Pintér György - Múzeumi krimik
A cikk címe alapján nehéz lehet eldönteni, miről is lesz szó, de a képek alapján már biztos mindenki tudja, hogy a világ egyetlen üzemképes Li-2-es repülője a téma.
Egy jó barátom keresett meg, aki nem mellesleg imádja a Malév gépeket, hogy lehetne-e Li-2-es faliképet készíteni? Miért is ne lehetne, vágtam rá a választ, majd hosszasan tanakodtunk, melyik makett legyen a kiindulási alap…
Az Amodel név hallatától is kirázott a hideg, így más megoldás után néztünk. Mivel az eredeti gép DC-3 licenc alapján épült, így adta magát a lehetőség, hogy legyen a makett is az. Így már könnyebb volt a helyzet, hogy DC-3-at kell keresni és ki is választottuk az Italeri repülőjét.
Azt tudjuk, hogy a DC-3 és a Li-2 közötti különbségek csak az igazán szakavatott szemek számára "feltűnőek", de még a makett esetében is észre lehet venni egyet, ami a legnagyobb és egyben jól látható eltérés a két típus között, ugyanis a magyar repülő esetében a raktér ajtajának előrébb kellene lennie. A készletben egyébként kétféle oldalajtót is kapunk, így volt választási lehetőség.
Előzetes ismeretek hiányában kicsit tartottam a készlettől, de nagyon pozitívan csalódtam benne, hiszen minden a helyére passzolt, minden méret pontos, így egy "gyors" előkészítés után már fújtam is a TS-17-es színt a géptörzsre.
A kész faliképekkel kapcsolatosan viszont volt egy kérése a "megrendelőnek", mégpedig az, hogy "legyenek kint teljesen elöl a kerekek". Ekkor ugrott be a "nagy ötlet", ha már "kihívást" kaptam és szenvedek a futóval, akkor a két fél gépen (és képen) legyen különböző mértékben látható a kerék. Ezt is sikerült abszolválni, minimális átalakítást kellett csak elől csinálni és a megrendelőnek (és nekem is) nagyon bejött az eltérő látvány.
(Kiegészítés: az összerakási útmutató csak teljesen nyitott futóval ábrázolja a gépet, nem gondoltak rá, hogy esetleg repülne, így a "behúzott" futónál kicsit improvizálni kellett.)
A hátsó, viszont kisebb kereket el kell felezni. Mi legyen? - tettem fel a kérdést magamban, mert akkor még nem volt olyan ismerősöm, aki 3D nyomtatással ezt meg tudta volna oldani. A műgyanta öntés egy fél kerék esetében nem tűnt észszerű megoldásnak, tartalék alkatrész pedig egy ilyen makett esetében nem volt kéznél.
Készítettem magam egy gyurmába nyomott kerékformát a készlet gyári kerekével, amit "forró ragasztóval" kiöntöttem és vártam a csodát. A csoda elsőre, másodikra, de még harmadikra is elmaradt, mire végre kezdett hasonlítani az eredmény egy kerékre és le tudtam hámozni róla a gyurmát is. Végül sikerült, kis csiszolgatás és színrefestés után pedig már megfelelő lett az eredmény.
A méretarányhoz illeszkedő matrica is kapható volt a HAD-nál, így azzal se volt gond. Gondoltam én, hogy nincs gond, de ezt nem szépítem, mert azért voltak kisebb problémák a matricák széleinél, ott sajnos festéssel kellett pótolni a méretezésből adódó hiányt. A matricák a gép orránál és a csillagmotorok burkolatának elején voltak "rövidebbek", mint kellett volna.
Az első komoly fejtörést ez okozta, hogy a kész matrica kékjének megfelelő színt mégis hogyan lehet kikeverni? Ez három napot vett igénybe, azóta nincs is sok hajam. Végül meglett a "majdnem tökéletes" árnyalat a festéshez, ráadásul a légcsavarok közepéhez is szükség volt erre a kék színre.
A repülő ablakait "smoke" (Tamiya X-19) festékkel sötétítettem, ezért nem okozott gondot, hogy néhány ablak hiányzik a későbbi Li-2-ről, azokat fekete matricával jelenítettem meg. Egy gyári oldalablak helye viszont szépen ki volt "könnyítve" a géptörzs belsejében, így azt ki is vágtam, mert ablakot viszont adtak hozzá.
A pilóták is helyet kaptak a fülkében, a tudásomnak és kevés tapasztalatomnak megfelelően a figurákat is kifestettem, de alig látszik belőlük valami.
A kész falikép látható "hiányossága", hogy egyetlen antenna se került a gépre, aminek egyszerű a magyarázata: nem szerettem volna azokat félbevágni, valamint nem vitrinben tárolják a képet és így egy laikus is tudja "porolgatni" takarításkor.