Pintér György - Múzeumi krimik
Az eredeti:
1915-ben az állóháború áttörése céljából a brit Admiralitás megbízást adott egy hatékony, páncélozott, tűzerővel ellátott jármű elkészítésére. A legnagyobb titok között tervezett jármű először a Water Carrier (víz szállító) nevet kapta, ami rövidítve WC lett, így az elnevezést Water Tank-ra (víztartály) módosították, amiből a ma ismert tank megnevezés származik. 1916 januárjában mutatták be minden harckocsik „ősanyját” a Big Wille (vagy Mother) névre keresztelt járművet. Ez a tank képezte az alapját a „Mark” szériának amit Nagy Britannia a háború végéig fejlesztett. 1917 áprilisában már a IV-es fejlesztési sorozatnál tartottak, ami az alábbiakban különbözött az elődöktől: megerősített páncélzat, alumínium motorblokk az öntöttvas helyett, javított hűtés, az erkélyek felfüggesztésén egyszerűsítettek (így gyorsabban lehetett ezeket vasúti szállításhoz le- illetve felszerelni), a lövegnél megtartották az űrméretet, de a cső rövidebb lett, új meghajtás és új erőátviteli rendszer, új helyre került az üzemanyag tartály. A Mark IV-es típuson belül három féle variáció létezett, a „Male” változat 2 db 57 mm-es ágyúval és 3 db .303 Lewis géppuskával (1918-tól Hotchkiss géppuska) rendelkezett, a „Female” variáns 5 db .303 Lewis géppuskát kapott, a harmadik verzió műszaki harckocsi volt.
A makett:
A dobozt tartalma 81 db alkatrész, ebből 71 db sötétszürke műanyag, 10 db fekete vinil (lánctalp). Kapunk továbbá egy jól értelmezhető összeállítási útmutatót, az első oldalon egy 4 nyelvű ismertetőt olvashatunk az eredeti járműről, a következő két oldalon az összeállítás lépései találhatóak, a végén pedig egy festési segédlet szintén 4 nyelven. A matricalap 4 változat jelzéseit tartalmazza. A festési útmutatónál érdekes módon csak a német változatokhoz adnak színkódot (FS). Az alkatrészek nem sorjásak, beszívódások nincsenek, a szegecselések viszonylag szépek, a Lewis géppuskák viszont már nem azok.
Építés:
Az összeállítást az útmutatót követve az 57 mm-es ágyúkkal kezdtem. Ezeket elméletileg mozgathatóra is el lehet készíteni, de inkább fixre beragasztottam őket. Arra figyelni kell, hogy más-más alapra kerül a jobb illetve a bal oldali löveg, de ezt az útmutatóban jelölik is. Korábban már említettem, hogy a Lewis géppuskák nem a legszebbek, így ezeket levágtam a gömbcsuklóról és golyóstoll betétből újakat fabrikáltam. Így sem az igazi, de klasszikusokkal jobban mutat mint a gyári fegyvernek látszó sodrófa. A lánctalp összeállításánál eltértem a leíráshoz képest. Nem ragasztottam össze előre a komplett lánctalpat, hanem előbb befejeztem a tank építését és már a kész makettre ragasztottam egységenként a láncot. Elég merev az anyaga, szerintem nehezebb lett volna egyben a helyére feszegetni és még hosszabb is a kelleténél, kb 2-3 szemet ki kellett vágnom belőle. Meglepő módon pillanatragasztóval elég jól lehetett ragasztani, viszont a merevsége miatt az egyik oldali építés közben eltörött és szétnyílt. A törést rengeteg pillanatragasztóval rögzítettem, tömítettem, majd próbáltam szintbe farigcsálni az ép lánctagok méretére. Már majdnem elkészült a makett, amikor felfedeztem, hogy a Friulmodel gyárt hozzá szemenkénti fém láncot, de lefeszegetni már nem akartam a gumicsíkot. A jármű elején lévő vontatószemnek csak az alsó felét kapjuk meg, a felső részt nekünk kell pótolnunk. Ha már egyszer alkatrészgyártás, akkor csináltam még egy vontatókampót és egy apró láncot drótokból. Az eredeti járművekről készült képeken láttam a meghajtó kerekek csavarjai mögött apró kampókat, így ezeket vékony fémlemezből elkészítettem. Az eredeti jármű hátulján vannak valamilyen tartószerkezetek, így ezek is pótlásra kerültek. A tank tetején lévő tároló rekesz mérete nem jó, ha az útmutatót követjük, akkor a hátsó kipufogó dob rálóg az egyik nyílás fedélére, ha a keretet eltoljuk az ellenkező irányba, ott meg a lánctalpra lóg rá a keret széle. Itt elég sokat ki kellett reszelnem az alkatrészekből, hogy nagyjából minden a helyére kerüljön. Az oldalsó fegyvereket rögzítő erkélyeknél kellett tömítőt használnom, itt viszont elég nagy rések voltak. A rossz terepen a nagyobb kapaszkodást elősegítő gerendáról még csak utalást sem találunk a készletben, így ezt magam gyártottam le fából, fémlemezből, drótokból és apró láncokból. Ez az egység csak festés után került a végleges helyére.
Festés:
Az alapszínt a Revell (36186) vízbázisú, keki barna színű festéke adja. A matricák alá ecsettel kentem 2 réteg lakkot. A rengeteg szegecs miatt először egy kicsit tartottam a matricázástól, de elég sok matricalágyító felhasználásával sikerült viszonylag szépen felrakni a vignettákat. A koszolása az általam már többször említett módszerekkel készült. A sár elkészítésénél változtattam, finomra szitált és őrölt földet kevertem el faragasztóval és ezt a masszát hordtam fel ecsettel.
Összegzés:
A piacon fellelhető amúgy is kevés első világháborús készletek közül az Emhar (a Tamiya és a Takom is gyártja, utóbbi ára olyan 60 euró körül van) adja legolcsóbban a Mark IV-et. Igaz nem a legszebb készlet, van rajta mit feljavítani, de aki szereti az első világégés furcsa alakú járműveit annak érdemes megvásárolnia. Akár kezdők is nekiállhatnak, kevés az alkatrészek száma, egyszerű az építése.
Elliot