Pinta

Pinta

1:65, saját építés tervrajzok alapján(AMATI)
Történelmi áttekintés

Karavella

Egy tatfelépítménnyel rendelkezett, hossza jellemzően kb.20-25m közötti,szélessége kb. 7-7,3m ,merülése kb.2m (nincs pontos adat).Kezdetben csak latin vitorlái voltak, majd a későbbiekben az ún. „keresztvitorlás karavella” az orrárboc alatt is keresztvitorlát kapott, és az árbockosár vagyis a kas fölött kasvitorlával gazdagodott(nem minden esetben). A hátsó árbocán továbbra is latinvitorlát hordozott.
A karavella eredetileg portugál halászbárka volt. Hogy pontosan mit neveztek Kolombusz idején karavellának, arra a legjobb támpontot egy Juan de la Cosa nevű navigátor 1500-ból való rajza nyújtja, aki világatlaszán naókat és karavellákat ábrázol. Juan de la Cosa Kolombusz útitársa, navigáló kalauza volt (egyúttal a Santa Maria tulajdonosa), amit tehát a térképére rajzolt, az felér a leghitelesebb tanúsággal. A karavellák - így a Niňa és a Pinta is - sekély járatú, könnyű hajók voltak, latin vitorlázattal, hogy széllel szemben (szélirányban) is jól tudjanak manőverezni, hiszen a partvidéki kereskedelem és halászat ezt megkövetelte. Az első út hajónaplójából tudjuk, hogy például a Niňa könnyedén átjutott a sekély kubai vizek bizonyos pontjain, s ebből könnyű megállapítani, hogy százkilencven centiméternél mélyebb merülésű nem lehetett. Hatvan, illetőleg hetven tonna űrtartalmúak voltak, ami a korabeli hajózásban azt jelentette, hogy ennyi hordó fért el rajtuk.Megj:(Állítólag a Pinta latin vitorlázatát még indulás előtt a palosi kikötőben átalakították: első és középső árbocán keresztvitorlát alkalmaztak,de mások szerint meg nem így történt lásd lentebb...)
Ez volt a nao-módra felszerelt karavella, vagyis a kerek karavella. A Kanári-szigetekhez érve aztán a Niňa vitorlázatát is ilyenné alakították. Az Atlanti-óceánon nem a gyors manőverezésre volt szükség, nem kellett - mint a halászhajóknak alkonyati hazatérésük idején -
szélirányban vitorlázni.

Élet a tengeren...

A hajókon az életkörülmények elképesztőek lehettek az egész, háromtagú flottán, a két kis karavellán különösen. A Pintára és a Niňára egyaránt tizennyolcan hajóztak be: a kor szokásai szerint a hajóközben volt tíz fekhelyük, a bástyaszerűen beépített tat szolgált a kapitány szállásául, itt volt a konyha, az éléstár és vihar idején a menedékhely. Fűtés természetesen nem volt, tüzet nem lehetett gyújtani, és a szó szoros értelmében nem létezett semmiféle higiéniai berendezés. A matrózok a hajókorláton áthajolva végezték szükségletüket - csak évszázadok múlva kezdtek a hajóorr faborításába lyukat vágni, és fabódét állítani erre a célra. A legénység csontig ázott, reuma gyötört mindenkit, szemük kivörösödött, hasmenésük volt - mindebben persze nem csupán a Kolombusz vezérletével nyugat felé hajózóknak volt részük.
Ha azonban ezt a föltételezést nem is vesszük figyelembe, akkor is tudomásul kell vennünk, hogy az ismeretlenbe hajóztak, és nem tudhatták, lesz-e visszaútjuk. Ha ehhez hozzátesszük a hajók mindennapi életét, bízvást kijelenthetjük: Kolombuszék vállalkozása valóban nem mindennapi volt.

Felfedezések kora


Mig a portugálok Afrika megkerülésével törekedtek a mesés keletre, a spanyol szolgálatba álló genovai tengerész, Kolumbusz nyugat felé kereste az Indiába vezető utat. Koncepcióját az olasz Toscanelli 1474-ben készített világtérképére alapozta. Vezetésével 1492. augusztus 3-án Palos kikötőjéből futott ki egy karakk és két karavella, a "Santa Maria", a "Nina" és a "Pinta".Kanári-szigeteknél a "Pinta" megsérült és az elő- és főárbocának latinvitorláját keresztvitorlázatra cserélték(no ez sem biztos nincs pontos adat, így már két verzió is él). Szeptember 6-án ismét nekivágtak az ismeretlennek. Harmincöt napi hajózás után, október 11-én éjjel 2 órakor a "Pinta" árbockosarában őrködő matróz szárazföldet jelzett. Az így elért szigetet (San Salvador) Kolumbusz a spanyol király nevében birtokba vette. Megkezdődött Amerika meghódítása. Kolumbusz még háromszor hajózott az új földrészre, de végig abban a hitben élt, hogy India keleti partjainál hajózik. Azt, hogy a nyugat felé hajózva elért szárazföld különálló kontinens, elsőként Amerigo Vespucci ismerte fel (1499-1500), ezért az "újvilág", az ő nevét viseli.

Ezek után jöhet a makett leírása:
A tervrajzokról csak annyit,hogy olaszosan "slamposak" számtalan zsákutca van építés közben, pontatlan és nem korhű,rengeteg szakirodalmat átnyálaztam míg döntöttem,hogyan tovább,de így sem lett tökéletes,sajnos az építés korai szakaszáról nincsenek képek,mert akkoriban még nem rendelkeztem fényképezőgéppel.
Nos kb. 4 éve kezdtem el a makettet építeni, minden saját építés és -készítés a rajzok alapján. felhasznált alapanyagok: 0,4 mm rétegelt lemez, 0,1 mm cseresznyefa furnér, bükk furnér, körtefa főleg a kisebb részek, illetve hársfa a horgony elkészítéséhez. A régi típusú ágyúk is saját készítésűek, alapanyaguk bambusz, réz gyűrűkkel ráhúzva és akril festékkel festve.

Az első ágyúk kovácsoltvas négyzet, illetve téglalap keresztmetszetű lécekből voltak összeállítva. A léceket egy fahenger palástjára egymás mellé rögzítették dróttal, majd felmelegített kovácsolt vasgyűrűket húztak rá.

A hajó építésénél jó kis forrást jelentettek a zöldségpiacon eldobálva található, mediterrán országokból származó faládák különböző részei. Sok minden ebből készült, a natúr fa részek szinte mindegyike,amit később enamel tipúsú makett festékekkel festegettem be.A köteleket saját magam vertem több szálból.Mostanra felkerült a fő és elő vitorla,még hátra van a latin vitorla a csónak elkészítése és egy "jákob" létra az árbockosárhoz,mivel ehhez a hajó típushoz nem mindig kötözgettek az oldalfeszítő kötelekhez hágószálat...
Újabb haladás:
4 és fél év munkája végre beteljesedni látszik,tudom nem egy nagy szám,majd a következő jobb lesz ígérem,az igazsághoz hozzá tartozik az is,hogy az utóbbi 6-hónapban készült el a hajó 70 százaléka, most 98 százalékos állapot,a futó kötélzettel teljesen végeztem, még hátra van a "jákob létra" és a lobogók elkészítése...

Nos keresgéltem a neten és találtam megfelelő zászlókat átméreteztem,tükröztem és kinyomtattam őket fa ragasztóval ragasztottam össze a két felet, majd megcsináltam azt a rész ahol fel voltak kötve az árboc csúcsra,mivel úgy rikított a fehér szín a mintáknál,hogy inkább "koszoltam egy picit"átfestettem híg barnás akrillal,ezek után 1000es polírpapírral átcsiszoltam és végül egy hengeres fa rudacskán elkészítettem a "hullámokat" hát elmegy nem egy nagy szám, de nem volt kedvem vászonra festegetni a mintákat ,meg szerintem nem is tudtam volna ilyen pontosan mint a printer.A ferdinándos kicsit szöszös lett az oroszlános elmegy:-(most már így maradnak .Kicsit utána olvastam annak mi a különbség a zászló és lobogó között ,míg a zászlót a 15.század végéig használták,fixen volt rögzítve ezért nehezen kezelhető volt, gondolom addig használták míg le nem rongyolódott.A lobogó egy tovább fejlesztett "zászló" mert ehhez már kötelet kötöttek és így már, le és fel tudták húzni na lehet,hogy hülyeséget írtam most nyugodtan javítsatok ki ha nem jól tudom..

Befejeztem a jákob létrát és a lobogó is felkerült kicsit csalva,hogy "lobogjon"is.Végre elkészült a pinta.
ágyú

régi tipusú ágyúk erről van a koppintás
ágy
Kép 2
Kép 2
horgonyok
horgonyok
tat

a kormánylapát a zsanérok vékony réz lemezekből lettek megcsinálva így működik
tat
festve a fedélzet
festve a fedélzet
csigák  festve
csigák festve
horgony emelő festve
horgony emelő…
fedélzet
fedélzet
a "munka helyem"
a "munka helyem
2
2
3
3
1
1
oldal kotelek felrakva
oldal kotelek…
horgonyok is felkerültek
horgonyok is felker…
3
3
4
4
6
6
a kezdetek akkor még naturka volt
a kezdetek akkor mé…
a tervrajzok olaszosan lazák
a tervrajzok…
a fő és tolda vitorla
a fő és tolda…
a vitorla rudak már készen vannak
a vitorla rudak már…
illesztesek fénynél
illesztesek fényné…
elő vitorla
elő vitorla
keresztes vitorlák
keresztes vitorlák
a fő vitorla 2 hétig készült de megérte
a fő vitorla 2 hé…
a toldavitorla felfűzése közelebről
a toldavitorla felf…
ez az amati slampos fővitorla rajza én egy kicsit fel tuningoltam
ez az amati slampos…
ezt a megoldást a kolombusz hajóit elemezgető könyvből szedtem
ezt a megoldást a…
felkerült az elő vitorla is
felkerült az elő…
oldalról a kötél káosz
oldalról a kötél…
kicsit tuningolt latinvitorla
kicsit tuningolt…
latinvitorla felszerelve
latinvitorla…
már alakul
már alakul
a lyukaszto pad
a lyukaszto pad
szimpla blokkok
szimpla blokkok
ket oldal felrakva
ket oldal felrakva
formara vagas es csiszolas utan atfuras
formara vagas es…
a nutok reszelovel keszultek lehet szeletelni
a nutok reszelovel…
festes elott es erzekeltetve a meretaranyt
festes elott es…
festve eppen szaradnak
festve eppen…
pinta egyik verziójának lehetséges hajó teste
pinta egyik verziój…
a pinta egyik lehetséges kötélzet rajza
a pinta egyik lehets…
Juan de la Cosa nevű navigátor 1500-ból való rajza
Juan de la Cosa nev…
a csónak a helyén
a csónak a helyén
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
900685_15146_2
900685_15146_2
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
pinta
pinta
módosítások
módosítások
módosítások2
módosítások2
Kép0139
Kép0139
Kép0139
Kép0139
2010.05.07.
Utolsó módosítás: 2012.01.02.
Death Skill (_DEL_dasboat), Bivalyröcsögő
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
SzuhÁkos
2008.12.15. 20:04:35
Üdv Dasboat! Gyönyörű a hajó,csak így tovább! Gratulálok a művedhez
apcyrobi
2008.12.19. 20:23:32
Peti! Minden elismerésem!!! Gratulálok az eddigi munkádhoz, nagyon szép már most is. Örülök, hogy valamelyest részese lehettem ennek a kezdetnek. Még sok ilyen szép munkát kívánok! Üdv. apcyrobi
Johnie
2009.05.07. 13:19:08
Szia Dasboat! Szép lesz ez a hajó, de mostanában nagyon leálltál vele. A Santa Mariám elkészült, igaz vitorlák nélkül, de nekem így is tetszik. Hajrá adj bele mindent!
croc1
2010.12.31. 20:54:40
Üdv Dasboat!

Gyönyörű, és igényes munka gratulálok hozzá igazi remekmű.
Viszont van néhány megoldásod ami eredményében nagyon tetszik viszont nem értek.
Most kezdtem hajót építeni és nagyon megköszönném, ha privátban feltehetnék az építéssel kapcsolatban néhány kérdést. Előre is köszönöm.
szcroc@citromail.hu
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció