Pintér György - Múzeumi krimik
Az építésről készítettem egy rövid videót, nézzétek meg!
Youtube link:
http://www.youtube.com/watch?v=YDS_VuFv_p4
A makettet a Vateráról vettem még 2010-ben mindössze 3000 Forintért, tudtam, hogy megéri az árát, mert már láttam a Makettinfón a kittről az alábbi dobozbontást
(http://makettinfo.hu/forum/image.php?img_url=upload%2F200712%2Fchevyg_4-4-2_01_doboz_2.jpg#image_25667),
és tudtam,AMT-hez képest nagyon jó minőségre számíthatok. A makett kb 120 alkatrészből áll, adnak hozzá 2 féle kipufogórendszert, 2 garnitúra felnit és 2 slick gumit hátra,és még a motorhoz is adnak néhány spéci alkatrészt. Az építést 2010 szeptemberében kezdtem,a teljes építésre 1 évet adtam magamnak, nem szerettem volna elkapkodni.
Az építést a történeti és szakmai áttekintéssel kezdtem. Kiderült, hogy a kocsi azért hasonlít annyira az azonos évjáratú Buick-ok, Chevelle-ek, GTO-k karosszériájához, mert ez az autó is a GM ’’A’’ karosszériájára épül. Az alapkarosszéria sajátsága a teljes acél alváz, hátsó lengőkaros felfüggesztés és az első független felfüggesztés. Ami a nevet illeti,az azt jelenti, hogy a kocsit 4 sebességes kézi váltóval szerelték, a motort egy 4 torkú porlasztó látta el üzemanyaggal,és a motorhoz 2 különálló kipufogórendszer tartozott. A motor a GM 400 C.I. big blockja (6555 cmᵌ) volt,ami 360 lóerő leadására volt képes. Az általam megépített változat kb 450 lóerős lenne.
Az építést a motorral kezdtem,a cél az volt, hogy minél több kábel és vezeték tartozzon hozzá, hogy élethűbb legyen. A kábelezéshez rézdrótokat használtam, amiket később lefestettem, a gyújtáskábeleket sorrendben kötöttem be, de az üzemanyagpumpa helye elkerülte a figyelmemet, ezért tévedésből a szervopumpába kötöttem be. A generátorra fémlemezből készítettem ventillátort, az aksira a füleket szintén fémből készítettem el . A motortérben megcsináltam még a generátorhoz tartozó kábelt és a fék-,illetve üzemanyag vezetékeket is. A tűzfalat krómfóliával borítottam be, hogy tükör legyen a motor mögött. Következett a beltér, amit első körben félfényes feketére festettem, majd a faburkolatot, a króm díszléceket és más apróságokat is kifestettem. Később újra elővettem a belteret és nem tetszett, amit láttam, nem volt életszerű ezért kifestettem a műszerfal óráit, biztonsági öveket készítettem, díszrendszámtáblákat, feszítővasat és még néhány alkatrészes dobozt a hátsó ülésre. A hatékony indulás érdekében készítettem egy kulcstartót, amit a kormányoszlophoz rögzítettem.
Ami az alvázat illeti,metálkékre festettem, a tankot ezüstre, a felfüggesztés alkatrészeit feketére és az alvázkeretet feketére. Előre és hátra is legyártottam a lengéscsillapítóikat, a hátsó hídra poénból versenykockákat festettem. Az eredeti autónak megfelelően elkészítettem a fék- és üzemanyag vezetékeket, majd ezt követően minden egyéb alkatrészt felszereltem az alvázra.
Körülbelül itt tartottam 2011 nyarán, a karosszéria festését rendesen elrontottam, majd a festék maratásakor annyira megrongálódott a műanyag felülete, hogy nem tudtam vele mit kezdeni, vennem kellett egy másik makettet. A másik makett esetében nem akartam hibázni, ezért a jól bevált festési módszert alkalmaztam, miszerint Revell fényes festéket valamilyen metál festékkel keverek, és azt viszem fel a felületre. Most lehetne kéredzeni, hogy miért pont ezt a megoldást választottam? Mert az igazi fényét inkább a lakk hozza ki, a festési hibák javíthatóak, és mert szeretek Revell festékekkel dolgozni. A festést száradás után 6 és 8 ezres csiszolóvászonnal finoman átcsiszoltam a felületi egyenetlenségek és a porszemek eltüntetése érdekében. A tervem az volt, hogy lángnyelveket festek a kocsira, na, ez eleinte meghaladta a képességeimet, aztán arra gondoltam, hogy mi lenne, ha maszkolószalagból kivágnám a minta negatívját,és arra festeném rá a mintát.Ez a megoldás működött, de kb. a 20-dik vágás sikerült csak, mert ez a munka nagyon biztos kezet és türelmet igényelt. A panelvonalakba erősen higított fekete festéket folyattam azért, hogy hasonlítson egy igazi autó panelvonalaihoz.
A lakkozást ennyi befektetett munka után valami tuti cuccal akartam csinálni, ezért megvettem a Zero 2 komponensű lakkját, amit az 1. rétegnél hígító nélkül alkalmaztam, azért mert amúgy mindent felmart volna. Hagytam száradni 30 percet,aztán rendesen meghígított lakkal végigmentem a felületen. Majd 24 órát hagytam száradni, ezt követően ismét csiszolás következett eleinte 2000-es papírral,majd 8000-essel. Fontos, hogyha több festékréteg van egymáson, akkor a kiálló réteg fölött a lakkot jobban meg kell csiszolni, jelen esetben a lángnyelvek fölött kellett többet csiszolni, az egyenletes felület érdekében. Pár nappal később felvittem egy 3. réteg lakkot is, amit a fentebb említett módon csiszoltam, majd autókhoz való polírpasztával políroztam. Aztán következett a végső összerakás, nem siettem, de mivel már minden részegység készen volt 2 nap alatt meg is csináltam, itt ott volt néhány apró hiba amit utólag eltüntettem. Majd Mészáros Zsolt kollégám mondta, hogy le kéne kenni vaxszal, mert akkor nem tapadnak majd rá a porszemek, a vaxot ő adta. Gyakorlatilag ennyi volt az építés kb. 1,5 éve. A 2012-es év során a makett több versenyen is megfordult,és mindenhol elért valamilyen eredményt, amire nagyon büszke vagyok.
Köszönet: Zsoltinak a vaxért, minden makettezőnek a hasznos tanácsokért, szüleimnek a fürdőszoba használhatásáért (a festésekkor)