Nagy repülők - Tu-160

Tupoljev Tu-160 Blackjack

1:144, Zvezda No.7002 (2005)
Röviden a típusról

A típus története az 1970-es évek közepéig nyúlik vissza. A tervezés kezdeti szakaszáról nem sok információt találunk, míg a szakirodalom a szűzfelszállást 1981. december 19-ére teszi. A Zsukovszkijból felszálló prototípus Borisz Veremej vezetésével megkezdte máig is tartó pályafutását. A típus sorozatgyártása a kazanyi repülőgépgyárban 1992-ig folyt. A Szovjetunió összeomlásával azonban nem állt le teljesen a gyártás, habár a politikai vezetők ezt hangoztatták. Lassú ütemben, de folytatódott a gépek hadrendbe állítása az Engels légi bázison. A közelmúltban átadott új példánnyal együtt összesen 16 Blackjack áll rendelkezésre, hogy csapást mérjen akár mélyrepülésben végzett áttörésről (transzszonikus sebességgel), akár nagy magasságban, 1,9 M sebességgel végzett behatolásról legyen szó.

Az első 144-es Blackjack

A típus makettváltozata sokáig váratott magára. A Zvezda 1:144-es méretű makettje 2005-ben készült el. A dobozfedélen látható „megjegyzés” (Produced under the license of Tupolev Company) arra enged következtetni, hogy a gyártó „jó helyen” kezdte az információ gyűjtést. A dobozt kinyitva nem kell csalódnunk: finoman vésett, hibátlan öntésű, részletes makettet találunk a 6db szürke és egy átlátszó kereten. Kidolgozott a kabin (ebből aztán majd nem sok látszik), 20º, 35º és 65º-os szárnynyilazás állítható be fixen, kidolgozott és fegyverzettel feltölthető a fegyvertér. Kitéríthető az egyrészes oldalkormány. Egyedüli hiányosság a Zvezdára jellemző sárgulós matricalap, amelyen egyébként három gép jelzéseit találjuk:

- 04-es oldalszámmal IVAN JARIGIN
- 03-as oldalszámmal PAVEL TARAN
- 06-os oldalszámmal ILJA MUROMEC

Építés

Az építést a főbb alkatrészek előkészítésével kezdtem. 1200-as vizes papírral átcsiszoltam az öntőcsonkoktól megszabadított törzsdarabokat és a szárnyakat. Ezután következett a négyfős pilótakabin összeállítása. A fő elemeket összeragasztva helyére ragasztottam az egységet, majd lapított horgászólmot ragasztottam az orr részbe. A törzs ragasztása figyelmet és türelmet igényel. Első lépésként a többszöri szárazpróbák után a szárnyakat beragasztottam a törzs felső részébe, ügyelve a helyes „lógásra”. Száradás után már két részként kezelhető a törzs, így „csak” ezek helyes illesztésére kell figyelnünk. Tömítést csak a szárny-törzs átmenet és a farokrész alsó illesztése igényelt.

Folytatása következik.
A dobozfedél
A dobozfedél
A dobozt kinyitva...
A dobozt kinyitva
Alsó törzsfél, a kidolgozott bombaaknával
Alsó törzsfél, a…
Egybeöntött szárnyak és egyéb alkatrészek
Egybeöntött szá…
Sárgulós matricalap és a plexi alkatrészek
Sárgulós…
MAKC 2007 

Az 1:1-es Tu-160 közelről
MAKC 2007
Az összeragasztott törzs

A gép méreteit mutatja a mellette lévő 144-es Mi-28 törzs
Az összeragasztott…
Hajtómű szárazpróba

Itt már többet kell tömíteni, de az illesztés így is kiváló
Hajtómű szárazpr…
2008.12.14.
Utolsó módosítás: 2008.12.18.
PETI
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2008.12.20. 22:31:48
Nagyon remélem, egyszer az enyémet is be tudom itt mutatni. Most már sak szerezni kéne egyet...
PETI
2008.12.21. 17:02:46
Hát figyelj! Bemész egy makettboltba... :)
Martin
2009.03.15. 01:37:21
Eddig szép :)
A végeredményre kíváncsi leszek :)
PETI
2009.03.15. 11:24:06
Köszi Martin! Keveset haladtam vele a képek óta, de azért majd lesz folytatás. Üdv
cilus
2009.03.21. 21:30:12
Méreteket tudnál mondani mivel lehet én is veszek egyet(már kiszemeltem a neten),de csak,ha lesz rá helyem. Kiváncsian várom a folytatást!!
PETI
2009.03.22. 21:46:17
Szia cilus!
Hossz: 365mm, Fesztáv 35º-os szárnynyilazáson: 345mm
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció