Repülő kísértet

McDonnell F2H-2 Banshee

1:48, Hawk (1957)
A második világháború után a többi fegyvernem mellet az amerikai haditengerészet egyre-másra állította rendszerbe a sugárhajtóműves gépeket. Néhány kevésbé sikeres típus mellett (Vought F6U Pirate, FJ-1 Fury) azért akadtak ígéretes típusok. Ilyen volt a McDonnell FH-1 Phantom gépe. Ez a típus lett az alapja a F2H Banshee-nak, és lett a NAVY általános vadászgépe az F9F Panther-rel együtt. A Banshee-t két Westinghouse J34-WE-34 hajtómű gyorsította 840 km/h sebességre. 4 beépített 12,7-es géppuskája mellett nem irányított rakétákat és bombákat hordozhatott.

A koreai háborúban kiváló hatótávolsága miatt az USAF bombázóit kísérte, de sokszor használták a földi csapatok megsegítésére alacsonytámadó feladatkörben. A géppel légi győzelmet nem értek el, a 3 lelőtt F2H-2 légvédelmi tűz áldozata lett.
Az F2H-2 változatot az F2H-3 követte. Hosszabb törzset, V-beállítású vízszintes vezérsíkokat, és radart kapott. A Banshee-ból készült felderítő változat is.
Az F2H különböző változatait az amerikai haditengerészet, a tengerészgyalogság, és egyetlen külföldi használóként a Királyi Kanadai Haditengerészet rendszeresítette.

Az interneten találtam ezt a már-már régészeti szenzációnak számító Hawk gyártmányú makettet. Mivel gyűjtöm a korszak amerikai gépeit, nem sokat gondolkodtam, és megvettem, már csak azért is, mert ennek a gépnek az 1/48-as makettjét csak a Collect-Aire gyártja, horribilis áron, gyantából. Azért utánaolvastam, mit kell tudnom a kiszemelt makettről. Nem sok jóra számíthattam...

Amint kinyitottam a dobozt, rájöttem, az előrejelzések nem voltak túlzóak. A formája és mérete a makettnek jó. Hát ennyit a pozitívumokról. Lássuk a többit: pilótafülke nincs. Van viszont egy sorjába ágyazott pilótaszerű humanoid, aki (ami) valamit nagyon szorongat a kezeiben. Nincs hajtómű. Ha az ember benéz a jobb beömlőn, kilát mindkét hajtómű fúvókáján. Első futóműakna nincs. Az ajtajai megvannak, az akna nem létezik. A főfutónak van aknája, csak kidolgozása nincs. Az aknaajtók páncélvastagok, a futóművek elnagyoltak, és egybe vannak öntve a kerekek a szárakkal. A bombák és rakéták jelzés értékűek. A legnagyobb döbbenetet az okozta, hogy a matricák helyeit kiemelkedő "panelvonalak" jelzik. A makett felülete nyomokban szegecseket is tartalmaz.

A matrica besárgult, és rettentő vastag, az összeállítási rajz egy egyszerű lépésben letudja a makett építésének fáradságos folyamatát. A festési utasítás igazából nincs, a dobozgrafika pedig hibásan mutatja a festést (pont az a szürke, aminek fehérnek kellene lennie, és fordítva).

A makett igazából egy jó alap egy mindent átfogó feljavításhoz. Az interneten olvasható cikkek szerint ezzel többen is sikerrel megpróbálkoztak. A makettet később a Testors dobozolta újra. Azért az szomorú, hogy 1/48-ban 1957 óta nem öntötték műanyagba ennek a tengerészeti vadásznak a makettjét.
boxart
boxart
keret1
keret1
keret2
keret2
keret3
keret3
keret4
keret4
matrica
matrica
rajz1
rajz1
rajz2
rajz2
2009.05.17.
trooper
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Fodi
2009.06.01. 09:41:03
"Most trusted name in modelling" - ez ám a marketingduma. :D
Tényleg igazi ritkaság, már nem nagyon lehet tallni Hawk maketteket.
Rag
2009.06.01. 12:01:26
Ez egy nagyon szép gép, kár hogy ilyen szűkös a 48-as kínálat :( . 1/72-ben van belőle jó minőség?
Rag
2009.06.01. 12:02:09
Uristen most nézem az összeállítási útmutatót :D:D
trooper
2009.06.01. 13:48:47
Bizony, HAWK már nem létezik, néhány makettjét a Testors gyártotta később, változatlan kivitelben, de jobb matricákkal.
Rag!
1/72-ben van belőle makett, asszem Academy, és a H3, tehát radaros hosszabb törzsű változat. 48-ban viszont semmi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció