Rába a Hungarocamion színeiben

Rába 831

1:24, Italeri, Heller és saját építés (2007)
Pintér György - Múzeumi krimik Mielőtt belemerülnék a makett ismertetésébe, néhány szót magáról az alapjárműről.
A Rába gyár egy régi magyar gépgyár, a XIX század végén kezdett gyártani. Sok minden készült náluk, többek között teherautó is. A 60-as évek közepén a pártvezetés, vagy a KGST úgy határozott, hogy szükség van egy modern teherautóra, és ezért megvették az akkor valóban modern MAN licencet. Az első sorozatokban még MAN motor volt, de rövidesen áttértek a saját gyártású motorra. Érdekes, hogy a fülke gyártásba sohasem fogtak bele, azt mindig vették. Eleinte a francia Saviem szállította őket –akkor éppen szövetségben volt az MAN-el, és együtt működtek- később viszont a ROMAN-DAC féle fülkék kerültek fel. Sajnos a kettő között igen nagy különbség volt minőségben, mindenki találja ki melyiknek a javára. Ezt a típust sokan Edének becézték, az akkori vezérigazgató, Horváth Ede után. Manapság már igen kevés fut az utakon belőle, az is az utolsó szériákból. A kicsit idősebb korosztály még biztosan emlékszik a Hungarocamionos Rábákra, melyek bejárták Európa-Ázsia útjait. A sofőrök ugyan jobban szerették a Mercedest vagy a Volvot, de a Rábán megtanultak vezetni.

Régóta gondolkoztam már valami magyar témájú kamion megépítésén, és úgy döntöttem, hogy egy régi Hungarocamionos Rába lesz az áldozat, mert kedvenceim a 70-80-as évek kamionjai. Az alap egy Italeri féle régi F8-as MAN volt, bőséges átalakítással.

Elsőnek a motor megépítését irányoztam elő, ahol igen sok saját építés történt. A Rábákban döntött motor volt, a makettben pedig egy álló MAN. Az eredetiből szinte csak az olajteknőt és a sebességváltót használtam fel, a többi sztirol, és régi alkatrészek együttese. Szerencsére vannak régi eredeti Rábás prospektusaim, melyek igen nagy segítségemre voltak az építés során. Kapott vezetékelést is, melyeket 0,3-0,5 mm-es rézdrótokkal végeztem.
A motor után a váz következett, melyet elvágtam a váltó után, és egy sztiroldarab közbeiktatásával beépítettem egy Ivecotól örökölt hátsó hidat. A váz hátulja szintén kapott egy kis toldást, majd rákerült a saját gyártású pótkeréktartó. A kardántengelyt két darabból hoztam össze, középen a vázhoz a rögzítve.
A kipufogódob Iveco származék, még ez hasonlított legjobban a Rábára, a csöveket meg régi darabokból hoztam össze.
Az üzemanyagtankot szintén magam gyártottam le sztirollapokból, majd az egészet beborítottam 0,3-as sztirollal. Az oldalán lévő csíkok vékony profilokból vannak, a tartója u profilú sztirolból készült, végén rézdrótból imitált csavarkötéssel. Az akkumulátor tartója szintén átdolgozásra került, csakúgy mint a légtartályok, melyek egy része egy bontott Mercitől jött. A rögzítést itt is rézdróttal oldottam meg, csakúgy mint utána a kábelezést.
Ezzel párhuzamosan összeállítottam a platót, mely gyári Italeri, és lefestettem alumíniumra az oldalát, sárgára a ponyvát. Elkészült alá a segédváz is, majd az oldalára két tároló doboz. A hátsó sárvédők szintén saját gyártásúak, csakúgy mint a hátsó lámpatartó a lámpákkal. Közben összeépítettem a fülkét, melyen ki kellett cserélnem a hűtőmaszkot az MAN logó miatt. Az elejére félgömbölyű sztirolból megcsináltam a jellegzetes csíkokat, majd lealapoztam. Száradás után fényes fehér következett két sorban, majd maszkolás, és jöhetett a zöld szintén két sorban. Az első lökhárító is átszabásra került, sztirol és jó sok tömítő segítségével nyerte el végleges formáját. Az aljára került ködlámpa, és rézdrótból egy fellépő.
A belső tér némi feljavítása is megtörtént, papír zsebkendőből üléshuzat, takaró, szerszámok, mappák kerültek be. Az első ablak elé új napellenzőt készítettem, amilyen a Rábára jellemző volt. A tetőre felkerült a régi kiegészítő készletből származó spolier is, sárgára festve.
A felíratok, matricák, rendszámok, emblémák Illyés János barátom és felesége keze munkáját dicsérik, nagyon profin megoldották a dolgot.

A gépes után kellet egy pótkocsit is gyártanom, mert úgy lett teljes a szerelvény. Ilyen 3 tengelyes pótkocsit nem gyárt senki sem makettben, ezért itt is az átalakítás várt rám.
Az alap egy régi Italeri 2 tengelyes pót volt, valamint egy barátomtól kapott régi 3 tengelyes Heller nyergesfélpót. A 2 tengelyes félpótkocsit középen elvágtam, abból csak a forgózsámoly kellett. Ehhez hozzáillesztettem a nyeregespót hátsó részét a két hátsó futóművel, figyelve a méretekre. Az első futóművet szintén lecseréltem a Heller félére, mert az sokkal közelebb állt a Rábához. A fékeket bekábeleztem, valamint készítettem hozzá mechanikus kéziféket is. A plató elkészítése itt nagyobb munka volt mint a gépesen, több darabból, három helyen történő vágással-toldással tudtam megoldani, hogy jó legyen a méret, és szimmetrikus is legyen. Erre is készült egy doboz, a hátsó lámpatartók és sárvédők szintén saját gyártásúak, csak a pótkeréktartó van átdolgozva. Festés, matricázás, lakkozás, és már együtt is állt a szerelvény.

Az építés kb. 8 hónapig tartott, és sok kihívással néztem szemben. Úgy érzem a komolyabb átépítéseim közé tartozik, viszonylag sok sajátságos megoldással, szkreccsel.
A kész szerelvény
A kész szerelvény
Jellegzetes vonalak
Jellegzetes vonalak
A zöld-sárga kombináció meghatározó volt
A zöld-sárga…
A pórkocsin is dobozok
A pórkocsin is…
A rendszámok is régi időt idézik
A rendszámok is ré…
Az alap makett
Az alap makett
Ilyen volt a valóságban
Ilyen volt a valós…
A motor kiindulása
A motor kiindulása
Elölről látszik a döntés
Elölről látszik a…
A felső rész teljesen új
A felső rész…
Már elég jól készen
Már elég jól ké…
Motorpróba a helyén
Motorpróba a helyé…
Légtartályok az új tartón
Légtartályok az ú…
Légtartályok bekötve
Légtartályok bekö…
Az új tank
Az új tank
Itt már a helyén
Itt már a helyén
A saját gyártású pótkeréktartó
A saját gyártás…
A váz készen, festés előtt
A váz készen, fest…
Itt már lefestve
Itt már lefestve
Az új hűtőrács
Az új hűtőrács
Itt már rajta vannak a csíkok is
Itt már rajta…
Lökhárító kezdeti stádiumban
Lökhárító…
Itt már elnyerte végleges formáját
Itt már elnyerte v…
egy próba festés előtt
egy próba festés…
és után
és után
Új a hátsó lámpa és a tartója is
Új a hátsó lámpa…
Szerszámosláda
Szerszámosláda
Hátul is van doboz
Hátul is van doboz
Árnyékoló
Árnyékol
A belső tér
A belső tér
Kormány is átalakítva
Kormány is átalak…
Szinte már kész van
Szinte már kész…
A maratás
A maratás
Az új pótkocsiváz
Az új pótkocsiváz
A toldás
A toldás
Pótkocsi plató alja
Pótkocsi plató…
A váz lefestve
A váz lefestve
Az oldalak három darabból vannak
Az oldalak három…
A kézifék, és kábelezés
A kézifék, és ká…
20 éve még természetes volt
20 éve még termé…
Útra készen
Útra készen
A pót hátulja is jellegzetes volt
A pót hátulja is…
A fülkén megjelenik a piros-fehér-zöld szín
A fülkén…
Hungaricum
Hungaricum
2007.12.15.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
rico
2008.02.19. 15:35:21
Nagyon tetszik. Ezt láttam, amikor el döntöttem, hogy én is építek kamion makettet. Gratula! Szia!
Salieri
2008.04.16. 15:31:55
Sztem a 8 hónap meghozta ,,gyümölcsét''.Naon tetszik és a Hungaricum nevű kép tök oan mint ha előttem parkolt volna egy igazi Rába:)Grat!!
Rábás
2009.01.03. 08:05:49
Ez a kamion nagyon állat lett!Gratula!!!!
Gabi
2009.01.04. 09:37:51
Sziasztok!
Köszönöm!
steky_huni
2009.06.18. 09:56:02
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:06
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:09
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:10
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:11
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
steky_huni
2009.06.18. 09:56:11
Ez igen! Gratula. Csak mondom hogy nálunk Erdélyben még mindig járnak ienek. Roman diesel néven ...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció