Ráják a felhők között

Horten IX/Go-229

1:72, Revell No.04312
Karácsonykor minek is örülhet igazán egy elszánt és mindenre képes makettező, mint ha a csomagja kézbevételkor sejtelmesen zörgő neszeket hallat. Az már csak hab a tortán, ha ez azért van, mert az egyik kedvenc típusának összerakható makettjét rejti és nem a millió darabra törött másféle ajándékot.
Vegyük most a számunkra kedvezőbb esetet és ismerkedjünk meg ezzel a csodás vonalvezetésű, bár későn született típussal.

A gép a Horten testvérek tervezőasztalán született meg hosszas előtanulmányok és sok kísérleti modell megépítése után. A csupaszárnyú gépek tervezéssel foglalkozó testvérek meglehetősen rögös útra léptek, mikor fejükbe vették, hogy a Luftwaffe számára egy ütőképes vadászgépet (sőt, a későbbiekben bombázót is) terveznek. Az anyagi és technikai támogatás zűrzavarossága, valamint a háború menetének - Németország számára - kedvezőtlen alakulása miatt végül csak egyetlen prototípus épült meg, talán az sem egészen. Az amerikai csapatok a többi titkos projektből megmaradt eszközzel együtt a tengerentúlra szállították vizsgálatok céljából.

Na de vissza a maketthez: három szürke és egy átlátszó öntőkereten, nagyjából 60 alkatrészben álmodta meg a Revell ezt a rájára emlékeztető repülőeszközt. Ki más is érthetne a német gépekhez legjobban, mint egy német cég – gondolhatnánk – és ebben az esetben igazunk is van. A kivitelezésre (néhány érthetetlen apró hibától eltekintve) nem lehet panaszunk. Aprólékosan megmunkált részegységek, sorjamentes alkotóelemek sorakoznak a kereteken az összeépítésre várva. A bonyolult futómű alkatrészei nem vastagok, a keretről való leválasztásnál óvatosan kell eljárni. A panelvonalak vésettek, bár néhány helyen valamilyen okból kifolyólag átmennek pozitívba. Főleg a hajtóműborítás környékén találhatjuk ezeket, csiszolás után viszonylag könnyen újrakarcolhatók. A vésett részek finomsága szemetgyönyörködtető.

A kabin részletezettsége nem túl nagy, viszont külön kapjuk annak acél merevítését, amire még pár műszert elhelyezhetünk. A műszerfal csupán egy műanyag lap, ezt feltétlenül fel kell javítani. Kapunk két teljes gépágyút is, a zárólemezeket nyitva is elkészíthetjük. A gépágyúk csőszájfékén (?) található szellőzőlyukakat ne felejtsük el kifúrni.Talán itt a makett második problémásabb része, amelyet a néhai Modell és Makett c. újság is említ idevágó cikkében: a nagyméretű orrfutóakna miatt be lehet látni a törzsbe, ahol nem készítették el teljesen a hajtóművet. Hogy ne legyen tátongó üresség, ide érdemes valami csődarabot tenni.

A kabintetőt eleve két részből adják, így nyitva is elkészíthető. Mivel nincs külön csomagolva, érdemes azonnal kivenni és papírzsebkendőbe bugyolálni. Az én példányom hál’ Istennek megúszta a karcokat, szép tiszta, bár egy kissé torzít.

A dobozból két példány – a piros tizenhármas és a kék négyes – építhető meg, amely a tervek szerint a JG400 kötelékében harcolt volna.
A megnyerő külsejű doboz
A megnyerő külsej…
öntőkeret I.
öntőkeret I
törzs, hajtóművek és gépágyúk
törzs, hajtóművek…
szárnyak
szárnyak
kerekek, futószár és szárnybordák
kerekek, futószár…
a kabin csőváza, illetve pár futómű alkatrész
a kabin csőváza,…
az orr és pár takarólemez
az orr és pár…
a két törzsfél közelről
a két törzsfél k…
gépágyúk
gépágyúk
hajtómű alkatrészek
hajtómű alkatré…
kabintető
kabintet
útmutató I.
útmutató I
útmutató II.
útmutató II
útmutató III.
útmutató III
matricalap
matricalap
2009.12.30.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Hornet102
2010.01.14. 08:54:49
Nagyon jó a cikk! Köszönjük!
Gratula a géphez!
Sokáig szemezgettem én is egy pontosan ilyen madárral Miskolci Sparban,csak ritkán
járok arra felé és már valaki szerencsésebb szépen meg is vette! Ha elkészül,majd egy
cikket légyszi közölj az építésről is!
Jó munkát ehhez a szép madárhoz!
Talán több makettező vágyálmát írom le, hogy egy GO-229-es jól nézne ki 48-as méretben!
Jó kis dioráma lenne, ha valaki úgy építené meg, ahogy a szövetségesek rátalálnak az
épülő félben lévő madárra!
warbirds
2010.01.14. 09:03:23
Én mintha valahol láttam volna 48-as Hortent a neten... De lehet, hogy csak képzelődtem, mert csak homályosan emlékszem.
Erre a diorámára már én is gondoltam, de nem merek nekikezdeni. :)
Amúgy egyet már építettem, de annak a festése nem lett olyan jó, úgyhogy majd most javítok. Természetesen az építési leírással is kiegészítem majd a cikket.
Csobi21
2010.01.14. 09:20:18
Urak! Tessenek parancsolni: http://hsfeatures.com/ho229fs_1.htm
Hornet102
2010.01.14. 11:04:33
Köszi CSobi21!
Ez is nagyon szép, de én egy olyanra gondoltam, ami körül van álványozva, a motorburlat
leszedve a szárnyak pedig illesztéss előtt vannak! Ezt a képet egy könyvben láttam.
Még egyszer nagyon köszönjük! Ez is nagyon szép munka!
Rommel93
2010.01.14. 18:03:04
Hű, ezt a gépet én is kedvelem, láttam is a készletet a multkor, de inkább a revell 1:35-ös T-34esét vettem :D Sok sikert hozzá, az ilyen különleges típusoknál ki kell élvezni az építés minden pillanatát! :D:D
bobi77
2010.01.14. 19:18:41
1:48-ban a Dragon adta ki még a kilencvenes években, de hogy milyen minőségben azt nem tudom
Rocker
2010.01.16. 20:46:17
Az en me262 esemnek is ugyanilyen a hajtomubelseje. Am nagyon jol nez ki es kulonleges is. En is orulnek egy ilyennek.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció