/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108.
téglatesó 741019 ma 14:16
Válasz erre
Helló!
Biztosan az, mert a T-21 homloka nem volt így kiszegecselve. Úgy tűnik, a protón kipróbálták a cseh kitekintőt is.
romsitsa 741016 ma 13:38
Válasz erre
at_3_lic
at_3_lic

Sziasztok!

Ez egy Turán a T-21 kitekintőjével szerelve?
Innen:itthonrolhaza.hu/turani-atok-a-40m-es-41m-kozepes-harckocsi-3-resz-a-40m-gyartasa-es-az-elso-tapasztalatok/
romsitsa 741012 ma 09:14
Válasz erre
Segíts kérlek megfejteni:

"Egyébként a Steyrekből a magyar felépítmény mellett a 10 fős raj kocsikat (platós) is szállítottak, gyári németként." - ez a fa platós csapatszállító verzió?
"A vontató pedig eltért a némettől." - ez az ismert, emelt csomagterű, magyar felépítmény?
"A minta az Autó-Union volt." - mire minta?
"Bár a kísérlethez használt Steyr rendes kivitelű volt, nem azt másolták le. (tehát volt egy német kivitelű is)" - a német kivitelű az A-002 rendszámú kocsi?

Köszi!
Freddy 740992 tegnap 11:42
Válasz erre
Alapvetően az autó maga volt nagyon ritka, 1938-ban összesen kb 19 ezer személyautó volt az országban (ezt a számot egyébként a háború után az ötvenes évek végére érte újra el, ma meg 4 milliónál is több van)
Elnar 740985 tegnapelőtt 22:12
Válasz erre
MB 1500A+
MB 1500A+
Steyr 1500 - Uhry - A-002 = HT 2014-6
Steyr 1500 - Uhry - A-002 = HT 2014-6

Nem az amerikai autók voltak ritkák, de a nagy személyautók eléggé. a Buickon kívül Cadillacről is van fotóm is van HONVÉDSÉG rendszámmal, de ezek a luxus minősítésük, és főleg a sok ülőhely miatt kifejezetten törzs kocsiknak voltak tartva.
A M-B 1500 és a Steyr 1500 felépítménye valóban nagyon hasonló, de nem egyforma. Főleg hátul.
Emerick 740984 tegnapelőtt 22:09
Válasz erre
Szegény Finta bácsi néhány dologban tévedett, a 39M Ford közepes személygépkocsik pl németek voltak. Nem volt közük a Mávaghoz. A haderőben ötnél kevesebb Mávag-Ford autó volt, azoknak meg az Uhrihoz nem volt köze. Egyébként a Steyrekből a magyar felépítmény mellett a 10 fős raj kocsikat (platós) is szállítottak, gyári németként. A magyar parancsnoki és sebesültszállító változatokból csak próbakocsi készült. A vontató pedig eltért a némettől. A minta az Autó-Union volt. Bár a kísérlethez használt Steyr rendes kivitelű volt, nem azt másolták le. (tehát volt egy német kivitelű is)
A haderő által beszerzett illetve főleg az igénybevett gépjárművek csoportját így meghatározni példákkal elég durva. Szinte minden amerikai, angol, német olasz márka szóba kerül. Makettben is egyre több kapható, lásd pl ICM.
Citrom 740961 tegnapelőtt 15:52
Válasz erre
Köszönöm a képeket.
Egyébként a korabeli autós újságokat, katalógusokat átnézve nem voltak olyan ritkák az amerikai autók mint gondolnánk. A saját kategóriájában nagyon jó volt az ár érték arányuk. Kisteherautoban meg méginkább. Az uhry könyvben is van egy jopar Chevrolet autó. Na meg ford , amcsi ford.
Citrom 740960 tegnapelőtt 15:44
Válasz erre
Köszönöm. Ezt h901 képet nem ismertem .
Csak a fortepanosat meg azt a hármat ami talán donnal készült.meg azokat amiket a fortepanon van .
Annak idején sokat beszélgettem a Fintával. O mondta hogy a ford pk.kocsik a mavag alvásra készültek, némelyiken a hűtő bal oldalán mavag jelvény volt.van is róla kép. De nekem a72 mester darabhoz is amit q Hunor kiad akonyvben lévő rajz volt az alap, és a35hoz is.
Az 1500 steyereket a tűzoltóság a hatvanas évek közepéig használta, szerintem az meg háborús beszerzések, egyébként szerintem a mb 1500 és a steyereknek ugyanaz volt a felépítmény. Most nekem evvel einhets pkw val bogarat tettél a fülembe. Jó lenne😊
Elnar 740959 tegnapelőtt 15:14
Válasz erre
40M Horch - 9A-842 + Buick Limited 90 series +  Kfz 15
40M Horch - 9A-842 + Buick Limited 90 series + Kfz 15
40M Horch - 9A-842 = fortepan_72271
40M Horch - 9A-842 = fortepan_72271
40M Horch - 9A-842 = fortepan_258296
40M Horch - 9A-842 = fortepan_258296
40M Horch - 9A-842 = HM HIM FB
40M Horch - 9A-842 = HM HIM FB
40M Horch - 9A-855 = fortepan_72275
40M Horch - 9A-855 = fortepan_72275
40M Horch - Berezow 44-06 = morg - pte
40M Horch - Berezow 44-06 = morg - pte
40M Horch = HM HIM FB
40M Horch = HM HIM FB
Buick Limited 90 series ++
Buick Limited 90 series ++
Buick Limited 90 series +++
Buick Limited 90 series +++

Horch 901. A 9A-842 a jelzések és a környezet alapján a 2. hadsereg törzskocsija volt, akárcsak a Buick. A Gépkocsiszertár képei szerint vissza is jött a Dontól, majd a HM-HIM Facebookos képei szerint kijavítás után "lefokozták".
A Buick nem volt egy gyakori márka itthon, úgyhogy én úgy gondolom, hogy minden képen ugyanaz az egy db jármű látható.

Tévedés joga fenntartva, forrásoknak bármikor behódolok.
lkw 740958 tegnapelőtt 15:03
Válasz erre
Opel S.
Opel S.

Szia!

Ez volt az.
Középen és jobbra a dédszülők. Azt lehetetlenség megmondani, hogy az általad küldött képen az van-e, főleg ha átfestették. Volt még egy kép oldalnézetből is. Ha megtalálom átküldöm. Szerintem fényes fekete volt civilben.
romsitsa 740956 tegnapelőtt 14:51
Válasz erre
Bocs, a Toldi mögött a nagyobb terepjáró Mercedes, a két kisebb passz egyelőre, de nem Steyr.
romsitsa 740955 tegnapelőtt 14:46
Válasz erre
romsitsa 740954 tegnapelőtt 14:42
Válasz erre
A Toldi hátterében gyári német Steyrek vannak vagy még inkább Mercedesek.
Elnar 740953 tegnapelőtt 14:35
Válasz erre
Opel Super 6 - 2-door sedan -1942  = Thöresz Dezső (1902-1963) békéscsabai gyógyszerész és fotóművész
Opel Super 6 - 2-door sedan -1942 = Thöresz Dezső (1902-1963) békéscsabai gyógyszerész és fotóművész
Opel Super 6 - 4-door sedan = fortepan_258035
Opel Super 6 - 4-door sedan = fortepan_258035
Steyr 1500 - Uhry - A-002 = HT 2014-6
Steyr 1500 - Uhry - A-002 = HT 2014-6
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05+
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05+
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05++
Steyr 1500 = hungarista_hirado-01-05++
Clipboard01
Clipboard01

Na akkor tételes válasz:

@lkw:
Opel super 6-ről is vannak képeim, de alig. Azokat írtam csak, amikből jelentősebb mennyiség volt. Kis túlzással elmondható, hogy ezek mellett bármit használtak, amit tudtak: Ford Taunus, Hanomag 1,3L, Skoda Popular var., Praga RV, Chevrolet Master var., Tartra 57, etc.
A Fortepan Steyr képein csak alvázak vannak, arra itthon készült a felépítmény

@Gabusch:
Sokféle Fiat volt akkoriban itthon. Ha "kis Fiat"ként volt emlegetve akkor az 500-as vagy vagy 508-as lehetett, mert az 1100 és az 1500 már a "nagy" volt. Az 500-as sorozat többi típusa már túl elavult lehetett már addigra.

@romsitsa:
Valóban, Steyr 1500-ból csak magyar karosszériásat láttam én is. Az RSO-ról megfeledkeztem, mert alig van róla kép az ismert Uhry gyárudvaron készült fülkéken kívül.

@Freddy:
A Super 6 a Fortepanos egészségügyis kocsi. Mellékelek még képet, amit találtam Super 6-ről és Steryr 1500-ról.
Citrom 740951 tegnapelőtt 14:09
Válasz erre
Most láttam a Budapesti tavasz című filmet. Ajánlom megtekintésre, én meg általános iskolás koromban láttam a sport moziban .sok minden van benne, ami most nekem jó, Például ford bb mentőauto.
Rómsitsa kolléga írja: einhets pkw. Volt ilyenunk? Nincs róla képem. A g5 röl igen de más gyártású ( bmw,Horch.opel) nincs.
N
Freddy 740950 tegnapelőtt 13:57
Válasz erre
72479
72479
72479
72479
72479
72479
72479
72479

Nekem ezek vannak.
Freddy 740949 tegnapelőtt 13:56
Válasz erre
opel super6 kabriolet
opel super6 kabriolet
opel super6 kabriolet
opel super6 kabriolet

Kettőről is van kép, nem ezek valamelyike? :)
lkw 740948 tegnapelőtt 13:47
Válasz erre
fortepan_72524
fortepan_72524

Iparcsarnokban (a képen hátul) látható pár példány de nem tudom hazai-e?
romsitsa 740947 tegnapelőtt 13:31
Válasz erre
Szervusz, pár fotó és egy filmhíradó részlet, ami alapján annyi biztos, hogy a csomagtere eltér és a e miatt a vászontető is.
tyimosenko 740943 tegnapelőtt 12:40
Válasz erre
Szia,

Letezik rajz a magyar felepitmenyes Steyr-rol? Vagy foto, amin jol latszik? Nem is hallottam meg, hogy volt ilyen. Koszonom.
romsitsa 740940 tegnapelőtt 11:51
Válasz erre
A Steyr 1500-ből szerintem csak hazai felépítményes volt, Mercedesből német. Lehet még RSO és szovjet zsákmány is.
Gabusch 740939 tegnapelőtt 11:44
Válasz erre
Nagyapámnak valamilyen Fiatja volt, azt is. Azt anyámtól tudtam, hogy volt valamilyen autója, de konkrétumot nem és azt hiszem, fénykép sincs róla. Amikor 1990 körül szóba került a kárpótlás, akkor kérdezte viccesen az öreg, hogy a "kis Fiatért nem lehetne-e jelentkezni". Érdekes, hogy nem a lebombázott műhelye jutott eszébe.
lkw 740935 tegnapelőtt 10:52
Válasz erre
Opel Super
Opel Super

Kép.
lkw 740934 tegnapelőtt 10:49
Válasz erre
Szia,

Opel Super is volt a m. kir. honvédségben. Egy biztosan mert dédfater autóját bevonultatták.
begyuzs 740926 2025. szeptember 13. 20:13
Válasz erre
Szia!
Neked is köszönöm szépen a kimerítő választ,így már szerencsére bőven van miből választani 1:35-ben,az itthon is elérhető készletek közül :)
Elnar 740918 2025. szeptember 13. 12:07
Válasz erre
Üdv!
Személygépkocsik (kifejezetten katonai):
1942 előtt leginkább Fiat 508 különböző változatai (még a nagyon kübelwagen jellegű 508 CM is), Mercedes G5 (nem tudom, kapható-e de elég gyakori volt), Uhry-Ford V8-G81 (de volt civilben mindenféle Ford V8 sedan is, német és amerikai vonalról is, V8-81A, V8G81A, V8-91A, V8-G93A, ). Krupp Prozte különféle altváltozataiból is sok volt. 1942 után még több lett a Krupp és feltűntek a Horch 901-ek, Steyr 1500-ak is. 44-45-ben már megjelentek a Kübel- és Schwimmwagenek is elszórtan. Opel Kaptän, Kadett, Olympia, Adler Trumpf Junior minden időszakba beillik, civilben vagy katonai színben is.
Teherkocsik:
Ford G917T, leginkább vászontetős, osztott szélvédős Ford 817T és V8-51 az elejétől végéig sokvolt. Ex-lengyel Polski Fiat 621L is előfordult szép számmal. Klöckner-Deutz 330, főleg 1942 után. Opel Blitzből echte katonai leginkább a légierőnél volt, a többi egységnél csak civil bevonultatottat láttam eddig. Skoda 404 is volt egy sor a Fortepan szerint.
begyuzs 740896 2025. szeptember 12. 18:02
Válasz erre
romsitsa 740894 2025. szeptember 12. 17:08
Válasz erre
Időponttól és attól függően, hogy magyar-e a másik kocsi és bot- vagy szalagantennás a Toldi elég sok megoldás lehet.
Kübel és Schwimmwagen kevésbé, Blitz is inkább akkor, ha Uhri fülkés vagy ha 44-45-be helyezed a diót. A tuti a Ford917, Fiat 508, Einhets-pkw, Krupp Protze vagy valami civil. Esetleg a Balaton Hofherrje vagy egy jó BMW R12, R75.
begyuzs 740889 2025. szeptember 12. 14:08
Válasz erre
Sziasztok,egy Toldi 1 harckocsi diorámát készítek.
Szeretnék mellé egy terepjáró ,vagy szállító járművet,tudnátok ajánlani valamit ami itthoni boltokban elérhető ?
Azt látom az itt felrakott fantasztikus képekből,hogy pl opel blitz,krupp teherautót használtunk,de pl kubelwagen volt itthon ?

Köszönöm!
romsitsa 740780 2025. szeptember 8. 19:35
Válasz erre
A túlélő kocsi alapján az alváz szegecselt, a felépítmény csavarazott lövésálló (kúpos) csavarokkal. Értelmezésemben a mezőgazdasági vontató megnevezéssel a papírokban rejtették a kocsikat, nem fizikai valójukban.
KarBal 740742 2025. szeptember 7. 21:32
Válasz erre
Baksida_2_en-e1512423223997
Baksida_2_en-e1512423223997
Framsida_2_en-e1512423288517
Framsida_2_en-e1512423288517

Igen, erre gondoltam én is. A lánctalpas alváz traktorként szerepelt (egyébként úgy is árulta a német cég a háború után), a felépítmény meg lapra szerelve utazott az országban. Ez megmagyarázná, hogy a végén miért csak öt volt használható. Azért egészben talán jobban megmaradt volna. Lapokra bontva jobban rozsdásodhatott, elveszhettek darabok belőle.
Jó ötlet, hogy az eredeti csavarokat eltették és később azzal rakták össze, nem maguk szegecselték a lapokat újra. A kérdés, hogy vajon akkor a német eredeti milyen típusú csavarral érkezett. Most újranézve ezeket a képeket, a német változaton is kúposnak látom a fejét. (Pl. az elölnézetesnél a motor szellőzője mögött) Bár amilyen rossz minőségű a kép, akármi is lehet...
Elnar 740711 2025. szeptember 7. 07:49
Válasz erre
39M Csaba torony = fortepan_43906
39M Csaba torony = fortepan_43906
39M Csaba[+] - Pc-157 = fortepan_72480
39M Csaba[+] - Pc-157 = fortepan_72480
Turán orig - T1 torony1 - gépkönyv = Huns on Wheels FB
Turán orig - T1 torony1 - gépkönyv = Huns on Wheels FB

Szerintem nem bontották tovább, legalábbis az alvázat.
Azt írják róla mindenhol hogy traktornak voltak álcázva. Ugye a tank mint olyan a lánctalpas traktor alvázon alapul, tehát egy felépítmény nélküli korai tank alig különbözik tőle. A lemezfelépítményt lehet, hogy szó szerint lapra szerelték szét.
Szerintem, ha az eredeti csavarozva volt, logikus lett volna a csavarokat is megőrzni (pontos méret, és darabszám miatt) és az eredeti csavarokkal összerakni újra.

Szegecs vs csavar:
Sok dolog amit szegecseltnek neveznek, valójában csavarozva volt. Pl a Csabán látszódnak belülről a hatlapfejű anyák, kívülről pedig a hasított fejű csavarok. Ugyanakkor a Turán belső képén az elnittelt szegecsfejek látszanak, szóval mindkettő volt. Sajnos a svéd eredetű magyar dolgok ebben nem relevánsak mert azok éppen hegesztett páncéltesttel rendelkeztek.
KarBal 740706 2025. szeptember 6. 21:23
Válasz erre
img_58-1_28
img_58-1_28
img_58-5_4
img_58-5_4
img_58-2_24
img_58-2_24
LK_II_25
LK_II_25
15325339718_bfa7bb2564_o
15325339718_bfa7bb2564_o

Köszi a választ. A svéd járgányt rendesen szétszedték, amikor felújították. Ez a régi technika még nem a mai kompakt megoldás volt, hanem a régi autókhoz hasonlóan "alváz" + felépítmény megoldás volt. A felépítményt így talán könnyebben szét lehet szedni. Nem tudom elképzelni, hogy vasúti kocsikba ilyen, a mellékelt képen látható állapotban tették rejteni. Inkább tovább bonthatták, nem?
A svéd gép belsején látszanak az anyacsavarok. Ez vajon a svéd kúpos fejű csavar sajátja, vagy a német-magyar megoldásnál is inkább csavarok lehettek szegecsek helyett?
Elnar 740693 2025. szeptember 6. 10:14
Válasz erre
Rába VP - 32-04-15 = HM HIM FB
Rába VP - 32-04-15 = HM HIM FB
AC II - A-012 = fortepan_265953
AC II - A-012 = fortepan_265953
AC II - Pc-019 = fortepan_72133
AC II - Pc-019 = fortepan_72133
V-3++++
V-3++++

A kép persze lemaradt... De akkor már felteszem a többit is amiről szó volt.
Egyúttal pontosítanék, mivel a V-4 már hegesztett volt, a V-3 volt hidegen rögzítve. Hogy lencsefejű szegecsekkel vagy csavarokkal, azt sajnos nem lehet megállapítani.
Elnar 740692 2025. szeptember 6. 10:07
Válasz erre
Még annyit a robbanószegecsről, hogy szerintem a Rába VP javítása is azzal, vagy popszegeccsel történt. Ez a kép a HM-HIM Facebook oldaláról szépen mutatja a kocsit. Háromszorosra nagyítva jól látszik, hogy a sárvédő mögötti lemez ferde élén 3 db szegecs közepe besüllyed.

Itt látszik, hogy a világháború alatt már ismert volt: www.darabanth.com/hu/gyorsarveres/500/kategoriak~Mutargy-papirregiseg-egyeb/Militaria~1000011/A-robbanoszegecselesi-eljaras-1942-majus-ho-Nurnberg-Rheinisch-Westfallische-Sprengestoff-~II3410286 Maga a popszegecs 1916 óta létezik
Elnar 740691 2025. szeptember 6. 09:33
Válasz erre
Üdv!

Nem teljesen vagyok a dologban benne, de szerintem egy már elkészült, bekábelezett, becsövezett szerkezetet nem lehet rendesen újraszegecselni. Ahhoz hozzá kell férni mindkét oldalról és egy harcjármű nem épp tágas belülről.
Lehetett még akár robbanószegecselés is (mint a popszegecs) ami kisebb szerszámigényű. ekkor már ismert technológia volt (múltkor láttam róla katalógust vaterán).
Formában én a korabeli dolgokból indulok ki. A Rába VP szegecselése félgömb, ahogy a V-4 is. Az AC-II lemezei hatlapfejű csavarokkal vannak rögzítve (bár ott az oldhatóság számított a prototípus átépítései miatt) ez jól látszik a Fortepan 265953-as és 72133-as képén.
KarBal 740690 2025. szeptember 6. 08:27
Válasz erre
Sziasztok!
Egy technikatörténeti kérdésem van. Megkapta Magyarország az LK-II-es harckocsikat Németországból. Amíg Svédország darabokban vette, és maga állította őket össze, szerintem Magyarorszagra egyben érkeztek. Aztán szétszedték őket, hogy "lapra szerelve" rejtsék őket évekig. Amikor összerakták őket, vagyon milyen szegecselési technikát alkalmaztak? Úgy tudom, a kúpfejű szegecsek kezelése könnyebb, talán ez magyarázza, hogy a svéd Strv m/21 és m/21-29 harckocsik kúpos szegeccsel szereltek. Vajon a német eredeti és a magyar újra összeszerelés kúp vagy félgömb szegecselést alkalmazott? (Hozzátéve, hogy a svéd és a magyar változatok olyan részletekben térnek el egymástól, hogy valószínűleg más német gyáeakból érkeztek.)
Elnar 740688 2025. szeptember 5. 23:42
Válasz erre
38M Botond - Stalino - 2.gv. tü.o. = ebay
38M Botond - Stalino - 2.gv. tü.o. = ebay
38M Botond - 2A-074 - Kirowograd - 2.gv. tü.o. = ebay
38M Botond - 2A-074 - Kirowograd - 2.gv. tü.o. = ebay
Krupp L2H43 pk - 42-09-xx = ebay
Krupp L2H43 pk - 42-09-xx = ebay
38M Toldi - Kirowograd = ebay
38M Toldi - Kirowograd = ebay

Rég néztem már arra, és az Ebayen is volt pár szépség. Leginkább a 2. gépvontatású tüzérosztályból
Freddy 740580 2025. szeptember 2. 11:17
Válasz erre
Igen,a festés leromlását 2.vh-s technikán erősen túl szokták tolni, de por miatt szerintem nem baj, ha nem full fényesre van festve, hanem egy kicsit félfényesre inkább.
tyimosenko 740578 2025. szeptember 2. 10:24
Válasz erre
igen, bemattultak, bár annyi időt nem éltek túl szerintem jellemzően, hogy ez bekövetkezzen. A múzeumokban amiket szoktam látni eredeti német járműdarabokat, azok tipikusan nem mattok. Inkább talán a por, kosz, ami elvehette a festés fényét.
Muzzy 740575 2025. szeptember 2. 08:14
Válasz erre
igaz, hogy nem királyi, de Nagyatádon 82-83-ban a "bevetés " (használat) után a járműveket és a T-55-HK-kat is lemostuk és orsóolajjal átfújtuk. De a régen nem használt kocsikon megragadt por.
Freddy 740569 2025. szeptember 2. 00:01
Válasz erre
Olajfestékek alapból fényesek vagy legalábbis félfényesek (nemhogy MH technikát, de még a T-72-eseket és UAZ-okat is simán lehet fényesre festeni.) Viszont a nap és a por gyorsan mattította a fényességet, hiszen nem rendes autófényezőmunka volt.
tyimosenko 740568 2025. szeptember 1. 22:40
Válasz erre
Köszi a képeket! Két Fiat képen is jól látszik, hogy volt fénye ezeknek a festékeknek, így a krétamatt megjelenítés maketteken szerintem nem szerencsés. Német járművek dettó.
Elnar 740567 2025. szeptember 1. 22:12
Válasz erre
Krupp L2H43 - I-574 = vatera
Krupp L2H43 - I-574 = vatera
Krupp L2H43 - I-574 = vatera+
Krupp L2H43 - I-574 = vatera+
Krupp L2H43 - I-576 = vatera
Krupp L2H43 - I-576 = vatera
Fiat 508 C  - 1.f.zlj valószínű = vatera
Fiat 508 C - 1.f.zlj valószínű = vatera
Fiat 508 C  - 1.f.zlj valószínű = vatera+
Fiat 508 C - 1.f.zlj valószínű = vatera+
Fiat 508 C  - 1.f.zlj valószínű = vatera++
Fiat 508 C - 1.f.zlj valószínű = vatera++
MB G5 - 1.f.zlj = vatera
MB G5 - 1.f.zlj = vatera
CV 35 szállító = vatera
CV 35 szállító = vatera

1. Felderítő zászlóalj (sok képen látszik jelzés, de gyanús, hogy az is onnan van, amin nem). Személyes kedvencem a Fordokra pakolt Ansaldok szemléje, ha jól tippelem a kísérleti páncélos fejvédőből, és a jelzések hiányából akkor a felvidéki bevonulás előtt. A jobb szélen lévő tankon a koponya mögött lévő jelzésen még gondolkodok, mi lehet. Mintha egy fehér kör alapra lenne feltéve a honvédelmi gépjármű matrica.
Elnar 740525 2025. augusztus 31. 16:58
Válasz erre
39M 21cm =
39M 21cm =
280182999_3214106018837481_8106175170121753731_n
280182999_3214106018837481_8106175170121753731_n

Nekem a Postamúzeum honlapjáról volt meg, de azóta nagyon sok más képpel együtt ezek is lekerültek onnan. Csak hát ugye mint ismert, ami egyszer kikerült a netre az jó eséllyel ott is marad.

De ha már így szóba került, a 2A-736-os Bredáról nincs valami információ, milyen alakulatnál szolgált? A jelzése egy kör, az alsó felében egy függőleges vonallal, és ez a tarackon is látszik. Ugyanez a jelzés, jobb oldalra álló vonallal feltűnik egy másik 210-es tarackon. A légből kapott elméletem az, hogy ez egy tüzér alakulat különböző ütegeinek a jelölése lehet
romsitsa 740515 2025. augusztus 31. 12:46
Válasz erre
Ha papírképek, akkor valószínű, hogy anno lemásolták (mint minden mást), bekerült egy gyűjteménybe, amit most felszámolnak.
Emerick 740492 2025. augusztus 30. 18:09
Válasz erre
Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy a rádióadó fényképsorozata, ami 100%, hogy levéltári iratanyagban van, hogy a bánatba került fel az internetre engedély nélkül... Már megint.
Elnar 740480 2025. augusztus 30. 11:34
Válasz erre
Köszi!
A Breda igazából nem is ismert, csak nekem mert több mint 10 éves Vatera hirdetésből lett lementve. Legalább, már tudjuk, hová került.
Wrecker 740471 2025. augusztus 29. 19:13
Válasz erre
Face - Eladó régi fotók és papírrégiségek csoport.
téglatesó 740468 2025. augusztus 29. 15:37
Válasz erre
05
05

Szerintem ez ugyanez a löveg, csak szemből (lőirányban a Lánchíd és a mai Clark Ádám körforgó, mögötte a váralagút bejárata).
(Amúgy lehet, hogy Teddy bácsi fingópárnáját is gyártásba vették végül, hogy azzal röhögtessék halálra a németeket...)
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108.