A lapra szerelt hajó, avagy az ORP Krakowiak 1/200-as papírmakett

ORP Krakowiak

1:200, Halinski
Pintér György - Múzeumi krimik A hajó 1939. december 5-én épült J. Samuel White Shipyardben Cowesban. Majdnem egy évvel később fejezték be, és HMS Silverton néven és L115 hadrendi számon állította szolgálatba a Royal Navy. De a tapasztalt legénységek hiánya miatt soha nem szolgált a brit haditengerészetben. Helyette 1941. április 20-án kibérelték a Polish Navynak. Hivatalosan május 22-én ugyanabban az évben, vagy egy krakkói néptánc, vagy annak a városnak egy lakója után átkeresztelték ORP Krakowiaknek. A hadrendi száma megmaradt.

1941. július 10-ig a lengyel legénység az idejének legnagyobb részét kiképzéssel töltötte. Azután konvojkíséret szerepelt a műsoron az észak-atlanti óceánon. 1941 decemberében részt vett a Lofoten-szigeteknél egy német tengerészeti előőrs elleni sikeres rajtaütésben. A háborúban bejárta az Északi-tengert, miközben gyakran bonyolódott csatározásokba német torpedóhajókkal.

1943-ban átadták a mediterrán térségnek, ahol egyebek között részt vett az Operation Husky hadműveletben, Szicília szövetséges inváziójában. Mindent egybevéve a 2. világháború alatt befutott több, mint 146 000 tengeri mérföldet, ami során kísért 206 különböző konvojt az észak-atlanti térségben. Lelőtt 3 ellenséges repülőgépet, de az elsüllyesztett ellenséges járművek száma nem tisztázott.

Miután a szövetséges hatalmak 1946. szeptember 28-án visszavonták a lengyel kormánynak nyújtott támogatásukat, a hajót a Polish Navy átadta, és az visszatért a britekhez, akik az eredeti neve alatt vették át. Fregattnak átminősítették, új hadrendi száma F 55 lett. 1953 júliusában Elizabeth királynő koronázási ünnepsége alatt képviselte a Reserve Fleetet Spitheadben, egyébként dokkokban töltötte az idő legnagyobb részét, a Reserve Fleet részeként. 1959-ben végül lebontották.

Ennyit a hajó eredetijének történetéről. Ezúton megragadom az alkalmat és bemutatom a papírmaketezést is.
A makettezés viszonylag költséges hobbi (bár ezt lehet vitatni). A papírmakettezésre ez nem igaz. A minimálisan szükséges szerszámok: vágólap, szike (kezdetben a kitolható pengés sniccer is jó), fémvonalzó, papírragasztó (Technokol, Palma fa express), pillanatragasztó, olló.

Jól jöhet a körkivágó, illetve a különféle lyukasztók sora, az élfestéshez (nem feltétlenül kell, de ettől szebben, profibban néz ki a mű) és a vizes ragacs kenéséhez ecset is.

Szükség van még különféle vastagságú kartonokra, illetve rézdrótokra is. A szükséges vastagságok mindig szerepelnek az építési leírásban.
Az építési leírás eltér a műanyag maketteknél megszokottaktól. Egyes kiadók egy számítógéppel rajzolt axonometrikus (3D-s a gyengébbek kedvéért) ábrán szerepeltetik az alkatrészeket, míg mások egy metszetrajzhoz hasonló ábrán. Az összeépítés mikéntjét viszont mindkét módszernél a készítőre bízzák. Ezért először "fejben" kell összerakni a részegységet, csak azután lehet ténylegesen építeni.

Az alkatrészek egy füzetben találhatók, összefűzve az építési leírással. Az alkatrészek nyomdai technikákkal készülnek. Ebből a füzetből kell majd kivágni az aktuális alkatrészeket.
A makett, mint minden papírmakett, vastag kartonból készült vázra feszített vékonyabb kartonból áll. De ez nem egy tákolt szerkezet! Meglepően szilárd, ugyanakkor könnyű is.
Ennyi bevezető után lássuk a medvét, akarom mondani a hajót!

A vázszerkezet elemeit vékony 80 grammos papírra nyomták, ezt fel kell kasírozni (itt) 1 mm-es kartonra. Kivágás után csapolásszerűen történt az összeállítás. Ez már ragasztás nélkül is erős szerkezet adott, de pár helyen használtam ragasztót, biztosításképp. A két féltest összeépítése után következett a burkolás. Első eleme a fedélzet beépítése, ezt is vastagítani kellett a beépítés előtt. Ezzel az elemmel tovább erősödött a hajótest. A fenék burkolását az orr és a tat felől egyszerre kezdtem el. Így a test két végén szépen ki lehet alakítani az illesztést, a középső részen pedig az esetleges hibák könyebben javíthatók. A test vízvonal feletti részein lévő elemek felragasztása már könnyebb feladat, bár a tat érdekes rész. Mivel a fenék burkolása nem teljesen volt kedvemre, úgy döntöttem, bevetem a Neoflex pasztát.



Mire idáig eljutottam, 13 óra telt el, és ez volt a "favágás".
Amíg a Neoflex szárad, addig a hátsó középső lövegállás készül. Az alap itt is a vastag karton vázra feszített vékony karton. A mellvéd duplán hajtott 170 grammos karton, a merevítők szintúgy. A hátra ferdén kinyúló részen lévő merevítőkön a furatokat 0,5-0,8-1,0-1,2 mm-es fúrókkal kifúrtam, majd csiszoltam a polírrúddal. A kivágás csak ezután jött. Mindig azt az alkatrészt vágtam ki, amit azonnal be is építettem. Így nem vész el egyetlen alkatrész sem. A készenléti lőszeres szekrények egyszerűen össze lettek hajtogatva, majd az élek mentén ragasztva. Ragasztónak ezeknél a finom részeknél nem Technokol Rapidot, hanem egy spec papíripari ragacsot használok. A nevét ne kérdezze senki, mert nem tudom, én is kaptam egy makettező kollégától. Viszont remekül bevált. A ragacsot 5 nullás ecsettel kenem fel a ragasztási pontra, majd egy csipesz segítségével egyszerűen a ragasztóba ejtem az alkatrészt. Ha elsőre nem sikerül, akkor új alkatrészt kell készíteni, mert a papír rögtön felázik és a csipeszhez ragad!
A 145-tel jelölt valamik (a nevüket sajnos nem tudom) készültek el a köv menetben, 7 alkatrészben.

A fenék többszöri gittelés csiszolás, festés után nyerte el kész állapotát. A festett részeken nem tapad a papírragacs, így itt pillanatragasztót használtam.A csavarokat az összeállítás után Prisma color arany spray-vel festettem, majd beépítettem. A csavartengely 1 mm-es alu drót.

A következő lépésben a 102 mm-es lövegek készültek el. A képeken látszanak az alkatrészek, még élfestés nélkül. A lövegpajzs szemből, a löveg hátulról fotózva.
Némi finomítás és pár újabb alkatrész beépítése után kész is lett a hátsó felépítmény.

Ezután az első felépítményt vettem kezelésbe. A szokásos vastag karton vázra került a borítás. Először az alsó szint, azután a felső szint épült meg, majd a két részt összeragasztottam. Itt Technokol rapidot használtam mert ez gyorsabb kötést adott. A felső rész formája eléggé sajátos, míg össze nem épült, gondban is voltam vele, de pár száraz próba után összeállt a kép. Az apróbb részek a már szokásos módon épültek.

A hajlításoknál jó szolgálatot tesz egy fotómaratás hajlító, némileg átalakítva (ha már nekem semmi se jó úgy ahogy adják...) Az átalakítás lényege: az alsó fém lapot lecseréltem egy vastag plexi lapra. Ebbe két M6-os Sf csavar került a megfelelő helyekre. A két csavarra az összerakás után 2 db M6-os Htl anya került, mert ilyen volt itthon. A szárnyas anya jobb lett volna, de így is müxik a dolog. Később műgyantából készítettem rá gombot.

Ezzel a szerkezettel úgy lehet hajlítani a papírt, hogy nem kell "korcolni". A korcolás során a papír felületi színes része sérül, ez a hajlítási éleknél utómunkát kíván. A hátránya ennek a megoldásnak, hogy nagyon pontos beállítást kíván a hajlítás előtt.

A torony tetején lévő rácsos szerkezet sok fejtörést okozott. Sajnos nem találtam róla értékelhető fotót, így maradt a rögtönzés az eredeti darab után. Az eredeti nagyon rondán nézet volna ki, így annak beépítését helyből elvetettem.
Végül kb 1 hónap filozofálgatás után kezembe akadt egy fotómaratott háló! Fénysugár tört át az éjen, és megvilágosodtam!
Kivágtam belőle egy kb. 1 mm széles csíkot, annak hosszát méretre vágtam, majd kihegyeztem a végeit. Vékony, 0,15-02 mm-es rézdrótot kilágyítottam, majd méretre hajlítottam. Végül felragasztottam a háló szélére. Ezután a beszegett hálót középen ívesre hajlítottam, a csúcsokat összeragasztottam. Majd az elkészült 6 db valamit a helyére ragacsoltam, és festettem. Mindez röpke 6 óra alatt.

Sajnos miután elkészült az egész szerkezet, kezembe akadt egy Modelarz szám amiben találtam egy cikket erről a radarról.Nos, az eredeti radar teljesen máshogy nézett ki....Leginkább egy régebbi TV antennához hasonlítanám. Egy ívben meghajlított lap közepéről nyúlik ki a dípól , és a lap négy sarkáról fut egy-egy kikötés a dipól végéhez.Volt olyan változata is aminél a kikötés hiányzott.
Röviden: lebontottam a régit és újat építettem. A lebontás vitte az állványzatot is így ezt is újra meg kellett csinálni.
Kissé vihar vert lett az új radar, de azt hiszem ez már így marad.

Míg a fejtörés ment addig a hajó közepén lévő 4 csövű 20 mm-es ágyú készült el. Ezt a típust hívták pom-pom -nak.A löveg závárzatánál csaltam, mert azok Evergreen 1x1 mm-es szálból készültek.A célkeresztek 0,2 és 0,05 mm-es rézdrótból készültek.

A kémény is érdekes szerkezet, mivel az eleje kétszer törik. A pontos szög megtalálása nehéz volt.A megoldás a CorellDraw volt. Ebben a programban szerkesztettem egy vázat a kémény számára. A csodafegyvert (neoflex) itt is be kellett vetni.A kémény tetején lévő szikrafogó rácsok 0,3 rézdrótok (hogy egy motoros hajóra minek ez, jó kérdés).
törzs öszeállítva bal oldal
törzs öszeállí…
törzs összeállítva jobb oldal
törzs összeállí…
fedélzet alap
fedélzet alap
fenék burkolás közben
fenék burkolás kö…
fenék burkolva
fenék burkolva
törzs burkolva bal oldal
törzs burkolva bal…
törzs burkolva jobb oldal
törzs burkolva jobb…
hátsó felépítmény jobb
hátsó felépítmé…
P1080834

a méretek érzékeltetése miatt egy 1 Ft-os is szerepel.
P1080834
vizibombák darabokban

ezekből lett-
vizibombák…
vízibombák  állványokkal

-ez!
vízibombák állv…
fenék gittelve festve
fenék gittelve…
fenék kész

Átnézeti kép a részletfotók miatt.
fenék kész
fenék orr rész
fenék orr rész
fenék tat rész
fenék tat rész
102 mm -es löveg
102 mm -es löveg
102 mm-es löveg alaktrészei 

A kép tetején lévő lövegcsövek egyenként 2 alkatrészből állnak.A középen lévő lövegtalpra már beépítésre kerültek az alsó részen lévő merevítők.A lövegtalp alatt lévő korong 3db 0,7 mm-es karton korong és egy 2 mm-es csíkból készült.
102 mm-es löveg…
102 mm-es löveg részben összerakva
102 mm-es löveg ré…
hátsó felépítmény_2
hátsó felépítmé…
hátsó felépítmény_3
hátsó felépítmé…
hátsó felépítmény löveg
hátsó felépítmé…
hátsó felépítmény hátulról
hátsó felépítmé…
első felépítmény_1
első felépítmé…
első felépítmény jobb építés
első felépítmény…
első felépítmény hátul építés
első felépítmény…
építés alatt

A hajó jelenlegi, 2008. 08. 19.-i állása. Eddig 69 óra 15 perc volt az építésre fordítva.
építés alatt
hid építés1
hid építés1
híd építés2
híd építés2
híd építés3
híd építés3
híd építés5
híd építés5
felépítmény régi radar bal
felépítmény régi…
felépítmény új radar bal
felépítmény új…
pom-pom alul
pom-pom alul
pom-pom bal
pom-pom bal
pom-pom alul
pom-pom alul
pom-pom hátul
pom-pom hátul
kémény bal építés
kémény bal épít…
kémény hátul építés
kémény hátul ép…
kémény jobb építés
kémény jobb épít…
2008.05.26.
Utolsó módosítás: 2008.12.10.
lucky
Pelikán Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Stefan
2008.05.29. 11:51:20
Lucky! Még mindíg azt mondom, hogy beteg! Főleg, hogy a kis füzetkébe írogatod, hogy mennyi időt fordítottál rá. Ha készen leszel kíváncsi lennék ennek az eredményére is, remélem megosztod velünk! Precíz makettezés, le a kalappal!
lucky
2008.05.30. 10:39:48
Stefan! Köszi! Mint már mondottam: Aaa dogtorrr bácsdzsi aztat montta, hogy elmeheteg...:)Az eredeményt persze, h megosztom.
badgo
2008.10.03. 05:31:41
nagyon szeretnek megnezni eloben egy ilyen papirmakettet.
lucky
2008.10.03. 20:46:25
Szia badgo!
Nem tudom merre élsz, segítségül:
Ha lesz Stefánia akkor a SS Jeremiah O'Brien ott lesz.Ott megnézheted élőben is.
Ez a hajó ott volt Szolnokon és Móváron is.
Tavaly a Bolyain és a Stefin, idén Szolnokon és Tokajban Csónakos kolléga Prince of Wales-e szerepelt.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció