Teleszkóp, lengéscsillapító elkészítése házilag
Akik autókat építenek, biztosan tapasztalták már, hogy a dobozban lévő lengéscsillapító eléggé silányan kidolgozott. Ráadásul több régebbi kiadású makettnél eleve hiányzik is ez az alkatrész.
Az egyik lehetséges módját szeretném ennek pótlására bemutatni.

Szükség lesz néhány öntőkeret darabra, egy öngyújtóra vagy valamilyen szabályozható lángforrásra (pl. egy gyertya), egy kis kézi fúróra 0,5 mm-es fúróval (szerintem ez az optimális méret a legelterjedtebb 1:24-1:25-ös méretarányú kitekhez) és egy vágóeszközre (snitzer).

Itt fel kell hívnom a figyelmet, hogy a snitzerrel vigyázzunk, mert nagyon éles, illetve ami fontosabb, hogy a nyílt láng tűzveszélyes. Ezt azért is emelném ki külön, mert makettezés közben rengeteg tűzveszélyes anyaggal dolgozik az ember. Ezeket távol kell tartani a lángforrástól!

Az öntőkeretből két méretet húzunk: egy kisebbet, ami kb. akkora legyen, mint a fúró (0,5 mm) és egy nagyobbat, ez lesz a teleszkóp háza (kb. 1,5 mm).
A húzottszál készítésére nem térnék ki külön részletesebben, igzából az a lényeg, hogy megmelegítjük az öntőkeretdarabot, amíg el nem kezd képlékennyé válni. Ekkor már nem kell melegíteni, hanem két irányba lassan húzni, lehetőleg egyenesen, ilyenkor nyúlik, miközben kihül.

A teleszkópházat kifúrjuk, de közben ügyeljünk rá, hogy egy vonalban maradjunk a ház hossztengelyével, mert különben kifúrhatjuk az oldalát és összerakáskor is ferde lesz. Én erre úgy szoktam figyelni, hogy fúrás közben a műanyagot is forgatom lassan az ellenkező irányban, így látom, ha esetleg nem esik egybe a hossztengely.
Ha készen vagyunk, akkor már csak a megfelelő hosszúságra kell vágni a rudakat, összerakni a teleszkópot és készen is vagyunk.
Érdemes a belső részt hosszabbra hagyni kicsit és a házat hosszan megfúrni, hogy tudjon mozogni benne. Rögzítéskor érdemes csak a végeket ragasztani, így az igazihoz hasonlóan tud mozogni a teleszkóp.
Futómű építéskor a rugót tollból is kiszedhetjük, de drótból is tekerhetünk egy csavarhúzóra.
Ha esetleg nagyobb terhelésnek van kitéve a futómű, akkor használhatunk egyenes merev vezetéket a teleszkóp belső részének.
A rugó alsó részének rögzítéséhez telszkóp külső részére érdemes egy sztirol lapból kivágott kör alakú darabot felragasztani, de rögzíthetjük másképp is.

Ami problémát okozhat, az az, hogy a kerék nem fér el rendesen a kerékjárati ívben a lengéscsillapítótól. Ezen a legegyszerűbben úgy javíthatunk, ha pl. a tengelyt meghosszabbítjuk, vagy eleve egy hosszabbat rakunk be, de ettől nagyon kiszélesedhet az autó nyomtávja.
Nekem egy régi AMT kitem van, aminél az egész torony el van nagyolva (egészen pontosan nem is volt), ezért ki kellett marni a lengéscsillapító helyét és a tornyot megépíteni.

Biztos, hogy többféle képpen is meg lehet ezt oldani és biztos, hogy előttem már más is kitalálta ezt, de remélem, hogy így cikkbe szedve egy kicsit össze tudtam szedni a gondolatokat és több mindenkinek tudtam segíteni, hogy még élethűbb makettek szülessenek!
01
01
02
02
03
03
04
04
06
06
07
07
08
08
09
09
10
10
11
11
12

Fém belsőrésszel és rézdrótból csavart rugóval elkészített lengéscsillapítók.
A rugótartó részt sztirollapból papírlyukasztóval vágtam ki.
12
13

Lengéscsillapító szárazpróbája
13
2008.03.22.
Utolsó módosítás: 2008.03.26.
Stefan
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
jabel
2008.03.29. 17:46:29
Nagyon baba a cikk! Annyit fűznék hozzá, hogy én toll rugójából csináltam, és hát... Nehéz vágni, vissazlöki magát így megy szét, úgy(bár lehet h én csináltam vmit rosszul) És az hogy:"hogy a nyílt láng tűzveszélyes" Jó kérdés hogy hogy fogja fel az ember, mert lehet normálisan és kevésvé is(mint én tettem) DE NAGGYON LOOOOLLL:D
Stefan
2008.03.29. 22:42:30
Köszi! Örülök, hogy tetszik! Én is az alakíthatóság miatt döntöttem végül a rézdrót mellett.
A tűzzel meg tényleg vigyázzatok gyerekek! :)))
longjoe
2008.08.18. 23:06:54
Ez münködik vastagabb teloknál,de szerintebb egyszerübb két inyekcios tüt egymásba dugva ősszeprobálni,majd a tüt melegitve a müanyag véget lehuzniróla (maradék tü ismét felhasználható).Satuba elvágható,de ovatosa kell befogni ninél közelebb a pofához.Ha elszurtuk semmibaj reszelővel utána lehet igazitani.Fúróval lehet sorjázni.A többi lépéssel teljesen egyezik a cikkel.
lucky
2008.08.31. 20:51:39
Stefan!
Te is elmebeteg vagy! :)
Ha esetleg kell vmi hasonló központosan fúrt dolog szólj!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció