Supermarine Spitfire MKIa

Supermarine Spitfire MKIa

1:72, Airfix No.A01071A
Tisztelet!

A repülő eredetijéről nem írnék semmit, mert az információkból, képekből rogyásig van az Internet.

Kint élek az Egyesült Királyságban és egyszer ellátogattam a londoni RAF múzeumba. Nagyon megtetszett, amit ott láttam és előhozta belőlem a kisördögöt. El is mentem venni gyorsan egy P-51D Mustang-ot (később írok arról is) és ezt a Spitfire-t.

Makett:
Nagy meglepetés ért, amikor kinyitottam - az amúgy szép grafikájú - dobozt. Az Airfix-ről anno nem a minőség jutott az ember eszébe rögtön, de ez egy látszólag vatta új szerszámmal gyártott makett. A matrica lap szép, jó minőségű, a méretarányhoz képest részletes. Mindent egybe vetve bizalomgerjesztő látvány fogadott.

Építés:
A makettet a dobozból építettem meg, mindenféle tuning nélkül. Ebben a méretarányban szerintem nincs értelme. A szokásos metódust követtem, a pilótafülke volt az első. Kapunk műszerfalat (matrica) is. Kár, hogy a végén alig látszik, de engem megnyugtat, hogy ott van :) A készlethez kapunk egy átlagos minőségű figurát is. Itt el is kellett döntenem, hogy kiengedett vagy behúzott futószárakkal építsem-e meg a gépet. Én az utóbbit választottam, mert szerintem kiengedett futószárakkal olyan egy repülő, mint a totyogó kacsa a parton. Megbontja a gép szép formáját, vonalait. Így aztán kipingáltam a figurát a megadott színekkel és behelyeztem őt is, mert a száraz próba során kiderült, hogy a törzsfelek összeragasztása után ez már nem fog menni. A törzs is és a szárnyak is nagyon szépen illeszkedtek, még a - vésett - panelvonalak sem voltak elcsúszva. Azért egy kevés Revell putty-t kapott. Jött a vizes csiszolás, majd a Tamiya alapozó. Ezt flakonos spray formájában vettem, jól használható, hamar szárad.
Alap színnek Tamiya XF-52 Flat earth-öt fújtam fel a gép tetejére. A hasra XF-21 Sky került. A zöld XF-61 Dark green. A maszkolás Tamiya maszkolószalaggal készült. A színek felvitele után az egészet lekentem a Humbrol Gloss Varnish-ával. Jöttek a matricák, melyek felhelyezése során Humbrol Decal Fix-et használtam. A panelvonalakat jól felhígított fekete művészolajjal folyattam be, a felesleget pedig terpentinnel épphogy megnedvesített papírtörlővel távolítottam el. Az egész művelet végén jött pár réteg Tamiya matt lakk, majd a korona, a kabintető. A rádió vezetékét horgászzsinórból/damilból készítettem és feketére festettem. A géppuskáknál felvittem egy kevés fekete pigmentet is.

Mindent egybe vetve nagyon élveztem az építést és szerintem a végeredmény sem lett rossz.
Végeredmény
Végeredmény
XF-52
XF-52
Kimaszkolva
Kimaszkolva
Kész minta
Kész minta
Alulról is
Alulról is
Felmatricázva
Felmatricázva
Lőpornyomok
Lőpornyomok
Végeredmény 2
Végeredmény 2
2016.07.01.
Utolsó módosítás: 2016.07.02.
Nagyt, Milton Keynes
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Alfio
2016.08.14. 20:27:28
Szerintem szép lett.
Farkaskoma
2016.08.16. 09:38:55
Szia! Némi szigorúan építőnek szánt udvarias kritika. A panelvonalak feketével való kihúzása egyrészt túl erős, másrészt a fekete nem megfelelő szín erre. Csak ott fekete/feketés a panel ahol korom rakódik bele az olajba. A panelek legtöbbször szürkés-barnás árnyalatúak, és sokkal kevésbé hangsúlyosak. Ebben a méretarányban is jól használható a pre és -post shading. Több technika is van kinek-kinek mi esik kezére/szemére. az 1/72-es aránynál akkor tudsz valóságot közelítő árnyalást elérni, ha abban gondolkozol mintha 72 méterre állnál a géptől. Ilyen távolságról már nem rajzolódnak ki határozottan a panelvonalak (legalábbis a többsége, a motorburkolat pl igen, mert olajos koszos lesz az illesztés az üzemeltetéstől). Általam javasolt technika kipróbálásra: sötétbarnával finoman át ködölöd a panelvonalakat, nem baj ha szóródik a lemezekre. Felfújod a szineket, erőssen hígítva, 3-4 rétegben száradási időket betartva, de nem egyenletesen. Pont a "hibák" az egyenetlenségek teszik életszerűvé a festést. A lemezek széle felé vastagabban fújsz, de csak mértékkel, hogy a panelvonalat nem fújd telibe. A lemezek közepe felé kevesebb festék jut. Ez után egy nagyon picit érdemes világosítani a szinen, egy icipici (tényleg csak tűhegynyi) világos szürkével, és még tovább hígítani a festéket (szinte csak színes hígító legyen) és esszel nagyon kis nyomáson átködölni a paneleket középről kifele haladva a szélére egyre kevesebbe festéket szórni. így nem fog kifejezetten kiütni a panelvonal de látod a fény játéka miatt. Kicsit próbálkozni kell, de nagyon diszkréten látványos lesz az eredmény. A koszolódások megfojások esetében is a kevesebb több elve a jó. A másik fontos dolog hogy mindíg áramlási irányba kell elhúzni a koszt. 3-400 Km/h-s áramlás menthetetlenül elken mindent, szinte csak színezi a felületet. A lőpor gázok sárgás fehéres barnás maszatot szoktak hagyni a legtöbb festéken. Itt meg kell nézni pár képet, mert egyes országok által használt festékek különböző képen lépnek kémiai reakcióba a forró lőporgázokkal. A kipufugó füst is barnás inkább mint fekete, mert kipufugásból magával vitt és a felületre lecsapódó olajfilmen tapad meg a korom és a kosz. A korom színe szintén motorbeállítástól függ. Ha jó az égés a motorban akkor fehéres/szürkés lerakódást képez, ha valami nincs rendben tökéletlen az égés akkor kormol feketén. A Belépő éleket lehet mindig világosabbra festeni mert itt a festéket gyorsan elkezdi leszedni a rengeteg apró szennyeződés amivel a gép találkozik (por, bogárhullák tömkelege).

Remélem tudtam ötleteket adni a következő munkádhoz. A jelenlegihez ezúton is gratulálok. A legfontosabb minden esetben hogy neked tetszen, és hogy örömöd leled az építésben, a többi csak "okoskodás". Jó makettezést!

Üdv: Gábor
Farkaskoma
2016.08.16. 09:44:53
EZen a képen jól látszik milyen egyenetlen a panelek színe:

https://www.google.hu/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fqmfashion.files.wordpress.com%2F2011%2F02%2Fcfixed1.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fqmfashion.wordpress.com%2F2011%2F02%2F21%2Fthe-royal-air-force-roundel-a-signature-symbol-for-london-fashion%2F&docid=_8N898-tlpfbDM&tbnid=OB2KQMF3bF4edM%3A&w=1280&h=955&bih=955&biw=1920&ved=0ahUKEwjW_tHwt8XOAhUFshQKHbxBC2sQMwgjKAcwBw&iact=mrc&uact=8
Farkaskoma
2016.08.16. 09:46:27
Szürkés kipufugó nyom:

https://www.google.hu/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fc1.staticflickr.com%2F1%2F599%2F21732073873_d1eb153608_b.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fphotos%2Fratters1968%2F21732073873&docid=L3XxnafZB35_TM&tbnid=lT4RI-RGSIYp3M%3A&w=1024&h=442&bih=955&biw=1920&ved=0ahUKEwiwpuGLuMXOAhXMXRQKHcB5AH44yAEQMwhdKFswWw&iact=mrc&uact=8
Farkaskoma
2016.08.16. 09:48:21
Szintén szürkés kipufugó, jól látni hogy leszállás után amikor nincs áramlás szépen megfolyik az olaj film gravitációs irányba:

https://www.google.hu/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FI2TqnaQN4PI%2Fmaxresdefault.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DI2TqnaQN4PI&docid=0YYMK5QIwDaIkM&tbnid=5CvAPNNsVB-iZM%3A&w=1280&h=720&bih=955&biw=1920&ved=0ahUKEwi16-COuMXOAhXG1hQKHQwBB-w4rAIQMwhXKFUwVQ&iact=mrc&uact=8
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció