Sd. Kfz. 184 Elephant

Sd. Kfz. 184 Elephant

1:72, Trumpeter No.07204 (2003)
Pintér György - Múzeumi krimik Szeretném bemutatni legújabb építésemet, az igazi nagyvadat, az Elefántot.

A járműről:
1943-ban építették, mint nehéz páncélos vadászt, eredetileg Ferdinand néven, melyet tervezőjéről, Ferdinand Porschéról kapott. A későbbi, 1944-es változatot átnevezték Elefántra.

A Porsche AG gyár a Tigris gyártásának elnyeréséért készített Tigris alvázakat, melyeket aztán nem tudtak befejezni, mivel végül a Henschel Tigris terv lett kiválasztva. A alvázakra továbbiakban nem volt szüksége a gyárnak, ezért felmerült a kézenfekvő ötlet, hogy felkerüljön rá a Krupp új fejlesztésű, precíziós, 88 mm-es Pak 43/2 lövege.
Míg a legtöbb tankvadászt, mint a Marder szériát a szükség keltette életre és kevésbé volt rájuk jellemző az átgondolt tervezés, az Elefánt esetében tudatos tervezésről beszélhetünk.

A fegyver első bevetésére, még Ferdinand néven, kurszki ütközetben került sor. A csatában megmaradt Elefántokat a tapasztalatok alapján módosították, melynek részeként kapott egy MG 34-es géppuskát előre, és zimmeritréteget. Növelték a homlokpáncél vastagságát és szélesítettek a lánctalpon, ám így a jármű súlya 65-ről 70 tonnára nőtt.

A kurszki ütközetben ugyan sokat vártak tőle, ám felmerültek hiányosságai. A gyalogsági támadás ellen a Ferdinand a géppuska hiányában sebezhető volt. Bár a löveg jól teljesített, nagyon sok járművet vesztettek aknák és motorhiba miatt. A tankvadász a háború folyamán még Olaszországban is teljesített szolgálatot, ám 70 tonnás súlyával sok hidat és utat nem tudott használni. A motorproblémát pedig sohasem voltak képesek véglegesen orvosolni.Ettől függetlenül a Ferdinand/Elefánt akár lehetett volna a legeredményesebb tankvadász, ha a mozgékonyságán és motorhibán javítanak, ugyanis elképesztő tűzereje és jó páncélozottsága (200 mm) azzá tehette volna. A találat/veszteség aránya 10:1 volt. A kurszki ütközetben 13 elvesztett Ferdinand mellett 320 orosz tankot semmisített meg.

A makettről:

Ez az első Trumpeter makettem. Kicsit tartottam tőle, mivel ár alapján általában olcsóbb, mint a Dragon vagy egy Italeri, ennek ellenére nagyon kellemesen csalódtam. Nem mondom, hogy nem volt sok helyen sorja és voltak alkatrészek, melyeket sokat kellett csiszolni, de például az építési leírása precízebb volt, mint például amit eddig a Dragonnál tapasztaltam.

Nagyon pozitív, hogy volt gumilánctalp és félig-meddig szemenkénti lánctalp. A fő elemek jól illeszkedtek, nagy pontatlanságot nem tapasztaltam.
Amivel ennél a makettnél először megpróbálkoztam, az a zimmeritréteg. Mindenki döntse el, mennyire sikerült. Nem egyenletes a minősége, ezt elismerem. A felépítmény végére jöttem bele valamennyire, az már határozottan szebb lett. mint az alsó részen. A zimmeritréteget egyébkét fakitt-el készíttettem, amit kezdetben kis csavarhúzóval, később szikével barázdáltam.

A festéshez a szokásos metál, Revell 91+9 alapozás után a Gunze 66-es színét használtam. Itt egy kicsit dilemmában voltam. AZ előző makettnél a ModellMaster sárgáját használtam,és valóban,ez a Gunze 66-os szín egy kicsit szerintem barnásabb, mint amilyen a valóságban volt, viszont ez a szín nekem jobban tetszik. Úgyhogy, ha most azt mondja valaki, hogy nem stimmel a szín, valószínűleg igaza van, de most a nekem jobban tetsző színnél kötöttem ki.

A álcázószínekhez szintén a leírás alapján ajánlott Gunze 302 és 37-es színeket vittem fel. Bemosáshoz Revell 8+84-et alkalmaztam, koszoláshoz, sarazáshoz pedig barna és aranysárga pasztellkréta keverékét.

A makettel egészen gyorsan elkészültem, és összességében elégedett vagyok. Ami lehetett volna szebb, azon túl, amit itt még észrevesztek, a lánctalp. Pár ponton nem úgy illeszkedik, ahogy kéne. Lehet, hogy jobban jártam volna a gumissal.
P1020419
P1020419
P1020422
P1020422
P1020425
P1020425
P1020429
P1020429
P1020430
P1020430
P1020431
P1020431
P1020434
P1020434
P1020436
P1020436
P1020437
P1020437
P1020438
P1020438
2013.08.26.
Utolsó módosítás: 2013.09.02.
rgyozo, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zalan99
2013.08.31. 19:09:08
szia!
Gratulálok a művedhez!Szerintem nagyon jól sikerült.A zimmerit réteg szerintem jó.Ha nézel korabeli képeket láthatod hogy egy változaton belül is vannak más-más egymástól eltérő zimmeritek. Egyébként én is megcsináltam egyszer a Trumpi ezen készletét de arról inkább ne beszéljünk :)
Még egyszer gratulálok.
Üdv: Zalán
Hrothgar
2013.09.01. 12:33:06
Szia!
Szép kis jármű sikeredett itt! Viszont a történeti háttérbe egy picit beleszólnék, ha nem gond.
Az Elafant gyártását soha sem állították le, mert igazából be sem indult. Összesen 90db-ot építettek át a meglévő Porsche alvázakból Ferdinandra, (ha jól emlékszek, akkor további 2-t műszaki mentőnek, és a kb. 7 db porsche tigrisből egy állt aktív szolgálatba 003 toronyszámmal a s.Pz.Jg.Abt. 653 parancsnoki járműveként 1944-ben) majd ezeket (túlélők Kursk után) kb. 45-50db-ot építették át\ újították fel és nevezték át Elefant-ra. Ami még lényeges az Elefántnál, hogy a parancsnok kapott egy szép kupolát (amit eredetileg Stug 3 G-re szántak) Saját szerepkörében, mint páncélelhárító eszköz, extrémen jól teljesített (A viszonylag kevés példányszámhoz viszonyítva) az utolsó két darab még 1945-ben a berlini csatában is felbukkant. A járművek 1943-ban a s.Pz.Jg.Abt 653 és 654-ben szolgáltak, később (az átépítés után) ha jól tudom, csupán csak a 653-ban.
rgyozo
2013.09.02. 09:34:14
Köszönöm a dícsérő kritikát és a részletes történelmi kiegészítést is. Wikipédiából fordítottam a cikket, de az akkor csak részben stimmel ezek szerint. Egyébként azt még meg tudod súgni, hogy vajon miért nem a Porsche Tigrise lett a befutó? Motorikus gondja volt annak is? Játszom a Word of Tanks-el is és igazából ott is a Porsche Tigrise a masszívabb. Fúrja az oldalam.
Hrothgar
2013.09.02. 12:56:17
A Porsche Typ 100 motor miatt került a választás a Henschel Tigrisre. A Porsche motorja nagyon újdonságnak számított, és ennek a nehézkes gyártása, bonyolultsága és az új tech. gyermekbetegségei miatt győzött a Henschel. Ha jól emlékszek, akkor "kettős meghajtásról" van szó elektromotorral és hagyományos kettőssel. De ennek majd utána nézek jobban, most fejből ez dereng. Esetleg valaki pontosíthat ez ügyben. (Az harcoló alakulatokhoz került példányokban ezt a motort Maybachra cserélték.) A tesztek pedig tovább folytak a "hibrid" motorral. Az érdekessége a dolognak, hogy bár a motor nem vált be (Legalábbis nem részesítették előnyben a fentebb leírt problémák miatt) mégis a Tigris 2-re kiírt projekt Porsche válasza ugyancsak ilyen motorral készült el. Mégpedig 1 db Porsche Typ 180 (azaz VK45.02(P) "Hintern") /szintén szerepel abban a tankos arcade játékban/ Erről van feljegyzés a Kümmelsdorfi harccsoporttal kapcsolatban, miszerint harcba vetették a prototípust, de egyéb nem derül ki róla. De ez csak amolyan érdekesség.
Hornet102
2013.09.08. 19:13:22
Szép Munka!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció