Pintér György - Múzeumi krimik
A makett készítéséhez az alapötletet a Dunaújváros melletti sportrepülőtér bejáratánál lévő MiG-15 adta. Ez a gép egy acéloszlopon állva "néz" az ég felé.
Az összeállítás elkészítésénél nem a makett minősége, inkább az összhatás elérése volt a célom, ezért választottam az Airfix 1:72 méretarányú MiG-15-ösét.
Ez a kit (0017) a cég legrégebbi makettjei közé tartozik. Ennek megfelelően pozitív panelezésű, nem túl részletgazdag, 31 alkatrészt tartalmazó készletről van szó. Pilótafülkéje nincs, a gép hossztengelyén keresztül át lehet látni a törzsön. A matricaíven lengyel és orosz jelzések találhatók.
Az emlékmű a kisapostagi reptéren
A makett elkészítését a pilótafülke kialakításával kezdtem. Ehhez méretre vágott sztirollapokat használtam. A botkormányt, gázkart húzott szálból készítettem, a KK1 katapultülést az eredeti készlet 26-os számú alkatrészéből alakítottam ki. Pótoltam a hiányzó fejtámlát, a hevedereket és az ülésen található karokat. A műszerfal és az oldalpanelek kialakítását számítógépes programmal végeztem, és színes nyomtatás után ragasztottam a helyükre. Az ASP-3N műszer reflexüvegét vékony plexiből vágtam méretre. A pilótafülke rögzítése után alakítottam ki a szívócsatorna falait, hogy élethűbb legyen a levegőbeömlő, majd a kabin vonalában lezártam, hogy ne lehessen keresztüllátni a gépen.
A tartóoszlop 6 mm-es, 90°-ban hegesztett köracélból készült, a spirális csővarrat utánzatát cérna körbetekerésével alakítottam ki. Az oszlopot két helyen átfúrtam, hogy később a makettet, majd az oszlopot a talapzatra is rögzíthessem.
A jobboldali törzsfélbe 3 darab kör alakú sztirollapot ragasztottam, melyből a hátsó két lapon furatot alakítottam ki, ezeken keresztül tudtam fixen rögzíteni a fél-gépet az oszlopra (lásd az ábrán). Ettől kezdve kissé bonyolultabb volt a további munka, mert az acélrúd mindig "útban volt".
A tartószerkezet bekötése
Ezután következett a két törzsfél összeragasztása, majd a szárnyak, a vezérsíkok és az orrgyűrű rögzítése. A futóműveket is fel kellett javítani, hogy jobban hasonlítsanak az eredeti kialakításra. A főfutónál a rugóstag és a behúzó hidraulika is hiányzott. Az N 37-es gépágyú csövét, valamint a pitotcsövet injekcióstűből alakítottam ki. A kabintető merevítését is pótoltam.
Festés előtt több illesztésnél volt szükség tömítőpasztára és csiszolásra. A gépet Humbrol polírozható alumíniummal festettem. A szárnyvégi helyzetlámpákat Tamiya Clear Colorral készítettem. Mivel a régi matricáim között sem volt megfelelő formájú számsor, ezért az oldalszámokat és a csillagokat is el kellett készítenem, melyet szintén a számítógéppel végeztem. A mintákat fehér ACT matricalapra nyomtattam, majd lakkozás után gondosan körbevágtam, és a megszokott módon (vízben leáztatás után) helyeztem a makettre.
A talapzaton 45°-os szögben áll a tartóoszlop, melyet a fa alaplemezbe egy acéltüske rögzít. A füvet vasútmodellező fűből vágtam méretre.
A kész makett egy számomra is fontos időszakra emlékeztet, mert a reptér egy darabja került ezzel a polcomra. Elkészítéséhez az eredeti gépről készített fotókat, a Cseh 4+ füzetet és a Top Gun-Aranysas fotóit használtam háttéranyagként.
MiG-15 Fagot
1:72 Airfix 0017