Pintér György - Múzeumi krimik
A gyártócég honlapján talált információk alapján 1967-ben jött létre a 2S3, „Akácia” fedőnevű önjáró löveg. 152mm-es lövegével részben a szárazföldi csapatok harcának támogatása, illetve a szembenálló önjáró lövegek elnémítására épült. Jelenleg a permi székhelyű „Motovilisznkie” Üzemek gyártja. A 27,5 tonnás, körbenforgatható lövegtoronnyal és minimum 4,2, maximum 17,3 kilométeres lőtávolsággal készült harci eszköz a Föld több országában került, illetve kerül alkalmazásra. Legénysége 4 fő.
Ezek:Algéria, Amerikai Egyesült Államok, Angola, Azerbajdzsán, Belorusszia, Bulgária,Dél- Oszétia, Etiópia, Grúzia, Hegyi-Karabah Köztársaság, Irak, Kazahsztán, Líbia, Magyarország, Németország, Oroszország, Örményország, Szíria, Szlovákia, Türkmenisztán,Ukrajna, Üzbegisztán, Vietnám.
Ennek a harci eszköznek 1/72-es méretarányú, műgyanta makettjét készítette el a Balaton Modell. A masszív, duplafedelű kartondobozban több kisebb-nagyobb zárható műanyagzacskóban találhatók a jármű teste és tornya, a lánctalp részben szemenkénti alkatrészei illetve a többi alkatrész. Ez utóbbi zacskóban találhatók a maratott alkatrészek. Az egészet a korábbiaknál precízebb összeállítási útmutató követi. Matricát nem találtam a készletben. A neten bőséges anyag van a festési változatokhoz.
A makett elkészítéséről beszámolok a továbbiakban.
A test két nagyobb műgyanta tömbből áll. A felsővel igazából sok gond nem volt. A teknő aljának rögzítésénél elég sok tömítőt kívánt.Ez a művelet azonban csak a futómű felrakása után következhetett. Addig a teknő felső felére elhelyezett szellőző illetve kipufogó rácsainak elhelyezésével kezdődött. Érzékeny pontja ennek az alkatrésznek a sárvédő lemez. A vékony műgyanta hártya könnyen sérül, törik!
A futógörgők, a meghajtókerék és a feszítőgörgő egyaránt szép. Csak kevés sorjával találkoztam. A jobb oldalon figyelni kell a "Z" alakú alkatrészek pozicionálásával, hogy minden beférjen. A lánctalp többnapos munka. Viszont, ha kész, gyönyörű lehet!
A torony küllemét érdemes húzott szálakból kialakított hegesztési varratokkal feldobni. A nagyméretű csőszájfék összeillesztésénél ajánlatos figyelni. A rosszul rögzített felek csúnya látványt adnak.
Alapvetően magyar Akáciát szerettem volna. Ennek festése nem túl bonyolult. Zöld. Ennyi. Érdemes körülnézni. A nagyon kevés fotót megvizsgálva, no meg némi csörömpös gyakorlattal kialakíthatók a kopások, fakulások, rozsdafoltok.
Számozása rém egyszerű. Kétjegyű, szögletes számok. Az első számjegy a század, a második az ebben kapott szám. Érdemes figyelni, hogy a számok ne legyenek vadiújak, ha a jármű fakult, rozsdás.
Összességében, örülök, hogy elkészítettem ezt az önjáró löveget.