1971 Dodge Charger R/T Top Banana

1971 Dodge Charger R/T Top Banana

1:25, AMT/ERTL No.30053 (2000)
Pintér György - Múzeumi krimik A történet kicsit hosszú, de megéri végigolvasni annak, akit érdekel. Én csak 1971-ig írtam le a makettem miatt, de tovább is lenne még a Dodge mese. :)

1965 - 1967:

1965-ben a Dodge cég készített egy kisszériás autót A-body-s platformra, a nem sokára megjelenő B-body-s előtt. Az autó neve Dart Charger 273 volt.

Az 1965-ös bemutatóautó formája meghatározó lett a gyártásba került kocsinál is. A Dodge egészen 1966-ig kivárt a muscle car versenybe való beugrással. Látta, ahogy a GM (Pontiac) létrehozza a GTO-val az új piaci területet, és a GM más márkái is sorban piacra dobják saját modelljeiket. A Buick a Gran Sporttal, az Oldsmobile a 4-4-2-vel lépett a szűz piaci területre. A Dodge Coronet nem volt elég sportos jellegű autó, ezért elindították az új modellt, a Chargert. Az alapja a Coronet B-body-s platformja lett.Az alapmotor is V8-as volt, és már az első évtől Hemi blokkal is lehetett vásárolni. A legnépszerűbb motor a 383 cui-s volt, ezzel vásárolták a legtöbbet.

1968:

Megérkezett 1968-ban a teljesen megújult formájú változat.
A biztonság nevében nagyon sok mindent alakítottak át. Belül energiaelnyelő burkolatokat kapott, elektromos ablakok esetén le lehetett zárni az ablakemelőt (gyerekzár). Opcionális lett az első ülések fejtámlája és a hátsó ablak párátlanító. Ettől az évtől elérhető lett a "Slant Six" sorhatos motor, de nem nagy sikerrel (904 db), mivel szinte mindenki V8-ast szeretett volna. 6 belső és 17 külső színből lehetett válogatni. Megérkezett a Charger R/T (Road and Track) csomag is, amely alapban 440 Magnum motort, erősített felfüggesztést és fékrendszert, dupla kipufogórendszert, és háromsebességes automata váltót tartalmazott. Opció volt a 4 sebességes kézi váltó és a Hemi blokk.

1969:

1969-ben ismét megváltoztatták az autót. A legfeltűnőbb az orrmaszk megújítása lett. Kapott egy osztást középen, és a lökhárító 2 függőleges elemet. Az autó hátulját sem kerülte el a változás szele, és a régi két körlámpa, közte a tolató kis háromszöge helyett, csíklámpákat kapott, és a tolatólámpa a lökhárító alá került. A régi oldalsó kerek helyzetjelzőket téglalap alakúak váltották fel. Az R/T modell mellett megjelent az SE és az R/T SE is. Az SE első üléseit bőrrel borították; fa kormánnyal és műszerfal-burkolattal készült. Aki szeretett volna napfénytetőt, az megrendelhette, de ekkor még nem volt népszerű, és csak kb. 260 db készült. Az R/T modelleken hátul a csíkokba került az R/T felirat, ha nem kérték rá, akkor ahol a matricán a szöveg lett volna, oda tettek egy fém R/T emblémát. Opcionális volt a tempomat, az első tárcsafék, az AM/FM Stereo Tape "zenerendszer". Mivel a Dodge figyelme ekkor a NASCAR versenyekre irányult, így ebben az évben megjelent két sportváltozat, a Charger 500 és Charger Daytona.

Ehhez az évjárathoz kapcsolódik a ma már legendává nőtt General Lee is (a Hazárd megye Lordjai-ban (1979-1985), majd 2006-os mozi változatában szereplő Charger). Hatalmas népszerűséget szerzett az autónak és felverte az árát. Ugyanakkor a sorozat iránt komoly ellenérzés is kialakult, mivel részenként átlagosan egy darabot törtek össze, ezzel is csökkentve a fennmaradó állományt.

1970:

1970 volt a második generáció utolsó éve. Természetesen alakítani kellett az autón, és ezért új lökhárítót kapott. Megváltoztatták az orrát és a vákuumos hidden headlights-ot modern elektromosra cserélték. Erre az évre a 440 és Hemi motoros gépek új motorháztetőt kaptak. Az R/T sorozat emblémája az ajtókra is felkerült. A színek új elnevezéseket kaptak (Top Banana, Panther Pink, Sublime, Burnt Orange, Go Mango és Plum Crazy). Az 500-as sorozat már csak egy sima változata lett a típusnak. Az SE modellek a luxuskivitelek lettek. Rendelhető lett padüléssel is, először az autó eddigi történetében. Megjelent a 440-es motoron a Six Pack csomaggal szerelt kivitel is. Elérkeztünk a második generáció végéhez, és ezáltal lezárult a legenda egy fejezete!

1971:

Új időket élünk, az autógyártók szakítottak a régi hullámvonallal, már csak nyomokban maradt meg. Modernebb köntösbe bújtatták az autókat.Ez történt a Chargerrel is. Az autó teljesen megújult.A hidden headlights már nem széria, hanem opcionális. Felkerült a listára a hátsó spoiler és a RamCharger motorháztető is (a dolog lényege, hogy a motorháztetőn lévő scoop-on volt egy kis ablak, ami a műszerfal alatti kis kar meghúzására nyílt ki, ezáltal közvetlenül áramlott a levegő a motorba). Ezt már alkalmazták a Coroneten és a Super Bee-n, de a Chargeren csak most először. Nagy változás volt, hogy a 4 ajtós autók Coronet néven, a 2 ajtós autók pedig Charger néven lettek eladva (az 1971-es évben még létezett a kétajtósok között a Super Bee változat). Megmaradt az 500 és az SE változat, de az R/T magasabb biztosítási szintre került. Nem is adtak el, csak 63 db Hemi motoros autót. Emelkedtek a benzinárak, és ez nem tett jót a nagy motoros autók eladásának.

Motor adatok:

* V8 318 cui (5,2 l) 230 bhp,
* V8 383 cui (6,3 l) 335 bhp,
* V8 426 cui Hemi (7,0 l) 425 bhp @ 5000 rpm, 490 lb-ft @ 4000 rpm, 0-96 km/h 5,8 sec, 1/4 mile 13,7 sec @ 104 mph
* V8 440 cui (7,2 l) 375 bhp @ 4600 rpm, 480 lb-ft @ 3200 rpm,
* V8 440 cui Six Pack (7,2 l) 385 bhp

A makett

Az első autóm, amit csináltam. Eddigis rajongtam az amerikai autókért, a gyönyörű formákért, mindenképp szerettem volna építeni egyet, de amíg nem ismertem Chevygábort addig nem tudtam beszerezni ilyen makettet, mert nem nagyon lehet kapni, európai vagy japán bohócautót nem akartam. Kiráz a hideg hacsak rágondolok, hogy motortalan Tamiya kettesgolf vagy valami neonos nitrós 56 colos kerekű japán borzadályra ááááá...

Tehát a makettről annyit, hogy AMT márkájú, több mint 130 alaktrészt tartalmaz, gyönyörűen kidolgozva. Az illesztés átlagon felüli, a matricák gyönyörű vékonyak. A dobozból vagy sima verziót lehet készíteni, vagy a Road and Track verziót amit én is csináltam. Kb. két hónapig tartott az építés, a festés volt gond, a Top banana sárga szín elérése. Akinek bejön ez a forma, annak mindenképpen ajánlom ezt a készletet, remek volt vele dolgozni, és újra megépíteném!

Végezetül néhány kép a kocsiról. Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel!

Ui.: elkezdtem egy 1968-as Chargert, az is R/T lesz, arról is lesz cikk. :)
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
71Charger
2009.03.13.
Utolsó módosítás: 2009.08.10.
Mateapot, Baja
Makettinfo Online Klub
Bajai Makettezők Egyesülete
ChevyG: Köszönet a makettért és a fényképekért!
Tibchi: Köszönet a matricákért!
Forrás: Dodge wikipedia, point-cars garage
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
ChevyG
2008.11.20. 17:12:02
Szeva Tesó!
Hajrá!!!

Találtál valami infót, hogy ezeket egy erre (erő)szakosodott műhelyben alakították át? Több is létezhet?
tank
2013.10.13. 09:42:26
karaj lett!!!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció