitás - no meg bébiétel, gyerekruha és üzemanyag is, konkurenciája lett a hobbinak, éppen elég. Ezzel együtt - felismerve és elismerve a fejlődést - érdekes módon egyfajta nosztalgia keríti hatalmába emberünket, egyrészt a sok idegen felségjelzésű gép után szeretne végre nemzeti trikolort látni a vezérsíkon, másrészt kipróbálná felnőtt fejjel, milyen is újra kibontani egy hamisítatlan "keleti" makettet, mintegy időkapszulát, egyenesen az átkosból. Ha már magyar, ha már átkos, akkor egyértelmű, hogy Néphadseregünk és a Varsói Szerződés, mi több a Hidegháború talán legemblematikusabb madarára, a MIG-21-re esett a választás. Mert szerencsére nem tűntek el a "régi jó dolgok" nyomtalanul, KP-nk is nevet váltott közben, de az öntőformák a régiek maradtak, a plasztik megőrizte a 80'-as éveket. Kerül hozzá persze fotómaratás, meg műgyanta katapultülés, valamint hazai felségjelzés a megfelelő összhatás kedvéért. És itt elérkeztünk a mába, az időutazás véget ért.

A típusról azt gondolom, botorság lenne ismertetőt írni, hála Istennek, igen kiváló irodalma van a gépnek a Neten, legyen szabad javasolnom pl. a www.mig-21.hu oldalt. Az általam megépített gép azért a 9606-os, mert ehhez kaptam készen matricát, meg aztán sajnos személyes érintettségem nem volt egyik oldalszámú géppel sem, így a legkönnyebb utat választottam. Fogok még 21-est építeni, az biz AP lesz és mindenképpen taszári - mindenki emlékezzen a méltatlan helyzetbe került repülőtérre.
Több kiváló makett is született a KP gyártmányból, amelyeket itt a honlapon bemutattak részletesen a makettező társak, minden hibát és buktatót leírva, így ha nem haragszotok, ettől eltekintenék. Az építés során sok információhoz jutottam a www.hunavia.hu oldalról, ajánlom mindenkinek. Itt oldalszám szerint a legtöbb, Hazánk légterére egykor őrködő MIG-21-esről láthattok sok-sok fotót, kiváló referenciaanyag.

Az építés-festés eseménytelenül haladt, mígnem az első réteg lakk fölvitele során kis híján infarktust kaptam: a Mr.Hobby akril flat matt cukormázszerűen száradt a gépre. Gondolhatjátok, volt ám anyázás, nem kevés. A fórumon is megosztottam a problémámat, kaptam is támogató válaszokat, ezúton köszönet érte! Próbáltam mindent, 9 mikronos vízpapírt is, de nem jutottam egyről a kettőre. Érdekes módon, mikor vizes volt a felület (a víz kitöltötte a fénytörő szemcsék közötti részt), visszajött az eredeti szín, nem látszott a "cukormáz". Ekkor gondoltam - minden mindegy alapon - hogy lefújom Revell 1-es átlátszó fényes festékkel. Nos, bár hígítottam rendesen, nagyon nem szerette a fújást az anyag, néhol mintha vattacukor-szerű képződmények hagyták volna el a dűznit... Szóval nem javaslom festékszóróba a cuccot. Nagy szenvedések árán végül a művelet befejeződött, a makett immár nem volt cukormázas, inkább csillogott, mint a Salamon töke... Újabb probléma, így nem maradhat, jöjjön ismét a matt lakk, immár óvatosabban. Képzelhetitek, ilyen finoman még nem ködölt senki, mint én akkor. Mindezt kétszer, a kellő hatás kedvéért. Igazság szerint még mindig túl fényes, de úgy gondoltam, most már nem kísértem a sorsot tovább, így is eleget öregedtem ezzel a makettel... Sajnálom, hogy "sikerült" így elrontani a végét, dehát ebből is tanul az ember. Majd a bisz-nél ügyesebb leszek - vagy nem.

A képeket fogadjátok sok szeretettel, a legjobbakat Schmidt János kollégám készítette, köszönet Neki érte!
Port side
Port side
Starboard side
Starboard side
Szemből
Szemből
Alsó rész
Alsó rész
Főfutók
Főfutók
Hónalj nézet
Hónalj nézet
Kabin
Kabin
Maszkolás...
Maszkolás
Hangárban
Hangárban
2010.10.19.
Utolsó módosítás: 2010.11.09.
Kutyafülű, Kaposvár
A jó képeket készítette: Schmidt János
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Luthor
2010.11.24. 13:26:50
Ezzel a maszkolási technikával személy szerint még nem találkoztam. Jó, hogy nem is fújok, viszont egyből levettem, hogy miért jó így.
Marcell 0708
2010.11.24. 15:25:27
Nekem nagyon tetszik. Főleg a színek a jók
lori
2010.11.24. 20:55:40
Szia!
Pofás, mint a kölyök-gólya! Az én KP MF-em rejtőszínei is ugyanezzel a technikával készültek, úgyhogy megnyugodhatsz: "A hiba nem a Te készülékedben van" :)
A cikk nagyon tetszik, jó látni azt, hogy ezek a retro makettek szép lessan előkerülnek a polcok, dobozok mélyéről. Tényleg varázslatos a világuk, főleg nekünk, akik ezekkel a készletekkel kezdtük!
További eredményes -nem csak retro- makettezést és még sok-sok ehhez hasonló cikket!
Uram, egy élmény volt olvasni, látni munkádat! Gratulálok!
Kutyafülű
2010.11.24. 21:01:25
Köszi a hozzászólásokat!
Nos, Luthor, az a helyzet, hogy ezt a technikát sajnos azért kell alkalmaznom, mert egy teljesen korszerűtlen, alsótartályos, 20 éves Revell alap festékszóróval dolgozom, amelynek a szórásképe, akárhogy állítom, centikben mérhető... :( Szóval csereérett a kicsike, ha egyszer fújni akarsz, ilyet semmiképpen ne vásárolj! :)

Köszi Marcell! A színek egyébként örök vita tárgyát képezeik, főleg egy ilyen ismert típus esetében.
Kutyafülű
2010.11.24. 21:15:39
Szia lori!

Örülök, hogy tetszik a gép. Ha annyi ezresem lenne, ahányszor már végignéztem az építés előtt-alatt a Te madarad képeit, tuti rendelnék a www.oldmodelkits.com oldalról egy tejgumival átkötött dobozos AN-12-est a'la VEB Plasticart...:)
doky3
2010.11.24. 22:25:37
Szia!

Adsz egy elérhetőséget? Mutatnék Neked valamit a fenti cikkel kapcsolatban:)) doky3@freemail.hu
Kutyafülű
2010.11.24. 22:29:47
Szia doky3!
toth.metzger@indamail.hu :)
Lucky13
2010.11.25. 01:49:29
Szia!
Nekem nagyon tetszett a cik, különösen a bevezetés, nekem is pont a napokban fordult meg a fejemben, hogy mennyit is változott ez a hobbi az elmúlt években... A régvolt makettboltok már sehol, mindent külföldi és hazai webáruházakból rendel az ember, az elérhető makettek és anyagok listája a végtelenhez közelít. Én is mostanában tértem vissza hosszú kihagyás után a makettezés világába és csak győzöm kapkodni a fejem. Nekem is kedves emlékem fűződik ehez a mig- hez, ha jól emlékszem a második vagy harmadik makett volt amit megépítettem anno. Ma már nem mernék nekiállni, szóval minden tiszteletem, hogy képes voltál belevágni az építésbe. A lakkozással kapcsolatban annyit mondanék, hogy nem kell megijedni a gunze lakkok nagyon jó minőségűek, de a flat sosem lesz igazából kréta- matt felületű, ha pedig fényes alapra fúj az ember ez fokozottan érvényes. Több vékony rétegben felhordva nagyon kellemes tört fényt ad, hasonlót mint egy tojáshéj felszínének fénye.
Kutyafülű
2010.11.26. 11:42:34
Szia Lucky13!

Igazából a lakkozásos cirkuszt leszámítva végig élveztem az építést, szóval szerintem bárki bátran nekivághat egy ilyen öreg makettnek. És milyen jó lesz utána, mikor egy maihoz nyúl az ember... :)
maverick
2010.12.05. 19:22:53
Szia!
A cikked remek, és a madárka is tetszik (mutatósak a színek!) Jelenleg én is ezzel a szépséggel babrálok. A színekkel kapcsolatban kérnék segítséget, mint zöldfülű. Mivel alapoztál? A póttartályokhoz milyen színt használtál? Ecsettel próbálkoznék.
Előre is köszönöm! Üdv: Erik
hobbista
2010.12.06. 16:32:04
Szia!
Jó a cikk! Mintha rólam írtad volna! Annyi a különbség, hogy én még nem építettem MiG-21-est.
Kutyafülű
2010.12.07. 13:45:27
Szia maverick!
A kamó Humbrol 83 matt bézs és Revell 48 matt zöld színekből áll. A gép alja Humbrol 65 matt. A póttartály Revell 90-es metál festék. Alapozót nem használtam, bár kacérkodom a Revell flakonos alapozójával. Ecsettel is lehet szépet alkotni, próbálj minél hígabb festékkel, több rétegben dolgozni. Remélem, hamarosan látható lesz a Te géped is!
Kutyafülű
2010.12.07. 13:46:26
Örülök, hogy tetszett, hobbista!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció