Olasz gyártású amcsi sólyom, héberül plasztikázva

General Dynamics F-16D Viper

1:48, Italeri No.048
A címben szereplő sólyom nem más, mint az Italeri No048 számú készlete. A doboztetőn lévő festmény, valamint az izraeli átalakítások inspiráltak a makett megépítésére. Viszont úgy döntöttem, hogy előre gyártott feljavítókat nem fogok használni!

A doboz vizit után kiderült, hogy az olaszok bőven hagytak nekünk is munkát. Néhol beszívódást is találtam az én példányomon, melyet tömítőpasztával tüntettem el. Csak úgy, mint az itt-ott előforduló kilökőtüske nyomokat. A makett felületén vésett vonalak jelzik a paneleket, sajnos nem mindenütt jó helyen. A vastagságukon felületpolírozással segítettem, valamint a helyenként jelentkező szemcsésedésen is. Nagyon sok képet szereztem be és néztem át ahhoz, hogy megépíthessem a gyártó által elnagyolt részeket. Így a kabin, a futók az aknákkal, a hajtóműkiömlő, a panelvonalak helyes elhelyezkedése és a festés árnyalatai.

Az építést a kabinteknővel kezdtem, mindjárt kipótolva kétoldalt, ahol rések voltak. A már említett fotók alapján elkészítettem a kabinfalak merevítőit és az ezeken lévő „kütyüket”.(térképtáskák, csatlakozók, stb.) Az oldalkonzolokon pótoltam a hiányzó kapcsolótáblákat, valamint baloldalra a gázkart, jobbra a joystick „botot”. Új műszerfalakat, árnyékoló lemezeket készítettem vajkrémes doboztetőből, ragasztó tubusból, floppy lemezből, majd – akryl festéket használva - szürke árnyalatokkal lefestettem az egészet. A doboz katapultüléseit is feljavítottam, a már említett anyagokkal. Sötétszürkével festettem, majd ezt világosítva szárazecseteltem mindenhol. Papírzsepiből üléspárnát, ólomfóliából hevedereket vágtam. Az elkészült kabint beragasztottam a felső törzsfélbe – az ülések nélkül - majd alaposan maszkoltam vizes papírzsepivel és Tesa festőszalaggal.

A két törzsfél összeragasztása nem volt probléma mentes, az apróbb rések eltüntetése több napot vett igénybe. Különösen az előrenyúló szárnytőrészen, a szárnyvégek alsó felületén, a hajtóműkiömlőnél. A legtöbbet viszont az új gerinc elem csatlakozásánál kellett tömíteni, csiszolni. (Legalábbis ekkor úgy tűnt!) Amikor a levegő beömlőt kezdtem építeni, derült ki, hogy a neheze még hátra van! Nem volt egyszerű a törzsre illeszteni, hiszen néhol milliméteres rések tátongtak. Jöhetett a tömítőpaszta csiszolás, több rétegben és napban. Miután ez a fáradtságos és egyáltalán nem népszerű feladat végére értem, majdnem elment a kedvem a folytatástól! De nem azért kezdtem el, hogy egy rakás műanyag darabot csiszolgassak pár héten keresztül! Ígyhát az elcsiszolt paneleket a fotók alapján újrakarcoltam. Az új gerincen viszont teljesen más rajzolatot kellett bekarcolni, mint ami volt. Az orrkúp csatlakozást is korrigálni kellett, valamint némi ólmot ragasztani bele, nehogy leüljön a gép a farára.

Azok a bizonyos fotók nagy segítségemre voltak a futók és aknáik részletezésénél is. Az orrfutóakna négyszögletes gerendáit „szeletelt” radírból, a különféle kábeleket többféle drótból készítettem. A főfutó aknákban is volt tennivaló bőven, hiszen üresen tátongtak. Néhány hét bíbelődés után kezdett F-16-os futóaknára hasonlítani a két mélyedés. A futószárakat is felkábeleztem, az aknaajtókra zsanérok is kerültek, az elülsőre reflektorok is, átlátszó vonalzódarabból. A kerekeket kicsit leültettem – forró vizes edényben -, hiszen fel akartam fegyverezni sólymomat.

Fényes fehérrel lefújtam az aknákat, az ajtók belsejét, a futószárakat és a keréktárcsákat. Teljes száradás után aprólékos kábelfestés következett, melynek a végén maszkoltam a futóházakat. Közben a fegyvereket is lefújtam, majd száradás után maradék matricákból feliratok kerültek rájuk.

A hajtóműkiömlő szirmait körbekarcoltam, néhány hiányzó gyűrűkarcolattal együtt. A GSF belseje szikefóliából egy régi felhúzós óra fogaskerekének a segítségével lett élethűbb. A kabintető kinyomó hidraulika és a pitotcsövek injekciós tűre, a rakéta szárnyak vajkrémes doboztető anyagára lettek cserélve. Részleteztem a fegyvertartó konzolokat és az indítósíneket is.

Több hónapos munka után, enyhén alkoholos papírzsepivel áttöröltem a teljes felületet, megszabadítva makettemet az újlenyomatoktól. A festés megkezdése előtt sokat tanulmányoztam fotóimat, hogyan koszolódnak, fakulnak az izraeli gépek. Úgy döntöttem, hogy egy fakult, de nem túl koszos külsőt adok gépemnek. A színeket szintén a fotók alapján kevertem, Gunze és Deka akrylokból.

A színek felfújási sorrendje homok, zöld, barna és legvégül a kékesszürke volt. Maszkoló szalagot csak az orrkúpnál, a hajtómű kiömlőnél, valamint az alsó és felső színek találkozásánál használtam. A felső színeket fakítottam világosítottam a panelek belseje felé, a függőleges részeken kevésbé, míg a vízszintes felületeken jobban. Néhány panelt szándékosan nem világosítottam, a kabintetőkerettel együtt.

A színek felfújása után egy réteg fényes lakk következett, hogy jobban tapadjanak a matricák. Felhelyezésük nem jelentett problémát, talán csak a függőleges vezérsíkon lévő sólyommal kellett több időt tölteni. (Utólag szereztem tudomást arról, hogy az eredeti gépeken ez a motívum nem fehér, hanem homok színű mostanság. Lehet, hogy amikor italeriék látták, még fehér volt.) A matricák felhelyezése után, a végletekig felhígított revell szürkékkel befuttattam a panelvonalakat, majd vékony rétegben matt lakkot fújtam a gépre. A lakk száradása után pasztellkrétaporral enyhén koszoltam, miután félfényes és matt lakkokkal beállítottam makettem fényét. Az F-16-os gépek kabintetejére belülről aranyat gőzölögtetnek egy különleges eljárással, hogy csökkentsék a radar észlelhetőséget. Ettől tűnik kicsit olyan „füstösnek” a Falconok „üvege”. Előfordul azonban, hogy – talán nagyjavítások után - nem minden esetben tesznek színezett üveget oda, ahol az volt. Például, hogy egy kétszemélyes gép kabintetejének első és hátsó része nem egyforma színű. A lényeg, hogy én is egy ilyen különlegességet álmodtam meg a gépemre. A kabintető elülső részét lefújtam két vékony rétegben, Gunze narancssárga átlátszó üvegfestékkel. A hatás ebben a méretarányban szerintem megfelelő.

A végszerelés során leszedtem a maszkokat, helyükre kerültek a futók, az akna ajtók, a katapultok, a kabintető, a fegyverek a konzolokkal és a hajtóműkiömlő. Húzott szálakból töltéskisütőket készítettem, a földi biztosítékokhoz pedig Remove Before Flight (repülés előtt eltávolítani) zászlócskákat tettem. Az immár elkészült gépet, festett tükörből készült talapzatra helyeztem és így foglalta el helyét a vitrinemben.
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
9
9
8
8
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
2008.11.06.
Utolsó módosítás: 2008.11.09.
apcyrobi, Apc
Apci Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibor
2008.11.12. 06:36:55
Robi!
Gratulálok, a fotók alapján nagyon szuper lett. A leírásodban adtál egy-két ötletet, majd kipróbálom.
Üdv.
Mekett
2008.11.12. 08:01:15
Gyönyörű munka, gratuálok!
Tibcsi
2008.11.12. 08:22:29
Robi,

Nagyon klassz kis Vipera lett! A szeletelt radír kissé meglepett, de nem rossz ötlet, ki fogom próbálni. :)
A beömlőre a takaró hogyan készült?
ltom74
2008.11.12. 10:06:19
Szia

Eloszor is gratula nagyon szep lett!
Sajna van rajta 1-2 hiba de nem tul feltunoek:
-az izraeli block40-es gepeknek nincs WAR hud-juk, hanem sima van
-a kabin belul tiszta fekete
-hajtomu kiomlo elott levo gyuru sima es karbonbol van
-a gepagyu panelje az 'A/B' verziora valo nem a 'C'-re
-nem hasznaljak a LAU-129-es raketa sint hanem a regit, nem hasznaljak az aim-120-at, es aim-9-esbol is az ujabbakat L/M es nem a P-t.
SzuhÁkos
2008.11.12. 11:27:09
Szia! Szép lett a gép,akár csak a többi! Gratulálok hozzá!
Szőkekapitány
2008.11.12. 11:52:10
Szia Robi!
Profi szintre hoztad fel ezt a közepes minőségű makettet önerőből, saját alkatrészekkel és ez nagyon megemeli a munkád nívóját.
Csak gratulálni tudok.
csabbee
2008.11.12. 18:51:55
Szia,gratulálok a madárkádhoz!
Talán amit még érdemes lett volna kijavítani az a törzsgerinc vége,ugyanis ha jól tudom a block 40-eseken nem tartozék a fékernyő,helyette valamilyen elektronikus egység van beszerelve.A másik hatalmas hiba(nem a Tiéd)hogy az italeri a kiömlőt 14,vagy 15 GSF szirommal látta el,holott a valóságban 12 van rajta.
Mégegyszer gratula,egységében nagyon mutatós darab lett.
Üdv:Csaba
ltom74
2008.11.13. 10:09:45
Itt 1 kep az eredetirol, remelem nem vetted rossz neven az epito jellegu kritikat :-)
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/4/9/0874947.jpg
apcyrobi
2008.11.14. 08:57:06
Sziasztok! Lehet, hogy már írtam; nekem otthon nincs net-em, így előfordul hogy néhány nap eltelik mire megtudom nézni a "postát". Köszi
apcyrobi
2008.11.14. 09:04:04
Minden kedves hozzászólónak köszönöm szépen az építő kritikát! Én annak veszem
mindet, ha jó azért, ha nem akkor azért. Az építés hevében hajlamos az ember nem észrevenni hogy hibát követ el. Az nagyon jó, ha valaki észreveszi, csak ha már kész a munka akkor nincs mit tenni. A magyartarka messzerrel is így jártam, de ott kitudtam javítani ezt-azt. Erről a makettról a jövőhéten talán felkerül az írás a fotókkal. Üdv mindenkinek.
apcyrobi
2008.11.14. 09:07:36
Tibcsi! Amikor ez készült, egy másik ilyen beömlőre ráfeszítettem egyszerű nylon zacsit gyertya lángjánál rá zsugorítottam. Ma ezt vizes papírzsepivel csinálnám, melyet száradás után több rétegben lefestenék.
apcyrobi
2008.11.14. 09:16:03
Hello itom74! Kár, hogy annak anno nem tettem fel fázisképeket az épülő gépről, hiszen akkor ez a néhány hiba korrigálható lett volna! Így utólag el árulom, hogy a részletesebb képek A/B-ről és C-ről voltak nekem.Tudom, hogy törekedni kell arra, hogy az általunk megépítendő gépről kellene fotókat beszerezni de nekem akkor ezek voltak. Valamint részben a dobozgrafika. Amiket írtál tökéletesen megállják a helyüket. A következő F-16-ost már biztosan ezen hibák nélkül fogom építeni.Mégegyszer köszi! Üdv.
apcyrobi
2008.11.14. 09:17:03
Szőkekapitány! Köszi, azthiszem a lényegre tapintottál. Csá
apcyrobi
2008.11.14. 09:20:17
Csabbee! Köszi hogy megnézted és írtál. Azt tudom Neked is írni amit itomnak.Akkor,sajnos elsiklottam egy-két hibán. Csak az hibázhat,aki dolgozik.Üdv
buksi
2009.08.18. 14:17:10
Heló.
A 8as képen lévő hajtómű beölő védőt hogyan illetve miből csináltad.
Üdv Buksi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció