1/72 Heller Délibáb

IAI Nesher (Mirage IIIE/R/V átalakítás)

1:72, Heller No.80323
Pintér György - Múzeumi krimik Ezer éve volt, hogy ez a makett elkészült, nagyjából a 2010-es évek elején. Igazándiból a számítógépen rendezgetése közben akadtam pár korábbi makettemről készült képre és gondoltam megosztom a képeket itt a Makettinfón.

A makett eredetije a Heller nem túl acélos, de talán a maga idejében az egyik legpontosabb külső kontúrokkal rendelkező 1/72 Mirage IIIE/R/V kitje volt. Abban az időben csak a PJ products aranyárban lévő műgyanta Mirage sora és a vele később kooperáló ausztrál gyártó, a High Planes foglakozott a Mirage család gépeivel komolyabban.A korai High planes makettek inkább igényeltek szobrász jártasságot mint átlag makettező felkészültséget. Borzalmas illeszkedési problémák, végtelenül sorjás gyanta alkatrészek, fröccsöntési hibák sora jellemezte a készleteket. Aztán persze ez változott és a PJ Product-tal közösen újragondolták és -tervezték a teljes Mirage sort. olyan ritkaságoknak is helyt adva, mint a modernizált egyiptomi gépek, vagy a pakisztáni légerő utolsó fecskéi.
A Revellnek és a Matchboxnak is volt saját délibábja, de mindkettő felejthető kategória volt... (Matchbox még egyszer lehet, fel fog itt tűnni, vagyis annak "csontvázára" épített kétüléses szövet. :) )
Persze a Modelsvit Mirage III-ai és a régóta ígérgetett Special Hobby Mirage-ok még sehol sem voltak azokban az években.

Szóval fillérekért vettem még anno, vmelyik multiban és évekig pihent a többi összeépítésre váró makett között. Az eltelt évek alatt azért szépen gyűltek az információk a Nesherről és úgy általában az izraeliek által üzemletett Mirage-okról, de komoly elhatározás nem született.
2004-ben aztán sikerült eljutnom a Beersheba-i IAF múzeumba ahol pár képet is sikerült lőnöm, de az akkori digitális fotótechnológia (amit a szerény pénzem elérhetővé tett) nem volt még túl acélos, a rengeteg érdekesebbnél érdekesebb repülő hamar megtöltötte a memóriakártyát.
Aztán a következő löket volt, hogy egy volt kolléga küldött pár gyanta másolatot 1/72 MirageIII/V szívócsatornákról, futóműszárakról és kabinról, és ha jól emlékszem, egy gyanta hajtómű fúvócsőről is.

Jó pár KP makett tuningolás után egyszer csak éreztem az erőt, megjött az ihlet, hogy most, vagy soha... jött a flow és belevágtam. Szó szerint, mert a kabint kimartam, reszeltem, csiszoltam és beillesztettem a gyanta kabint az orrfutó aknával. Aztán a következő lépésben a szívócsatornáktól szabadítottam meg a Heller műanyagot, hogy helyet kaphasson a gyanta másolat.
Eközben a teljes sárkányt, törzset, szárnyat, stb. felpolíroztam, majd újrakarcoltam. A panelek karcolásánál 1/72 rajzokat használtam, netről összegyűjtött fotókkal egyetemben, hogy minél pontosabb legyen az összkép. Itt egy kicsit meg is akadtam, mert a Mirage III aerodinamikai féklapjai a szárny alsó és felső felületéből emelkednek ki, eléggé jellegzetes az alakjuk. Egy szétvágott üdítősdobozból szike és tűreszelő segítségével sablont készítettem a féklapokhoz, így ez a probléma is megoldódott.



Kezdett összeállni az én kis Nesherem, bár igazándiból alig maradt valami az eredeti Heller műanyag alapból.

A következő feladat a Nesher eltérő orrának kialakítása volt. Be kell vallanom, emlékeim szerint itt eme mutatvány megrekedt egy ideig, mert nem találtam megfelelő fotókat a tökéletes alak megformálásához.
Aztán pár hét keresgélés után meglett, amit szerettem volna és nekiveselkedtem. Az alapötlet az volt, hogy a makettre "ráekecselek" valahogy egy Kfir orr-részt, de az nem volt jó, lévén hogy a Kfir orra hegyes és nem olyan az alakja, mint a Neshernek. Így "plen Bé" következett, az eredetileg a belga Mirage-hoz adott orrból fogom kifaragni némi sztirol ráépítéssel. Hát így sikeredett, ahogy a képen is látni.

Sok kilogramm tömítő és csiszolópapír után végre elérkezett a festés - na igen, de melyiket??? Itt jött segítségemre Shlomo Aloni nagyszerű könyve a Osprey Aces sorozatból. Ebben a könyvben találtam meg az "áldozatom".
A makett festése, alapozása a Vallejo Model Air festékeivel készült, fényes lakkozás után kerültek fel a matricák. A felségjelek az Isradecal cég termékei, a századjelvények kiegészítő figyelmeztető feliratok és jelzések pedig az Almark cégtől származnak. Még egy réteg fényes lakk után következett a panelezés, majd a matt lakk.

Fegyverzetnek csak a készenléti szolgálatban (QRA) használt Shafrir-2 rakétákat használtam. Italeri Kfir készletből kommunáztam el, a rajzok alapján némi kis faragás után tökéletes méreteket mutatott.
Külön érdekesség, hogy az Izraeli Légerő Nesherei nem csak a hazai gyártású Shafrir-2-t használták, hanem az amerikai AIM-9D-t is, melyek a nagyarányú fegyverzet- és anyagfelhasználás pótlására az USAF készleteiből folyamatosan érkeztek, amolyan légihíd jelleggel.

Nesher 528



A jom kippuri háború kitörésekor az izraeli légierő egy komoly problémával találta szembe magát, nevezetesen azzal, hogy a támadó arab koalíció szintén rendelkezett és aktívan alkalmazta is a harcokban a Mirage III repülőgépeit a Sínai fronton, nem kis zűrzavart és azonosítási problémát okozva ezzel az izraeli pilótáknak. 1973. október 14-én a Guardians of Arava század Nesherei légiharcba keveredtek az arab koalíció líbiai Mirage V-eivel és a harcérintkezés után rávilágítottak az azonosítás problémáira. Hamarosan döntés született egy "egységesített" megkülönböztető jelzés használatára, a fekete keretben sárga háromszögek felfestésére. Az utasítást minden Mirage és Nesher egységnek végre kellett hajtania azonnal. Természetesen ez nem sikerült tökéletesen egységesen. Volt, ahol ad hoc kellett felpingálni, nem volt idő a precíz méregetésre, ennek köszönhető hogy nem volt teljesen egységes a háromszögek fekete keretének szélessége, a fedélzeti számok elhelyezése stb. Így esett, hogy az 528 fedélzeti számú gép is kilóg egy kicsit sorból.

A gép 1973. október 8-án Menachem Sharon-nal a botkormánya mögött a Sínai fronton Etzion légbázisról felszállva Shimcha Kelman géppár kísérővel közösen három egyiptomi MiG-17 gépet lőtt le. Sharon parancsnok ez időben a 144. század parancsnoka volt.
A Nesherek az Izraeli Légierőben rendszerbeállításukkor kétszámjegyű fedélzeti számokat kaptak, majd később ezt megváltoztatva minden gép kapott egy 5-öst a két számjegy elé, így lettek 500-asok.

A kész makett az 528-as Neshert ábrázolja a jom kippuri háború után valamikor 1976 és 1979 közötti állapotban, hisz a 253. Negev század 1976-ban alakult és a Neshereket több Mirage IIICJ-vel egyetemben 1979-től több lépcsőben eladták Argentínának. Ott a gépek egy új, de közel sem békés fejezetüket kezdték az életüknek és hamarosan egy újabb háborúban találták magukat.

Az 528-as testvérei a Negev századból
Az 528-as testvérei a Negev századból
Megfigyelhető az azonosításra felfestett háromszögek különbözősége, variációi a Neshereken.


Sajnos az építésről képeket nem készítettem, de a végeredmény itt látható.

Az építés során felhasznált irodalmak:



Persze az évek alatt azóta megjelent nagyon sok jobbnál jobb szakirodalom és fotóalbum a Mirage-ról, csak győzze az ember pénzzel és a makettfronton is volt előremozdulás.
Külön köszönet ML volt kollégámnak a gyantákért és Weizinek a fotókért. Köszönöm a figyelmet puszi pacsi mindenkinek!
IAI Nesher
IAI Nesher
Az 528-as testvérei a Negev századból
Az 528-as testvérei a Negev századból
A végeredmény, Heller alapokon
A végeredmény, Heller alapokon
referenciák
referenciák
2025.08.08.
magyaralba
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
nbali
2025.08.10. 19:34:04
Nagyon szép munka, gratulálok! Kedvenc témám az IAF, jó látni, ha más is épít a Mirage gépeket. Nagyon szép repülők.
Én is folyamatosan keresem a könyveket, sajnos itthon nagyon nehéz bármit is venni, Mosonon szoktam találni izraeli témában könyvet, meg néha ebay-en sikerül kifogni.
Mekett
2025.08.10. 20:38:24
Nagyon szép munka! Kár, hogy az építésről nem maradt kép, de így is részletes a leírás, főleg a gépek hátteréről nagyon hasznos infókat szedtél össze.
Köszönjük!
magyaralba
2025.08.10. 20:46:19
nbali - Köszönöm, vásárlásra javaslom az eBay mellett az Amazon uk. és de. oldalak is nézd meg sok sok jó dolgot lehet viszonylag olcsón beszerezni ha türelmes az ember. Nem szabad az első ajánlatra rárabolni... pl évek óta szemezek egy Sea Harrierekkel foglalkozó nagyon sok fényképet tartalmazó könyvel és pont a napokban vettem meg 3500Ft-ért és ebben már benne van a posta is...

Mekett - köszönöm, sajnos nem igen szoktam az építés folyamatát dokumentálni képekkel mert örülök ha van időm elővenni egy egy gépet...mostanában egyáltalán nincs sajnos... és igen számomra a makettezés inkább kutatás olvasás és ezután jön csak a munka, ha százalékosan kellene megmondani akkor nagyjából 70% kutató munka, rajzok keresése, háttér infók gyűjtése és csak 30% a beletett fizikai munka (pedig az is egy egy ilyen régi makettnél hónapok)
nbali
2025.08.10. 21:15:56
Szia, köszönöm a tippet, megnézem!
Zoli
2025.08.11. 16:14:27
Szia,

Szép darab, tetszik! Elképesztő, hogy utólag így fel tudtad javítani ezt az ősrégi makettet, minden elismerésem.
z
Johnie
2025.08.12. 01:18:51
Alapos ,derekas munkát végeztél és a végeredmény szemet gyönyörködtető lett.
Kedvenceim közé tartoznak az Izraeli gépek, most is épp egy F4 Kurnass-t építgetek, de egy Modelsvit Mirage III CJ is összerakásra vár.
Gratulálok, nagyon tetszik a maketted
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció