1969 Oldsmobile 4-4-2

1969 Oldsmobile 4-4-2

1:25, AMT ERTL
Pintér György - Múzeumi krimik Az építésről készítettem egy rövid videót, nézzétek meg!
Youtube link:
http://www.youtube.com/watch?v=YDS_VuFv_p4
A makettet a Vateráról vettem még 2010-ben mindössze 3000 Forintért, tudtam, hogy megéri az árát, mert már láttam a Makettinfón a kittről az alábbi dobozbontást
(http://makettinfo.hu/forum/image.php?img_url=upload%2F200712%2Fchevyg_4-4-2_01_doboz_2.jpg#image_25667),
és tudtam,AMT-hez képest nagyon jó minőségre számíthatok. A makett kb 120 alkatrészből áll, adnak hozzá 2 féle kipufogórendszert, 2 garnitúra felnit és 2 slick gumit hátra,és még a motorhoz is adnak néhány spéci alkatrészt. Az építést 2010 szeptemberében kezdtem,a teljes építésre 1 évet adtam magamnak, nem szerettem volna elkapkodni.
Az építést a történeti és szakmai áttekintéssel kezdtem. Kiderült, hogy a kocsi azért hasonlít annyira az azonos évjáratú Buick-ok, Chevelle-ek, GTO-k karosszériájához, mert ez az autó is a GM ’’A’’ karosszériájára épül. Az alapkarosszéria sajátsága a teljes acél alváz, hátsó lengőkaros felfüggesztés és az első független felfüggesztés. Ami a nevet illeti,az azt jelenti, hogy a kocsit 4 sebességes kézi váltóval szerelték, a motort egy 4 torkú porlasztó látta el üzemanyaggal,és a motorhoz 2 különálló kipufogórendszer tartozott. A motor a GM 400 C.I. big blockja (6555 cmᵌ) volt,ami 360 lóerő leadására volt képes. Az általam megépített változat kb 450 lóerős lenne.
Az építést a motorral kezdtem,a cél az volt, hogy minél több kábel és vezeték tartozzon hozzá, hogy élethűbb legyen. A kábelezéshez rézdrótokat használtam, amiket később lefestettem, a gyújtáskábeleket sorrendben kötöttem be, de az üzemanyagpumpa helye elkerülte a figyelmemet, ezért tévedésből a szervopumpába kötöttem be. A generátorra fémlemezből készítettem ventillátort, az aksira a füleket szintén fémből készítettem el . A motortérben megcsináltam még a generátorhoz tartozó kábelt és a fék-,illetve üzemanyag vezetékeket is. A tűzfalat krómfóliával borítottam be, hogy tükör legyen a motor mögött. Következett a beltér, amit első körben félfényes feketére festettem, majd a faburkolatot, a króm díszléceket és más apróságokat is kifestettem. Később újra elővettem a belteret és nem tetszett, amit láttam, nem volt életszerű ezért kifestettem a műszerfal óráit, biztonsági öveket készítettem, díszrendszámtáblákat, feszítővasat és még néhány alkatrészes dobozt a hátsó ülésre. A hatékony indulás érdekében készítettem egy kulcstartót, amit a kormányoszlophoz rögzítettem.
Ami az alvázat illeti,metálkékre festettem, a tankot ezüstre, a felfüggesztés alkatrészeit feketére és az alvázkeretet feketére. Előre és hátra is legyártottam a lengéscsillapítóikat, a hátsó hídra poénból versenykockákat festettem. Az eredeti autónak megfelelően elkészítettem a fék- és üzemanyag vezetékeket, majd ezt követően minden egyéb alkatrészt felszereltem az alvázra.
Körülbelül itt tartottam 2011 nyarán, a karosszéria festését rendesen elrontottam, majd a festék maratásakor annyira megrongálódott a műanyag felülete, hogy nem tudtam vele mit kezdeni, vennem kellett egy másik makettet. A másik makett esetében nem akartam hibázni, ezért a jól bevált festési módszert alkalmaztam, miszerint Revell fényes festéket valamilyen metál festékkel keverek, és azt viszem fel a felületre. Most lehetne kéredzeni, hogy miért pont ezt a megoldást választottam? Mert az igazi fényét inkább a lakk hozza ki, a festési hibák javíthatóak, és mert szeretek Revell festékekkel dolgozni. A festést száradás után 6 és 8 ezres csiszolóvászonnal finoman átcsiszoltam a felületi egyenetlenségek és a porszemek eltüntetése érdekében. A tervem az volt, hogy lángnyelveket festek a kocsira, na, ez eleinte meghaladta a képességeimet, aztán arra gondoltam, hogy mi lenne, ha maszkolószalagból kivágnám a minta negatívját,és arra festeném rá a mintát.Ez a megoldás működött, de kb. a 20-dik vágás sikerült csak, mert ez a munka nagyon biztos kezet és türelmet igényelt. A panelvonalakba erősen higított fekete festéket folyattam azért, hogy hasonlítson egy igazi autó panelvonalaihoz.
A lakkozást ennyi befektetett munka után valami tuti cuccal akartam csinálni, ezért megvettem a Zero 2 komponensű lakkját, amit az 1. rétegnél hígító nélkül alkalmaztam, azért mert amúgy mindent felmart volna. Hagytam száradni 30 percet,aztán rendesen meghígított lakkal végigmentem a felületen. Majd 24 órát hagytam száradni, ezt követően ismét csiszolás következett eleinte 2000-es papírral,majd 8000-essel. Fontos, hogyha több festékréteg van egymáson, akkor a kiálló réteg fölött a lakkot jobban meg kell csiszolni, jelen esetben a lángnyelvek fölött kellett többet csiszolni, az egyenletes felület érdekében. Pár nappal később felvittem egy 3. réteg lakkot is, amit a fentebb említett módon csiszoltam, majd autókhoz való polírpasztával políroztam. Aztán következett a végső összerakás, nem siettem, de mivel már minden részegység készen volt 2 nap alatt meg is csináltam, itt ott volt néhány apró hiba amit utólag eltüntettem. Majd Mészáros Zsolt kollégám mondta, hogy le kéne kenni vaxszal, mert akkor nem tapadnak majd rá a porszemek, a vaxot ő adta. Gyakorlatilag ennyi volt az építés kb. 1,5 éve. A 2012-es év során a makett több versenyen is megfordult,és mindenhol elért valamilyen eredményt, amire nagyon büszke vagyok.
Köszönet: Zsoltinak a vaxért, minden makettezőnek a hasznos tanácsokért, szüleimnek a fürdőszoba használhatásáért (a festésekkor)
Olds0
Olds0
Olds1
Olds1
Olds2
Olds2
Olds5
Olds5
Olds5
Olds5
Olds9
Olds9
Olds21
Olds21
Olds29
Olds29
Olds30
Olds30
Olds33
Olds33
olds35
olds35
Olds40
Olds40
Olds50
Olds50
Olds51
Olds51
Olds53
Olds53
Olds54
Olds54
Olds56
Olds56
Olds55
Olds55
Olds56
Olds56
Olds57
Olds57
Olds59
Olds59
Olds59
Olds59
Olds60
Olds60
Olds63
Olds63
Olds73
Olds73
Olds78
Olds78
Olds82
Olds82
Olds84
Olds84
Olds85
Olds85
2012.07.06.
baumi94
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Titusz
2012.07.09. 21:18:46
Hali!Szép lett a verda,jó a lángnyelv is,és ha már ilyen sokat dolg.a kitten megérdemelt volna 2 rendes ablaktörlő lapátot!Sokkal élethűbb vele a kocsi....
Titusz
2012.07.09. 21:41:15
Hali! Azért rem.birod a kritikát:-)).Most ugrott be,hogy te irtál nekem a GT-hez meg a ferrarihoz....Szóval hová is jársz suliba? Nem irtál a multkor emil cimet,oda egyszerübb lenne képeket küldenem,meg eszmecserézni..hol tartasz a corvettel?
baumi94
2012.07.09. 22:42:07
Sziasztok köszi az elismerést! az ablaktörlőre már más is felhívta a figyelmemet.
Hát a Corvettel nem sokat haladok.
email címem : baumgartner.bence@gmail.com
baumi94
2012.07.09. 22:44:08
Bocs Titusz asszittem, hogy 2 ember írt.
Amúgy Miskolcon tanulok.
baumi94
2012.07.09. 22:44:38
Ja a videót megnézted?
Franky1234
2012.07.11. 10:17:07
Szia,

Gratulálok, szép munka lett!
Egy apró kritika a Titusz által már említett ablaktörlők mellett, hogy a cikkben említetted a kifestett műszerfalat, de fotó nincs róla csak felülről. Szerintem érdemes lett volna lekapni.
A másik, hogy legközelebb érdemes lenne élesebb képeket készítened, mert az sokat javíthat az összképen, ezek közt sajna sok az életlen, ami az apró részleteket elfedi.
A mi hobbinknak pedig ez adja a savát-borsát.
Üdv:
F.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció