Super Hornet "Rhino"

F/A-18F Super Hornet

1:48, Hasegawa No.09759 (2007)
A makett alapjául a Hasegawa új szerszámozású Super Hornetjét választottam.Először a Revellre szavaztam,de több külföldi összehasonlító fórum böngészése után inkább a japánok makettje mellett döntöttem,bár az ára magasabb mint a német testvéré.Annak ellenére is hogy a Revell jócskán megpakolja a dobozt mindenféle fegyverzettel,míg az ázsiaiak csak néhány (egyébiránt nagyon szép)légiharcrakétát adnak mellé.Mellette szól továbbá az is,hogy az összes aerodinamikai felület (csűrők,féklapok,orrsegédszárny)mind bemutatható kitérítve is,a parkoló gépnek megfelelő állapotban ábrázolva a makettet.Szóval az amúgy is igen mutatós maketthez azért még beszereztem néhány kiegészítőt is,amelyekkel azért az építés során jól megnehezítettem a saját dolgomat...de haladjunk csak lépésről lépésre.

A kabint,bár nagyon pontos másolata az eredetinek,nem használtam fel,helyette az Aires műgyantáját építettem a helyére.Ennek ismertetőjét megnézhetitek az egyik cikkemben.Festése Gunze szürke akrillal történt,a kapcsolókat,karokat stb vékony ecsettel egy nagyító segítségével tettem plasztikusabbá.A fegyverzetoperátor műszerfalát viszont házilag át kellett alakítanom,mert az Aires a régebbi típusokhoz valót mintázta meg.A modernebb Block 26+ gépekben más a RIO/WSO műszerfala.Ezt a gyanta kiegészítő és némi plusz sztirol,húzottszál segitségével sikerült átépítenem.A végén kapott egy sötétszürke szárazecsetelést,így jobban kihangsúlyozva a formákat.

A következő lépés a hajtómű-szívócsatorna szerelése volt.Ezt a gyártó két félbő adja,összeragasztva a döntött téglalap alakú beömlőkhöz kell illeszteni.Az elgondolás jó,csak a szárazpróbák megmutatták,hogy a nagy látható felületeken illesztési hézagok maradhatnak.Ezért én a már összeállított csatornát hozzáragasztottam a beömlőhöz,és együtt tömítettem és csiszoltam egybe a kettőt,így egységessé téve az egész légbevezető nyílást a turbina lapátsoráig.Persze ez így elég szépen hangzik,pedig a valóságban kissé bonyolultabb volt.Jól felhigított tömítőpasztát kentem a résekbe,majd a már száraz anyagot összetekert vizes csiszolópapírral dolgoztam el.Ezt többször kellett hogy eljátszam, amíg megfelelő eredményt nem értem el.De a vége nagyon jó lett,szemből benézve a levegőcsövekbe teljes egészében olyan,mintha egy alkatrész lenne az egész.Ezt követően kifestettem a belsejét,az első fele világos szürkét kapott,majd kimaszkolva a szürke színt következett a beömlő fehér színe.Ezt a maszkolás-festés kombinációt egy kb 1.5*2 négyzetcenti átmérőjü területen egy szűk csőben kellett elvégezni...

Ezek után következtek a futóaknák.Kioperálásuk a helyükről nem volt egyszerű, de az új Aires-gyanta aknák behelyezése maga volt a pokol.Ráadásul a műgyanta kissé eltért méretben is az eredetitől,gondolom az öntés utáni száradás-zsugorodás következményeként.Hát megszenvedtem vele,annyi szent.Ja,ráadásul a kabin gyantateknő alja és az orrfutó gyantájának a teteje mikor találkozott egymással,jó fél centis kilógást eredményezett.Így mindkettőből gazdagon kellett lecsiszolni.A végén elértem,hogy mindkét kiegészítő aljából ill. tetejéből csak egy hártya vastagságú réteg maradt meg,de azért betuszkoltam a helyére mindkettőt.Kétkomponensü epoxyragasztóval rögzítettem a műgyanta kiegészítőket,mikor már a szárazpróbákkal nem volt semmi gond.

Miután a törzsfelekbe kerültek a futóaknák,a kabinteknő,a hajtóműbeömlők,innentől kezdve már egyszerűbben mentek a dolgok.A törzs hátsó részén a motorgondolák tetején kivágtam a két kis hatszögletű nyílást,és a fedeleket 0.2-es sztirolból nyitva készítettem el.Ezek a kis légbeömlők mindig nyitva vannak a parkoló gépeken a fotók tanúsága szerint,ezt szerettem volna vissza adni.A két törzsfelet ezek után a Revell csőrös ragasztójával rögzítettem,majd a keletkezett illesztési hézagokat pillanatragaccsal fixáltam,és egyben tömítettem is.Száradás után bekarcoltam a hiányzó panelvonalakat,szegecseket,stb.Kifestettem a futóaknákat,kábeleket,zárólemezeket.

2000-es vizes polírpapírral az egész makettet előkészítettem az alapozásra.Az alapozó festést a Gunze 1200-as surfacer folyékony tömítőjével végeztem,saját higítójával,és egy kis retarder hozzáadásával.Ez segít,hogy a festék csak a felületre érkezve száradjon szépen elterülve és tökéletes alapot biztosítva a rendes festéknek.Az alapozó száradása után a felületet még egyszer vizes 2000-es papírral finoman átdörzsöltem,majd miután a nedvesség elpárolgott,egy finom szőrű vastag ecsettel a csiszolásból visszamaradt porszemcséket is eltüntettem.Ezek az eljárások kissé időtrablóak,de ha azt akarjuk, hogy festéskor ne fussunk bele nem kívánatos dolgokba(szemcsésedés,feltépi a maszkoló a réteget,ottmaradt zsíros ujjnyom stb..),akkor érdemes erre is odafigyelni.Na szóval!A felület rendben,jöhet amit a legjobban szeretek az egészben,a festés!!!

Az US Navy Hornetek kamója a tipikus kéttónusu szürke színből áll.Az alsó világos FS36375,aminek a Gunze 308 felel meg,a felsö FS36320 pedig Gunze 307.Mindkét festéket kismértékben világosítottam fehérrel a méretaránynak megfelelően.Természetesen itt is a saját higítót használtam,az átlagnál kissé jobban higítva a festékeket.Fújáskor több vékony rétegben pásztáztam át a felületet.Száradás után nem használtam semmilyen előlakkozást a matricáknak mert a festék szép fényes alapot biztosított a jelzéseknek.Mivel a gépet agresszív éles fegyverzettel akartam bemutatni,ezért a jelzéseknek is elég félelmetesnek kellett lenniük.Ezért a Fightertown Decals VFA-103 századának egyik gépét választottam,amely a 2007-es évben az afganisztáni háborúban operált.A bevetési jelzésekből látható,hogy a repülő jópár éles bombavetést hajtott végre.A koponyák a csontokkal a vezérsíkokon meg elég ütősen mutatnak.A matricákat a Gunze Mark Setter és Softer segítségével raktam fel,minden gond nélkül.A két folyadék tökéletesen látta el feladatát.Miután minden felirat felkerült,szinte kész volt a makett,de a java még csak most következett!

Mivel ez egy haditengerészeti gép aktív szolgálatban,adódik a feladat:leharcolttá tenni a felületét,amit a tengeri sós levegő meg a sivatagi tűző nap a valóságban rendesen lepusztít.Egy olyan módszert próbáltam ki,melyet egy külföldi fórumon láttam,és bizony nagyon meggyőző volt az erdménye,melyet a készítő ismertetett is egy 1:48-as Tomcat-en.A lényege hogy a sót(lehet tengeri,vagy konyha)gyakorlatilag maszkoló anyagként használjuk a festésnél.Miután tehát minden matrica felkerült,és megszáradt,a makett felületét egy kézi virágpermetezővel végigfújtam sima csapvízzel.Ezután fogtam a sószórót és véletlenszerűen végig hintettem vele az egész repcsi felületét.Félretettem száradni,hogy a fölös víz hadd párologjon el a makettról,rajta hagyva a finoman foltokban odaragadt sót a festésen.Kicsit féltem,hogy a só felmarja a festést,de szerencsére nem ez történt.Tehát miután ottmaradt a "sómaszk",jöhetett az első réteg antikolás.
Először nagyon felhigítva a Tamiya akril narancsszínével ködöltem meg a felületet,szinte csak éreztetve hogy festék éri.Majd,száradás után óvatosan eltávolítottam meleg vízzel a felületről a sót,így egy finom, enyhén narancs színű,rendszertelenül foltos fátyol lett láthatóvá a szürke festésen.Újra megismételtem a víz-só-száradás effektet,de most a Tamiya smoke színével elkövetve még egy réteg árnyákolást.Mindezek végeztével egy valóban rendszertelen,foltos,ütött-kopott festés utánzatát sikerült elérnem,amit még a továbbiakban ide-oda felfújt szürke árnyalatokkal törtem meg.Gyakorlatilag a felhasználás során csak a fantáziánk szabhat határt hogy hogyan hasson a végeredmény.Ha pedig túl erős a hatás,semmi sincs veszve mert az alapszínnel simán visszatompíthatjuk.Én is most csináltam először,de úgy érzem,jól sikerüt.Bár,mondom kissé fura volt a módszer.Végezetül a Tamiya weathering paszteleivel néhány helyen bekoszoltam,és felfestettem a hidraulikafolyásokat a szárnyakra ill.a makett aljára.

Az összes festés után adtam még egy átmosást a makettnek,végsősoron kiemelve a panelek és szegecsek mintázatát.Az egészet pedig a Humbrol új biztonsági kupakos matt lakkjával zártam le.Ez szerintem egy szenzációsan jó lakk.Bár mattként tűntetik fel,de inkább kissé félfényes színtörést mutat,tökéletesen megfeleve a méretaránynak.
Végezetül felraktam a futókat,amiket bekábeleztem vékony ólomhuzalokkal,és a kerekeket lecseréltem a Royale Resin fantasztikus gyanta kerekeire.Beragasztottam a hajtómű kiömlőit is melyeket az Alclad II fémfestékeivel fújtam le.Felkerültek a függesztmények,ahol is a valóságban alkalmazott asszimetrikus fegyverzet feltöltést utánoztam.A lézerbombák a Hasegawa készletből származnak,a keresőfejeket a Tamiya F-16-os készletből kölcsönöztem.A mini vagy "bébi" GBU-38 JDAM bombák WPD gyanta utánzatok.Itt azért kellett javítanom,mert a bombák vezérsíkjai nem igazán hasonlítottak az eredetire,ezért 0.5-ös sztirol lapból újakat készítettem.A bombákra a stencileket matricaszettből raktam fel.Legvégül pedig felkerültek a felhajtott szárnyvégek,és a kabintető ,amelynek a halvány aranyfüstszínét a Tamiya átlátszó narancs és füstszínekből kevertem ki.A kabintető csillogó színét a Sofix méhviaszalapú padlótisztító folyadékával sikerült elérnem.

Összességében a gyanta alkatrészek kissé bonyolult beszerelésétől eltekintve a makett nem okozott különösebb problémát,símán dobozból is megépítve,egy dekoratív matrica felhasználásával mutatós kis darabbal dobhatjuk fel gyűjteményünket.
pics 001 1
pics 001 1
pics 002 2
pics 002 2
pics 003 3
pics 003 3
pics 004 4
pics 004 4
pics 005 5
pics 005 5
pics 021 6
pics 021 6
pics 006 8
pics 006 8
pics 007 9
pics 007 9
pics 008 10
pics 008 10
pics 010 11
pics 010 11
pics 011 12
pics 011 12
pics 012 13
pics 012 13
pics 014 14
pics 014 14
pics 015 15
pics 015 15
pics 016 16
pics 016 16
pics 017 17
pics 017 17
pics 018 18
pics 018 18
pics 019 19
pics 019 19
pics 025
pics 025
pics 026
pics 026
2010.06.27.
Utolsó módosítás: 2010.07.07.
csabbee
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Toth_Gabor
2010.06.29. 08:35:27
Kedves Csaba!

Tökéletes munka!

Üdv,
T.G.
emerson
2010.06.29. 10:02:22
Szia Csabbee!

Mit mondjak le a kalappal.Gyönyörű lett.A cikk is frankó.Várjuk a Barak-ot is.
Üdv:roland
ltom74
2010.06.29. 10:05:43
Szia Csaba

Hát ez k@rva jó lett!!! Egyszerűen tökéletes, a legszebb hornet/super hornet amit láttam. A panelek belseje világossal kifújva sehol sincs ehhez képest...
Nagyon realisztikus ez a sós módszer.

Köszi a cikket is!

ps: a kiömlő nem fehér(persze koszolva) kerámia cucc?

üdv: tamas
csabbee
2010.06.29. 19:03:06
Sziasztok Urak!
Köszönöm a dícsérő szavaitokat!
Emerson,a Barak már szinte kész csak a fegyverzet festése van hátra és akkor jön a cikk.
Tomi,a kiömlők az F-18C típusokon fehérek,ezeknek általában sötétebb matt fém színü a belseje,bár kissé halványan látható itt-ott egy pici világosbarnás elszíneződés.Én is áthúztam a Tamiya pasztelével csak a fotón nem nagyon látszik.
Üdv!
CrazyCharlie
2010.06.29. 19:24:08
Minden elismerésem, eszméletlen szép lett!!!
Juhasz.Adam
2010.06.30. 11:48:08
Nagyon szép lett, csak gratulálni tudok, valamint a Hasegawa jó választás volt.
Egyik barátom F-14 fan és van otthon neki vagy 5db Hasegawa Tomcat-je!
Hornet102
2010.07.01. 09:59:06
Nagyon szép technika! A Tomcat után ez a kedvenc gépem!
Tökéletes munka, respect!
csabbee
2010.07.01. 18:30:20
Charlie,Ádám,Hornet102 köszi !!!
MrChef
2010.07.01. 18:48:15
Csabee, ez a színvonal!! Gratulálok.
(még majd kielemzem magamnak, amikor repülőmakettbe kezdek)
csabbee
2010.07.01. 19:03:40
Köszi Chef!
A következő egy F-16C Barak lesz...
kató
2010.07.01. 20:20:42
Tisztelt Uram !
Elismerésem ! Ezt gyönyörűen elkészítetted ! Ez az antikolási módszer elég bizarr , de a végeredmény nagyon meggyőző .
Kíváncsian várom az F-16-osodat .
Archy
2010.07.05. 20:32:28
Gratulálok, ez gyönyörű! Minden elismerésem! A festés igazán impozáns, ritkán látni ennyire jól eltalált antikolást, főleg úgy, hogy először használtad a technikát. Respekt!
uly
2010.07.05. 22:00:43
Szenzációs! Gratulálok hozzá! Nagyon jól eltaláltad!
Szeretném megkérdezni, a külföldi fórum címét, és ez pontosan melyik szín: Tamiya akril narancs?
csabbee
2010.07.06. 18:52:59
Kató,Archy,Uly köszi az elismerést!
Uly,ezt a technikát az Aircraft Resource Center-ről lestem el,a fórumban volt asszem az in progress fejezetben.Írd be a keresőbe hogy "salt weathering".A Tamiya narancs(orange) az az átlátszó narancssárga festék,a régi nagy üveges akriljuk.
Üdv!
mihalyb
2010.07.25. 10:37:48
Elismerésem, nagyon jó lett!Én is ezen a madáron dolgozom, csak Bounty Hunters századból származó gépet készítek. Egy dolog merült fel az újabb széria kapcsán, ez pedig a két függőleges vezérsík közötti szellőző(?), illetve annak borítása. Ez több gépen eltér az Hasegawa/Revell dobozban lévő változattól. Akárhogy kerestem, ezt a kiegészítőt senki sem gyártja, így az gép/század kiválasztásánál érdemes figyelni erre is, vagy házilag elkészíteni. Minden esetre az általad készített gépen ez is rendben van!Még egyszer gratulálok, csak így tovább!!!
csabbee
2010.07.25. 10:58:13
Köszi Botond!
Jól látod,egy kissé átalakítottam a hátsó traktust,a szellőzőkbe beépítettem a terelő lemezeket,a hővédő paneleket meg az ajánlott matricák helyett 0.14-es sztirol lapokból alakítottam ki.Ezek ugyanis az eredeti gépeken jól megfigyelhető szintkülönbséggel rendelkeznek.
Remélem a készülő madaradat majd felrakod ide!
Üdv.
cilus
2011.09.15. 17:33:55
Üdv.
Szerintem ez az info egyik legszebben és legrészletesebben elkészített sugárhajtóműves gépe.Még sok ilyet!!
csabbee
2011.09.15. 19:00:43
Köszönöm szépen, Uram!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció