Messerschmitt Bf-109 G (Sohaország lovagjai)

Messerschmitt Bf-109 G-6 és G-10 (Sohaország lovagjai)

1:72, Hobby Boss No.80226 és 80227 (2004)
Pintér György - Múzeumi krimik Sziasztok!

Ne haragudjatok, de nem klasszikus építési, vagy dobozbontási leírást kell hogy megosszak Veletek. Bár láttam már egy csomó cikket, ami tényleg csak a 'mi van a dobozban' fotósorozatra és pár sorra korlátozódik. A 'mi van a dobozban' kérdésnél messzebb most én se megyek, de a pár sort szerintem meg fogom haladni....

Előre szeretném bocsájtani, hogy a készletet nem építettem, csak kibontva volt szerencsém szemügyre venni őket. Ezek alapján nem is szeretném építeni őket... A képek szerintem magukért beszélnek.

A kabinbelső nekem nagyon megragadta a lelkemet. A műszerfal síkjában egy lemezzel le van zárva a kabin és slussz. A műszerfal egyben ez a sima lemez. Semmi műszer-imitáció, vagy matrica. A pedálokról ne is álmodjunk. a Botkormány is kalandos. Ezt a nem elhanyagolható részletet nem tudom hogy lehetne feljavítani. kompletten ki kellene vágni a homlokfalat, újra gyártani a műszerfalat, megtoldani a padlót, pedálokat és gépágyú-burkolatot gyártani. A jobb és bal oldalfalak sima mivoltáról ne is beszéljünk.

A törzs egyben van, nem két félből. A panelvonalak vésettek, elmennek. Bár nem mertem rátenni egy 1/72-es rajzra, hogy mennyire illeszkedik, és milyen az alakhűsége. Amúgy ormótlan nagy illesztőfészkek vannak mindenütt.

A szárnyakon látszik, hogy egy szerszámmal készülnek. A kis dudoros szárnyon látszik, hogy hol van a nagy dudort öntő betétszerszám széle. A hűtőzsalu egy tömb, se belépő, se kilép nyílása nincs. Jelzem, hogy a G-6-os doboza szerint (late) verzió, de a késői változatoktól tudjuk, hogy átmenetet képeztek a G-14-gyel, így megjelent a fa szerkezetű, magasabb farok, a csúcsosabb oldalkormány is. Esetenként G-6/AS változat is volt magassági motorral, aminek a G-10-re hasonlító nagyobb dudorral készült motorburkolata volt. Na ezekről ne is álmodjunk, hogy bármi választási lehetőséget ad a készlet. Egyedül a magasabb farokfutó van a készletben extraként, mindkettő dobozban. A G-10 doboz grafikája is hibás, mert a szárnyon nem nagy dudor van, hanem kicsi. ennek megfelelően a G-10 dobozában kettő szárnyat találunk, egy korai és egy késői változatút. De a G-10 sorozat csak nagy dudorral készült, szóval nem értem a dolgot. (ha egy G-14-es készletbe teszi be a kettő szárnyat, az korrekt lenne, de így....)

A szárnyágyúknak köze nincs a valósághoz.
Mindegyikhez kapunk két-két szett kabintetőt, a nyitott és a zárt állapothoz. Ahogy néztem, azok legalább vékonyak és nem torzítanak.
Rejtély, hogy a G-6 készletben miért jelenik meg az orr alján a G-10-re jellemző dudor.
Kereket 3-3 párt is kapunk, de van közötte még olyan is, ami szerintem Emil, vagy Friedrich kerék. Igazából minden készletben van minden. A G-10 készletében is van a G-6 dudoraiból. Biztos, ami biztos.
És a turbófeltöltő jellegzetes csonkjából is van mindkét készletben sima és Trop szűrős változat is. Látott valaki G10Trop gépet?

Szóval én sokkot kaptam.
Értem én, hogy 'easy assembly' kit, de hogy nem 'authentic', az tuti. Gondoltam, kipróbálok egy másik G-10-et. Eddig csak a Revellel dolgoztam. Mindenki fikázza a Revellt, de ennél a 10-esnél fényévekkel jobb az 1/72 készlete. Még úgy is, hogy a Revell készletnek is megvannak a maga hibái, de alapvetően azok orvosolhatók, és a készlet alapvetően nem hibás.
A G-6-osaimat az Academy készletből építettem eddig, de ezek után sem változtatok. Hobby Bossra legalábbis biztos nem.

Mindent összevetve, mellényúltam a rendelésnél, mert ezt a két készletet pont nem akartam a kosárban tartani. A neten sem véletlen, hogy nem hemzsegnek az építések, sőt itt nálunk a makettinfón se preferáljátok, úgy látom. Teljesen értem, hogy miért nem.
Az ára alig marad el az Academy, illetve a Revell készletétől, viszont a minősége egy borzalom. Igazából senkinek nem ajánlom. Még a kezdőknek sem, mert a sorja és a pontatlanságok csak a kedvét szegi. Az önkínzóknak, talán.....

Csak mellékesen jegyzem meg, hogy az AJ Press vol6 füzetében (85.old) szerepel a horvát4-es gép, de ott G-14/AS-ként, nem G-10-ként...., bár rendelkezik az orr alján a G10-re jellemző dudorral, szóval az AJ-ben valószínűleg sajtóhiba van.


Üdv
Balázs

Ui.: Akinek esetleg volt a kezében, ne adj' Isten építette is ezeket a kiteket, kérem kommenteljen. Érdekelne a véleményetek, akár jó, akár rossz.
Vagy ha tudtok alternativát az Academy illetve a Revell keszletére, a G6 és a G10 változatokra, akkor légyszi osszatok meg a közzel. Találtam én is a FineMolds gyártó termékei között változatokat, de azok meg csak aukciós oldalakon érhetők el, elvétve....
Illetve nem tudom hogy léteznek e olyan spec. változatok bárki kínálatában, mint a G2-4-5, G6As, vagy a G14AS. Vagy ezek csak hàzibarkàcs módszerekkel alakíthatok ki?
g00
g00
601
601
602
602
Igen, csak ennyi az egész...
Igen, csak ennyi az…
604

Ez a kabinbelső nem semmi! A műszerfal és az alatta lévő részek megérnek egy misét. de a botkormány is. A gyertyahűtők és a gépfegyverek nyílásairól nem nagyon lehet mit írni...
604
605

A G-6-ra mióta került dudor az orr elejére? (erősen G-10 beütés) A hűtők illeszkednek a makett színvonalához...
605
606

Látszik a nagy dudort öntő forma körvonala. Nem kicsit.
606
607

Kapunk 3 széria kereket is. Még emilhez való is van benne....
607
608
608
710
710
711
711
712

Dettó
712
713

ugyanaz a kabin
713
714

Kapunk két szárnyat, egyet a korai, egyet a késői változatokhoz. Bár a G-10 csak nagy dudorral épült.
714
715
715
716
716
2015.09.29.
Utolsó módosítás: 2015.11.03.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
solyom
2015.10.02. 19:07:31
Helló Balázs!
Ha már ajánlottad a cikket, megkerestem.
Sajnos teljesen jogos amit írtál!
Nekem egy G2-höz volt szerencsém.
Nem, én sem építettem meg, csak a szárnyát használtam fel az Italeri féle F-hez. (Annál azért sokkal jobb!)
Valahol itt a Makettinfon talán olvashattál is róla.
Szóval a szárny még használható, de a törzs az valóban kuka.
Node ne is várjunk csodát egy Kezdőknek készült makettől!
Ez nem arról szól...

BB
cserbal
2015.11.10. 08:58:54
Sziasztok!

Azóta annyit sikerült megtudnom a két kitről, hogy a HobbyBoss első készletei között voltak, emiatt nem a legszuperebbek.
Tény, hogy a mostanság kiadott készeletei többnyire jobb minőségűek.
cserbal
2015.11.10. 09:00:30
Szia, solyom!

Tudom, akkor kibeszéltük egymás közt a témát, a cikk azóta fent van, de csak most került ki a kirakatba.

Üdv

Balázs
sanyi
2015.11.10. 10:12:21
Sziasztok!
Tehát a szomszéd 10 éves kiscsávó kezdjen egy tizmillió darabból álló - és annyiba is kerülő - Támjani makettel... Ezekkel a készletetekkel a kínai a kezdőket célozza - és szerintem találja - meg. Ennek a rajzát még Gusztika anyukája is tudja értelmezni, vagyis sikeresebbnek ígérkezik az építés, mintha egy kibogozhatatlan KP rajzot, vagy cseh (MPM, Valom, stb.) szerelésiket nézne.
Mellékesen a MiG-3-asuk a legjobb a piacon, az F-86-osukhoz is volt szerencsém. Utóbbit összehasonlítva a Fujimi etalonjával, nem is olyan veszélyes! A MiG-15 makettjeik is az Eduard kitek megjelenéséig a legjobbak voltak.
Szóval nem kell fikázni őket, megvannak ezeknek is a pozitív oldalai.
ponty
2015.11.10. 10:30:27
Jó mondjuk ez biztos, hogy egy első makett kategóriába szánták, és el is hiszem, hogy ahhoz képet túlárazták őket. Én is láttam őket a boltok polcain, és a dobozgrafikai riasztott el elsőnek meg az "easy-kit" felirat. G-6 nak én ajánlom az airfix legújabb kiadását, nekem nagyon bejön. Habár a pilóta fülét abban is pótolni kell, de szerintem eléggé megfelel az elvárásoknak.
Kferro
2015.11.10. 10:52:50
Egyetértek Sanyival!

Ez a készlet kifejezetten a kezdőknek készült, akiknél még fontosabb az egyszerűbb bontás, és az ezzel járó könnyebb építés is, mint az akkurátus pontosság.
Az árról meg annyit, hogy pár éve, amikor a forint a mainál jobban állt, 8-900 Ft-ért lehetett darabját a Hobbyeasy-ről rendelni, és akkoriban még a postaköltség is barátibb volt.
sanyi
2015.11.10. 12:25:18
Szerintem nincs túlárazva. 1500Ft-tól találni őket, annyi, mint mondjuk a revell, egy kicsit olcsóbb. Jó, az már más minőség, de továbbra is tartom, hogy van létjogosultságuk, kezdőknek tökjó. Egy 3 ezres, háromszor ennyi darabból álló Airfix, Revell gépet barmoljon össze és menjen el a kedve tőle? Ennél 1 óra alatt már le is van festve és ez a fontos, gyorsan lehet vele látványosat alkotni, ott a siker és a kezdőnek az kell, nem egy részletes kabin - amit aztán nem fog látni, mert mondjuk meglocsolja a kabintető ragasztóval...
Kferro is jól mondta, amikor ezek bejöttek, szinte feleennyibe kerültek.
vrauko
2015.11.10. 16:03:37
Hmm... már megint egy szörnymakett. Vagy nem? A Revellnek is megvannak a hibái, de orvosolhatóak. És mégis hogyan? Veszünk hozzá egy Quickboost srófot, és az már elég nagy a túl kicsi Revell helyett. Veszünk egy Loon szárnyat, amit hozzá gyártottak - ugyanannyiért, mint az egész makett - és akkor a keréktáv is megfelelő lesz. Nagyon bejön az új Airfix, szép is, csak a műszerfalat kell pótolni. Meg legfeljebb a csűrőellensúlyokat. Meg, ha későbbit akarunk építeni, akkor a hurokantennát. Az Academynél legfeljebb a vízszintes vezér síkokat kell csiszolgatni, hogy kerekebb legyék a sarka, mer' szegletes. Az miér' baj, ha többféle kereket adnak hozzá? Vagy hurokantennát? Felhasználhatjuk máshol. Na és ahol eleve matricát adnak műszerfal gyanánt? A HobbyBossra miér' nem jó a matrica? Csak tud az ember szerezni... Az AZ modellben is van mindenféle kerék, többféle sróf, meg ilyesmi. Ahol csiszolgatni kell, ott csiszolgatunk. Ahol pótolni, ott pótolgatunk. Ezt csináljuk egyéb maketteknél is, persze változó mértékben. De a Bf-109-es még mindég jobb, mint a HobbyBoss Spitfire-sorozata, amelyből még a futóműtakaró lemezeket is kifelejtették egy az egyben, a légcsavarkúp meg mint valami csúf kis szemölcs. A kabinteteje mintha nem is ahhoz a maketthez készült volna. Ehhez képest a Bf-109 még mindég jobb. De bármikor lehet FineMolds-t rendelni vagyonokér'.
Zoli
2015.11.10. 16:47:24
Sziasztok,
Mindenkivel egyetértek, ezek főleg a kezdők és a gyerekek számára készültek. Attól még pl a hiánypótló típusoknál a haladók számára is érdekesek lehetnek, nekik viszont az egyszerűség mellett az alak- és mérethibák riasztók. Viszont ebből a típusból szerencsére komoly választék van, így a profibbak is találnak megfelelőt maguknak.
A Revell ennél nagyságrendekkel szebb kitjének ára szerencsére nem változott, így 1600-1800Ft körül egy viszonylag részletes és pontos makettet kaphatunk, ellenben a HB ára már 2300Ft, ami a legrosszabb ár/érték arány! Viszont a német kitnek is van sok apró pontatlansága, nem véletlen adtak ki hozzá pár éve teljes gyanta törzset és szárnyat egy vagyonért...
Az új Airfix kitek már egész szépek és pontosak, viszont általában a kabinok gyengék. Ez a Messer máshol is elég leegyszerűsített, 3000Ft szerintem sok érte, jobbat is találni a piacon.
A korosodó Italeri 2300Ft-ért egyértelműen jobb választás szerintem, mint az Airfix és sokkal jobb, mint a HB, hibái és pontatlanságai ellenére is.
Az Academy is hasonló áron érhető el, az finomabb és részletesebb kivitelű, de szintén vannak pontatlanságai.
A FineMolds köztudottan nagyon drága, de a legpontosabb mind közül. Sajnos a kabinja annak is elég hiányos.
Ha jól tévedek az Amodel a FineMolds készletét adta ki némileg gyengébb minőségben, de olcsóbban, ez is jó vétel lehet.
Szerintem a legjobb választás most az AZ model Messer sora. A PROmodell több cikkben is foglalkozott vele, érdemes utánanézni. Az első verziók (G-6/-14 stb) kicsit pontatlanok az orr körül, az újabb G-10 viszont szinte tökéletes alakú. Nagyon részletesek minden téren, nagyon jó minőségűek, könnyen összerakhatók, és 3500-4000Ft körüli áruk se olyan vészes, nálam ezek egyelőre az ideális Messer kitek.
z
vrauko
2015.11.10. 18:19:31
A Revell ennél nagyságrendekkel szebb kitjének ára szerencsére nem változott, így 1600-1800Ft körül egy viszonylag részletes és pontos makettet kaphatunk... ha, miként az imént mondottam volt, beszerzel hozzá minden kiegészítőt, az alapmakett árának két-háromszorosáér', ideértve a túl keskeny kabintető helyett egy Squadron kabintetőt, légcsavart, szárnyat, lecsiszolod az olajhűtő-beömlőket, amik hozzáérnek a kipufogósor tetejihez, stb. Miér' annyival jobb ez? Vagy miér' annyival rosszabb az új Airfix, mint az Italeri, aminek csak a hátsó olajhűtő-beömlői vannak meg az agyonbonyolított modulrendszer miatt, túl vastag a kereke, mint egy traktoré, és a szárnygéppuskák sincsenek közelebbi viszonyban a valósággal, mint a HobbyBosséi, a futóművek elhelyezkedéséről nem is beszélve, a légcsavarkúp meg túlságosan tompa. Az Airfixből kevesebb eksztra munkával szebb gép hozható ki, külső ránézésre messze kevesebb alakhibával. A lényeg, hogy akinek nem tetszik a HobbyBoss, ne vegye. Pláne kétezer forint fölötti áron. De sajna a többi se sokkal jobb.
Zoli
2015.11.10. 19:11:05
Mindenki maga dönthet, mit választ, én csak nagyon tömören próbáltam összefoglalni a lényeget.
z
Kuolema
2015.11.11. 02:20:09
Sziasztok!
Az egyértelműen látszik, hogy ez a készlet a hobby-t próbálgatók számára készült: egyszerű, könnyen összeállítható, nincs elaprózva az alkatrészbontás. Ez eddig rendben is van. Azt viszont nem értem, hogy az egyszerűséghez miért tartozik hozzá az, hogy nagymértékben eltér az igazitól mind formájában, mind részleteiben.
Ezzel senkinek nem könnyítik meg a dolgát, sőt... ha egy újonc kolléga nekiáll egy ilyennek, épít belőle egy magyar példányt, és neadjisten publikálja is... az első tíz kommentben biztosan fel lesz sorolva, hogy mi nem úgy volt az eredetin, melyik antenna és fékcső állt 2 fokkal feljebb -de csak mikor északkeleti szél fújt, márpedig '44 tavaszán reggel hétkor az fújt-, és a színekbe már bele sem megyek (mert a téma igazi szakértői sem tisztázták véglegesen), de biztos lesz egy-két kolléga, aki kihirdeti az igét. Mindezek után mégis mennyi kedve lesz a következőhöz? Mert sokat dolgozott vele, és senki sem elégedett az eredménnyel. Miért van ez? Mert ez egy sz@r készlet, akárhogy szépítitek. Nem mondom, hogy Eduard ProfiPack-kal kell kezdeni, de könyörgöm, ez egy rakás szemét. Hét éves voltam, mikor elkezdtem ezt a hobby-t, és imádtam a kis műszereket pingálni. Nem voltak tökéletesek az első próbálkozások (most sem azok), de élveztem a munkát a kis részleteken, és így tanultam meg a különböző fogásokat. Arról nem is beszélve, hogy így kerültem egyre közelebb a repüléshez, így vált számomra természetessé minden kezelőszerv a pilótafülkében.
Nem igazán értem ezt a kettősséget itt az oldalon. A makett újdonságok topikban porig aláztok minden újonnan kijövő, szemet gyönyörködtető makettet fél milliméteres eltérések és leheletnyi ívek közti különbségek miatt (GWH, Trumpeter és társaik), ezt a hasznavehetetlen műanyagkupacot meg megvéditek. Végül is ti tudjátok... az biztos, hogy én ettől a készlettől óva inteném azokat a kezdőket, akiket komolyan érdekel a hobby, és van bennük némi igényesség. Kezdő szint fölött meg ez egyszerűen csak nevetséges (kivéve, ha mazochista az illető).
Üdv.: Kuolema
vrauko
2015.11.11. 06:25:10
Na most aztán jól felbosszantottatok!!! El fogjátok érni, hogy megépítem, és akkor meglátjuk, mik azok a boooorzalmas eltérések formában és részletekben. Főleg mik azok a borzalmas altérések, amikben rosszabb, mint a többi átlagos makett. Várjatok csak.
Kferro
2015.11.11. 11:12:51
Akár hiszitek, akár nem, én szívesen megépítenék egy ilyet. Szóval ha valaki esetleg kukázni akarja szóljon, s kilopom a kukából. :)
cserbal
2015.11.11. 13:27:44
Sziasztok!

Köszönöm szépen a kommenteket, de úgy látom, hogy nem mindenki olvas figyelmesen.
Én a cikkben nem tettem olyan említést, hogy minden HobbyBoss készlet csapnivaló. Sőt, magam is építettem már jót tőlük, de ezek a készletek a kezdetekről valók és ezért olyanok, amilyenek.

Nem tudom, hogy hirtelen miért véditek be a HB-t. El kell ismerni, hogy ez a két kit nem jó. Lehet azzal takarózni, hogy a Revell, meg az Academy, meg az Italeri is hibás, itt és ott, ez ez mindegyik alatt van. Ez tény. És nem arról beszéltünk, hogy 1mm-rel odébb volt egy panelvonal, meg egy mm-rel nagyobb a légcsavar átmérője, stb.


Sanyi! Ha a kínai kezdőket célozta volna a HB, akkor miért dobja piacra az Európában? Gondolom nem az ide települt kicikinai lakosságra épített....
Abban igazad van, hogy egy kezdő makettező ne kezdjen egy ezer darabos, fotomaratással és gyantával agyontolt makettel. De tudod, ha egy kezdőknek szánt készlet lenne, akkor rá lenne írva, hogy ''Skill1'', ''Starter set'' , vagy ''for beginners''. És akkor tudod, hogy 12 alkatrész van a dobozban. Az easy assembly nekem nem ezt jelenti. A doboz tartalmát látva az authentic sem épp helytálló.
Abban igazad van, hogy kezdőknek tényleg tök jó, gyors és látványos eredményt ad, kis beszerzési szerencsével még szt lehet mondani, hogy költséghatékonyan. De hogy a sorják és a durung nagy illesztőfészkek rontják az összképet, az biztos.

Kedves vrauko!
Köszönjük, hogy leírtad, hogy mennyi mindent be lehet szerezni egy 109-eshez. Az anyagi ráfordítás nyílván az eredeti kit árának N-szerese (N>10). De amúgy akkor miért hívjuk Hobby Boss makettnek, ha a szárnya Loon, a sróf Quickboost, a kabintető Squadron, meg bizost lesz valaki, aki gyárt törzsét is... A feljavításnak ez már a másik véglete szerintem. Lehet és néka kell is a feljavítás, de az inkább kiegészítője egy makettnek.

Zoli, Neked köszönjük szépen a készletek összefoglalóját! Az AZ model-ből eddig még nem építettem, de elnézegetve őket, kedvet kaptam hozzájuk. Nagyon jó festésváltoztokat is válogattak össze.

******************
Kferro és vrauko sporttársakat úgy látom sikerült kellően feltüzelni és megbuzdítani egy-egy HB 109-es építésére. Én nagyon várom a végeredményeket és az élménybeszámolókat. Kíváncsi leszek arra is, hogy hány munkaóra alatt faragtok belőle olyan makettet, amit vállaltok is és ki meritek tenni ide. Mert azt a közelmúltban nekem is volt szerencsém megtapasztalni, hogy rengeteg szakértője van a 109-es témának. (jó és rossz értelemben egyaránt). De hogy a legapróbb szösszel ronggyá szedik az embert, az fix.

Szerencsére rengetegen írnak okos és hasznos dolgot, és építenek szép dolgokat, amiket elnézve elfogadható tőlük a kritika. Az ügyesebbektől szerintem nem szégyen tanulni. De kaptam már én is zivataros kommentet és borzalmas tudálékosságot olyan felhasználótól akinek csak egy nicskneve van, de valós neve vagy feltöltött cikke egy se. (de ez már egy más téma...)

Akinek van még hozzáfűzni valója, mondja bátran. Örülök, hogy megpezsgült újra az oldal!

Grazie, Ragazzi!

Balázs
J_K
2015.11.11. 18:36:48
Szia cserbal!

"Csak mellékesen jegyzem meg, hogy az AJ Press vol6 füzetében (85.old) szerepel a horvát4-es gép, de ott G-14/AS-ként, nem G-10-ként...., bár rendelkezik az orr alján a G10-re jellemző dudorral, szóval az AJ-ben valószínűleg sajtóhiba van."-írtad.

A G-14/AS és a "sima" (nem Erla-gyártású) G-10 külsőre két dologban különbözik a motorburkolaton és az orron:
-a G-14/AS kis olajtartállyal rendelkezett, így az olajtartály töltőnyílása lentebb van, mint a G-10-en
-a G-14/AS-en és a G-10-en hidegindító szerelőnyílása más helyen van.

De: a "kis dudor" alul a motorburkolat alján azonos a két típuson.

Üdv.
vrauko
2015.11.11. 19:18:14
Balázs: "De amúgy akkor miért hívjuk Hobby Boss makettnek, ha a szárnya Loon, a sróf Quickboost, a kabintető Squadron, meg bizost lesz valaki, aki gyárt törzsét is..." - és én nem olvasok figyelmesen!? Na de uraim... A Quickboost, Falcon, Loon, stb. a REVELL kithez kell, nem a HobbyBosshoz. Amin szintén van mit javítani, de egy csomó dolgot meg lehet tenni házilag is. Pl. a puskavályúkba teszünk mordályokat, mer' alapból nincsenek. Teszünk, hasonlóképp, csűrőellensúlyokat is, aztán csiszolunk amit kell, tömítjük amit kell, és meglátjuk. Nem annyira a HobbyBosst védtem, bár volt aki egyszerűen sz@r makettnek, meg egy rakás szemétnek titulálta, én csak aszontam, hogy a többi se sokkal jobb. A Revell, bár szebbnek tűnik, biztos nem jobb alapból, javítások nélkül. Az Italeri sem, szerény véleményem szerint. Az továbbra is eltökölt szándékom, hogy építek egyet - még külhonban vettem meg épp ezt a kettőt, azóta a láda fiában várják feltámadásukat, ami remélhetőleg meg is fog történni. De elébb - ez most jutott eszembe - megvalósítom itt a Makettinfó virtuális hasábjain a Nagy Bf-109 Összehasonlítást, amelynek során a birtokomban levő összes Bf-109F/G/K kitet alkatrészenként - szárnyanként, törzsenként, srófonként - méretileg-alakilag összevetjük. Az Egyetlen Igaz Méretarányban megvan nékem a Jo-Han, Revell, Heller, Airfix régi és új, Academy, HobbyBoss, úgyhogy szerintem izgi lesz és tanulságos. Addig is jó makettezést mindenkinek.
cserbal
2015.11.11. 21:27:49
Sziasztok!

Kedves J_K!
Köszi az infókat. Ezek szerint, az AJ Press nem sajtóhibás, és a horvát4-es G14/AS változat. De akkor a HB kit hozza hibásan G10-nek?
Amúgy a téma nyalánkságaival kapcsolatban megkereshetlek privátban, emilen? Él még a cím, ami az adatlapodon van?

Köszi előre is!

Kedves vrauko!

Mea culpa! Valóban a Revellhez írtad a rakás feljavító cuccot, nem a HB-hoz. Igazából arra akartam csak utalni, hogy ha egy makett minden darabja feljavító készletekből kerül beépítésre, akkor az már nem éppen az a kit (legyen az revell, HB, vagy bármi).
Ha összeállítod a ''Nagy Bf-109 Összehasonlítást'', az nagy jó dolog lenne! Ha ilyen raktárkészlettel rendelkezel, akkor elég tisztes alapja lesz a dolognak. Szerintem a többségünknek nincs meg a típus makettjeinek ilyen széles spektruma otthon, így mindannyiunk épülését (és sok későbbi vita megelőzését is) szolgálná az összevetés. Aztán a benne foglaltak alapján mindenki tudna mérlegelni, hogy melyik kitet szerzi be.

Köszi előre is!

Üdv, és további jó munkát Nektek!

Balázs
Kferro
2015.11.11. 22:12:52
Cserbal!

"Kferro és vrauko sporttársakat úgy látom sikerült kellően feltüzelni és megbuzdítani egy-egy HB 109-es építésére. Én nagyon várom a végeredményeket és az élménybeszámolókat. Kíváncsi leszek arra is, hogy hány munkaóra alatt faragtok belőle olyan makettet, amit vállaltok is és ki meritek tenni ide. "
Sajnos most nem fér bele a családi költségvetésbe így karácsony előtt egy mégoly csekély árú makett sem, mint egy HB Messzer, úgyhogy amíg valaki nem dob hozzám egy ilyet, addig sajnos várnotok kell...
Szerintem nem lenne gond a végeredménnyel, bízok ennyire magamban. :)
sanyi
2015.11.12. 09:34:43
"Ha a kínai kezdőket célozta volna a HB, akkor miért dobja piacra az Európában? Gondolom nem az ide települt kicikinai lakosságra épített.... "
Tehát minden európai már profiként születik?:) Továbbra is tartom magam, hogy adja csak ki ezeket a szériákat. Neten vannak bontások, nem kell zsákbamacskát vásárolni! Ott a Pe-2-esük, ami szintén egy elfelejtett gép...
vrauko
2015.11.12. 11:54:19
Kedves Balázs!
Igen!!! Rég gyűjtöm őket, és az Italerit ki is feledtem a sorolásból, az E változatokról meg szó sem esett. Szóval jelentkezem. Papirosbolt, milliméterpapír, amire felfexenek majd az alkatrészek... szóval remélem, hamarosan meglesz. Meg aztán a kész makett is.
ecsetes
2015.11.12. 20:39:46
Én meg már egy ideje azt hittem csak a "cserebere" rovatot használja itt mindenki...
Köszönet Balázs h követ dobtál a tó közepébe, szépen fodrozódik! :)
cserbal
2015.11.16. 08:32:34
Kedves ecsetes!

N

Nem volt célom ekkora hullámok gerjesztése, de az utóbbi két cikkemmel sikerült megborzolni a kedélyeket. Én is azt hittem, hogy nagyon pang az oldal, vagy mindenki alszik. Kevés cikk jön ki, és azokra is alig van komment.
Ezzel a kettő cikkel ez megcáfolódott. Sikerült olyan témába belenyúlni, ami jó kis hullámokat gerjesztett. Nem mondom, ebben e hullámzásban én is vizes leszek olykor, de legalább történik valami.

Üdv

Balázs
Zoli
2015.11.16. 13:31:54
Kedves Tamás,
A nagy Bf-109G teszt nem lenne teljes a Hasegawa, FineMolds, AZ kitek nélkül, amik talán a legjobban sikerültek. Ha lehetőségeid engedik, ezekkel is bővítsd majd lécci a tesztet, köszönöm!
z
p-51
2016.02.13. 15:15:53
Sziasztok!
Elolvastam a cikket és a kommenteket is. Nekem pont P-39 sikerült ebből a z Easy Kit szériából, és hasonlókat tapasztaltam, mint a cikk írója, valamint az is megfogalmazódott bennem, amit a hozzászólók írtak, hogy kezdéshez bizony ideális. Mert hát azért kevés a tizenéves kezdők között, aki megnézi mondjuk 1/72-ben, hogy pont annyi mm-e a távolság, amenyinek lennie kell, meg hogy pont ott fut-e a panelvonal. Szóval, szerintem jó, hogy ezt kibeszélték itt a cikk kapcsán pro és kontra.
Nekem egy harmadik szempőontom is van, ami létjogosulttá teszi az Easy vonalat. Vannak makettezők - sokan - akik nem akarnak mesterek lenni, meg versenygyőztesek sem - sőt vannak olyan elfajzottak - mint én is - akik elsősorban gyűjtenek, és expreszz, vagy rapid sebességgel építenek - maguknak. Megkockáztatom, még kisebb jövedelműek is vannak köztük. Nekik igazán tökéletes az Easy és a hasonló minőség és árkategóriás makettek. Én sem szívesen állok neki egy drága és részletes makettnek, mert sajnálnám elrontani, tudom magamról, hogy nem vagyk mestermakettező, minek fizessek ki egy vagyont, ha a végén úgyis középszerű lesz az eredmény?
Így viszont, amig elérhetők az ilyen kategóriás makettek, lehet sok megépített makettem.
Hát, most mennem kell Me-109-et vennem, mert kimaradt egy érdekes matricaívem az előzőből....
Üdvözlettel mindenkinek:
p-51
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció