P-39 Airacobra

Bell P-39 Q Airacobra

1:48, Hasegawa
Pintér György - Múzeumi krimik Ez az első makett, amit itt a nyilvánossag elé tárok. Továbbá az első makettem hosszú kihagyás után. Ifjú gyermekkoromban ugyanis sokat foglalkoztam a kis műanyagdarabkák egymáshoz ragasztásávál, később már a festéssel is, de a gyakori lakásátrendezések, illetve takarítások rendre megtizedelték a maketteket. A krónikus zsebpénzhiány pedig beszűkitette az új makettek beszerzését, így szépen lassan alábbhagyott az építési kedv. Az elmúlt nyáron azonban egyik legjobb barátommal a Holt-Tisza-parti sörözések idején annyit beszélgettünk a makettekről, hogy elhatároztam, újra megpróbálkozok egynek az összerakásával. Ennek az eredmenye lett eme P-39.

A hosszú kihagyás meghagyta a nyomát a makettező készségemen, nem egy kisebb-nagyobb hibát elkövettem, de végül is nagyon élveztem a dolgot és folytatás következik.

A makett a Hasegawa 1:48-as P 39-Q/N Airacobraja. A maketten sem sorja, sem egyéb hiba nem volt, ami különösen meglepett, mert még a régi makettek emléke élt bennem, amikor kb. egy fél repülőnyi műanyagot reszelt le az ember, mire előbújt a kívánt forma. :)
Szóval a makett minősége nagyon jó, a matricakat talán egy kicsit vastagnak találtam, de ez lehet, hogy csak a tapasztalatlanságom oka. Értsd: örüljek, hogy ilyen vékony, ennél csak vastagabbak vannak. :)

Az Airacobra merőben új technikát vonultatott fel, nevezetesen az első gép volt, amelyiknek a motorja nem a pilóta előtt, hanem a pilótafülke mögött helyezkedett el, közel a sárkány gravitációs központjához. Ezúton szándékoztak javítani a gép manőverezési készségén. Így szokatlanul hosszú tengelyt alkalmaztak, ami a motort a légcsavarral összekötötte, továbbá az amerikai gépektől szokatlanul egy 37 mm-es gépágyút is magába foglalt. A pilótafülke előtt felszabadult helyet a harmadik futómű elhelyezésére használták. Ez a megoldás is szokatlan volt a kortárs gépek között, amelyeknél a harmadik futómű általában a farokban helyezkedett el és nem lehetett teljesen behúzni.

A gép azonban nem valtotta be a hozzá fűzött reményeket, aminek egyik oka a relatív gyenge motor volt, ami különösen érezhetővé vált nagy magasságban. Noha az ameriakai pilóták nem tartották sokra a gepet, az oroszok sikeresen alkalmazták a földi célok elleni támadásoknál.

A gép összerakása egyértelmű volt az útmutató alapján. Sajnos az ablakok közel kerültek egy festékoldós balesethez, így a gépen a kilátás korlátozott jobbra előre. Ezt azonban igyekeztem nem dokumentálni a képeken. A gépet Gunze akrilfestékkel fújtam le (felül Olive drab, alul medium grey), majd felkerültek a matricák. Mindezek után a panelvonalakat akartam kiemelni, azonban ez gyalázatosan pocsékra sikerült, így újra kellett fújni a festést. Emiatt azonban a matricák egy része eltűnt... Hát igen, van még mit gyakorolni. A kipufogó kormozása tűrhető lett szerintem, bár kicsit talán lentebb van, mint kellene.

A futómű elhelyezése átvert, ugyanis a gép súlypontja jóval a középpont mögött helyezkedik el. Így hiába tettem egy jókora súlyt az orrba, még mindig seggreesik a gép... Majd valami talapzatra helyezem, ahol egyszerűen leragasztom az első kereket, és akkor volt-nincs hanyattesés. :)

A végeredmény ilyen lett, szívesen várok minden kritikát. Továbbá jó tippet, hogyan lehetne a panelezest szépen megoldani.
A kovetkező, már szerelőszalagon levő gép egy A6M Zero.
Muszerfal
Muszerfal
Keszen van
Keszen van
P-39Q
P-39Q
P-39Q
P-39Q
P-39Q
P-39Q
P-39Q

Hatterben a konyhaasztal es pelenkasdoboz.
P-39Q
P-39Q
P-39Q
2008.12.27.
levta1, Borås
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Rag
2009.01.12. 14:03:33
Szia!

Nekem kifejezetten tetszik, bár a matricák valóban kaptak egy kis festéket. Egyébként attól függetlenül hogy nem túlzottan kedvelem ezt a típust- és ahogy írtad anno a pilóták se nagyon rajongtak érte- nekem tetszik!
A kormozás szép lett! A panelezést hogy sikerült ' elrontani ' ? Mivel csináltad ?

Én is szemezek egy Zeroval régóta...

Üdv, R
Muzzy
2009.01.12. 14:33:40
Szia levta1!

Gratulálok, nekem tetszik a géped a sokévi kihagyás utánhoz!

Azonban engedd meg, hogy SEGÍTŐ szándékkal néhány észrevételt tegyek.

Ha megnézed az eredeti gépekről készült fotókat, 99.9%-ban csak a jobboldali ajtó van nyitva. Két fényképet láttam: egyig Filatov gépe előtt több pilóta áll, itt résnyire van nyitva a bal ajtó, illetve egy átadásra váró gép egy gyártelepen, itt mindkét ajtó teljesen nyitva van.
Még szerelés közben is a bal ablakot tekerték le és nem az ajtót nyitották ki. Két oka van, a bal oldali ajtó csak vészelhagyásra tervezték, nem volt véghelyzetben kitámasztója (ledobták), illetve ott volt a gázkar vezérlő egység. Az én elképzelésem szerint a gyári átadásra várónál kiékelték, kitámasztották az ajtót. Ezt (a kitámasztás hiányát) V. Roman tipuskönyvében olvastam.

A futószárak nekem elég hihetetlen színűek. Inkább szürkére festeném, mert nem interior zöld színt kaptak.

Ha van merszed, egy kisebb furatot készíthetnél a gép orránál, ahol betehetnél némi plusz nehezéket, ez után tömíteni, csiszolni, majd újrafesteni kell, de ez rád van bízva, hogy megéri, vagy nem.

Általában a matricák nem csillognak be, de a légcsavar tollon egy kicsit. Legközelebb ezt is lakkozd le fényesre, matricázás után szintén újabb védőlakk, és utána állíthatod be a végleges fényességet. Jó tanács a japán matricákhoz, minél melegebb vízbe (nem forrásban lévőbe!) kell rövid, kb 20 másodpercre áztatni, majd kivenni, és várni, míg mozgatható lesz a matrica, ezután már könnyebben fog a heléyre menni.

Tudom, hogy a fényképezőgép az apróbb hibákat is kihozza, a kabintető rögzítésénél egy kis hézag maradt, ezt máskor jobban tüntesd el. A kabintető balesetet ovatosan, a festékoldó teljes kiszáradása után 1200,1500,2000 csiszolópapírral, és polírozó passztával tudod javítani, de ekkor lehet, hogy eltűnnek a keretek, amit több módszerrel tudsz visszaállítani: vékony műanyag csikokból megépíted a keretet. ragasztónak a Palma faragasztóját használhatod, ennek előnye, hogy átlátszóra szárad és ha nem vízállót veszel, vizes fogpiszkálóval száradás után el is tudod távolitani. Másik, hogy maszkoló szalagból kimaszkolod a keretek helyét, és sűrű festékkel a kabinbelső színével először megfujod a keretet, majd a külső festéknek megfelelő színnel.

Sajnos több helyen olvastam, és Te is ebbe a hibába estél, hogy a Kobrát csak földi célok ellen alkalmazták sikeresen. Ennek ellentmond, hogy többen lettek ászak kobrával, Pokriskin 59 egyéni légigyőzelem(Háromszoros Szovjetunió Hőse angol rövidítés HSU), Recskalov, szintén 55 feletti egyéni győzelemmel, meg sok más HSU pilóta kobrán szerezte győzelmeinek többségét. a 16. Vadászrepülő Gárdaezred 43 tavaszán Kubán légterében elég sikeresen, és eredményesen harcolt Kobrákkal. Mi több a háború végéig több gárdaezred megmaradt a kobráknál.
Tény, hogy nagyobb magasságokban nem volt jó a teljesítménye, de a keleti fronton a kis és közepes magasságokon még elégséges volt a teljesítménye.
Muzzy
levta1
2009.01.12. 22:32:22
Szia Muzzy!
Koszonom az eszreveteleket, tenyleg hasznos tanacsokat adtal, nagyon orulok hogy vetted a faradtsagot es begepelted. Koszi!
Az ajtot pedig tenyleg nem figyeltem meg, ez az en saram.
A futokat viszont sok helyen neztem es lattam zoldre festve. Bar altalaban sotetebb arnyalattal. Sajnos mikor ezt a gepet elkezdtem akkor meg elegge szukos volt a lehetosegem festekek beszerzesere, ugyanis a helyi uzlet szegenyes kinalatara voltam utalva. Ez is kozrejatszott a nem elegge hiteles zold eltalalasaban. (Azota mar talaltam nehany jo internetes uzletet... )
Udv
levta1
levta1
2009.01.12. 22:42:13
Szia Rag!
Koszi az ertekelest! A panelezesnel a mar keszre festett es lelakkozott makettet probaltam nagyon felhigitott festekkel atfujni a vonalakra koncentralva, majd a felesleget letakaritani, de nem jott ossze a technika... igy a Zeronal mar maskent probalkoztam, sokkal jobb eredmennyel. Hamarosan az is elkeszul es akkor ki tudjuk ertekeleni. :)
levta1
2009.01.12. 22:45:03
Elfelejettem irni, de elnezest hogy ekezetek nelkul irok, de csak sved billentyuzetem van, az atallitasnal meg mindig felregepelek es nagyon lassan tudok csak irni ugy. Remelem megertitek!
levta1
battis
2009.01.13. 10:03:51
Üdv levta1! Nagyon klassz lett a gép. Várjuk a Zerot!
MoMi
2009.01.13. 11:28:04
Szia!
Szépen összeraktad,de mint írták a matricázásnál nagyobb figyelmet.
További sok sikert az éptésekhez.
Szeretném Keszthelyi Zoli barátom gondolatait folytatni a P-39-es történetéről:
A gépből amúgy 1944 augusztusáig,amikor befejezték a sorozatgyártást 9558db építettek és ebből 4773db Szovjetunió kapott lend-lease keretében. Tehát a Luftwaffe ellen az egyik legjobban bevált vadásztípus volt a szovjeteknél. Az németek mindig "félelenmmel" vegyes tisztelettel emlegették ha túlélték egyáltalán az ezzel felszerelt vadász gárdaezredekkel való találkozást. Kis magasságon igen kemény ellenfele volt a messernek és a Focke 190-nek is ha képzett pilóta ült benne. Kérlek,kritikátlanul ne írjál egy típusról véleményt,mert valahol olvastál róla valamit. Sajnos Magyarországon, magyar nyelven nincs sok jó reptörténeti munka. Tisztelet a kevés kivételnek.
Figyelmedbe ajánlom:
Osprey Aircraft of the Aces No.36. P-39 Airacobra Aces of World War 2
OSPREY Aircraft of the Aces No 74. Soviet Lend-Lease Fighter Aces of World War 2
Szóval egyáltalán nem volt rossz "fűrész" a gép,sőt!
Remélem véleményemmel nem sértettelek meg. Várom a Zero-dat!!

momi
ChevyG
2009.01.13. 11:40:02
Sziasztok!
Nézzük végig, milyen típusokat kaptam a ruszkik az angoloktól és amcsiktól. Nem voltak teljesen hülyék, nem a legjobbakat adták. Nem sok P-38 és P-51 volt az Ivánok kezén -nem véletlenül... Azt nem mondom, hogy rossz típus lett volna a cobra, inkább csak átlagos. Szerintem az orosz vadász típusokhoz mérten volt jó!
üdv!
Muzzy
2009.01.13. 14:11:07
Sziasztok!
A szovjetek 1942-ben kaptak 4 Mustang I-et kipróbálásra. Egyes hírek szerint eljutottak a csapatpróbákig velük, de gyakorlatilag harci alkalamzásukról nincs hiteles info.
Mintegy 200 darab P-47-est is kaptak, ezeket harci körülmények között is használták. Gyakorlatilag 44 legvégén, 45 elején vetették be őket.
Más volt a feladaítkörük és az alkalmazásuk ezkenek a gépeknek. A szovjetek a hangsúlyt a frontharcra helyezték, míg az amik elsősorban a távolsági bombázók kísérésére használták a gépeket.
Azzal egyetértek, hogy a nyugati szövettségesek igyekeztek megszabadulni a felesleges, levetett gépektől. Spitfire 5-ösöket is csak 43-ban tudták hadrendbe állítani.
Másik, a gépnél sokkal többet jelentett, hogy ki használta a gépet. Ha jól emlékszem a magyar pilóták is tisztelték a kobrákat.
Muzzy
Hrothgar
2009.01.18. 09:05:23
Üdv levtal!
Nekem tetszik a maketted-főleg a belső teret csináltad meg szépen. Gratula!
Észrevételként pedig én sem tudok többet mondani, mint a már fent említettek.
Esetleg a panelezésről annyit, hogy én épphogy köszönőviszonyban vagyok vele (próbálom elsajátítani a megfelelő taktikát, de hát ez van, ha az ember már nagyon rég makettezett, aztán hirtelen újrakezdi \persze tisztelet a kivételnek\)
Még annyit ide: Muzzy Mustangjaihoz: Tudtommal eljutottak velük csatapróbákig, olyannyira, hogy egyet le is lőtt közülük "Illu" az akkor Messerschmitten repülő finn ász.
MoSqUiTo
2009.08.12. 16:13:52
Sziasztok!
Nekem nagyon tetszett a makett. Különösen a pilótakabin. A panelezést is nagyon jól megcsináltad. Én még csak most ismerkedem vele.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció