Mi-8 Afganisztánban

Mi-8T

1:72, Hobby Boss
Régóta tervezgetem, hogy egyszer tényleg belekezdek ebbe a makettbe.
Mint láthatjátok, az alany a Hobby Boss Mi-8-a. Igazából Mi-17 van a dobozban, a különbség pedig elég szembeötlő. Az eltérő hajtóművek miatt megváltozott azok borítása is, és a Mi-8 jobb oldalt "hordja" a faroklégcsavarját.
A borítás alakhibáját semmiképpen sem akartam házilagosan megoldani, talán soha sem készülne el. Szerencsére a Pavla gyárt átalakító készletet, amint az első képen látható, több más egyébbel együtt azt is beszereztem.

A mellékelt két festési lehetőség sem fogott meg, főleg hogy a szovjet határőrségtől már van egy Mi-4-em, így matricát is venni kellett. A választás a Behemot ívére esett, innen az elsőt néztem ki. Ez egy szovjet gép, Afganisztánban bevetve, inkognitóban afgán jelzésekkel, az ún. Tádzsik századból. Még a szovjet beavatkozás korai szakaszában titkolni próbálták a jelenlétüket, ezért kapott afgán jelzéseket, valamint a személyzetet is úgy válogatták, hogy ne legyenek feltűnőek.

További változtatások is szükségesek, a törzs oldalán lévőtartályokat vissza kell rövidíteni a három pántos verzióra, el kell készíteni házilag a fegyvertartókat, valamint a dopplerradart is cserélni kell, illetve egy csomó más apróság, amire később térek ki.

Az építést először bontással kezdtem. Eltávolítottam a hajtóműburkolatot, majd rögtön végeztem is pár szárazpróbát a gyanta átalakítóval. Az illesztés lesz megúszható pár csepp pillanatragasztóval, de szerencsére nem olyan óriásiak a hézagok, mint ahogy az az első képeken látszik. 1-2 mm nagyjából, ehhez viszont már epoxit fogok használni. Talán lehetett volna pontosabban is szabnom, de nem volt igazán egyértelmű a vágások helye még a gyanta alkatrészeken, inkább érzésre kellett megcsinálni.

Rövidebbre kellett venni, mint mondtam, a tartályokat is. Sajnos nem volt azzal megúszható, hogy középről kiveszek egy darabot. A rövidebb tartályok vége más alakú, mások az ívei, így mindenképpen ott kellett beavatkozni, ahogy az összehasonlító képen láthatjátok is.

A deszanttérben is átalakítást kellett végezni. A gyártó valami rácsot öntött mindenre, amit teljeskörűen el kellett távolítani. Ez többnyire marófejjel, illetve tapétavágó pengével történt, jelentős mennyiségű forgácsot és egy kis glettelni valót hagyva maga után.
A deszanttér és a pilótafülke átalakítása itt még nem ért véget, gyakorlatilag minden alkatrésze hibás valamennyire. A belső elválasztó fal is ilyen. A deszanttér felőli oldalról hiányzik az akkumulátorok doboza, illetve valahogy maga a fal kialakítása is fura. Valamennyit még faragtam rajta, hogy jobban hasonlítson. Kapott még egy elektromos dobozt az oldalajtó felőli része, illetve pótoltam a lehajtható ülést is. A túloldal domborműveinek korrekciójára ezúttal nem vállalkoztam.
Ezzel el is érkeztünk a pilótafülkéhez. Gyakorlatilag mindenhez hozzá kellett nyúlni. Az EVK-k az égbe álltak, a "kézifék" kimaradt (ez a legkisebb gond), az ülések bekötése teljesen rossz, a műszerfal műszerkiosztása felemás. És a botkormány is igényelt némi beavatkozást. A deszanttérben pedig a borítólemezek illesztéseit kellett bekarcolni.

Az égbekiáltó fikcióhegyek mellett megdöbbentő, de meglehetősen jól illeszkednek az alkatrészek egyébként, erről több próbaillesztés során is meggyőződtem.

Párhuzamosan a belső tér kialakításával, kívül is haladtam, mint például a fegyverzettartók bekötési pontjai, itt egyelőre csak a rátétlemezelést csináltam meg, mert a többi részlet letörne. Illetve a futóművek átépítése.
A Mi-8 abban is eltér a Mi-17-től, hogy a főfutók lengővilláin lemezborítás található. Italos dobozból megkapta a saját lemezelését a makett, a hézagokat meg kitömtem Epokittel.

A belső tér festése okozott némi fejtörést a színeket illetően. A gyártónak nem hiszek, képekre támaszkodtam. Volt, ahol egyszínű világosszürke volt minden, kb Humbrol 127, máshol az én verziómhoz hasonlóak, és úgy emlékszem, a Kossuthban is ilyesmi volt. a Világos szürke Gunze Mr.Color 20 és csepp 308-al sötétítve, a sötétebb pedig Revell 57. Itt érkeztem el a belső világítás kialakításához is. Végül amellett döntöttem, hogy először megfújom ezüsttel, ez lesz a lámpák foncsora, majd kimaszkolom a lámpatestek kontúrját és jöhet a fedőréteg. Ezzel párhuzamosan a pilótafülke festésén is dolgoztam. Úgy döntöttem, hogy ismét a nehezebb utat választom, a szélvédő keretét belülről fújtam meg a belső színnel. Sokan kívülről festik fel ezt is, ami egy együléses vadásznál még elmegy, de itt egy fél tenyérnyi felületről van szó, aminél ez már szerintem ordítana.

-Folytatása következik-
A kezdőkészlet
A kezdőkészlet
Szárazpróba
Szárazpróba
Szárazpróba
Szárazpróba
P1100566
P1100566
P1100627
P1100627
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
Szép kis kupac...
Szép kis kupac
Műszerfalak

A jobboldalin csak egy műszer helyét kellett eltüntetni, baloldalt gyakorlatilag  az egészet le kellett tömíteni és újrafúrni.
Műszerfalak
IMG_20200307_170810

Felkerült az akkumulátorok tárolója
IMG_20200307_170810
IMG_20200307_170844

Elvettem a falat, látható az ülések átalakított bekötése, illetve a tucatnyi kilökőtüske nyom.
Utóbbiak az egész padlót beborítják.
IMG_20200307_170844
image-20200330_181914

Elektromos doboz, kisszék.
image-…
IMG_20200409_193400

Tekintsük át a törzsfeleket
IMG_20200409_193400
IMG_20200409_193400

Kellett némi módosítás a törzsön, hogy Mi-8 legyen. Pirossal azok a részletek, amiknek menniük kellett, zölddel az újak. És persze a radar burkolata a farok tövéből. Szintén mennie kellett.
IMG_20200409_193400
IMG_20200409_193510

Az egész törzs enyhén narancsbőrös volt, és sehol egy szegecs fej, pedig a Mi-8 törzsén ezrével állnak a szegecsek.
IMG_20200409_193510
IMG_20200409_193531

Képek alapján, méternyi Dymo szalag felhasználásával nagyjából felszegecseltem a törzsfeleket.
A hátsó gömbölyű ajtónál eléggé oda kellett figyelni, ráadásul a vészkijáratot is át kellett karcolni.
IMG_20200409_193531
IMG_20200409_193552
IMG_20200409_193552
IMG_20200412_212043

Tömítés, csiszolás, ellenőrzés
IMG_20200412_212043
IMG_20200412_212101

Alapozásra készen!
IMG_20200412_212101
IMG_20200413_230137

Először egy papírlapot tekertem a villa ágai közé. Méretet vettem, aztán szabásmintát csinálta, végül kivágtam lemezből.
IMG_20200413_230137
image-20200420_202423
image-…
IMG_20200424_210314
IMG_20200424_210314
IMG_20200428_204330

Csak próba, még kell javítani itt-ott. Az ülések is alakulnak.
IMG_20200428_204330
IMG_20200428_204356

A pilótafülke fej feletti paneljein is javítgatni kell még a festést. Valami itt sem tűnt kereknek a kiosztással, de ezt tényleg elengedtem, inább a festésre összpontosítok. Sajnos szintén nem egyszerű kimaszkolni.
IMG_20200428_204356
2019.07.27.
Utolsó módosítás: 2020.05.18.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sanyi
2020.05.02. 14:40:40
Szia!
Baromi jó cikk, nagyszerű, öröm volt olvasni! Nekem is van egy, bár én nem foglalkoztam még vele.
Kíváncsian várom a folytatást - hogy aztán az egészet kinyomtathassam és hasznosítsam amikor építek majd!:)
Köszönjük szépen!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció