MiG-15 Dunaújváros

Mikojan-Gurjevics MiG-15 Fagot

1:72, Airfix No.0017
Pintér György - Múzeumi krimik A makett készítéséhez az alapötletet a Dunaújváros melletti sportrepülőtér bejáratánál lévő MiG-15 adta. Ez a gép egy acéloszlopon állva "néz" az ég felé.

Az összeállítás elkészítésénél nem a makett minősége, inkább az összhatás elérése volt a célom, ezért választottam az Airfix 1:72 méretarányú MiG-15-ösét.
Ez a kit (0017) a cég legrégebbi makettjei közé tartozik. Ennek megfelelően pozitív panelezésű, nem túl részletgazdag, 31 alkatrészt tartalmazó készletről van szó. Pilótafülkéje nincs, a gép hossztengelyén keresztül át lehet látni a törzsön. A matricaíven lengyel és orosz jelzések találhatók.

Az emlékmű a kisapostagi reptéren
Az emlékmű a kisapostagi reptéren


A makett elkészítését a pilótafülke kialakításával kezdtem. Ehhez méretre vágott sztirollapokat használtam. A botkormányt, gázkart húzott szálból készítettem, a KK1 katapultülést az eredeti készlet 26-os számú alkatrészéből alakítottam ki. Pótoltam a hiányzó fejtámlát, a hevedereket és az ülésen található karokat. A műszerfal és az oldalpanelek kialakítását számítógépes programmal végeztem, és színes nyomtatás után ragasztottam a helyükre. Az ASP-3N műszer reflexüvegét vékony plexiből vágtam méretre. A pilótafülke rögzítése után alakítottam ki a szívócsatorna falait, hogy élethűbb legyen a levegőbeömlő, majd a kabin vonalában lezártam, hogy ne lehessen keresztüllátni a gépen.

A tartóoszlop 6 mm-es, 90°-ban hegesztett köracélból készült, a spirális csővarrat utánzatát cérna körbetekerésével alakítottam ki. Az oszlopot két helyen átfúrtam, hogy később a makettet, majd az oszlopot a talapzatra is rögzíthessem.
A jobboldali törzsfélbe 3 darab kör alakú sztirollapot ragasztottam, melyből a hátsó két lapon furatot alakítottam ki, ezeken keresztül tudtam fixen rögzíteni a fél-gépet az oszlopra (lásd az ábrán). Ettől kezdve kissé bonyolultabb volt a további munka, mert az acélrúd mindig "útban volt".

A tartószerkezet bekötése
A tartószerkezet bekötése


Ezután következett a két törzsfél összeragasztása, majd a szárnyak, a vezérsíkok és az orrgyűrű rögzítése. A futóműveket is fel kellett javítani, hogy jobban hasonlítsanak az eredeti kialakításra. A főfutónál a rugóstag és a behúzó hidraulika is hiányzott. Az N 37-es gépágyú csövét, valamint a pitotcsövet injekcióstűből alakítottam ki. A kabintető merevítését is pótoltam.

Festés előtt több illesztésnél volt szükség tömítőpasztára és csiszolásra. A gépet Humbrol polírozható alumíniummal festettem. A szárnyvégi helyzetlámpákat Tamiya Clear Colorral készítettem. Mivel a régi matricáim között sem volt megfelelő formájú számsor, ezért az oldalszámokat és a csillagokat is el kellett készítenem, melyet szintén a számítógéppel végeztem. A mintákat fehér ACT matricalapra nyomtattam, majd lakkozás után gondosan körbevágtam, és a megszokott módon (vízben leáztatás után) helyeztem a makettre.

A talapzaton 45°-os szögben áll a tartóoszlop, melyet a fa alaplemezbe egy acéltüske rögzít. A füvet vasútmodellező fűből vágtam méretre.

A kész makett egy számomra is fontos időszakra emlékeztet, mert a reptér egy darabja került ezzel a polcomra. Elkészítéséhez az eredeti gépről készített fotókat, a Cseh 4+ füzetet és a Top Gun-Aranysas fotóit használtam háttéranyagként.

MiG-15 Fagot
1:72 Airfix 0017
Az emlékmű a kisapostagi reptéren
Az emlékmű a kisapostagi reptéren
A makett doboza
A makett doboza
Összállítási útmutató
Összállítási útmutató
A matricák
A matricák
A tartószerkezet bekötése
A tartószerkezet bekötése
2007.12.23.
Utolsó módosítás: 2007.12.30.
Faragó Tamás (Figaro), Dunaújváros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció