Yak-1b Arma Hobby Expert Set, Capt. Leonid Smirnov 148 IAP

Yakovlev Yak-1b

1:72, Arma Hobby No.70027 (2019)
Messzi múltamban volt már Jak-1M makettem a Zts Plastyk kiadásában, (amit sokan csak Mikro néven ismertek). Annak ellenére, hogy nem volt túl jól sikerült Yak-1b forma, jobb híján abból építettem magamnak (kettő darabot) a polcomra. Szerettem az eredeti típus alakját, ezért megfogadtam, ha egyszer valaki kiad egy frankó Yak-1b -t, akkor mindent félreteszek miatta. (Na jó, nem mindent.) Egy szép napon ért a hír, hogy készül 1:72 -ben Yak-1b az Arma Hobby -nál. Csak jókat hallottam eddig a gyártóról, így nem lehetett kérdés hogy kosárba kerüljön rögtön a megjelenéskor.
.
B. kép
[1] A kormányfelületek bordázatát túl magasnak találtam (a csűrők alsó felületének kivételével), ezért visszacsiszoltam őket szolidabbra.
[2] Az UBS motorgéppuskát kifúrtam, majd a torkolatnál szikével finoman vékonyítottam a falát.
[3] A mindössze 0,8mm vastagságú kipufogócsonkokba 0,4mm széles lyukakat fúrtam. Mivel a csonkok végei beszűkülnek, így nem mertem a végeit bővíteni, mert ettől a művelettől rövidültek volna.
[4] A légcsavarkúpot kifúrtam, az indító berendezés ellendarabjához formára igazítottam szikével.
Az olajhűtő szabályozó lemezének kilépő élét vékonyítottam.
.
C. kép
[5] A motorburkolat felső részét egy szépen formázott, (de teljesen indokolatlanul ott lévő) csap tartja ilyen magasan. Kivágtam a csapot, a motorburkolat szépen ráült a helyére.
[6] Beszívódásokat tömítettem Mr.Dissolved Putty –val a kabin mögött felül egy helyen, a törzs alján két helyen, illetve a farokfutó aknafedők külső oldalán is. (Leginkább ott volt ilyenre szükség, ahol a burkolat belső falán nagyobb mennyiségű anyag, mint pl illesztőcsap volt.)
.
D. kép
A réz maratást Mr.Metal Primer és Levelling Thinner 1:1 arányú keverékével alapoztam.
Gunze c002 fényes feketével előkészítettem a felületet a fém színeknek.
Olaj és vízhűtőkhöz, valamint a kézi tekerentyűkhöz az oldalkonzolokra Alclad Alc112 Steel színt vittem fel.
Az üléshevederek nálam Gunze c310 Brown, a csatok Humbrol 56 színt kaptak.
[7] A réz műszerfalra kerülő (egymásra hajtott, dupla szélességű) hármas műszercsoport magasan kiemelkedik. A vékony matrica nagy szintkülönbségekkel bíró felületre rásimogatható. (A műanyag műszerfal elemnél is megvan ez a jelentős szintkülönbség). A réz műszerfalat, a műanyag műszerfalra ragasztva lehet csak a fülkébe rögzíteni.
[8] A matricák nagyobbak, mint a maratások, és nem elég azok körvonaláig visszavágni. A széleiket be kell hajtani vissza, ami sok utánnyomkodást igényel. MicroScale Set és Sol folyadékokat is használtam. (Az öszhatáshoz elég lenne csak a műanyag műszerfalra, és oldalsó műanyagból megformázott műszerdobozokra matricázni, ugyanis a maratáson ugyanez a matrica nem annyival jobb csukott kabinnál.)
[9] A (feltehetőleg ragasztott) páncélüvegen az osztásokat, bekarcolással imitáltam.
[10] A páncélüvegre az alsó és felső rögzítőkeretet maszkoltam, ecseteltem. (Nem lett szép, sőt a képeimen egyenesen rondának hat.)
.
E. kép
A fülke belseje A-14 szín , amit az AK Real Colors rc319 festékéből fújtam fel. Lakkozás után a panelezés az AK2072 Grey and Blue Camouflage folyadékával történt.
A műszerfal, és a további műszerek nálam Gunze H452 Rußschwarz. (Az oldalkonzoloknak is ilyen színt kellet volna hogy kapjanak.)
[11] A tekerentyűk helye rosszul van jelölve az összeállítási rajzon, mert nem az oldalkonzolok élére kell, hogy kerüljenek, hanem az oldalkonzol fölé. Végül a kialakított helyükön sem férnek el a rézzel vastagított műszerfal miatt, így a törzs összeállítása után a maradék helyre (hátrább) ragasztottam be őket. Ekkor már ezen tekerentyűk színe is az eredetihez közelebbi Humbrol 56 volt.
Kékkel kifújtam előre az olajhűtő és a vízhűtő belsejének minden elemét.
Az olajhűtő lemezét Kristal Klear –rel ragasztottam be. Hogy a maratásokról ne tépje le a festéket később valamilyen maszkolás, ezért papírzsepivel fedtem le azokat, majd Blu-Tack –kal zártam el a festék bejutás útját.
.
F. kép
[12] A plexi eleje és a motorburkolat vége nem fért el egymástól, ezért óvatosan szedtem le anyagot mindkettőből.
[13] Az elülső kabintető elem tetején lévő maszk rövidre van gyárilag méretezve. A hossz hiányát pótoltam.
[14] A kabintető maszkjának leghátsó tagját tizenötödik nekifutásra sikerült csak elfogadható módon feltennem. Sok küzdelem után már valahogy meg is sikerült nyújtanom az addig merevnek tűnő anyagot, és végeredményben gyűrötten sikerült már csak felhelyeznem, ráadásul nem is tökéletesen.
A célzókészülék egy íves világosabb színű csövön "lebeg" műszerfal előtt, ami a mögötte, lentebb lévő sötét műszerfalról teljesen el is vonja a figyelmet.
[15] Merev fóliából vágtam "üveget" a célzókészülékre. (A célzókészülék üvegjéből a későbbi „P” jelű képen látható talán valamivel több)
Az antenna árbóc nem egy szokásos hosszúkás csappal, hanem egy apró talpacskával rögzül a helyén, a helyes szögű beállításával sokat eljátszottam.
A törzsfelek illesztései nagyon kevés tömítőanyagot igényeltek.
.
G. kép
[16] Az olajhűtő alkatrész osztása nem ér el a szárnytő osztásához, ezért 0,1mm -is sztirollal hézagoltam.
[17] A bal oldali vízszintes vezérsík, és a törzs találkozása nálam alulról igényelt egy kis hézagolást.
A kamó AMT-6 -osának a Gunze H452 Rußschwarz színét választottam. Egy ismerősöm javaslatára, megpróbáltam a sötét alapszínre a világosabb foltozást.
A világosabb szín az AMT-4 volt az AK Real Colors kínálatából.
.
H. kép
Nem éreztem rá a sötét szín világosabbal történő felülfújására, ezért telibetoltam zölddel az egész sárkányt.
Újra a H452 feketéhez nyúltam, és szabadkézzel maszkolások nélkül felfújtam az útmutatóban ábrázolt mintát. Több archív kép rendelkezésre áll az általam választott gépről, mindegyik másik állapotában mutatva be a repülőt. Mivel a fényképek minősége, és változatossága nem adott egyértelmű válaszokat a részleteket illetően, így inkább az összeállítási rajz vonalait követtem.
A has AMT-7 szín szintén az AK Real Colors festékeiből került kiválasztásra. A motorburkolat íves lemezosztásainál a Tamiya hajlékony maszkoló (fehér) szalagját használtam.
.
I. Kép
[18] Maszkoltam az UBS géppuska, és a ShVAK ágyú csőtorkolatait, majd Alclad GunMetal színnel fújtam meg őket.
AK Gauzy Agent fényes lakkal fújtam le a gépet a matricázás előkészítéseként.
A készlet matricával nem volt gondom, szépen felsimultak a felületre.
MicroScale lágyító folyadékát csak a függőleges vezérsík, és az oldalkormány találkozására kerülő csillaghoz használtam.
Fél nap száradás után újabb réteg lakkot fújtam a matricák fölé.
[19] A farokrészen nagyobbacska lyuk tátong , ahol a magassági kormány rudazatának kellene lenni. Ez a hiány utólag került észrevételezésre, és egy ~0,88mm átmérőjű közel 4mm -es sztirolszálból pótoltam. (A kerek 1mm -es szál már utólag nem volt befűzhető, így a rendelkezésemre álló eggyel kisebb került felhasználásra).
[20] A szárnyon lévő üzemanyagszintjelző műszereket sem adták matrica formájában. Körsablonokat vágtam hozzá, majd kifújtam őket fehérrel. Lakkoztam, és befolyattam feketével, hogy megjelenhessenek a műszer vésett részletei.
Későbbiekben volt egy kis bemosás, koszolás pigment porral. Kapott antenna szálat a Mig Ammo rugalmas szálából.
[21] A futóburkolatok tetejének a szárny aljában lenne helye. Mivel nálam pont nem fértek be, így levágtam ezeket az illesztő nyúlványokat.
.
Végszó:
Nagyon kellemes benyomást tett rám az Arma Hobby készlete. Könnyen építhető, pontos makettet tettek le az asztalra. Volt egy kis bibi az apróbb beszívódásokkal, illetve a kabin maszkokkal, de összességében igen pozitív volt az összkép. Élveztem az építés minden szakaszát. Egy további piros pontot is adnék a gyártónak, amiért felismerték, hogy a makettezőnek igénye lehet megismerni az adott pilóta gépét. Az Arma Hobby oldalán elérhetővé tették a gép archív fotóit, és ismert történetét. Követendőnek tartanám más gyártók számára ezt a gyakorlatot. A cég termékével kapcsolatosan szerzett tapasztalatom alapján biztosra veszem, hogy a későbbiekben szeretnék a még a választékukból makettet építeni.
A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
F
F
G
G
H
H
I
I
J
J
K
K
L
L
M
M
N
N
O
O
P
P
Q
Q
R
R
S
S
T
T
2020.01.21.
pmheros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
badgo
2020.01.24. 08:58:13
Szia! Hát ez nagyon pazar lett! Gyönyörű! És a cikk is klassz.
A bemosást mivel csinálod?

Üdv,
robi
pmheros
2020.01.25. 10:09:22
Üdv!

Köszönöm!
Ezen a gépen felül az AK 2071 Brown and Green Camouflage Paneliner, alul pedig az AK 066 Wash for DAK vehicles folyadékok lettek használva. A zöld terepszínbe előtte még AK 10 006 Olive Green ceruzával is belerondítottam (ez utóbbi szerncsére nem látszik a képeken).

Üdv.: pmheros
mimoid
2020.01.25. 20:33:53
A szabadkézzel való átszóródás egészen fenomenálisan szép lett. Nem is értem, hogy képes valaki ilyen tisztán dolgozni maszkolás nélkül. Gyönyörű munka!
pmheros
2020.01.25. 22:29:54
Köszönöm!

Ez esetben a pisztoly érdeme a keskeny átszóródás, ami egy Chromax BD-180 "felokosítva" egy PS-770 tűvel és PS-770 fejegységgel. Ebben a formában még többre is képes a pisztoly, csak többet kellene vele játszanom, hogy stabilan tudjam kezelni.
Zoli
2020.01.26. 11:43:13
Szia,
Ez gyorsan ment, nemrég jelent csak meg a makett. Amúgy a szokásos gyönyörű munka, részletes leírással tálalva, gratula! És köszönöm a bemutatást! Tetszenek a színek is, viszont nekem kihívás lesz ezeket a Gunze választékából összeválogatni, mármint a feketén kívül... Ha lehetne egy kérésem, lécci majd közeli és nagyobb képeket is mellékelj a következőnél, mármint ami még a feltöltés korlátaiba belefér. Főleg a kabinról lenne jó közeli kép is. Köszi előre is és sok sikert a következő maketthez!
pmheros
2020.01.26. 12:37:17
Üdv!

Igen ez gyors volt, a kevés alkatrész miatt majdnem megépítette magát a készlet. Az a baj az ilyen jóhoz könnyű hozzászokni, aztán már az ember ódzkodik hozzányúlni a köztudottan faragásra termett gyártók ritka makettjeihez.
Nem tudom Gunze -ban sikerül-e majd találni hasonló színeket, nincs tele a net jobbnál jobb ajánlásokkal. Kezelhetőség, és minőség tekintetében az AK Real Colors sorozata már elég közel van a Gunze és Tamiya akriljaihoz, én velük egy ismerkedésre rábeszélnélek.

A kért nagyobb kép a kabinról: https://i11.servimg.com/u/f11/20/09/08/61/img_2110.jpg
Alapvetőleg azért nem töltök fel nagyobb felbontású képeket, mert ezek az 1024x768 -as képek az én 24" -os monitoromon a makettemnél nagyságrendileg 2 -szer nagyobb hosszott, vagyis 4 -szer nagyobb felületet eredményeznek. Ha pedig szabadszemmel nem látom készítéskor a megvalósítandó részleteket, akkor a kész képeken ezen részletek hiánya igazságtalan lenne ha látszódna. https://i11.servimg.com/u/f11/20/09/08/61/img_2112.jpg Nem dolgozok nagyító alatt, az összhatás meglegyen, számomra ez a lényeg. (A vitrinem üvege mögött, ugyis csak a töredéke látszik a belefektetett munkának.)

Üdv.: pmheros
Zoli
2020.01.26. 12:59:06
Én egyelőre maradok a Gunze festékeknél, még azokkal is csak ismerkedek, meg úgy általában véve a festéssel. Kissé kevés árnyalatuk van az akril sorban, de igyekszem ezekből kihozni, amit lehet.
Kösz a nagyobb képet! Kicsit zöldesnek tűnik ez a kabin szín, nehéz lesz ilyet találnom, de majd kevergetek.
Amúgy a képek méretét a paint-ben is nagyon könnyű százalékosan változtatni, bármekkorára. De ha közeliket is csinálsz, az még jobb lenne.
z
pmheros
2020.01.26. 13:26:00
A kabin javítószínének a hasonló Gunze c032 szürkét használtam, mert az is ilyen zöldes. A Gunze c032 akril megfelelője a Gunze H083, csak valószínűleg nem ennyire intenzív.

Az építés során telefonnal lövök csak képeket, a kész gépnél veszem elő a kompaktot, ott viszont amennyire a körülmények engedik belezoomolok állványról.
https://i11.servimg.com/u/f11/20/09/08/61/img_2113.jpg
És utána persze mindig paint.
Zoli
2020.01.26. 15:36:06
Van is ilyen H83 színem, elég sötét, de majd játszok vele, köszi szépen!
Te tényleg profi vagy, még a fotózást is ilyen komolyan műveled. Én megelégszek kézből fotózni, természetes fénynél, lehetőleg zoom nélkül.
z
pmheros
2020.01.26. 18:00:08
Alapvetően én is szabadtéren szeretek/szoktam fotózni kézből (állvány nélkül). Ez a dolog nyáron, amikor megvan a megfelelő fény, működik is. A zoomolást mindenkép használom, hogy minél kisebb legyen görbülete a képnek.

Télen legtöbbször nincs meg a kellő fény, így bent szoktam fotózni. A lámpáim színhőmérsékleteit, és tulajdonságait ismerem, és annak megfelelő beállításokat használok. (Érteni nem értek hozzá, de sokat próbálkozom) A fény benti fotózásnál is kevés, ezért hosszú 1mp körüli záridővel dolgozok. Mivel ennyi ideig nem tudom stabilan tartani a készüléket (főleg zoom -olt állapotban), ezért kell csak az állvány.

Maga a gép a legolcsóbb kapható (nagyobbacska optikás) hipermarketes kompakt volt. Az állvány nem is az enyém, hanem édeaspám kamera állványa. (Az olcsó állványnak még lengése is van az exponáló gomb lenyomása miatt, ezért még időzítőt is szoktam rákapcsolni.)

A hátterem meg csak egy szürke karton.
pmheros
2020.01.30. 13:07:24
Aki ugyanezt az oldalszámú gépet szeretné megépíteni a dobozból, az legyen tisztában azzal, hogy az eredetin a kabintető mozgó része hártafelé irányon túllóg a kereten. (Piros karikával jelöltem) Ezt a műszaki kialakítást a dobozban lévő alaktrészek nem nyújtják. Ahol a kész cikkemben ilyet említek, hogy "elengedtem a teljes élethűség igényét" , ott többek közt ilyen részletekre is gondoltam.

https://i.servimg.com/u/f11/20/09/08/61/jak-1b10.jpg

Nem festettem meg egy számomra ismeretlen jelölést sem a bal szárnyon (amit sárga karikával jelöltem). A matrica lap sem tartalmazta, illetve elképzelésem sem volt, milyen színekből állhatott az a jelölés. Mivel tisztábbnak tűnt a többi feliratnál, ezért az is megfordult a fejemben, lehet hogy már a németek helyezhettek el ott maguk számára valami figyelmezető feliratot.
BBandika
2020.02.02. 14:33:58
Remek cikk és a "kész termék" is pazar lett;én pont ma rendeltem meg a készletet,nálam is a polc egyik ékköve lesz!:)

Köszi a bemutatót!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció