Panzerkampfwagen VI Tiger
Pintér György - Múzeumi krimik A német hadseregben már 1938-ban felismerték, hogy a PzKpfw (Panzerkampfwagen) IV harckocsit a közeljövőben le kell cserélni egy nagyobb, jobb harcképességű járművel. Több vállalat is készített prototípust, de csak egyet fogadtak el. 1941-ben a Henschel kapott megbízást egy 36 tonnás harckocsi, a VK 3601 kifejlesztésére. Követelménynek 40 km/h-s maximális sebességet, jó páncélvédelmet és nagy teljesítményű ágyút írtak elő.

Amikor először megjelent a harcmezőn 1942 végén, a masszív Tigris a világon a legerősebb harckocsi volt. Lassú, nehézkes és nem túl nagy megbízhatósága ellenére uralta a harcmezőt. A szövetséges harckocsik nem vehették fel a versenyt a vastag páncéljával és nagy tűzerejű 88 mm-es ágyújával. A háború végéig nem is volt ellenfele.

Nagyobb konstrukció

Ennek a harckocsinak a prototípusa elkészült, de a további gyártást leállították, mivel 1941 májusában a VK 4501-est egy 45 tonnás harckocsit rendeltek meg. Úgy tervezték, hogy az európai hadseregek által akkor már rettegett, félelmetes 88 mm-es légvédelmi/páncéltörő ágyú módosított változatával fegyverzik fel. Azt akarták, hogy a prototípus HItler következő születésnapjára, 1942. április 20-ra elkészüljön. Az idő rövidsége miatt a Henschel felhasznált néhány technikai megoldást a VK 3601-ből és más elvetett változatokból, például a VK 3001(H)-ból.

A végtermék a VK 4501(H) lett, ahol a (H) a Henschelre utal. A Porsche szintén, ugyanazon követelmények alapján, kidolgozta a saját konstrukcióját, a VK 4501(P)-t. Mindkét prototípus elkészült Hitler születésnapjára, a Henschelt fogadták el és kezdték meg a gyártását 1942 augusztusában PzKpfw VI Tiger Ausf E, vagy SdKfz 181 néven.

Porsche-Tigris

Arra az esetre, ha a teszteken a VK 4501(H) megbukna, 90 darab VK 4501(P)-t is rebdeltek. Ezekből a járművekből lett végül a Panzerjäger Tiger(P) Ferdinand (SdKfz 184), amely tervezőjéről, dr. Ferdinand Porschéról kapta a nevét.

A Tigris gyenge pontja

Abban az időben a TIgris kitűnő konstrukciónak számított, de túl bonyolult volt a gyártása.
Egy lényeges gyenge pontja volt, mégpedig az átlapolt görgőmegoldás, amely a sár és a kövek hatására beszorult. A keleti fronton ez végzetes lehetett, mivel télen az éjszaka folyamán a sár megfagyott, és reggelre a harckocsik mozdulatlanná dermedtek, gyakran éppen akkor, amikor a szovjetek támadásba lendültek. Amikor a jármű úton haladt, az 51,5 mm széles lánctalpat szerelték fel, terepen pedig a 71,5 mm-est használták; ez kisebb nyomást gyakorolt a talajra, növelve a vonóerőt.

A halálos "88-as"

A Tigris fegyverzetéhez a 88 mm-es KwK 36-os ágyú és a vele párhuzamosított 7,92 mm-es MG 34-es géppuska, valamint a harckocsitest jobb oldalán elöl még egy géppuska tartozott. A harckocsi lőszerjavadalmazása 84 db 88 mm-es és 5850 géppuskalőszer volt.

A Tigrist először Tunéziában vetették be a brit hadsereg ellen, ettől kezdve a Tigris jelen volt valamennyi német fronton. A Tigrisből 1942 augusztusától 1944 augusztusáig mindösszesen 1350 darabot gyártottak. Három fő változat készült. A fő profilt a harci alkalmazásu harckocsi jelentette, de gyártottak Befehlspanzer Tiger-t (Tigris, parancsnoki harckocsit) is. Ezekből a fő fegyvert eltávolították, hogy több hely legyen a toronyban a híradóeszközöknek. A Befehlspanzert vontató járműként is használhatták, mivel csörlővel is felszerelték.

Rohamtigris

A harmadik változat a nehéz páncélzatú Sturmtiger volt. A páncéltest újszerű, csak bizonyos szögben elfordítható felépítményén egy 380 mm-es Typ 61 rakétaindítót helyeztek el; mindössze 10 db készült el belőle.


A háború előtti harckocsiknak kétszemélyes tornya volt. A bonyolult feladatok végrehajtása ezért a parancsnokra és a töltőkezelőre hárult, ez rontotta a hatékonyságot. A Tigris azonban követte azt a német szabványt, amely alapján a torony háromszemélyes volt. Ez lehetővé tette, hogy mindenki a saját és legfontosabb feladatával foglalkozzon. A parancsnok irányította a harckocsit és megkereste a célt, az irányzó befogta a célzóberendezésbe és kilőtte a lövedéket, a töltőkezelő pedig gondoskodott arról, hogy mindig a megfelelő - páncéltörő vagy kumulatív - lövedéket töltse be a célok megsemmisétéséhez. Egy jól képzett személyzet félelmetes harci eszközzé tette a Tigrist.

A jobb oldalon elöl ülő rádiós kezelte a harckocsitest homlokpáncéljába szerelt géppuskát is. Ezt a géppuskát elsősorban a gyalogság ellen használták.

A rádiós mellett a vezetőtér bal oldalán ülő vezető feladata az volt, hogy a lehető legsimábban vezesse a nehéz járművet, ezért gyakran ez a személy a személyzet legidősebb, legtapasztaltabb tagja volt.

A parancsnok volt a harckocsiszemélyzet legfontosabb tagja; ő vezette a harckocsit akcióba, és elsősorba ő kereste meg a célokat. A torony bal oldalán elhelyezkedő parancsnoknak kémlelőnyílásokkal készült forgó kupolája volt, amelyek korlátozott körkörös kilátást biztosítottak számára még akkor is, amikor a harckocsi teljesen "be volt gombolva".

Futómű

A Tigris terepjáró képessége meglepően jó volt - az átlapolt futógörgők a lánctalpon keresztül osztották el a nagy tömeget a talajon, a torziós tengelyes felfüggesztése egyenletes járást biztosított a terepen is. Ha viszont a belső kerekek egyike megsérült egy aknán például, a javítás tábori körülmények között nehéz volt.

Lánctalpak

A Tigrisnek 72 cm széles lánctalpakra volt szüksége, hogy elossza a terhet a talajon. Ez túl széles volt a vasúti szállításhoz, ezért a külső görgőket le kellett szerelni, és az 52 cm-es lánctalpakat kellett felszerelni. Jelentős erőfeszítésbe telt, amíg a külső görgőket és a szélesebb lánctalpakat felszerelték a harctéri használatra.

A motor

A Tigris gyenge pontjainak egyike a motor volt, amely állandó karbantartást igényelt. Az első 205 db Tigrist 650 LE-s, 12 hengeres Maybach HL 210 P 45 motorral szálították, amely nem volt elég erős az 55 tonnás harckocsi mozgatásához. Minden 1943 májusa után gyártott harckocsiba már újabb, 700 LE-s 12 hengeres Maybach HL 230 P 45 motort szerelték, de még ez a teljesítménytöbblet is kevés volt. A Tigris motorjának hangját indításkor még nagyobb távolságról is fel lehetett ismerni - ez volt a hang, amelytől az ellenfél megijedt, és amelyet tisztelt.

A páncélzat

A Tigris hatalmas ereje a személyzete számára biztosított páncélvédelemben, valamint a harckocsiágyú nagy tűzerejében rejlett. A vastag páncéllemezekből álló testnek nem voltak olyan ballisztikai jellemzői, mint a Párducnak vagy a T-34-esnek, de vastagsága (25-100 mm a testen és 80-100 mm a tornyon az Ausf H és 110 mm az Ausf E típus esetében) ezt nem is tette szükségessé. Egyedül a hátoldalon lévő páncél volt vékonyabb.

Jellemzők
Gyártó: Henschel
Típus: nehéz harckocsi
Személyzet: 5 fő

Méretek
Hossz (test): 6,20 m
Hossz a löveggel együtt: 8,24 m
Szélesség: 3,73 m
Magasság: 2,86 m
Lánctalp szélessége (szállitás): 0,52 m
Lánctalp szélessége (harctér): 0,72 m

Harci tömeg
Korai típusok: 55 tonna (55 000kg)
Későbbi típusok: 57 tonna (57 000kg)

Motor
Korai típusok: Maybach HL 210 P 45, 12 hengeres, 650 LE-s benzinmotor
Későbbi típusok: Maybach HL 230 P 45, 12 hengeres, 700 LE-s benzinmotor
Erőátvitel: hidraulikus előválasztó, 8 előremeneti, és 4 hátrameneti sebességfokozat
Kormányzás: hidraulikus
Felfüggesztés: torziós tengelyek

Üzemanyag-kapacitás: 534 liter
Max. sebesség jó úton: 45,4 km/h
Max. sebesség terepen: 20 km/h
Max. hatótávolság: 195 km
Gázlóképesség felkészítés nélkül: 1,6 m
Gázlóképesség felkészítéssel: 4 m
Lejtőmászó képesség: 35°
Lépcsőmászó képesség: 0,8 m
Árokáthidaló képesség: 2,5 m

Fegyverzet
Fő fegyverzet: egy 88 mm-es KwK 36 L/56 ágyú
Hatásos lőtávolság: 2 km (2000 m)
Max. lőtávolság: 4,5 km (4500 m)
Lövedék kezdősebesség: 773 m/s
Toronyelfordulás: hidraulikus meghajtás, kézi tartalék meghajtás
Elfordulási sebesség: 6°/s
Emelkedési szög: +17/-6,5°
Lőszerek: páncéltörő vagy kumulatív

Másodlagos fegyverzet
Korai típusok: 2 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska
Későbbi típusok: 3 db 7,92 mm-es MG 34/42 GP
Lőszerjavadalmazás: 92 db 88 mm-es és 5100 db 7,92 mm-es (34 db 150-es heveder)

Max. páncélátütő képesség
171 mm 100 méterről
156 mm 500 méterről
138 mm 1000 méterről
123 mm 1500 méterről
110 mm 2000 méterről

Páncélvastagság
Torony a lövegcsapnál: 110 mm
Homlokpáncél: 100 mm
Oldal- és hátsó páncél, torony: 80 mm
Tető, fenék: 25 mm

Egy kis érdekesség a végére

A Tigris átüti a Cromwell homlokpáncélját 2500 méterről.
A Cromwell 75 mm-es ágyúja semmilyen távolságból sem képes átütni a Tigris homlokpáncélját.

A Tigris átüti az M4A2 homlokpáncélját 1800 méterről.
A Sherman rövid csövű 75 mm-es ágyúja semmilyen távolságból sem képes átütni a Tigris homlokpáncélját.

A Tigris átüti az M4A4 Shermant 1800 méterről.
Az M4A4 76 mm-es ágyúja átüti a Tigris homlokpáncélját 700 méterről.

A Tigris átüti a Sherman Firefly páncélját 1800 méterről.
A Firefly a brit 76,2 mm-es páncéltörő ágyúval átüti a Tigris homlokpáncélját 1750 méterről.

A Tigris átüti a T-34/85-öst 1400 méterről.
A T-34-esnek a 85 mm-es ágyújával 500 méteren belülre kellett mennie, hogy esélye legyen a Tigris kilövésére.
01
01
02
02
03
03
04
04
05
05
06
06
07
07
08
08
09
09
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
01_festeshez
01_festeshez
02_festeshez
02_festeshez
03_festeshez
03_festeshez
04_festeshez
04_festeshez
05_festeshez
05_festeshez
06_festeshez
06_festeshez
07_festeshez
07_festeshez
08_festeshez
08_festeshez
09_festeshez
09_festeshez
10_festeshez
10_festeshez
11_festeshez
11_festeshez
12_festeshez
12_festeshez
13_festeshez
13_festeshez
14_festeshez
14_festeshez
01_gorgok
01_gorgok
02_gorgok
02_gorgok
01_keresztmetszet
01_keresztmetszet
02_keresztmetszet
02_keresztmetszet
03_keresztmetszet

Bocs, csak angolt találtam. :(
(Azért talán nem okoz gondot.) :D
03_keresztmetszet
2008.12.25.
Utolsó módosítás: 2009.01.24.
Csákvári Péter (Peti347)
Felhasznált irodalom: Chris Chant: Harckocsik
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Peti347
2009.02.24. 20:49:19
Szia.
Bocs, hogy kicsit késve de válaszoltam.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció