TPz-1 Fuchs

TPz-1 Fuchs

1:72, Revell No.03114
Rövid bevezető az összeállítási útmutató alapján.(szabadfordításban)
1979-től kezdve több mint 1000 páncélozott személyszállító TPz-1 Fuchs(róka) került a Német csapatokhoz, melyet a Daimler-Benz fejlesztett ki és a Thyssen-Henschel épített meg. A könnyen felfegyverzett, maximum 100 km/h-s sebességet elérő, 6x6-os személyszállítót, a minden terepen magas teljesítményt és az alacsony zajt alapul véve fejlesztették ki. A hátul elhelyezkedő 360 fokban elfordítható propellerekkel, a jármű képes legyűrni a vízi akadályokat akár 10 km/h-s sebességgel. A vizet a hidraulikusan működtethető terelő tereli a megfelelő módon. Több változata is elkészült a Fuchs-nak. Az igényeknek megfelelően a járműveket különböző felszerelésekkel látták el. Például a csapaptszállító változat 10 főt képes szállítani, és drótkötelet szállít a jellegzetes, tetőn lévő kör alaprajzú "dobozokban". A TPz-1 Fuchs bizonyította értékeit különböző konfliktusokban is: Az öböl háborúban, és a békefenntartó műveletekben Jugoszáviában. A Fuchs-ot egy 8 cilinderes 320 lóerős(235kW) Daimler-Benz OM 402A diesel motor hajtja. Harci tömege 16 tonna, és akár 3 db MG-vel is fel lehet fegyverezni.

A makett
Mivel eddig repülőgépeket és helikoptereket raktam össze, fura volt amikor azon kaptam magam Lübeck-ben, hogy a hónom alatt a Fuchs-al jártam, keltem. Ez köszönhető volt az alacsony árának, és mert 1/72-es. Meg olyan idétlen formája van, hogy megtetszett. A Fuchs a Revell cég egyik csúcsterméke! A 147 db alkatrész azt hiszem mindent elárul. Ennyi rengeteg alkatrész egy ekkora pici maketten (9*4 cm)! A szakik szerint állítólag a Revell fogta magát és egyszerűen lekicsinyítette a már meglévő 1/35 makettjét. Hát elég jól sikerült.
Tehát kezdjük az építést. Az első lépés a propellerek összeszerelése Lenne! Ugyanis ha rögtön összeraknánk, és föl is raknánk az alvázra, Gondban lennénk a jármű festésénél, ezért én ezt a végére hagytam.

Az alváz.
Maga makett törzse mindössze két alkatrészből áll. Viszont az alváz és a futóműrendszer, az nem :) Először az rugók kerülnek fel, majd a propellerekhez vezető rudazatok. Ezt követi(5-ös lépés a rajzon) a hátsó fix tengely, és az ahhoz kapcsolódó rudazatok. Ez felkerülhetne már a rugókra, ellenben engem ez is zavart a festésnél, tehát ezt sem raktam fel, ellenben kipróbáltam, hogy utólag felrakható-e. Ha körültekintően járunk el, nem lehet vele semmi vész, így azoknak akik nem túl járatosak az alváz festésében mindenképp ezt a módszert javaslom. Ennek megfelelően a 6-os és 7-es lépés kimaradt, jött a 8-as. Itt 2 tengelyt kell ráragasztani az alapra. Mivel ezek illeszkednek a törzshöz/re, ezért úgy döntöttem ezeket felrakom. Következik a középső (kormányozható) tengely összeállítása. Itt a 11-es, 12-es lépéseket szintén kihagytam, a fentebb leírt módszer alapján. Majd az első tengely következik. Ha ez is készen van a 43-as alkatrésszel(ami egy tengely) összekötöttem a két tengelyt természetesen úgy, hogy azokat még mindig nem rögzítettem a rugókra! Ezek után gondba kerültem, mivel a 47,46 és 48-as alkatrészek szintén összekötik a két tengelyt a következőképp: a 47-es csatlakozik az első tengelyhez, a 47-es a 46-os alkatrészhez, a 46-os az alvázhoz(!!), míg a 48-as összeköti a középső tengelyt a 46-os alkatrésszel. Hosszas próbálgatás után úgy döntöttem hogy most összerakom a 3 alkatrészt, mivel ha a tengelyek már rögzítve lesznek, akkor az alvázat, és a tengelyek alvázhoz közelebb eső részét (a tetejét) képtelenség lesz elérni. Miután ezt a problémát megoldottnak tekintettem, bőszen kihagytam a 17-es lépést. Majd következett a 18-as, 19-es, tehát a kerekek. Ezeket ugyanúgy felraktam a tengelyekre azzal a különbséggel, hogy a tengelyek még mindig nem voltak leragasztva. A kerekekről annyit, hogy a létező legszebb megoldást használja a Revell a gumik mintájának utánzására. A gumik 3 alkatrészből állnak. Viszont! Van rá esély, hogy eltévesztjük az alkatészeket, és így nem illeszkedhetnek a kerekek. Mindenképp egyesével vagdossuk le a megfelelő darabokat, mert ha egyszerre levágjuk az összes kereket az öntőkeretről, nagyon könnyen összekeverhetjük a darabokat!! Ragasztás előtt is ellenőrizzük le az illeszkedést akár többször is, mivel az alkatrészek úgy vannak megtervezve(és megszámozva!!!!), hogy csak egyféle módon illeszkednek de akkor azok hézagmentesen. Tehát próbálgassuk össze kerekenként(3 alkatrész/kerék) a darabokat, és ha minden rendben, jöhet a ragasztó. Ha ezzel megvagyunk tulajdonképp készen van az alváz. (Persze a tengelyek még mindig nincsenek a helyükre rögzítve!)

A törzs
A törzs felső felére a 20-as lépésben felkerülnek az ajtók, viszont az E-színnel megjelölt indexeket most még ne fessük le! A 21-es lépésben a kipufogó(61) kivételével felraktam mindent. Természetesen itt sem festettem még semmit. A 22-es lépést kihagytam(a ködvetők felragasztása lenne). A 23-as képen a két törzsfél, és a lámpák kerülnek össze. A lámpákat célszerű itt is összepróbálni még a ragacs előtt. A 24-es, 25-ös lépést a festés utánra hagytam. Egyedül a 72-es alkatrész került a helyére. Fölraktam a különféle kampókat akasztókat(26,27. lépés), majd következett egy nagy szünet, ugyanis rögtön átváltottam a 35-ös lépésre!! Kivételt képezte a 101-es számozású alkatrész, amit később fel sem raktam a makettre. A 28,29,30,31,32,33,34 és 36-os lépés szintén a festés után marad.

Festés
A matricakészlet két különböző festésű jármű elkészítését teszi lehetővé. Egy fehér ENSZ-es mentőautót(Somalia), valamint egy 3 színű harci változatot. Én ez utóbbit választottam. A megadott revell színek helyett én a humbrol színeket használtam. Az 'A' jelű szín: 117(Revell 65, bronzzöld), 'B' jelű szín: 160 (Revell 84, bőrbarna), 'C' jelű szín: 33(Revell 6, kátrányfekete). Ecsettel felfestettem az álcázószíneket, majd a festékek száradása után felraktam a matricákat, mind a 15 db-ot. Nem lakkoztam előtte mivel nagyon apró (és jó minőségű) matricákról van szó. Ezek után az egész testet leködöltem nagyon híg 120-as(világoszöld) Humbrol festékkel. Ennek hatására elértem a szükséges összemosódást, és a színek nem ütnek el annyira egymástól. Külön lefestettem a még mindig különálló futóműrendszert. A kerekek abroncsát 117-essel, míg a gumikat a 33-assal festettem. Száradás után az alvázra rögzítettem immár végleg a futóművet, majd ezután a propellereket, valamint a kihagyott 7-es, 12-es,17-es lépésben látható alkatrészeket. A helyére került a kipufogó(117-el zöldre festve, majd koszolva).22-es25-ös,28-as29-es Fölkerültek az apróbb alkatrészek melyeket időközben lefestettem pl:lapát, fűrész stb.(22-es, 25-ös, 28-as, 29-es, 30-as 33-as, 34-es és 36-os lépésekben található alkatrészek kivétel a 97-es számú alkatrész melyet lehagytam a makettről), A tükröket ellenben még nem raktam föl,megvártam vele a koszolást. A koszolás: ezt a műveletet szórópisztoly segítségével végeztem. A humbrol 160-as és 93-as keverékét használtam mind a felverődött sár mind a talaj festéséhez. A pisztolyon csak kevés festéket engedve, gyors "ködölő" mozdulatokat végezve próbáltam az alvázat és a futóműrendszert koszolni, a gumiknál körkörös mozgással fújtam. A koszolás után következtek a tükrök.(31-es, 32-es lépés). A tükröknél egy fényesen csillogó vékony fémlapot(nem alufóliát), használtam, melyeket méretre vágtam a 3 tükörhöz és a helyükre ragasztottam. Mint azt a 8. fénykép igazolja, sikerrel jártam, hiszen a jobb oldali tükör a fényképezőgép vakuja miatt csillog(habár a fénykép maga homályos lett). Az alap egy egyszerű sztirollap, melyre sulifix-es homokot vittem fel, amit az említett színekkel festettem le. Szárazecseteltem, majd rákerült az immár kész jármű. Ezt egy 9x13-as képkerethez adott, de feketére festett üveglapra rögzítettem,a majd Westland Wessex cikkemben említett módon a képkeretbe helyeztem.

A makett elkészült. Mint a cikkből(remélem) kiderül a Revell nagyot alkotott ennél a kitnél. Ennek hatására komolyan elgondolkodtam további 1/72-es harcjárművek beszerzésén, különösen a szintén német 4 tengelyes Luchs-on, valamint az idén megjelenő Merkaván, mely Skill 5-ös minősítést fog kapni(!!!). A makett szépsége és jó minősége ellenére kezdőknek nem ajánlanám a rengeteg apró alkatrész miatt, viszont aki már jó pár makettjén túl van, és érdekli a téma, feltétlenül szerezze be.

Végezetül álljon itt néhány kép: (a minőségért elnézést, csak régi képek vannak)
A kész makett.
A kész makett
A kész makett.
A kész makett
A kész makett.
A kész makett
A kész makett.
A kész makett
2003.03.01.
Utolsó módosítás: 2007.12.03.
RaPe
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció