Pintér György - Múzeumi krimik
Hát hol is kezdjem...talán a típus történetével:
A Tornadót 3 ország(NSZK,Egyesült Királyság,Olaszország) közreműködésével fejlesztették ki a 1970-es évek elején.Alapvetően 3 fő típusa létezik:az ECR,a felderítő-elektronikus zavaró,az IDS,a vadászbombázó illetve az ADV,az elfogóvadász.A gép még ma is jelentős erőt képvisel,ennek ellenére nem lehetett sikeres a nemzetközi piacon,köszönhetően a piac túlterheltségének.A fejlesztő országokon kívül csak a Szaúdi Királyi Légierő használja.Első komolyabb szereplése a„Sivatagi vihar” hadműveletben volt az 1990-es évek elején.
Most viszont pár szó a makettről:
Csalódtam benne...jobbra számítottam,sokkal jobbra.A kabin a legrosszabb,éppen csak jelzésértékű,az oldalsó panelek az eredetire még csak nem is hasonlítanak,az ülésekről nem is beszélve.A műszerfalak viszont egész tűrhetőek.A hajtóművek helyét egyszerűen lefalazták,és csak egy kb 0,5cm-es gyűrű az,ami térben van,mondanom se kell,ez egy elég„primitív" megoldás.
A törzsféklapok nyithatóak,ha a belső felét feketére festjük,akkor még egész tűrhető,de egy világosabb szín már nagyon kiemelné,hogy mennyire nincs ott semmi.Ezen felül még tele is van mindenféle kellemetlenséggel,amit csak ellehet képzelni,a sorjától a kilökőtüske nyomán át a beszívódásig minden.Bár az utóbbi csak a katapultüléseken látható.A matricalap viszont eltérve a többi alkatrésztől,nagyon jó,bőséges és szép.3 gépre elég.
Az előbbi felsorolással még korántsem ért véget a hibák sora,de ennyi most elég lesz,jóbol is megárt a sok...
Az építés
Az építést a fülkével,az ülések tuningjával kezdtem,majd jöttek az övek,csatok,kábelek,miegymás.Ezután következett a hajtómű.Mint már említettem,a hajtómű egyszerűen le volt falazva.Na,itt a műanyagot átfúrtam,majd papírból megcsináltam a hajtóművet(jobb mint a semmi),utána még kifúrtam,illetve lyukasztottam egy-két dolgot pl.a légiutántöltő merevítőjét,sokat dobott rajta.Kivágtam egy darabot a törzsből ott,ahol a kabintető rögzül a törzshöz,illetve megcsináltam a kabintető rögzítőfüleit.(ez a Revell Tornadoján alapból rajta van)A többi már gyorsan ment,és már csak a festés maradt hátra.
Ezt gyorsan pótoltam is a Humbrol 116-os és 140-es,illetve a Revell 374-es festékével.Ezután jöttek a matricák,majd egy kis kosz a függőleges vezérsíkra és kész is.
Az egészet egybevetve,azt hiszem megérte,mert élveztem az építést,és bár tényleg igényesebb munkát várna az ember az Italeritől(legalábbis én)de örülök hogy megvettem.
Hát így röviden ennyi...
Jó építést mindenkinek!