/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104.
tibcsibácsi 719760 2024. január 30. 21:23
Válasz erre
Kedves Elnar!
Köszönöm a választ. Nem tűnik vészesnek a híd cseréje. Lehet hozzá gyűjtögetni a cuccokat.

Üdv
Tibor
téglatesó 719731 2024. január 30. 12:22
Válasz erre
0
0

Igen, ezért írtam oda, hogy nekem új képek... A mezőn ácsingózó sok T-27 megvolt, de a többi, amit feltettem, eddig nem, pedig tényleg egy régebbi aukcióban árulták őket a Darabanthon. A KV meg egyszerűen azért volt új nekem, mert arról egyáltalán nem gyűjtöttem képeket (eddig).
Node hogy nem csak a szót szaporítsam, itt van még egy szintén nekem új kép: a moszkvai zsákmánykiállítás Nimródja full (bal) oldalnézetben, így erről a járgányról már minden szögből van kép, ha esetleg ezt a különleges mintázatú példányt akarnánk megépíteni:
Elnar 719699 2024. január 29. 21:03
Válasz erre
Első blikkre hiányzik egy halom láda a plató alól (az ACE 917-ese ilyen, de az 1:72), és az az egy ami van, sem jó (ez az Opel Blitzé). A prizmaháromszög a magyaroknál mindig le volt hajtva mert nem használták.
Tank szállításhoz szinte biztos hogy Marmon-hidas 4x4-es verziót használtak, így a tengelyek is cserére szorulnak. (Dnepro Model gyártja a Marmon-hidat)
Jelzésileg valószínű, hogy ez is a felderítő zlj. villámát viselte, menetirány szerinti jobb sárvédőn. Rendszámot acélfölkés verzióhoz csak 1A- sorozattal láttam.
tibcsibácsi 719665 2024. január 29. 16:50
Válasz erre
917
917

Sziasztok!
Ha 39M FordG917T, akkor ez építhető az ICM 35413-as készletéből magyar verzióra? Gondolom a jelzéseket kell módosítani, de van-e más különbség?

Köszi
Üdv
Tibor
Elnar 719662 2024. január 29. 15:50
Válasz erre
HSCS KV-40 - B-971 = darabanth
HSCS KV-40 - B-971 = darabanth
2682548
2682548
Puch 250 S4 - 4.gk.u.sz - 410615 - Háros = darabanth
Puch 250 S4 - 4.gk.u.sz - 410615 - Háros = darabanth
STZ-1 - később 15-30 = Magyarország és a magyar királyi honvédség a XX. századi világháborúban via Arcanum
STZ-1 - később 15-30 = Magyarország és a magyar királyi honvédség a XX. századi világháborúban via Arcanum

Nocsak, a B-971 borulását most egyenként kezdik eladni? :D
Plusz a zsákmányos sorozat sem új, mikor felkerült, volt mellette mégy halom T-27 is.
Új jószágnak van Puch 250, és egy régebbi forrásból beazonosított szovjet traktorral húzott szekérsor
Elnar 719661 2024. január 29. 15:25
Válasz erre
39M Ford G917T, magas platós.
Rendszám sajnos nem látszik, még jobb minőségű képen sem. Hogy zárt, vagy nyitott fülkés, az sem megállapítható, de mindenképp gyárilag katonai, nem civilből behozott.
Ha jól tudom egyébként, a teherautós szállítás nem nagyon vált be az Ansaldokhoz, mert a V8-as Ford eleve nem volt túl erős jószág, ez meg túlterhelte. Persze ha muszáj volt, nem volt más.
téglatesó 719645 2024. január 29. 11:57
Válasz erre
Schwimm1
Schwimm1
Schwimm2
Schwimm2
Schwimm3
Schwimm3

És ha már flood, legyen kövér: civil használatú Schwimmi, (csak nemtom, még '45 előttiek-e a képek):
téglatesó 719643 2024. január 29. 11:53
Válasz erre
BT-7 & T-28
BT-7 & T-28
T-27 & BT-7 & T-28
T-27 & BT-7 & T-28
T-28
T-28
KV-40
KV-40

Még egy pár (nekem új) kép, zsákmány orosz cuccok, érdemes megfigyelni rajtuk a trikolort. És plusznak: ilyen, ha felborul a KáVé :))) (A képek a Darabanthról vannak lopkorászva).
téglatesó 719642 2024. január 29. 11:51
Válasz erre
ansaldo
ansaldo
H-220
H-220
H-248.
H-248.
malyi-vengerskii-tank-15-2048x1238
malyi-vengerskii-tank-15-2048x1238

Ha már Ansaldo, itt egy pár "új" kép, nemtom, ismertétek-e őket (nekem nem voltak meg).
Az uccsó úgy magyar, hogy már nem magyar, egy a 10(?) átadottból, amik a horvát hadseregben folytatták a pályafutásukat (ezt se ismertem eddig).
Mekett 719607 2024. január 28. 23:39
Válasz erre
A magyar gyorshadtest Ansaldo harckocsija teherautó platóján
A magyar gyorshadtest Ansaldo harckocsija teherautó platóján

Tudnátok segíteni, milyen teherautót láthatunk a képen?
Az eredeti képaláírás így szól:
"A magyar gyorshadtest Ansaldo kisharckocsijait a Tatárhágót követően a hegyi utakon gépkocsikon szállította tovább."
Mekett 719528 2024. január 27. 21:33
Válasz erre
Mekett 719527 2024. január 27. 21:32
Válasz erre
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június
A Dnyeszter Nezvyskonál műholdról
A Dnyeszter Nezvyskonál műholdról
Jobbra Nezvysko
Jobbra Nezvysko

Elvileg ez már nem magyar híd, de korábban odatettem az usztecskói képek közé - bizonyára tévesen. A korlát hasonló, mint az usztecskói pontonhídon, de a pontonok orra a németekére hasonlít.

Ez most is csak egy halvány tipp, de ez talán Novysko-nál állt. Sajnos innen nem találtam jó képeket, de a néhány felismerhető tereprészlet hasonló. A kép bal szélén egy patak torkolata lehet, mögötte megy az út. Ha ott van, ahol gondolom, balra lehetnek a híd roncsai.

Ez is fontos átkelő volt a háború idején, most is áll itt híd. Az akkori harcokra hősi emlékmű (pl. egy löveg) emlékeztet.
Elnar 719384 2024. január 24. 16:35
Válasz erre
Na ez is megvan akkor!
Légvonalban 40 km van a két híd közt. Ez alapján teljesen elképzelhetőnek tartom, hogy a kerékpáros egységek a Nizniownál lévő hídon keltek át, a nehezebb alakulatok pedig Uscieczko mellett építettek egy pontonhidat ahol nem 200 méter széles a Dnyszeter hanem csak 120. (Semmilyen alapom nincs erre, csupán educated guess)
Mekett 719377 2024. január 24. 16:11
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század kel át egy Dnyeszter-híd romjain - 1941
15. kerékpáros zászlóalj 2. század kel át egy Dnyeszter-híd romjain - 1941
Nagyjából innen készülhetett a kép - persze a víz szintjéről
Nagyjából innen készülhetett a kép - persze a víz szintjéről
Valószínűleg ezt az elemet látni még a helyén, a pillér tetején
Valószínűleg ezt az elemet látni még a helyén, a pillér tetején
A Nizsniv-i híd napjainkban - a balpartról jól látszanak a pillérek
A Nizsniv-i híd napjainkban - a balpartról jól látszanak a pillérek
A Nizsniv-i híd napjainkban a jobbpartról
A Nizsniv-i híd napjainkban a jobbpartról
Nagy felbontású kép a Nizniow-i hídról - valószínűleg az építés közben
Nagy felbontású kép a Nizniow-i hídról - valószínűleg az építés közben
A Nizniow-i híd - valószínűleg az építés közben
A Nizniow-i híd - valószínűleg az építés közben
A Nizniow-i híd épülőfélben
A Nizniow-i híd épülőfélben
A Nizniow-i híd egy 1916-os levelezőlapon
A Nizniow-i híd egy 1916-os levelezőlapon

Megvan a kerékpáros híd is. Ez még ma is áll Nizsniv és Dibrova között. A jelek szerint az eredeti szerkezetet javíthatták ki és építették vissza.

A híd fából készült elődje 1909-ben omlott össze, utána négy év alatt épült meg az új.

A két háború között ez is Lengyelország területe volt. Fontos átkelőhely lehetett, mert a közúti hídtól 250m-re állt egy vasúti híd is, amelyen egy kelet-nyugat irányú vonal haladt át. Ezt a németek 1944-ben rombolták le, ma csak egy tábla emlékeztet rá.

Szerintem a kép konkrétan itt készülhetett, a jobbparttól a harmadik pillérnél. A többi pillér megközelíthető földnyelvekről, legalábbis napjainkban.
maps.app.goo.gl/tm9UTXNHoB89ZBXN6
Mekett 719358 2024. január 24. 11:45
Válasz erre
Persze, azért írtam, hogy nem kizárt, csak kétlem. Nekem gyanús, hogy a fotós, a masina sem ugyanaz. A Dnyeszter meg oda van írva, de szerintem valaki talált képeket, ahol kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon, és mindet egybevette. Azért nem kezelném forrásként.
Ha megnézed az utolsó posztomban linkelt két tanulmányt, látszik, hogy akkoriban nagyon elterjedtek voltak ezek a szegecselt gerendahidak. Igaz, a Dnyeszteren eddig kettőből kettő A-tartós volt, nem kizárt, hogy ez a harmadik is ezen a folyón ívelt át.
Elnar 719354 2024. január 24. 11:17
Válasz erre
Na igen, azt hiszem ezek a képek voltak a tudatalattimban, mikor azt írtam, hogy még lerombolva is "járható" lehetett.

Hogy a dátum téves, abban nem lennék biztos. Mivel láthatóan két különböző hídról van szó, nem kizárt, hogy azonos napon több hídon is történt átkelés. Hasonló híd meg biztos volt még a Dyneszteren, mert már találtunk. Úgy tűnik ez a szerkezet eléggé bevált megoldás volt arrafelé akkor.
Miggyuri 719330 2024. január 23. 22:02
Válasz erre
10
10

Ez a kerékpáros alakulat Körmenden a kastély előtt karikázott el.
Mekett 719321 2024. január 23. 20:09
Válasz erre
Illetve az acélszerkezetek is egyértelműen különböznek a két hídon.
Mekett 719318 2024. január 23. 19:52
Válasz erre
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zászlóalj 2. század
15. kerékpáros zászlóalj 2. század

A többi kép közül három azonos, esetleg a Karai feliratú külön lett levilágítva. A legelső, keretes a legteljesebb közülük. Ez vajon az a Karai (Sándor?), akinek a képeiből annak idején készült egy Modell és Makett album? Hátha ott, vagy a hagyatékában van még kép?

Az biztos, hogy ez a három kép azonos, minden felismerhető a világos és a sötét létra.

Viszont ezek nem a mi hidunkat mutatják, nem a Mihalcse és Usztecskó köztit.
A hídpillérek teteje különbözik.
Nálunk a pillér tetejének két végén van egy kis perem, a kerékpáros képeken teljes szélességben fut egy vastag perem.
Nálunk a pillérek végig egyforma méretű kövekből készültek, a kerékpáros képeken a pillérek szélei dupla méretű kövekből állnak.
Különbözik az a pont, ahol a hídszerkezet a pillérre terhelődik.

A képeken látszik, hogy a háttérben messzebb van a domb, talán alacsonyabb is. Mihalcsénél mindkét oldal közel van és magas.

Azt kellene tisztázni, hogy az egység megjelölése, a dátum és a helyszín (Dnyeszter) közül melyik melyik képpel jött. Mert ha ezek is a Dnyeszteren készültek, akkor van még egy hasonló híd.
Mekett 719317 2024. január 23. 19:39
Válasz erre
15. kerekparos zlj 2. szd 1941. július 6. Dnyeszter Gyorshadtest - 1941 Mihalcse
15. kerekparos zlj 2. szd 1941. július 6. Dnyeszter Gyorshadtest - 1941 Mihalcse

Köszönöm, ez az!

Viszont ezeken két különböző híd látható. Közülük csak egy ábrázolja a miénket, az Usztecskó és Mihalcse közti hidat.
Minden képnél 1941. július 6-i dátum szerepel, de ez valószínűleg téves, legalábbis a két helyszín közül az egyik bizonyára nem ekkor lett megörökítve.
Talán ez a kép már a légvédelmi ágyús után készült, mert itt már építettek pallót a híd roncsaira.

A roncsok elhelyezkedéséből és a pillér éles (folyás felőli) oldalából látszik, hogy ez a balpartról készült, és a háttérben a jobbparti dombvonulat is felismerhető.
pmarton 719300 2024. január 23. 18:30
Válasz erre
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941  2
15. kerékpáros zlj 2. szd 1941. július 6., Dnyeszter Gyorshadtest 1941 2

Sziasztok!
Alábbiakat találtam:

Üdv:
M
romsitsa 719289 2024. január 23. 17:07
Válasz erre
Igen, de egyelőre én sem találom...
Mekett 719213 2024. január 22. 21:53
Válasz erre
Fel tudnád tenni a kerékpáros képet? Ismerem, de sehol sem találom.
Mekett 719212 2024. január 22. 21:50
Válasz erre
Jobbpartról fotózva, szemben a domb
Jobbpartról fotózva, szemben a domb
Jobbpartról fotózva, szemben a domb
Jobbpartról fotózva, szemben a domb
A jobbpartról fotózva, szemben a domb
A jobbpartról fotózva, szemben a domb
Jobbpartról fotózva, szemben a domb
Jobbpartról fotózva, szemben a domb

Újra elolvastam, amit írtál. Szerintem csak azt nem érted, amit Elnar is próbált megoldani. Az általad említett két képen a híd két különböző végét látni.

Felraktam pár képet időrendben. Ezután tényleg elengedem a témát, ígérem. :)
romsitsa 719210 2024. január 22. 20:46
Válasz erre
Elolvastam, nem segített a zavaromon. De ne aggódj, majd megoldom.
Elnar 719205 2024. január 22. 18:12
Válasz erre
Kinizsi
Kinizsi

Ezt néztem én is. Először a 30. karckocsiezred rombuszának tűnt, de minél tovább néztem annál inkább pajzsnak látszik. Kétszeresre nagyítva már határozottan olyan mintha egy kar és kard látszódna.

A hídról szólva pedig szerintem azt a legkisebb részt eltávolították, hogy ne lehessen átkelni gyalog sem a leszakadt hídon
Mekett 719202 2024. január 22. 17:38
Válasz erre
Légyszíves olvasd el az utolsó kommentemet (719156).

Ott egyértelműen látszik, hogy adott egy híd, amiről van két képünk.
Az egyik képen látszanak a leszakadt roncsok (gépágyús kép), a másikon nem (Fortepan 22764).

Az utóbbi kép hídja pedig azonosítható a Fortepan 75447-tel.
romsitsa 719193 2024. január 22. 15:58
Válasz erre
Még mindig zavar, hogy hova tűnt az k-N oldalról a k a 447 végű képen. Viszont felrémlett, hogy lehet itt készült az a fotó, amin kerékpáros honvédek kelnek át egy leszakadt hídon.
romsitsa 719192 2024. január 22. 15:46
Válasz erre
Itt is felteszem a kérdést, hogy a Toldin tényleg a Kinizsi jelvénye van?
Elnar 719183 2024. január 22. 10:45
Válasz erre
Dnester Brücke kaputt
Dnester Brücke kaputt

A híd pillérei (kicsi-Nagy) k-k-N-k. A dupla kicsi az indulási oldal.
A gépágyú mögött az érkezési oldal látszik, félig leszakadt kicsi és teljesen leszakadt nagy állással. A Fortepan 75447 és 22764 képe az induló oldalt mutatja az induló ép, és a követő berobbantott szakasszal. Ekkorra már ki lehetett szedve a túlsó két elem, mivel ha ezt a két infót összerakjuk, kijön, hogy a híd valószínűleg továbbra is viszonylag ép (javítható) maradt, és nem kizárt, gyalogosan (a pilléreket megkerülve) még használható is. A terepviszonyok is megerősítik nekem az egyezést.

Berajzoltam a híd tönkremeneteli ábráját (tükrözve a fotót, mert minden lerombolt kép erről nézve készült)
Miggyuri 719168 2024. január 22. 05:22
Válasz erre
körmend_tankok1
körmend_tankok1
Körmend_tankok2
Körmend_tankok2
Körmend_tankok3
Körmend_tankok3

Munkám közben találkoztam ezekkel a képekkel. Két kép hátlapján a "35/II gy. zlj. Körmend 1942. márc. elvonulás előtt." felírás van.(Az eredeti fényképek a körmendi múzeum fotóarchívumában vannak.)
Mekett 719156 2024. január 21. 21:44
Válasz erre
Facsoport a gépágyú mögött
Facsoport a gépágyú mögött
Facsoport a kevés roncs fölött
Facsoport a kevés roncs fölött

Ez először engem is elbizonytalanított, amíg meg nem találtam Ungváry képét (Fortepan 22764, az előző kommentem utolsó képe).
Itt már egyértelműen a kevesebb hídroncs látható, de a háttérben látható dombvonulat összeköti a gépágyús képpel. Még a facsoport is egyezik a képeken.

Ezért feltételezem, hogy időközben a roncsok nagy részét kiemelték, esetleg felrobbantották, vagy a zajló jég elsodorta (Ungváry képe néhol 1942-es évvel szerepel).
romsitsa 719154 2024. január 21. 21:17
Válasz erre
Nem mondom, hogy összeáll a kép.
A gépágyú mögött a híd közepe még egyben van (a vízben) a partra vezető szakasza leszakadt.
A Fortepan 75447-en a középső elem már nagyon nincs egyben a partra vezető szakasz ép és előtte van egy leszakadt szakasz.
Mekett 719123 2024. január 21. 18:31
Válasz erre
A felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941
A felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941
A Magyar Királyi Honvédség Török Ignác II. utászzászlóalja által épített pontonhíd a Mihalcse és Usztecsko közötti, felrobbantott Dnyeszter híd mellett - 1941
A Magyar Királyi Honvédség Török Ignác II. utászzászlóalja által épített pontonhíd a Mihalcse és Usztecsko közötti, felrobbantott Dnyeszter híd mellett - 1941
A II. utászzászlóalj hidat épít, háttérben a felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941
A II. utászzászlóalj hidat épít, háttérben a felrobbantott Dnyeszter híd Mihalcse és Usztecsko között - 1941

Bezárult a kör, találtam a Fortepanon pár képet. Közülük kettő Teller Ferenc adománya 1941-ből.
Az egyik a legutóbbi pontról ábrázolja, de már a lerombolt hidat. Érdekes, hogy a roncsok egy része itt már el lett távolítva, vagy tovább lett robbantva.

A másik kép a lerombolt híd közelében épített pontonhiadt mutatja 1941-ben, a helyszín is meg van adva, és egyezik. A pontonhidat a "Török Ignác" II. utászzászlóaljépítette Mihalcse és Usztecsko között, a lerombolt híd mellett.

A harmadik Ungváry Krisztián adománya, és a pontonhíd jobbparti végénél készült. A képleírással ellentétben a híd nem épül, hanem láthatóan már használatban van.
Mekett 719100 2024. január 21. 12:56
Válasz erre
Híd a Dnyeszteren - 1930
Híd a Dnyeszteren - 1930

Itt van végre egy kép egy teljesen új szögből, a jobbpartról, és a folyásnak felfelé.
A dátum szerint ez 1930-ban készült. A túlparton már a dombra is rá lehet ismerni, legalábbis a lejtés és a kopaszsága itt már visszaköszön a magyar képről.

allegrolokalnie.pl/oferta/gdynia-widok-ogolny-vkn
Mekett 719099 2024. január 21. 12:44
Válasz erre
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a Dnyeszteren
A régi híd a Dnyeszteren

Nagyon jó, vége van képünk a hídról!
Közben teljesen véletlenül én is találtam két képet, köztük a képeslapod eredetijét. Végig ott voltak a GoogleMaps-en, csak nem vettem észre. Valaki két hete töltötte fel őket.

Nagyjából a nyári képen a híd mögött látható földnyelven lehetett az ideiglenes híd hídfője és a magyar légvédelmi üteg.

A képeslapod is rávilágított valamire. A terület a két háború között Lengyelországhoz tartozott, a híd két lengyel megyét kötött össze. Gyanítom, hogy már a lengyelek építették. Talán érdemes lenne kifejezetten lengyel forrásokban rákeresni.
Elnar 719058 2024. január 20. 17:30
Válasz erre
104a423141c6864c6d8854edca72
104a423141c6864c6d8854edca72

Megvan.
A Google helyzet alapján a Hungaricanán találtam részletes térképet 1938-ból. Ustechko falu van legközelebb, Uscieczko írással. Rákerestem képekre, hátha kiad valami megemlítést. Helyette találtam egy képeslapot a hídról!
Szinte úgy néz ki ahogy rekonstruáltad, annyi különbséggel hogy egyik oldalt csak egy elem van (ez látszik a lerombolt képen). Még a hídpillérhez levezető út is ott van.

archiwum.allegro.pl/oferta/uscieczko-widok-mostu-na-dniestrze-i7613492333.html
Mekett 718989 2024. január 19. 13:50
Válasz erre
Persze, én sem vagyok biztos, hogy azonos a két helyszín, abban még bizonytalanabb vagyok, hogy a másik kép is ugyanott készült.

Az archív képen látható híd középső eleme jóval nagyobb fesztávú, mint a hídfőnél lévő. A kép alapján gyanítom, összesen két pillér tarthatta.
A ma látható hídpillérek is ugyanilyen elosztást sejtetnek: két kis fesztávű elem a partoknál, egy nagy a folyó fölött.
Vannak még a folyóban romok, de úgy tűnik, azok nem pillérek voltak.

A megjelölt hely Kárpátaljától keletre van, azaz a "magyar irányban". Az azonosítható román hidak a Dnyeszteren pedig délebbre vannak, Moldáviában.
Illetve amennyire meg tudom állapítani, ez a híd nem olyan rácsos, mint az összes, románok által épített híd. Persze ebben nem túl jó a kép. Azért mondom ezt, mert ez megtámogatná, hogy ez a híd a kérdéses folyószakaszon lehetett, még ha nem is pont itt.

A vonulási utak megvizsgálása jó ötlet, de ebben elindulni sem tudok. Bár azt gyanítom, hogy minden utat igénybe vettek, amin ekkora híd volt.
Elnar 718988 2024. január 19. 13:29
Válasz erre
Bevallom, ezt csúnyán benéztem. Annyira megfogott a két híd hasonlósága, hogy a környezet eltérését észre sem vettem. Mea maxima culpa
Egyébként a fotók alapján tényleg esélyes, hogy az a helyszín, amit találtál, de biztosabbhoz sajnos nem elég ennyi információ. Talán, ha összevetnénk korabeli térképekkel és/vagy vonulási útvonalakkal, ha vannak.
Miggyuri 718985 2024. január 19. 11:56
Válasz erre
Igen. El is hangzik, hogy "meghalsz".
Mekett 718982 2024. január 19. 11:07
Válasz erre
Vasúti híd a Dnyeszteren, Bendernél
Vasúti híd a Dnyeszteren, Bendernél
A Dnyeszter lerombolt hídja
A Dnyeszter lerombolt hídja

Ahogy romsitsa is utalt rá, ez másik híd. Ma is áll, Bender mellett, Moldáviában.
Abban egyetértek, hogy a szerkezetet mindkettőnél A-alakban elhelyezett gerendák tartják.
Azonban a benderi híd két egyforma méretű gerendaszakaszból és a partoknál két betonlemezes tagból áll.
Az archív képen látható hídroncsnál a parton is gerendaszerkezet van, ráadásul sokkal kisebb, mint a szomszédos tag.
A benderi híd vasúti, míg a lerombolt hídnál biztos nincs helye a túlparton a vasútnak.

maps.app.goo.gl/bZporWxp7XhtgvKJA
romsitsa 718980 2024. január 19. 10:35
Válasz erre
A Horváth Domonkos fotó hátterében a roncs? Nekem úgy tűnik, hogy a híd a túlparton közvetlen egy a parttal párhuzamos földútba fut bele, nem látom hogyan és hova kanyarodna le a sínpár.
Elnar 718974 2024. január 19. 09:16
Válasz erre
A felrobbantott híd nekem a vasútinak tűnik.
Legalábbis a mellékelt dokumentum 68-as számú képén, ami 1963-ból való, pontosan olyan hídszerkezet képe van. A felrobbantott fotón látszik, hogy a tagok épek, csak a rögzítésük pusztult el. Nem tartom kizártnak, hogy egy az egybe vissza lettek építve a háború után.
A pontonokhoz, bevallom, nem értek
Mekett 718968 2024. január 19. 01:26
Válasz erre
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 szeptember
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 szeptember
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 Süddeutsche Zeitung
Román légvédelmi üteg a Dnyeszter mellett - 1941 Süddeutsche Zeitung
Román pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel - Tigina közelében 1941. augusztus 9
Román pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel - Tigina közelében 1941. augusztus 9
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel (Brandenburg-800) - Bender közelében 1941 nyara
Pontonhíd a Dnyeszteren rácsos szerkezettel (Brandenburg-800) - Bender közelében 1941 nyara

Mellékelek még néhány képet a Dnyeszter pontonhídjairól. Ezek valószínűleg mind román hidak. A pontonok hasonlóak a mieinkhez, bár ez megtévesztő lehet. Találtam olyan képet, amin a ponton egyik vége hasonló, a másik vége nem.

Abban mind megegyezik, hogy a hidelemeknek rácsos merevítése van. Ez élesen elkülöníti őket a magyar képtől és a gyaníthatóan ugyanott készült, németként jelölt hídtól.
(Gyanítom, az sem német, mert a pontonok nem hasonlítanak a németekéhez.)

Itt van sok kép a Dnyeszter pontonhídjairól:
multiurok.ru/files/issledovatelskaia-rabota-v-sektsii-arkhitektura-i.html
Mekett 718967 2024. január 19. 01:10
Válasz erre
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
Nagyjából innen készülhetett a kép, vagy kicsit jobbra
Nagyjából innen készülhetett a kép, vagy kicsit jobbra
A híd romjai és a parti út madártávlatból
A híd romjai és a parti út madártávlatból
Ott készülhetett a kép
Ott készülhetett a kép
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június
Német híd a Dnyeszteren - 1941. június
Madártávlatból
Madártávlatból
Műholdképen - balra a jelölt helyen állhatott az üteg, jobbra látszanak a híd romjai, a parton az út
Műholdképen - balra a jelölt helyen állhatott az üteg, jobbra látszanak a híd romjai, a parton az út
A hídpillérek manapság
A hídpillérek manapság

Van egy gyanúm, hogy megtaláltam a helyszínt. Bár a Dnyeszter híres ezekről a magas partszakaszokról, van néhány egyezés a helyszínnel.

Az archív kép hátterében látható a felrobbantott híd. A helyszínen ma is vannak hídpillérek, a balparti kettő pillér hasonló is, amennyire ki lehet venni.
A túloldalon a híd egy útba csatlakozik, ami a hídfő szintjéről lejön a parthoz.
A drónpanorámán és az archív képen is úgy látszik, hogy a hídról lejövő út véget ér a pontonhídnál - amennyiben azonos a helyszín.
A parti domb lejtése jobb felé hasonló.

Sajnos a felrobbantott hídról nem találtam képet.

Találtam egy másik képet, ami olyan, mintha a túloldalról készült volna. Ezt erősíti a terep és a pontonhíd hasonlósága, bár különbségek is gyaníthatók. Olyan, mintha itt 200 méterrel feljebb lenne a híd.
A leírás alapján német mérnökök hídját ábrázolna a Dnyeszteren, 1941 júniusában.

Az általam feltételezett helyszín Mykhalche és Ustechko között:
maps.app.goo.gl/jyLmSTE562QYzMX3A
Elnar 718965 2024. január 19. 00:07
Válasz erre
Annyi volt az infó hogy a Dnyeszteren átkelés előtt készült. Pontoncsónakokról szerencsére vannak ennél jobb képeim is már, sőt, mivel egyszer valaki oldalanként adta el az utász szabályzat mellékleteit, alkalmazási mintám is lett
Mekett 718964 2024. január 18. 23:36
Válasz erre
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
36M 4 cm - 1941 Dnyeszter - Horváth Domonkos
Hadgyakorlat Paks közelében 1927 őszén
Hadgyakorlat Paks közelében 1927 őszén
A Török Ignác II. utászzászlóalj átkelése a Bug folyón az ukrajnai Vinnicja mellett - 1941
A Török Ignác II. utászzászlóalj átkelése a Bug folyón az ukrajnai Vinnicja mellett - 1941
A magyar gyorshadtest Ford típusú pontonhídszállító 3 tonnás tehergépkocsija elakadt egy felázott galíciai földúton - 1941 július
A magyar gyorshadtest Ford típusú pontonhídszállító 3 tonnás tehergépkocsija elakadt egy felázott galíciai földúton - 1941 július

Az utolsó képen jó sok ponton látható a háttérben, kerestem még pár képet ezekről.
A helyszín elég jellegzetesnek tűnik. Nem azonosították még?
Elnar 718963 2024. január 18. 22:57
Válasz erre
Ford G917T - StII - Don - lgv.t.  = Albert Kuncz via MERF FB
Ford G917T - StII - Don - lgv.t. = Albert Kuncz via MERF FB
38M Botond - 1.lo.h.o - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB
38M Botond - 1.lo.h.o - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB
41M K-D 330 = Dominik Németh via MERF FB
41M K-D 330 = Dominik Németh via MERF FB
SPA 38 - B-642 = Eszter Királyné Rábai via MERF FB
SPA 38 - B-642 = Eszter Királyné Rábai via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o - 390905 - Hajmáskér = Czinderi Béla via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o - 390905 - Hajmáskér = Czinderi Béla via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o - Erdély = Czinderi Béla via MERF FB
31M 10,5cm - 103.t.o - Erdély = Czinderi Béla via MERF FB
37 mm vz 37 = Nagy Sándor via MERF FB
37 mm vz 37 = Nagy Sándor via MERF FB
39M 21 cm - 101-1 - Hajmáskér = Zoltan Gyorgy Megyeri via MERF FB
39M 21 cm - 101-1 - Hajmáskér = Zoltan Gyorgy Megyeri via MERF FB
36M 4 cm - Don - lgv.t.  = Albert Kuncz via MERF FB
36M 4 cm - Don - lgv.t. = Albert Kuncz via MERF FB
36M 4 cm - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB
36M 4 cm - 1941 - Dnyeszter = Horváth Domonkos via MERF FB

Körbenéztem megint a Facebook egyenruhás csoportjában :D
Van itt ismét minden a SPA 38-tól Fordon át Botondig, egy nagy halom tüzérségi jószággal együtt. Lassan már az egyenruhás képek lesznek a ritkák :)

Minden forrás és tulajdonos a fájlnevekben, kérem ezekkel együtt kezelni!
Mekett 718867 2024. január 16. 21:28
Válasz erre
Mindig tanulok valami újat, kösz!
A képről mit lehet tudni? A nádtetős ház sokat sejtet a háttérben, de a hely meghatározásában vajmi keveset segíthet sajnos.
romsitsa 718864 2024. január 16. 21:12
Válasz erre
2
2

Pedig a legismertebb kép is nálunk készült.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104.