P-40E

Curtiss P-40E Warhawk

1:72, Academy
Pintér György - Múzeumi krimik A makettet az egyik versenyen sikerült beszerezni 500 Ft-ért.Otthon aztán tüzetesebben megvizsgálva nagyon jó vásárnak tűnt.A makett külső felületének kidolgozása nagyon szép ,finoman vésett panelvonalak és szépen kidolgozott részletek jellemzik.Beszívódással sehol sem találkoztam.A kabin és a futóaknák kidolgozása a méretarányhoz képest szépre sikeredett.Az átlátszó alkatrészek tiszták és nem torzítanak.A matricák szépen nyomottak és vékonyak voltak,színelcsúszással egyiken sem találkoztam.A dobozból két amerikai és egy ausztrál felségjelzésű gép készíthető el.

Az építés

A makett teljesen dobozból készült mindenféle feljavító készlet nélkül.Az építést szokás szerint a kabinnal kezdtem.Egyedül a biztonsági öveket pótoltam ólomfóliából.A kabin Humbrol 80-sal festettem le majd híg tussal folyattam be a mélyedéseket.Az élek kiemelésére világosszürkét használtam amit szárazecseteléssel vittem fel.A végén kapott egy réteg matt lakkot.Egyesítettem a két törzsfelet majd félre tettem. Ezután a szárnyakat vettem kezelésbe.A makett építése előtt kaptam egy szegecselőt, itt volt az ideje kipróbálni.Az internetről sikerült letöltenem a P-40-es szegecstérképét így pontosan tudtam hol kell szegecselni.Ha valaki először szegecselne gépet az előtte gyakorolja be egy sima felületen mivel fontos ,hogy a keze ráálljon mekorra erővel és milyen gyorsan kell tolni a szerszámot, de térjünk vissza a maketthez.A szárnyak illeszkedése jó ,aki szeretné, a géppuskákat kicserélheti injekcíós tűkre.A szárnyak szegecselésénél vigyázzunk ,mert ha túl erősen nyomjuk elpattanhatnak a ragasztások.Ezután összeragasztottam a törzset és a szárnyat.A szárnyak és törzs találkozásánál nagy hézag tátongott ,ami eléggé meglepett mivel eddig az építés során minden remekül passzolt.Tömítés és sok csiszolás után sikerült eltüntetnem a rést és vele együtt pár panelvonalat meg a szegecselés egy részét is.Ezeket visszakarcoltam illyetve újra elkészítettem.Ezzel el is készült a repülő és jöhetett a festése.A futóműveken a fékkábeleket pótoltam majd fémszínűre festettem.A futóműaknákat Humbrol 81-es színűre festettem.

A festés

Én az amerikai terepszínű kamuflázst választottam a repülőhöz. A festést az alsó színnel kezdtem amihez Gunze H75-t használtam.Ezután a panelek belső felületét a szürkéhez adott fehérrel világosítottam.A felső színt a világos homok színnel kezdtem, ehhez a Gunze H336-ot használtam.Ezután Tamiya maszkoló szalaggal maszkoltam a gépet ,majd fefújtam a második színt ,ami a Gunze H302-es volt.Fontos ,hogy vékony rétegben fújjuk és megvárjuk az előző réteg száradását mert különben "lépcsős" lesz a festés ami nem a legszebb.A maszkolószalag levétele után igen nagy a kontraszt a zöld és a homok szín között.Ezt úgy szüntettem meg ,hogy a két szín keverékéből készült színt erősen hígítva finoman ködölve fújtam ,addig amíg a kívánt eredményt nem sikerült elérnem.Fontos ,hogy ha a kabintetőt nem ragasztjuk fel a festés előtt azt is fújjúk át ezzel a keverékkel különben más árnyalatú lesz.Ezután több réteg fényes lakkot vittem fel.Panelezéshez az egész repülőt híg tussal kentem át majd a felesleget nedves papírzsebekendővel az áramlás irányának megfelelően letöröltem ,így a szegecsnyomok is láthatóak lettek.

Matricázás, koptatás, végszerelés

A matricák felragasztásához Gunze matricalágyítót és feszítőt használtam.Az Academy matricái nagyon vékonyak ezért finoman bánnjunk vele mert nagyon könnyen szakadnak.Azért ,hogy egy kicsit feldobjam a repülőt beszereztem a Tally Ho! matricáját amin az összes stencilfelirat megtalálható ,amik nagyon jó minőségűek és méretük ellenére az összes olvasható.Ezek felragasztása (kb 40db!) után több réteg matt lakkal fújtam át a gépet ezzel végleg rögzítettem a matricákat és megadtam neki a végső fényét.Következett a fémes koptatás amit ezüst ceruzával végeztem majd megfújtam a kipufogó kormozódásának nyomát illetve a géppuskáknál pasztellel megjelenítettem a lőpor nyomait.Ha pasztellal dolgozunk ügyeljünk arra ,hogy utána fújjunk rá egy réteg lakkot különben a legkisebb éríntésre is elkenődik.Ezután már csak a futómű és a futóműaknák ajtajainak felhelyezése maradt.A végén a rádióantenna huzalját is felragasztottam amit feketére festettem.

Végszó

A makettet kezdők is nyugodtan elkezdhetik a profik pedig egy kis feljavítással igazi remekművet tudhatnak magukénak ami a sok érdekes festésnek (finn,orosz) köszönhetően igazi ékessége lehet a gyűjteményünknek.

Köszönet Dr. Szandi Tamásnak a szegecselőért.
P-40E_1
P-40E_1
P-40E_2
P-40E_2
P-40E_3
P-40E_3
P-40E_4
P-40E_4
P-40E_5
P-40E_5
P-40E_6
P-40E_6
P-40E_7

Kép az eredeti gépről
P-40E_7
P40E_8
P40E_8
2007.12.05.
scout387
Kőszegi Makettezők Klubja
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Zebi
2008.01.04. 23:38:34
Gratulálok, nagyon szépen sikerült a makett.
OláhMatyi
2008.01.05. 13:47:57
Szia!
Nagyon tetszik!
Egy észrevétel: a vízszintes vezérsíknál van 3 panelvonal, ami a semmibe fut, sztem ott is volt egy panelvonal, ahol a törzzsel illeszkedik!
Ezt leszámítva le vagyok nyügözve:)
Gratulálok!

Matyi
scout387
2008.01.18. 21:54:25
Köszönöm a gratulációkat örülök ,hogy tetszik.
A panelvonal valóban valóban hiányzik ,de ezt én is túl későn vettem észre.
messzeres
2008.07.08. 14:13:05
Szevasz!
Levagyok nyűgözve! Nekem is nagyon tetszik.
Gratu.!
Rag
2008.12.10. 22:59:08
Nagyon szép, gratulálok!
Rag
2008.12.17. 23:11:51
pontosan milyen tust használtál?
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció