T-72B ERA

T-72B ERA

1:35, Revell No.03077
Pintér György - Múzeumi krimik Előre bocsájtom, hogy jelen írásban elsősorban a készlet minőségéről, annak hibáiról, illetve a házilag elkészíthető javításokról írok, tehát aki vérprofi összeállítási útmutatót vár, az ne is olvasson tovább.
A kilenc öntőkereten található 380 alkatrész a jelzések szerint a Zvezda öntőformájából származik. Az elemek kidolgozása jó minőségű, sorja, deformálódás, kellemetlen kilökőtüske nyom csak elvétve található. A készlet ”extrái”: részben szemenkénti lánctalp, nyitva is szerelhető nyílások, felszerelhető/elhagyható üzemanyag póttartályok, 2 fajta görgőszett. A festési útmutató négy harckocsit mutat be: egy zöld, illetve egy téli terepszínű szovjetuniós változatot, valamint két terepszínű orosz változatot. A kit elkészítése a lánctalpat leszámítva, az átlagos modellezőnek nem okozhat gondot, az alkatrészek szépen passzolnak, tömíteni szinte nem is kell.
Teknő: A görgők lengőkarjai rá vannak öntve az alsó félre, ami némi munkát spórol meg nekünk, de aki a diorámáján terepre akarja tenni a tankot, annak némi ügyeskedésre lesz szüksége – illetve szemenkénti lánctalpra. A kithez mellékelt részben szemenkénti lánctalp hosszabb és rövidebb egyenes egységekből, illetve az ívekre egyesével feltehető elemekből áll. A láncszemeket sajnos téglalap alakúra formálták, de azok igazából trapéz alakúak. Ezt aprólékos munkával viszonylag egyszerűen megoldhatjuk: sniccerrel le kell vágni mind a két oldalról a fölösleges darabokat (erre én sajnos csak a makett elkészítése után jöttem rá). A meghajtókeréknél a láncszemek nem fekszenek fel egyenletesen (az első jó, a második is, a harmadik már picit nem passzol, a negyedik, ötödik, stb. már egyáltalán nem) – ezt is megoldhatjuk nem kevés farigcsálással. A póttartályoknál arra kell ügyelni, hogy a T-72B-nél, ha azokat nem szerelik fel, akkor a tartójukat (a T-72-nél megszokott, négy darab felfele néző ”sarló”) is leszedik. Bár erre az összeállítási útmutató is felhívja a figyelmünket.
Test: Itt sem ütközhetünk különösebb nehézségekbe, de hibákba már annál inkább. Az első sárvédőkről hiányzik a négy-négy luk, amit forró tűvel és némi kézügyességgel megfúrhatunk. Továbbá, hiányoznak a gumi kötényezést tartó csavarok (ezeket sajnos én se javítottam ki, a legtöbb mondjuk nem is látszik, az ERA elemek miatt). A sárvédő fölé kerülő, szintén gumiból készült csík túl vastag, ezt nem árt vékonyra csiszolni, illetve darabokba vágni és úgy feltenni. A hátsó sárvédők borzasztóan néznek ki. Ezek igazából gumiból vannak, és sokszor deformálódnak, ”kilökik magukat”, elszakadnak. A maketten ráadásul túl picik is. Némi gondolkodás után levágtam őket, és több rétegben egymásra ragasztott szigetelőszalagból kivágott sárvédő elemmel pótoltam (ezzel a módszerrel az oldalsó kötényezés is sokkal élethűbbé tehető, de ez szintén túl későn jutott eszembe). Vékony drótból pótolhatjuk a kötényezés alján található, a fellépést segítő fém ”kapaszkodókat” is, mivel ezek szintén lemaradtak a kitről. A test hátulján található drótkötelek rögzítő pántjait is érdemes fémlemezből készültre lecserélni, illetve magát a drótkötelet is, amit a készlethez műanyagba öntve mellékelnek.
Torony: A tornyon is minden szépen passzol, egyedül a különböző lámpák és a ködgránát-vető kábeleit kell pótolni rézdrótból. Ajánlatos figyelni az eredeti fényképeket, mivel a különböző egységeknél/országokban a fényeket más-más színűre kell festeni (valahol piros, vagy narancs, illetve sötétített vagy nem). Óvatosan kell felszerelni a szerszámos dobozra rögzített levegőszivattyút, mivel a legkisebb eltérés esetén az a torony felhelyezése után hozzáér a testhez.
Az ERA elemek számát keveselltem, ezekből érdemes többet szerezni (itt szeretnék ezért köszönetet mondani Mócsy Gábor ”gábor76” makettező társamnak az extra elemekért), és az eredeti fotókat követve felszerelni.
Mindent összevetve: egy ismert harckocsi látványos változatát építhetjük meg - a lánctalpakat leszámítva - kevés vesződéssel. Aki szeretné, kedvének és pénztárcájának megfelelően javítgathatja, tuningolhatja akár házilag, akár a piacon kapható kiegészítő és feljavítószettek segítségével.

Jimbow (=Jimbobá)
T72B ERA

Kép egy lehasznált eredetiről. Pirossal jelölve néhány problémás terület.
T72B ERA
T72B ERA

Jól látható, hogy deformálódik a gumi/ólomszövet kötényezés. Illetve a csavarok, amik a kitról lemaradtak.
T72B ERA
Boxart
Boxart
T72B ERA

Kész - minimális koszolással, koptatással. Az antenna még mindig sehol, mivel az új vitrin híján a kicsike még mindig a dobozban csücsül.
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
2007.12.18.
Utolsó módosítás: 2008.09.18.
Jimbow
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sulyid
2008.10.30. 16:25:21
Szia szerintem nagyon jó lett de nekem a szine nem tetszik.Amúgy hol lehet ezt beszerezni szolnokon?A kit nagyon szép lett a leírás érthető szóval nagyon jó lett!
Jimbow
2008.10.30. 18:15:04
Köszönöm.
A vaku kicsit túlfényesítette és világosította a zöldet, majd teszek fel új képeket ha lesz időm. De a jól sejtem neked a terepminta tetszene. Az is van az útmutatóban.
Szolnoki boltokat nem ismerek, de szerintem a modellposta.hu-n vagy a jatek-makett.hu-n megrendelheted kiszállítással. Üdv!
sulyid
2008.10.30. 18:35:02
Lehet hogy csak a vaku.Amúgy nekem a terepminta tetszene.Amúgy maradtak alkatrészek?
Ja és ha véletlenül van 1/35 T34 hez való tartány szoljál már ok?
sulyid
2008.11.11. 18:29:00
Jimbow lehet egy kérdésem?Az lenne a kérdés hogy milyen matricát raksz majd rá.
Jimbobá
2008.11.12. 22:18:22
Valamelyiket a készletből, majd meglátom. Várok az új vitrinre.
sulyid
2008.11.15. 09:27:55
Szeritem rakd rá a Szóvjetúniós zöld festésnek a matricáját.Én is éppen ezt a kitet építem nekem Russian Army Nizhini-Nogvorod 1992 lesz a 312 számú harckocsi.
sulyid
2008.11.15. 09:31:27
Ja és szerintem rakd már rá azt a figurát ami a kithez vlt én felrakom rá az enyémre.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció