új honi légierő

JAS-39 Gripen

1:72, Italeri No.no1306
Régóta makettezek,de ez az első pisztollyal fújt makettem.A többire nem vagyok nagyon büszke,de airbrushal sokkal jobban ment ezért döntöttem úgy hogy megmutatom a művem..
A típust sokan ismeritek,anno a magyar kormány úgy döntött,hogy a szovjet hatalom kivonulásával belép a NATO-ba. Ennek egyik feltétele volt a légierő korszerűsítése és nyugatiasítása. Természetesen a földön létező összes géptípus szóba jött a légierőnél,míg végül a Gripen lett a befutó.
A gépeket lízingeli a magyar állam,első kiírásban 2016-ig szólt a futamidő,de ezt módosították 2026-ig,így a Honvédelmi Minisztérium lazábbra vehette a költségvetési hiányt.
A JAS-39 minden körülmények közt bevethető (kivétel talán a haditengerészet). Alkalmas felderítésre,zavarásra,csapásmérésre,bombázásra,elfogásra.

A makett: Italeriről azt kell tudni,hogy nem részletgazdag,de pontos. A 19,5 cm hosszával kellően be tudja mutatni a gép formáját,jellegét anélkül,hogy fékcsöveket,bordákat kellene pótolgatni.
A kit elég pontos,ahol probléma volt,az az orrkúp és a hason lévő törzstalálkozás a szárnnyal. Egy helyen tömítettem,ahol nem is kellett volna (szerintem.. és nem is sikerült),a szárny felül lévő találkozása a törzsel. ..csak mivel két részböl van a szárny,ragasztás után összecsipeszeltem és túlzottan összenyomtam, így nem futott a gerinc lejtése össze a szárnyal,és ez zavart! Ezen kívül ki kellett vágni az orrfutóműből 2mm-t,mert nagyon kiemeli az orrát. A csűrőket vágtam még be,hogy életszerübbnek tűnjön, szerintem ezt minden gépen meg lehetne csinálni, mert egyszerű.
Festés: Italeri által megadott akril festéket használtam (4761AP,4762AP),nagyon jó velük dolgozni. A gép aljára javasolt szürke túl sötét, nem túlzottan látszik az orron az ív. A sárkányt full fehérrel lealapoztam,majd megfújtam feketével a panelvonalakat. Jött két szín, amit vékonyan addig fújtam,amíg úgy gondoltam,hogy megfelelően takar,majd belevilágosítottam a panelközepekbe. Egyszerű volt. Lakkoztam,matricáztam,lakkoztam,majd utána koszoltam, főként smoke színnel.
Kép 002j
Kép 002j
Kép 003j
Kép 003j
Kép 006j
Kép 006j
Kép 016j
Kép 016j
Kép 017j
Kép 017j
Kép 018j
Kép 018j
Kép 019j
Kép 019j
Kép 020j
Kép 020j
2013.08.15.
Utolsó módosítás: 2013.08.16.
totoo85, Nagykáta
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
ecsetes
2013.08.18. 22:03:44
Szia!

A légierőnk "nyugatiasítása" nem volt feltétele a NATO tagságunknak, és nem jött szóba az összes géptípus... Gripen esetében külső és belső elevonokról, nem csűrőkről-fékszárnyakról beszélünk. És ha már kitérítés, akkor pont a belsőknek kellene lefelé állnia. A miden körülmények közti bevethetőség az időjárásra, napszakra vonatkozik. A "haditengerészet" nem körülmény, hanem alkalmazási mód.
A következő cikkednél jobban figyelj a leírtak pontosságára és a helyesírásra...
Maga a makett jól sikerült, bár a kacsaszárnyak és a törzs között túl nagy a rés. A két szürke között tényleg alig van eltérés, ezt még festés előtt érdemes egy próbadarabon leellenőrizni. További jó építést.
tothgun
2013.08.18. 22:22:26
Szia!

A legközelebbi építésnél érdemes lenne fotódokumentációt keresni/nézni az adott gépről (Ami manapság az internet korában nem nagy fáradság...), mielőtt nekikezdesz. Ezzel nemcsak a makettgyártók gyakran tévesen megadott színkódjait lehet korrigálni, hanem a gép feliratait/jelzéseit is lehet pontosítani. Ha ezt a fontos mozzanatot ennek a gépnek az építésénél is megtetted volna már, akkor rájöhettél volna az Italeri nagy tévedéseire, mint például a gép oldalszáma (43), ami történetesen egy Gripen Deltához (kétüléses) tartozik... Szétvágva és fordítva (34) felragasztva lenne jó csak a Charlie változathoz. További jó makettépítést! Üdv, tothgun
sárkányos
2013.08.18. 23:02:02
Szevasz! A csűrők rosszul állnak. Az egyik mindig lefele a másik felfele. Álló hmű.-nél is. Üdv sárkányos
geriand
2013.08.19. 08:54:44
Én félve vettem meg ezt a gépet, mert futottam már bele borzalmas Italeri makettbe, de végülis a polcomra került. Érdeklődve olvastam másnak mi a véleménye és kicsit (de csak kicsit) megnyugodtam. A bevezetés körülményeiről rengeteget cikkeztek és sajnos olyanok is, akik a témában abszolút járatlanok. Hogy miért ezt a típust választották, megvolt az OK, a végeredmény, akkor is itt repül kis hazánk légterében. És minden tiszteletem a magyar pilótáké, mert nem is akárhogy. Kecskeméten sikerült látnom, mit is tudnak a "paripára" termett legények. Részemről igyekszem autentikus maketteket összehozni, de azért belefutok pár hibába. Ez is új volt, hogy úgy ad ki matricalaon egy gyártó lajstromszámot, hogy nem fedezi az a valóságot.
De ezért jó ez az oldal, mert mindig van mit tanulni.

toto85: Mindent összevetve azért egész pofás a makett. Igaz a kacsaszárnyaknál tényleg nagy lett a rés. Mindig számolj utána hogy a valóságban az mekkora is lenne.
cirmos
2013.08.19. 14:45:10
Szia totoo! Ha az építést élvezted, az eredmény tetszik, akkor a makettezés, mint hobby fő célját elérted. Viszont a bevezetőt, ha teheted, pontosítsad, sok helyen nem tényszerű.
totoo85
2013.08.19. 16:01:22
Hát köszi! Nem akartam politizálni. Ironizáltam a sok gép típussal. Lehet nem volt feltétel a nyugati típus,de biztos hogy pozitívabb a NATO szemében. Az oldalszámmal jól át vertek :) de nem gondoltam hogy több témát add majd a cikk mint maga a makett. Jogosak a makettel való észrevételek, ezt vártam. Legközelebb nem lesz felvezetés csak makett. Üdv!
hobbista
2013.08.25. 16:35:55
Naaa...legyen már felvezetés! Csak járj utána kicsit. Nekem pl. élvezetes volt olvasni a cikket (még akkor is, ha sok helyen pontosításra szorul).
A makett terén ecsetes és tothgun kolléga felvázolta a nagyobb hiányosságokat. Én csupán a függesztmények bizonytalan festését ill. a kabintető arany színnel való ködölését említeném.
totoo85
2013.09.14. 21:11:36
arannyal? ..nahát ez tök jó. Kívülről vagy belülről kell ködölni? F-22 nél is kell?
hobbista
2013.09.14. 23:05:02
Igen. Nézd meg a közeli felvételeken, hogy a kabintető a szivárvány minden színében játszik. Ezt talán arany ködölésével lehet leginkább imitálni. Dehát ez annyira nem újdonság: az F-117 kabintetejét a Revell eleve átlátszó arannyal oldotta meg! Valami isten tudja milyen anyaggal van bevonva, ez adja a különleges fényt.
Szerintem belülről érdemesebb egy rövid (de tényleg egy nagyon rövid) fújással, vagy nagyon finom szárazecseteléssel felvinni.
Az F-22-nél is kell asszem.
totoo85
2013.09.23. 20:43:58
Köszi a tippet,ha minden jól megy majd azt is megmutatom.
Matthias
2013.11.20. 13:05:37
Csak annyit a kabintető kérdéshez, hogy ezek az üvegek azért ilyenek mert, polárszűrőként funkcionálnak.
Ha magasan repülsz akkor a légkör nem szűri meg annyira a fényt és ezért a fény bizonyos részeit a pilóta szemének védelmében ki kell szűrni. Ez még az egyszerű Cessna 150-s családon is így van! Ezért kötelező még például a pilótáknak a napszemüveg.
Akkor tudod élőben a legjobban megfigyelni a jelenséget, ha van egy fényképezőgéped, és ahhoz van egy polárszűrőd. Annak a felülete is kissé olajosnak fog tűnni messzebbről.
Egyébként ezek az új Italeri kit saját matricái?
totoo85
2013.12.02. 19:57:58
Igen. Azért is vettem ezt a kittet mert volt hozzá magyar matrica. Nagyon jó matricák,de amint látod a sorszám nem a legjobb :) fordítva jobban működik. Érdekesség hogy a Gripeneket úgy kértük,hogy mindkét oldalon előre nézzen a puma és ezt a svédek elcseszték. Az italeri is úgy csinálta mint a svédek,ez stimm.
Egyébként köszi az infót.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció