Tu-154

Tupoljev Tu-154 Malév

1:144, Zvezda No.7004
Pintér György - Múzeumi krimik Jelenleg a Tu-154B Malév régi típusát a Zvezda cég Tu-154M modelljéből építem. Mielőtt valaki megkövezne, direkt nem alakítottam át az M változatot B-re. Minden egyes alkotóelem marad az eredeti 154M-nek megfelelő. Igaz, ilyen repülőgépe a Malévnak soha nem volt. De legalább megtudjuk, hogy nézett volna ki egy ilyen változata. :)

A dobozban elég jó minőségű, majdnem tökéletessen illeszkedő darabok vannak. Mellékeltek a maketthez egy asztali tartó elemet is, viszont a csodaszép kerekeit nem akartam lehagyni, ezért nem választottam ezt a lehetőséget, noha a hasán a pici nyílást meghagytam a tartónak, hátha meggondolom magam :)
Malév
Malév
Doboz
Doboz
Keret
Keret
Malév 1
Malév 1
Malév 2
Malév 2
Malév hajtómű 3
Malév hajtómű 3
Malév hajtómű 2
Malév hajtómű 2
Malév far
Malév far
Malév Hungarian Airlines
Malév Hungarian…
M
M
Malév 3
Malév 3
2008.10.02.
Utolsó módosítás: 2009.03.15.
Sárközi Norbert (Martin), Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Fóka
2009.03.19. 09:00:51
Vérzik a szívem, hogy kritikát kell megfogalmazzak, de bizony van itt egy probléma, ami azonban aránylag könnyen orvosolható. Ennek a régi Malév festésnek az egyik jellegzetessége az volt, hogy a függőleges vezérsík kékje sokkal világosabb volt, mint az ablakcsík, majdhogynem égszínkék, lásd pl. a lenti linken. Ez a valóságban sokkal jobban mutatott, eredete pedig az volt, hogy ez a festésminta először az újonnan érkező Tu-134-eseken jelent meg a Malévnél 1969-ben, és az azt megelőző, szintén kétféle kék színt tartalmazó Il-14-es és Il-18-as festésminta kékjeit dolgozták bele ebbe is a folytonosság érzetének kedvéért. Szerintem a te maketteden ez utólag is átpingálható. A nyolcvanas években egyébként maga a Malév is terjesztett ilyen "mindenütt sötétkék" Tu-154-es makettet (Malév- és utazási irodákban volt látható), de az több sebből is vérzett: Plasticart 1:100-as makettjét jó sok példányban befestették Malév színekre - de amellett, hogy a feliratokat vastag, átlátszó, cellux-szerű öntapadós alapra nyomtatták, a valóságban szürke részeket kályhaezüsttel mázolták be, a fehéreken meghagyták a natúr műanyagot (a sárguló ragasztófoltokkal együtt...), és a függőleges vezérsík kékje is olyan sötét volt, mint az ablakcsík.

Egyébként gratulálok, gondos munka, az "M" verziót illetően pedig nem ütköztem meg, én is csináltam már "ilyen lett volna" makettet - legutóbb pl. a Plasticart Tu-154-es prototípusát a makettcég által megálmodott, ám soha meg nem valósult Interflug festéssel...

További kellemes makettezést az utasszállítók birodalmában :-) Fóka

A link:
http://www.airliners.net/photo/Malev%20-%20Hungarian%20Airlines/Tupolev%20Tu-154B-2/1372674/L/&width=1024&height=692&sok=&sort=&photo_nr=3&prev_id=1395688&next_id=1345836
Fóka
2009.03.19. 09:08:09
Juteszembe: a Fórum Utasgépek rovatában az 1490. hozzászólásba (2009. március 5. 13:37) beraktam egy képet az én Malév Tu-154-esemről (ami nem "M" verzió, viszont "B-2" sem, mert a Plasticart a prototípust mintázta meg, én meg nem bajlódtam a VSzU gondola kialakításával...). Ennak a festését a céges festésminta és a hivatalos színkódok alapján csináltam, 10%-os világosítással (scale effect).
Fóka
2009.03.19. 09:11:32
...a mellette látható Malév Tu-134-es viszont már nem mérvadó, az évek során megsárgult rajta a lakk, és a kékek is zöldes árnyalatot vettek fel :-(
Martin
2009.03.19. 20:07:02
Kedves Fóka!

Köszönöm a kritikád, szívesen fogadtam :) Igazából nem is kritika hanem egy hozzáértő szem észrevétele.
Én is sokat tanulmányoztam a típus festését ami számomra elég megrettentő :( Kezdésnek az ehhez a típushoz ajánlott kék színt fehérrel felvilágosítottam noha nem annyira mint az eredetin. Mikor azonban megjöttek a matricák és hasonlítgattam, hogy is fog kinézni, nem tetszett. Nagyon elüt valóban az oldalcsík a farokrésztől és a maketten elég észbontó lett volna, amolyan "elcseszett" kinézetű. Főleg hogy nagyon sok képen még az orr festése is elüt mind az oldal csíktól, mind a farok résztől.
Lásd: http://www.airliners.net/photo/Malev---Hungarian/Tupolev-Tu-154B-2/1130994/L/&tbl=&photo_nr=19&sok=&sort=&prev_id=1134454&next_id=1117001
Napokat gondolkodtam miért is sikerült ilyen össze nem hangoltan megterveznie a színösszeállítását a típusnak. Végül arra jutottam, hogy nem szeretnék egy ilyen kegyetlen 3 szorosan elütő festést adni a dolognak, mert nem néznék rá nyugodt szemmel :)
Tehát lecsiszoltam, és az ajánlott színnel módosítás nélkül lefestettem. Az orr festéséhez viszont sötétíteni kellet a színt mert az már tényleg borzalmas csúnya lett volna a maketten. Természetesen sajnos a lakk még sötétített rajta, és a képek sem adják vissza a valós színt, de becsületére váljon a Vasmadárnak, hogy sok munka van benne, és többen el akarják kunyerálni. Viszont mint sok makettező én sem válnék meg tőle mert számomra az értéke pénzel nem kifejezhető, és semmivel nem pótolható.
A típust egyenesen imádom egyébként, sajnos kezdenek "kihalni" :(
Most tervezem egy újabb megépítését ami még jelen makettnél is nagyobb kihívás lesz mert matrica mentes lesz a gép.
Nevezetesen egy Balkan Holidays festésű. Beleszerettem nagyon.
Lásd: http://www.airliners.net/photo/Balkan-Holidays-Air/Tupolev-Tu-154M/1194867/L/&tbl=&photo_nr=7&sok=&sort=&prev_id=1264974&next_id=1181375
Gerasimenko
2009.03.31. 15:36:00
Szia Martin!
Én is egy ilyet építek éppen! Az én madaram még festés előtt áll!
Pontosabban a szürke már fönt van! Én kicsit b-2 próbáltam csinálni belőle ,de a VSzU-kialakítására már nem vállalkoztam ! Szép a gép egyébként. A svanc tényleg lehetne világosabb ,de ezt már kitárgyaltátok.. Két kérdésem lenne ! A pilótakabint ,hogy maszkoltad ki? Én ezzel szenvedek!
Már többször letéptem a föltett maszkolószalagot ,mert ha ezt elrontom az egész makettet elrontom..
A másik: Az 1.-es és 3.-as (két oldalsó) hajtóműnek a beömlőjénél lévő jegesedésgátló ezüst peremet ,hogy sikerült kimaszkolnod? Mert sima maszkolószalaggal nem lehet ezt az ívet követni..
Legalábbis nekem nem sikerült!

..és van egy harmadik is!
Az orrhoz milyen kéket használtál?
Valóban sok képen látható ,hogy a radart takaró burkolat más kék, világosabb mint az ablaksor kékje..
A matrica egyébként ,hogy viselkedett?
.és ez már a negyedik volt.. :-)

Gerasimenko (Budai Ádám)
Gerasimenko
2009.03.31. 15:38:24
Szia Martin!
Én is egy ilyet építek éppen! Az én madaram még festés előtt áll!
Pontosabban a szürke már fönt van! Én kicsit b-2 próbáltam csinálni belőle ,de a VSzU-kialakítására már nem vállalkoztam ! Szép a gép egyébként. A svanc tényleg lehetne világosabb ,de ezt már kitárgyaltátok.. Két kérdésem lenne ! A pilótakabint ,hogy maszkoltad ki? Én ezzel szenvedek!
Már többször letéptem a föltett maszkolószalagot ,mert ha ezt elrontom az egész makettet elrontom..
A másik: Az 1.-es és 3.-as (két oldalsó) hajtóműnek a beömlőjénél lévő jegesedésgátló ezüst peremet ,hogy sikerült kimaszkolnod? Mert sima maszkolószalaggal nem lehet ezt az ívet követni..
Legalábbis nekem nem sikerült!

..és van egy harmadik is!
Az orrhoz milyen kéket használtál?
Valóban sok képen látható ,hogy a radart takaró burkolat más kék, világosabb mint az ablaksor kékje..
A matrica egyébként ,hogy viselkedett?
.és ez már a negyedik volt.. :-)

Gerasimenko (Budai Ádám)
Martin
2009.03.31. 19:18:20
Kedves Gerasimenko!

Igen az általad leírt problémákkal én is szembesültem.

A pilótakabin maszkolását én is hanyagoltam mert a HAD-nál megrendelt matrica, illetve ha jól emlékszem az alap Aeroflot is tartalmazta a pilótakabin ablak matricáját. Illetve az oldalcsíknál is az ablaksor le lett takarva mivel a matrica itt is tartalmazta az ablakok ábráját. Nem nézett volna ki jól ha a kabin eredeti ablakát meghagyom. Viszont ha te sem hagyod meg akkor az oldal ablakokat be kell tömíteni, és simára csiszolni, mert ugye rá fog kerülni a matrica.
Jelenleg egy másik Tu154-es építését tervezem amely Balkán Holidays gépe lesz, viszont ehhez nincsenek matricák így maradni fognak az ablakok.
Amit tanácsolok a pilótakabin maszkolására: Csináld meg a mellékelt kabin matrica alapján az ablakelemek másolatát valamilyen műanyag lapra (régi irattasak pl) utána jó minőségű szigetelőszalagot ragasz ezekre a sablonokra és pengével vágd ki a körvonalát. Szintén pengével marha óvatosan válaszd le a lapokról a szalagot (körülményes mert nyúlik kicsit) és illeszd a helyükre. Időigényes a meló de jó!
A hajtóművek beömlőinél valóban nem jó a maszkolószalag. Igazából én nem is nagyon használok maszkolószalagot, csak a durva részekhez mert nehéz vele dolgozni. Helyette sokkal jobb ha valamilyen villanyszerelési boltba veszel eredeti (nem olcsó hulladékot) szigetelőszalagot. Remek ezekhez a részekhez mert nyúlik és remek alakzatokat lehet vele kimaszkolni :) Igazából én más részeket is szigetelőszalaggal szoktam mert nagyon jó. Kevesebb vele az idegeskedés, meg jól tapad nagyon.
Az orr kékjéhez a farokrészhez ajánlott kékhez kevertem matt feketét és teszteltem. Ecsettel kentem le és ha jól emlékszem 4 csepp kékhez 1 csepp feketét adtam fogpiszkálóval mérve :)
A matrica elég jó amit vettem hozzá, csak kicsit sérülékenyebb mint a gyári. Az oldal kék olyan hosszú hogy az egyik oldalt el is szakadt, szerencsére nem venni észre, a másik oldalt épp ezért már a felrakás előtt kettévágtam.

Remélem segíteni tudtam a makettedben :) Majd képeket kérek :)
Gerasimenko
2009.03.31. 22:22:31
Martin!

Köszi az infókat!
Szigetelőszalaggal még sosem maszkoltam ! Attól féltem ,hogy feltépi a festést!
Írtad is ,hogy jól tapad.. Ilyen gond nem volt?
Én is a HAD matricáját vettem meg ,de a pilótafülke matricája már rég megsemmisült, a Zvezdás is!
Sablonnak próbáltam használni.. :-)
Én mindenképpen a plexit akarom! De az ablaksor az matrica lesz.
De ha a HAD mondjuk átlátszóként hagyta volna a belsejét még jobb lett volna !

Az orr résznél még az nagy dilemma ,hogy melyik fekete tükröződésgátlót használjam fel.
Mert kétfélét használtak, az egyik a vágott a végű a másik az ívelt!
A második volt szerintem a szebb ,de ott még végigfutott egy fehér csík és ,ha én annak a maszkolására is vállalkoznék... Kihullana a maradék hajam is!

A pilótafülke maszkolására meg van egy ötletem. Próbáltam már szikés megoldást ,de az nem jött be! Egy etikettmatricára (olyan mint a vignetta) rámásolom az ablakokat egyenként és majd ezt használom takarásnak ! -Nagy munka lesz az biztos...
..és majd remélem lesznek képek is ! Akkor küldök!

Kösz a segítséget!
airliner767
2009.06.27. 13:28:13
Martin!
Egy kérdést szeretnék feltenni a Zvezda Malév makettjével kapcsolatban: én is tervezek egy ilyen makettet venni, de meg tudnád mondani, hogy összerakva mi a pontos hossza és szélessége a modellnek illetve hogy a Malév jelenleg is használatos színeivel lehet felragasztani?
Köszönöm
Martin
2009.06.30. 20:44:59
Szia

A gép méretei:
Hossz: 350mm
szárnyfesztáv: 259mm
törzs: 27mm

a jelenlegi, illetve a boeingok előtti festéssel meg lehet építeni. Matricát külön lehet vásárolni hozzá.
salitomi
2011.02.11. 14:27:18
Szeretnék én is gratulálni a géphez! Nagyon szép! Jó látni 154-est különböző kifestéssel különösen ezzel a régi Malévvel!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció