Messerschmitt Bf-109 G-6 (V.8+04) 1/32, a NagyMesszerem
Megosztom

Messerschmitt Bf-109 G-6 (V.8+04)

1:32, Hasegawa, Aires, Aires No.ST17+2017+2043
Sziasztok!

Gondolom, hogy sokakban felmerül a gondolat, hogy megint egy Messzer.
Lehet, hogy nem alaptalan a felvetés, nekem is van már egy tisztességes 109-es gyűjteményem, de ekkora gépem eddig még nem volt (az 1/48 méretarányt meg nem szeretem). A típust régóta nagyon kedvelem, így gondoltam, hogy egy nagyobb méretű, részletgazdagabb példány is kellene a gyűjteménybe.

Ez 2006 nyarán történt. Akkor a Hasegawa G-6os tűnt a legjobb választásnak. Akkor nekem elég borsosnak számító 11.000Ft-ért jutottam hozzá a Replica-ban. Egyszeri nagyobb beruházásnak szántam, és rég ki volt már nézve, úgyhogy megvettük. Gondolkodtam, hogy műgyanta motorral és egyéb francokkal is fel lehetne dobni, de azok ára jelentősen meghaladta az alap makett árát. Így a feljavító készletekről letettünk, és nagy buzgalommal nekiláttunk.

A kit szép vésett panelvonalakkal készült, sorja sehol nem volt. Az illesztések mindenhol jók. Az átlátszó alkatrészek tiszták, vékonyak, torzítás mentesek és nem karcosak. Az orrsegédszárnyak, a féklapok és a vízhűtők zsalulemezei nyitott/kitérített állapotban is megépíthetők (ugyanez az olajhűtőről nem mondható el.). Ezek mellett érthetetlen, hogy a csűrők és a kormányfelületek miért nem lettek külön alkatrészként kiszedve...
Mindent összevetve, akkor el voltam ájulva a készlettől, meg úgy az érzéstől, hogy nem a megszokott 1/72 méretű bütykökkel kell operálni, hanem azokhoz képest egy csomó cucc van a kabinban, stb.... Elég sokáig eljutottam az építéssel, gyakorlatilag kész kabinom és kész sárkányszerkezetem volt, kész futószárakkal, stb. Összességében a 'bodywork' megvolt, festés előtt álltunk. Aztán végeztem az egyetemen, jött az albérlet, ott nem nagyon akartam folytatni. Végülis évek teltek, míg a Messzer aludt egy pormentes dobozban.

Azóta sokat fejlődött a világ. Egyrészt a makettgyártók is léptek, másrészt az internetes tartalmak is sokat bővültek. Mai fejjel azt kell mondanom, hogy ha ma vásárolnék, akkor a Revell (bizony-bizony) G-6-osát választanám. Ami fotókat láttam arról a kitről, az messze felülmúlja az én Hasegawa készletemet. Arról nem is beszélve, hogy a Revell készlete ma kb.8800Ft, míg a Hasegawa ma is 35USD (kb. 10.000Ft) körül mozog.

Mindegy. A makett félig már kész volt. Aztán 2014 folyamán szülinapomra kaptam hozzá egy műgyanta rádióteret (ezt korábban is ki akartam nyitni, de fotókat és leírást nem találtam 2006-ban hozzá). Majd 2015-ben szintén a szülinapomra megkaptam hozzá szintén az Aires műgyanta motorkészletét. Utóbbit az ebay-ról sikerült beszerezni, mintegy 17.000Ft-ért. Hajam állt égnek, de nagyon örültem neki.

Az Aires cuccait mindig csodálattal bámultam, pláne azokat a maketteket, amiket velük újítanak/újítatok fel.

A rádiótérrel kezdtem a felturbózást. A 2043-as készlet tartalmazza a szerelőnyílás fedelét szépen mart hátoldallal, és a fedél keretét (mindkettőt fotomaratásként) valamit a jobb féltörzshéj belsejét és a berendezéseket tartó törzskeretet. Gyakorlatilag ennyi kell. A gond ott van, hogy a készlet, normális esetben egy építés alatt álló Hasegawához készült, amibe építés közben be tudjuk szerelni a műgyanta fél törzshéjat. Sebaj, lombfűrész elő, és a törzs érintett szakaszából ki kellet vágni a bal oldalt. Az egész törzset nem akartam elvágni, nehogy az alakhűséget, egyenességet elrontsam. Szépen bekerült minden berendezés, gyakorlatilag gond nélkül. Manapság már rengeteg fotó lelhető fel a rádiótérről, így a kormányhuzalok elhelyezése és a színek kiválasztása nem okozott különösebb gondot. A leválasztott fél törzshéjon kellett még dolgozni. El kellett vékonyítani a szerelőajtó környékét, hogy ha kivágom a nyílást, akkor ne egy vastag anyag látszódjon. Mégiscsak lemezből készült a gép anno... A nyílás kivágása után betettem a fotómart keretet. Ezután a törzs belsejébe öntőkeret-darabkákból vágott pálcákat ragasztottam be, hogy a félhéj visszahelyezésekor az ne tudjon beesni. Visszaragasztás, többszöri tömítőpaszta a vágás résébe, csiszolás, panelvonalak visszakarcolása következett. Mondjuk itt botlott meg először az Aires. A fotómart fedél épphogy csak, de nem passzol a nyílásba. Pedig megadtam neki a kellő ívet (még a kivágás előtt, a törzset sablonként használva, ráhajlítottam a kívánt formára). De azon a pár tized mm-en nem lamentáltam, mondván, hogy úgyis csak mellé lesz téve.

Aztán jött a nagy falat, a motor beépítése. Megint egy komplett orr-részt kellett leborotválni a gép orráról. Erről a 2017 készlet leírása rendelkezik, hogy mi az eltávolítandó rész. Számomra érthetetlen, hogy ha kapunk egy csomó gyanta cuccot (a doboz tényleg tele van zsúfolva), akkor miért kell felhasználni az eredeti készletből a turbófelöltő beömlőjét, és az olajhűtő burkolatát. Mellesleg az én készletemből hiányzott a két sor kipufogócsonk, így azt is az eredetiből kellett ráfarigcsálnom a kész motorra.
A motor nagyon jól néz ki. Szépen építhető, világos a leírás hozzá, bár én a leírás mellé egy csomó fotót is kinyomtattam, ami a kábelezést és a csövek vezetését jobban mutatta. A motor beépítésével megvártam, hogy a törzs fényezése, koszolása, stb. kész legyen, mert a két motortartó konzol elég kis ragasztási felületeket ad. Természetesen a kábelek és csövek egy jó része a beépítés után tudott csak a helyére kerülni.

A törzs fényezéséhez az RLM 74/75/76 színkombinációt használtam. Ezeket a színeket több forrásban is utánanézve kevertem ki. Igazából egyik gyártó sem adja őket direktben. Illetve pontosabban olajfestékben nem. (Én meg arra vagyok berendezkedve....bumm). Szóval kevertem egy nagyobb adagot mindegyikből, így a kisebb Messzerekhez is lesz muníció később (+/- scale effect). Felhasznált színekre már nem emlékszem, de tudom, hogy 3-4 szín felhasználásával álltak elő, mindegyik (amúgy nagyon érdekes színek, de semmiképpen nem szürke a két felső szín) A graugrün és a grauviolet egy egy csepp zöld illetve piros beadásával lesz a megfelelő szürkékből. Ez nagyjából nem csinál semmi látványosat elsőre, de az összképben mégis ég és a föld. Tesztként kifestettem a piros illetve a zöld beadása előtti, majdnem jó szürkékből 1-1 foltot, majd utána a véglegesített két színből is. Döbbenetes. (Fotón sajnos nem jött ki, így nem tettem fel.) Amúgy az eredeti RLM74 és 75 is nagyon érdekes, mert minden fotón (fényviszonyok, használat, fotómédia öregedése) más árnyalatú... A kellő maszkolás után (szokatlan módon) felfújtam a felső két színt (telibe fújva a foltos részt is), majd maszkoltam a foltokat, és jött a világoskékes szín. (Ezzel a fejre állított logikával készítettem anno a MiG-29-esemet is, ott is jól nézett ki - továbbra is csak külső keveréses festékszóróval dolgozok...). A foltokat utólag kicsit még fültisztítóval megdolgoztam, és már jöhetett is a sárga szín a gyűrűre, és a szárnyvégekre valamint a nemzeti színek. A keresztek és a lajstromszám is egyedi maszkolás.
Mindenképpen V. sorozatú gépet akartam készíteni, amin még fellelhetők a nemzeti színek, de már rejtett, szürkített fehérekkel. Így az alsó felületek kivételével a fehér részek világosszürke alapszínt kaptak, meg foltokat. A fehérek alul fehérek maradtak, a fotók egy részén így láthatók a gépek. A fotók alapján esett a választás a V.8+04-re. Itt jegyezném meg, hogy a V.8+04-ről tudjuk, hogy elégett egy leszálláskori rácsapás-sorozat miatt. De a források nem egyeznek abban, hogy mikor, és hogy ki vezette akkor.
(Punka György: A Messzer : 1944-06-16, Pávay Vajna György)
(Pataky-Rozsos-Sárhidai: Légiháború Magyarország felett II: 1944-07-16, Hemmert László)
(A Pataky-féle könyvben a hónap valószínű, hogy sajtóhibás, mert a 60. oldalon leírt történet egyezik a Punka-könyvben leírtakkal. A keveredés valószínű abból ered, hogy a Punka-könyv 52. oldalán található fotó forrásaként Hemmert van megjelölve. Ez a Pataky-könyv 115. oldalán már, mint pilóta került megjelölésre.)
(Ilyetén a Punka-féle adatot tekintetem valósnak. Ebben, ha más a meglátásotok, akkor légyszi osszátok meg Velünk! Köszi!)
Másrészt fontos megjegyezni, hogy a vízszintes vezérsíkon (és a magassági kormányon) lévő nemzeti színek helyes sorrendje belülről kifelé: vörös-fehér-zöld. Tehát a vezérsík vége a zöld. Itt vannak félre értelmezések, amik sajnos már a festési utasítás kiadásakor is megvoltak. Ugyanis anno a hadszíntéren, amikor elkezdték festeni a nemzeti színeket, akkor az utasítás rajzi melléklete nem jutott el mindenhova, a szövegezése meg állítólag nem egyértelmű. Így sajnos valóban voltak olyan gépek, amiken a vezérsík vége volt a piros és a töve a zöld. Ez a fotókon is jól látszik itt-ott. Azóta meg a makettezők vívnak késhegyre menő vitákat, hogy melyik a helyes. Pedig mindegyik helyes, csak a rendelkezésre álló fotókat kell alaposan átböngészni. (Mondjuk nem könnyíti meg a dolgot, hogy a fotók 99%-a fekete-fehér. A fennmaradó rész meg utószínezett. - ugye láttuk már a G.357-es Taifunt Budapest felett sötétkék helyett sötétzöld színben....érdekes....)
Elég egyedi procedúrával dolgoztam a fényezés során. retus pisztoly híján a preshading-et nem tudom (ésszerű módon) csinálni. A fent leírt módon meglett a steril fényezés. A panelezés előtt a nagyon finom, és helyenként sok réteg festéket magukban hordó panelvonalakat újrakarcoltam, elmélyítettem. Több körben csináltam a befuttatást, majd a felületeket 'átmeszeltem' erősen higított feketével, szintén többször. Jött a fényes lakk, és irány a matricalap. A matricák egy jó része nem került fel a gépre. Egyrészt a német feliratok alapból nem, másrészt a fotókon látható, hogy a győri gépekre nem tettek fel minden standard feliratot. (pl bal kipufogósor alatti vörös, nagy felirat sincs meg a magyar képeken, ahogy a póttank hangsúlyos 'Keine Bombe!' felirata sem.) A matricákról meg kell jegyezni, hogy csalódtam a Hasegawa készletben. Bíztam benne, hogy problémamentesen felrakhatók. A tükörsimára lakkozott felületre is úgy mennek fel, hogy látszik a hordozóanyag. (matricafeszítő csodaszereket mondjuk nem szoktam használni...) És elképesztő, hogy mennyire nehezen kezelhetők. Az áztatás egy örökkévalóság, és amikor végre megmozdul a matrica, akkor meg szakad. De még a 3-4mm-es felirat is kettőbe reped el. A szárnyon lévő piros szaggatott vonal nem tudom hány részből került fel a gépre végül. Matt lakk, még egy kis koszolás, meg fémszín koptatás, a hason meg mégtöbb kosz és folyás. Ezt fültisztítóval, mosogatószivacs darabkával, és Edding alu filccel végeztem. (Utólag visszavézve, lehet, hogy kicsit túl sok a koptatás... bocs.) Közben készültek a motorburkolatok belső oldalai (festés, befolyatás) és a futómű.

A készlet tartalmaz egy pilótát. Eredetileg az ülésbe csak az ernyőt akartam betenni, de mire másodszor belekezdtem, addigra megkegyelmeztem a csókának. Addigra már szét volt vágva, hogy a testéből kinyerjem a póternyő és a háternyő dolgait. Most visszacsináltam mindent, és a fickót csak beültetem. Mondjuk kettős a kép. Miért ül bent a fickó, teljes harci díszben, amikor meg van bontva a burkolat? Nem tudom, de valahogy akartam egy emberi lényt, hogy a méretek érzékelhetők legyenek. 1/32-ben meg hirtelen nem volt más, csak ő, ráadásul épp kéznél volt, csak a "gyengélkedőből" kellett előhúzni.

Egyenlőre itt tart a dolog. Amire kikerül a cikk, addigra teszek még képeket fel.
DSCF6458
DSCF6458
Innen indult a második felvonás
Innen indult a má…
Kirakodó vásár a törzs szétfűrészelése előtt....
Kirakodó vásár a…
109b
109b
109e
109e
109f
109f
109d
109d
109c
109c
109a
109a
109g
109g
109h
109h
DSCF6460
DSCF6460
DSCF6461
DSCF6461
DSCF6462
DSCF6462
DSCF6464
DSCF6464
DSCF6465
DSCF6465
A gyűjtemény nagyja...

A sárga9 és a V847 még át lesz alakítva....
A gyűjtemény…
2015.03.13.
Utolsó módosítás: 2016.07.29.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
solyom
2015.10.10. 21:20:20
Helló Balázs!

Nem semmi építés! Képes voltál szétvágni a majdnem kész makettet? :)
Amin még szerintem kellene javítani, az a nyolcas szám a kereszt előtt.
Az valahogy nagyon cakkos lett! Vékony ecsettel lehet rajta finomítani.
A másik dolog ami szemet szúrt, hogy az alkatrészek közül hiányoznak a géppuskák és a motor előtti olajtartály.
A géppuskák nem feltétlen, de a tartály szerintem kellene az összeépítéshez...

BB
cserbal
2015.10.12. 09:29:35
Kedves Solyom!

Köszi az észrevételeket, a 8-ast igyekszem javítani.
Az általad hiányolt alkatrészek megvannak, csak nem raktam ki a kupacba.
De mindenképpen be lesz építve a tartály és a fegyverzet is. Bár a trtály rögzítését nekem kell még kinyomozni, mert ahhoz nem ad semmit az Aires.

Amúgy nagyon érdekes érzés volt egy 80%-on álló gépnek nekivinni a fűrészt és visszazúzni alig 50%ra.....
De szerintem megérte. (és sokat tanultam ezekből is)

Üdv

B
pmheros
2016.07.30. 07:55:15
Szia!

Remekbe szabott 109 -es lett. Ne foglalkozz azokkal, akik a [I]"megint egy Messzer"[/I]-t morogják. Ezt a cikket nem nekik írtad, hanem a többieknek.

Nekem nagyon tetszik a munkád, és hogy mindezt ecsettel tudtad így megvalósítani az elismerésre méltó. [I]"RLM 74/75/76 színkombinációt használtam. ..... Igazából egyik gyártó sem adja őket direktben. Illetve pontosabban olajfestékben nem"[/I] Az újabb szériás Humbrol -okból a 245,246,247 festékei adják az RLM 74/75/76 színeit direktben. (Egyébként 02/71/70 és 81/82/83 is van nekik. Személyes véleményem szerint jobban eltalált színek, mint pl. a Gunze-é.) Kevésbé fednek olyan jól mint egyes korábbi olajfestékeik, de pont ezért könnyebb vele a fújást imitáló átmeneteket megvalósítani.

Üdv.: pmheros
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció