38 M Toldi I - Gyorshadtest, Galícia, 1941. július

38M Toldi I

1:35, HobbyBoss
Pintér György - Múzeumi krimik A Gyorshadtest kötelékében, 1941. júliusában Galíciában harcoló lovasdandár – nem túl „leharcolt” – Toldi páncélosát szerettem volna megépíteni és festeni.

A készlet és az építés:

A HobbyBoss készlete viszonylag rövid idő alatt összeállítható, mely a lánctalptagokat nem számítva, összesen négy műanyag öntőkeretből, kisebb fotómaratásból, s egy páncélosra (H309) való matricából áll. A készlet „neuralgikus pontjai” a felfüggesztés és a lánctalp összeállítása. Utóbbi komoly odafigyelést igényel, mert egy-egy – viszonylag puha műanyagból készült – lánctagot négy ponton rögzítettek az öntőkeretre, s a páncélosra 250 lánctalptag kell…
Úgy döntöttem, hogy a tankon nem javítok fel semmit, „dobozból” építem meg, s a szerszámokat – melyeket a készlet nem tartalmaz –, egyéb kiegészítőket sem fogom pótolni, valamint a fényszórókat sem fogom valósághűbbé tenni – bár ezekre igencsak ráférne. Szóval igazi öröm-makettezést csaptam, négy éjszaka alatt el is készültem az építéssel. Az elemek kidolgozottságával, illeszkedésével meg voltam elégedve, egyedül a torony hátsó részénél kellett kicsit tömítenem. (Az építés „áldozatokkal” is járt, a páncélosról – amatőr módon – valahol elhagytam a Gebauer géppuskát…)

Már az építést követően is megállapítottam, hogy a HobbyBoss kicsi páncélosa igazán impozáns látványt nyújt, bár kétségtelen, hogy vagy 30 pontba lehetne szedni, hogy miben tér el a makett az eredetitől, de engem, mezei makettezőt ez (annyira) nem zavar(t).

Festés és „weathering”:

A harcjárművek festése előtt mindig azon őrlődöm, hogy az élethűségre törekedjek, vagy éppen ennek rovására „színpadiasabb” megjelenést kölcsönözzek a járműnek (lásd Mig Jimenez). Úgy döntöttem, hogy a koszolást, koptatást, porozást, megfolyások festését, stb. nem viszem túlzásba, egy enyhén poros-koszos, gyári jellegű harckocsit fogok festeni.

A főbb lépések:
1.) Gunze H403 Dark Yellow és némi Tamiya XF2 White keverékével lefújtam a harckocsit.
2.) OBI-ban kapható – festő – maszkolószalagból szikével, üveglapon kivágtam a mintázathoz szükséges sablonokat, majd maszkolást követően XF64 és H47 Red Brown festékek keverékből felfújtam a barnás színárnyalatot. Néhány órás száradás után a fentieket megismételtem XF58 Olive Green-nel is.
3.) Két vékony rétegben X22 Clear festéket fújtam fel a harckocsira.
4.) Teljes száradást követően Micro Sol és Micro Set segítségével felhelyeztem a matricákat, majd X22 Clear lakkal átfújtam azokat. (A rendszámokat számítógépen készítettem, s tintasugaras nyomtatóval fehér színű matricapapírra kinyomtattam. A felületüket lakkal lefújtam, majd a szokásos módon felhelyeztem a páncéltest elejére és hátuljára. A „magasfeszültség” jelet maszkolva fújtam fel.)
5.) Összesen 9 rétegben vittem fel egy nagyobb méretű, puha ecsettel a kellően híg filtereket: MIG P402 Tan, P220 Braun, és P242 Dark Wash.
6.) A három alapszín a filterek után is elég élénknek tűnt, ezért erősen hígított Humbrol 83 Ochre sárgával finoman átködöltem a harckocsit, ezzel még inkább egységesebbé tettem a színárnyalatokat.
7.) Művészolajfestékekből kikevert sötét, barnás színű folyadékkal végeztem el a bemosást.
8.) A kád oldallemezeire a különböző árnyalatokat szintén művészolajokkal festettem meg.
9.) A lánctalpakat először csokoládébarnára fújtam le, majd világosabb és sötétebb – vízben oldott – pigmentporokkal futtattam be. Száradás után erősen hígított Tamiya Buff olajfestékkel, s néhol rozsdabarna művészolajjal ismét befuttattam, végül egy grafitceruzával „fényesítettem” a lánctalptagok kiálló részeit.
10.) A harckocsin a poros, koszos hatást Tamiya olajfestékekkel értem el: XF-49, XF-52 és XF-57 festékekből kevertem ki a kívánt árnyalatot (Buff-ból használtam a legtöbbet), és 1:4 arányban hígítottam. Egy közepes méretű ecsettel vittem fel a felületre, majd néhány perc száradás után egy enyhén hígítós ecsettel elkezdtem finoman itt-ott visszamosni.
11.) Végül – alig láthatóan – por-, és egyéb megfolyásokat festettem, akril Tamiya Buff + víz, AK Streaking Grime és AK Fuel Stains „löttyökkel”.

Alig két és fél hét alatt – esténként – össze is dobtam a tankot!
Remélem elnyeri a tetszéseteket!

2013. július: Korábban a kémlelőnyílások festése elmaradt, most pótoltam + készítettem a makettről néhány - jobb minőségű - fotót, 1-5 kép...
0001
0001
0002
0002
0003
0003
0004
0004
0012
0012
Toldi H339 001
Toldi H339 001
Toldi H339 002
Toldi H339 002
Toldi H339 003
Toldi H339 003
Toldi H339 004
Toldi H339 004
Toldi H339 005
Toldi H339 005
Toldi H339 006
Toldi H339 006
2012.09.26.
Utolsó módosítás: 2013.07.31.
norb78, Veszprém
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Bogesz
2012.09.29. 07:26:56
Ez szép lett. Nagyon tetszik.
Balintka
2012.09.29. 08:46:28
Csúcsszuper! Gratulálok. Még egy veszprémi makettező :)
Melko
2012.09.29. 17:25:04
Szerintem gyönyörű munka, és majd ha nem jelent problémát akkor tennék fel pár kérdést kezdő lévén mert ugye a jobbaktól lehet és kell is tanulni!
Forgacs
2012.09.29. 18:04:22
Nagyon szép munka! Nekem tetszik. Én is éppen ma rendeltem meg a Hobby Boss 38M Toldi (A.20) -as harckocsiját. Én is hasonlóan tervezem a koptatást és koszolást. Mondjuk én felszeretném majd javítani, és teljes belső teret is szeretnék bele építeni, hogy teljesen kerek legyen és szemléltető jellegű, mivel ritkaságnak számít ez a kis magyar páncélos.
norb78
2012.09.29. 21:33:27
Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat, dicséretet!

Melko: Ha most vágsz bele a makettezésbe, mindig tartsd szem előtt, hogy az a lényeg, hogy amit csinálsz és amit létrehozol, az neked tetsszen! Élvezd a makettezést akkor amikor építed, vagy éppen fested a makettet! Az én makettező „pályafutásomban” ez Toldi üde kivétel, a makettjeim egy része a kukában végezte, mert – a saját képességeimhez mérten – túl magasra tettem a lécet és a végeredmény nem tetszett, a másik részüket meg évek óta építgetem, festegetem. Szóval, csak annyit akarok mondani, hogy bármilyen legyen is a végeredmény, az a lényeg, hogy örömöt okozzon a makett készítése – akkor is, ha tudod, hogy a valóságban az adott harcjármű nem teljesen így nézett ki, vagy az építést, festést néhol el is rontottad. Szerintem ez ennek a hobbinak a lényege!

Bármilyen kérdésed van nyugodtan kérdezz, szívesen leírom, hogy én hogyan csinálom!

Üdv,
N.
norb78
2012.09.29. 21:48:40
Szia Balintka! Köszönöm a dicséretet!
Nem tudod, hogy Veszprémben van-e makett-, vagy modellbolt? Néha jó lenne – internetes vásárlás helyett – egy makettboltban időzni...

Forgacs: Sok sikert és kitartást az építéshez, festéshez! A lánctalp összeállítása jó „muri” lesz… :) A cikkben szereplő Toldit még augusztusban az olimpia ideje alatt készítettem, de azóta már beszereztem még egy HobbyBoss-os Toldit! Ezt én is fel fogom tuningolni, sőt már meg is van, hogy melyik konkrét páncélost fogom megfesteni. Ha igazán jó referenciát akarsz a festéshez (színekhez), ajánlom figyelmedbe „Illésfalvi Péter: Kézdivásárhely, 1940. szeptember 13.” című könyvét. Van benne jó minőségű színes fotó magyar Krupp Protze terepjáróról, Ansaldoról, Botondról, s persze Toldiról is. Ja, és az eredeti álcázószínek \"kicsit\" eltérnek attól amit én használtam a Toldinál... :)

Üdv,
N.
silent8
2012.09.30. 07:26:21
Szerbusz! Szerintem nagyon szép lett. Gratulálok!
atu71
2012.09.30. 08:04:29
Szep munka,nem tervezel neki egy kis alapot?
Forgacs
2012.09.30. 08:39:59
Köszi a jókívánságot!
Nem hiszem, hogy túl nagy bajom lenne majd a lánctalppal, mert még a végső fázisban járok egy Afrika Korps diorámával, és ott is a Panzer I B -nek is ugyan így van megoldva a lánctalpszemek illesztése az öntőkerethez. Nagy odafigyeléssel szépen meglehet oldani, hogy ne törjön el sehol. Megnéztem, hogy mi van a dobozban, mielőtt rendelek mindig megnézem, mert már volt olyan kit ahol csalódnom kellett.

Norb78 milyen technikával festetted? Gondolom maszkoltad amikor a terepmintás foltokat csináltad.
A másik toldi is ugyan ez a változat, vagy az már a (B.40) -es?

Balintka:Egyet értek azzal, hogy az jelenti az igazi örömöt, ha olyat készít az ember ami saját magának tetszik, és élvezi az építést és a festést. Eleinte nekem se sikerült a festés, de már a ,,sok gyakorlásnak\'\' köszönhetően nem olyan feltűnő, hogy nem festékszóróval festek hanem ecsettel. Ezt csak azért írom, hogy ne keseredj el ha először nem sikerül a festés. Még nekem is nagyon sokat kell tanulnom a festés és a koszolás, koptatás terén.

Üdv: Forgács
norb78
2012.09.30. 09:34:03
atu71: terveztem hozzá alapot, egy kis vignettát – mint minden makettemhez, de idő hiányában mégsem készítettem hozzá – mint minden makettemhez… :)

Forgacs: eredetileg a zöld alapszínre fújták fel az egyéb színű foltokat. Én általában pont fordítva csinálnom: először a legvilágosabb színt (sárga) fújom fel az egész páncélosra, majd a maszkolószalagból kialakított foltokat ráragasztom szintén az egész felületre (a végén ezek lesznek a sárga terepminták), s az egész tankot lefújom barna színnel. Erre újabb maszkolóból kivágott foltokat ragasztok – anélkül, hogy az előzőeket eltávolítanám – és lefújom a teljes harckocsit zöldre. Száradás után eltávolítom az összes maszkolószalagot, és meg is van a háromszínű alapminta.

Üdv,
N.
norb78
2012.09.30. 09:44:23
Forgacs: Még egy A20-ast vettem. Eddig nem is tudtam, hogy a HobbyBoss kiadja a B40-est is, de utánanéztem a neten, és igen! Mindenképpen be fogok egyet szerezni abból is! Úgy tudom, hogy a Friul is tervezi az 1:35 méretarányú Toldi lánctalpának kiadását! Eddig alig volt a piacon beszerezhető árú második világháborús magyar vonatkozású harckocsi. Most meg Zrínyi, Toldi I, Toldi II... Kánaán!
Forgacs
2012.09.30. 19:35:04
Nekem is hasonló elképzeléseim vannak a többszínű terepmintára festésről. Ugye eddig én csak a sivatagban dolgoztam, illetve dolgozok és ott mind a németek, mind az olaszoknak egyszínűek a páncélosai, lövegei, de ez most más téma. Nekem is álmom, hogy megépítem a második világháborús összes magyar páncélost. Sajnos a ,,makettpiacon\" eléggé szegényes a választék, és ami megjelenik próbálom mihamarabb beszerezni mert már jártam úgy hogy lemaradtam egyes szériákról, igaz azok nem magyar páncélosok voltak. Először a Toldi szériával kezdek. Ha minden igaz legkésőbb keddre megérkezik nekem is az A.20-as.
Mit tudsz a lánctalpról? Szemenkénti fém, vagy csak sima műanyag?
Ha gondolod e-mailben is értekezhetünk!
norb78
2012.09.30. 20:42:36
A Friulmodel lánctalpai szerintem kiváló minőségűek! Szemenkénti fehérfém, könnyen megmunkálható. A lánctalptagok mellé kapsz egy drótszálat is, az tölti be a csapszeg szerepét. Két lánctalptagot összeillesztesz, a dróttal rögzíted, a végét levágod, majd egy kis pillanatragasztóval megragasztod. Nagy előnye, hogy bármikor felteheted-leveheted a tankról (festéshez), és bárhogyan alakíthatod a lánctalp feszességét is.

Jó kis meló lesz elkészíteni az összes fajtájú magyar páncélosát! :) A második világháború alatt csak tankból több mint 50 félét használt a Magyar Honvédség! :) (Néhány adat: Toldi I-II: 190 db, Turán 410 db, Zrínyi II: 71 db, Panzerkampfwagen 38(t): 108 db, Hetzer: 75 db - forrás: Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség fegyverzete 144-145. oldal)

Rendben, emailben is kereslek majd!
Forgacs
2012.09.30. 20:53:07
Tudom, nagyon várom már hogy kiadják a szemenkénti fémlánctalpat! Ha valahol megtalálod hogy lehet majd rendelni akkor kérlek szólj feltétlen :))
Tudom, hogy jó kis meló lesz mindet megépíteni, de így életem folyamán gondoltam :)
Köszi a könyv ajánlatokat is :))
Forgacs
2012.09.30. 21:04:22
Ebből a Panzerkampfwagen 38t az csehszlovák gyertmányú amit a német, a csehszlovák, a magyar, és a román hadsereg is alkalmazott, a hetzer (hajtó) -t pedig a magyar illetve a német hadsereg rendszeresített. Ezek persze nem magyar gyártmányok, tősgyökeres magyar gyártmányok: Toldi, Nimród, Turán, Zrínyi, Tas, V-4 és az ezekből épített rohamlövegek és harckocsik. Az utóbbi két típus és továbbfejlesztett változatuk nem voltak rendszeresítve akárcsak a Toldi III. Ezek már jóval ütőképesebbek lettek volna. Ha a Tas-t alakra össze kellene foglalni úgy tudnám megfogalmazni kinézerte, hogy egy t-34-es és egy német párduc összegyúrva, és kiegészítve magyar mérnöki fantáziával, és műalkotással.
norb78
2012.09.30. 21:42:01
Így igaz! :) A 44M Tas igazán ütőképes modell lehetett volna, valóban egy kicsit Panther koppintásnak tűnik... de érdekes a hasonlóság a Tas és a háború után gyártott francia AMX50 harckocsi páncéltestének \"formavilágában\" is. Ki tudja, hogy a franciák honnan vehették a terveket...
Tremere86
2012.10.01. 14:16:19
Szervusz!
Gratulálok a szép munkához. Nagyon tetszetős darab. Most látom először készen a HB Toldiját, és most már biztosan fogok venni egyet. Bár még lehet várok a vétellel egy kicsit mert a cég honlapján már beharangozták a löveges (B40) változat érkezését. A kettő együtt az igazi, bár van egy Botond gyanta toldi B40-em otthon de az nem az igazi. Sőt ami még jobb, hogy a Miniart rövidesen a piacra dob egy készlet 1:35-ös magyar harckocsizót... A Tasra rátérve én megépítettem sztirolból, nem lett tökéletes de legalább van, a V-4-et pedig építem (bár mostanában nem foglalkoztam vele) mindkettőről raktam fel cikket az oldalra. A Turánt, a Zrinyit, és az LT-11-et pedig a Modelik nevű karton makett kiadó termékeinek 1:25-ről 1:35-re való átméretezésével tervezem megépíteni szintén sztirolból, bár az utóbbi nem került rendszeresítésre csak tesztelte a Magyar Királyi Honvédség.
norb78
2012.10.01. 17:15:24
Szia Tremere86!

Minden elismerésem a Tas és V-4 makettjeid előtt, én nem lennék képes egy makettet a \"semmiből\" összehozni! Látom neked is alapmű a Magyar Királyi Honvédség Fegyverzete című könyv. Nem tudom ismered-e Turcsányi Károly: Nehéz harckocsik című könyvét, ennek egy teljes fejezete csak a Tas harckocsival foglalkozik kb.40 oldalon. Nagyon szép számítógépes 3D rajzok vannak benne a Tasról!

Üdv,
N.
tank
2012.10.01. 21:06:52
hello!nagyon szép tiszta munka.grarula
tank
2012.10.01. 21:07:19
bocsánat: gratula
Tremere86
2012.10.02. 15:37:39
Szia norb78!

Köszönöm az elismerést. A Turcsányi Károly féle könyvet ismerem de sajnos nincs a birtokomban. Nekem a makettezéshez és a haditechnika iránti érdeklődést a már emlegetett Magyar Királyi Honvédség Fegyverzete című könyv mellett Olaf Groehler: A légi háboruk története című könyv alapozta meg kölyök koromban.
Javítanám a tegnapi kommentem mert a Turánt és a Zrinyit nem a Modelik jelentette meg hanem az Orlik, valamint nem az LT-11-et hanem az LT-35-öst szereztembe a WAK nevű kiadótól. Ez a makettezők nehéz sorsa, már annyi mindent halmoztam fel a polcokon, hogy azt se tudom fejben tartani, hogy mi van a birtokomban... És persze mind arra vár, hogy egyszer majd megépülhessen.
norb78
2012.10.02. 20:00:11
Kösz \"tank\"!

Tremere86: a Tasról készült képeket nézegetve látom, hogy az érdeklődési körödbe a haditechnika mellett a jégkorong is beletartozik... :) Helyes!
Számomra meghatározó gyerekkori élmény A halál 50 órája című film, igaz kellett néhány év mire rájöttem, hogy a filmben szereplő \"Tigrisek\" valójában M47-esek!
Zoli
2012.10.06. 09:58:39
Szia,
Nagyon tetszik a munkád, és nemcsak az alany miatt! A hibalistának is örültem volna, hogy tudjam, mire számíthatok, de a ProModell-ben lévő cikk egész jól kivesézi a makettet.

Forgács! Mivel engem is így hívnak, és látom, hogy nem laksz messze Hatvantól, így akár rokonok is lehetünk. Ha onnan származol és úgy gondolod, megkereshetsz magánban!
z
norb78
2012.10.06. 19:46:18
Szia Zoli!

Kösz a dicséretet! A ProModell-es cikk nagyjából tényleg összefoglalja a lényegi hibákat, de szerintem a készlet égbekiáltó hiányosságokat, hibákat nem tartalmaz, a páncélos \"dobozból\" való megépítése igazi örömmakettezés lehet bárkinek!

Üdv,
N.
Mekett
2012.10.17. 00:44:35
Gratulálok, nagyon szép lett a makett és a képek is tetszetősek!
Remélem, még sok ilyet olvashatunk.
norb78
2012.10.18. 17:32:59
Kösz Mekett!
Spity
2013.03.22. 07:45:49
Az elmondásaid alapján könnyen építhető makettről van szó.Ennek örülök mert megvettem én is a makettet. Véleményem szerint nagyon szépre sikerült a színek, a koptatás, élethű és nem túlzott. Én a Botond Models kitet építettem meg és rettentő sokat kínlódtam mire valamelyest élethűre sikerült.Gratulálok! Spity
norb78
2013.03.26. 19:13:11
Szia Spity!
Köszönöm! A készlet szerintem könnyen építhető, az alkatrészek sorja mentesek, szépen illeszkednek, de tény, hogy aki korhű harckocsit akar építeni belőle, annak van mit feljavítani. Én nem tettem... :)

Üdv,
N.
sanyi01
2013.07.01. 00:32:47
Hello.
Én is megvettem ezt a Hobby Boss készletet...
Két kérdésem lenne:
- a sárga festék konkrétan most milyen sárga? Mert a németek által használt sötétsárga nem volt azonos a magyar sárgával, és a többi európai sárgával. Ha Humbrol kódokban gondolkodunk, a német tankokhoz a Humbroll 94-et, míg az olasz, francia, magyar, stb tankokhoz a Humbrol 63-as színt kellene használni, azaz ez a legmegfelelőbb. És akkor most a Kubinkai múzeumban levő homokszín a jó, azaz a Humbroll 63-nak megfelelő, vagy a Mosell és Makettban előforduló citromsárga???
- a másik a barna vagy a fekete rejtőszín használata: A modell és Makett több magyar harckocsit is bemutatott 1995 óta... Kisebb-nagyobb hibákkal, ugyanis voltak makettek, amik európaizöld alapon citromsárga-fekete, és voltak amik európaizöld alapon citromsárga-barna színűek! Melyik a valódi? A fekete, vagy a barna álcázófestés?
norb78
2013.07.02. 18:49:52
Szia Sanyi!

Ha autentikusan akarod elkészíteni a Toldit, akkor ne azokat a színeket használd, amit én!
Illésfalvi Péter: Kézdivásárhely, 1940. szeptember 13. című fotókönyvében van színes fotó Botondról, Toldiról és Ansaldoról háromszínű álcamintával. Szerintem ezek a fotók elég jók kiindulási alapnak!

A Bison Decals szerint a zöld az alap, a sárga és a barna a fújt szín.

Üdv,
N.
Bogesz
2013.08.26. 21:31:13
Gyönyörű lett ez a jármű. Hatalmas gratula!!!
kera
2013.08.28. 09:39:12
Szia,

csatlakozom előttem szólókhoz, tényleg gyönyörű munka. Nekem nagyon tetszik, hogy nem túl leharcolt. Továbbá nagyon tetszenek a fényképek. Szabad tudnom, hogy milyen géppel, technikával készültek? Tervezem a kzeljövőben egy profi gép beszerzését, mert bár tökéletes Panasoninc automata gépem van, nem tudok vele igazán jó makett képeket készíteni.
norb78
2013.09.03. 16:57:05
Kösz Bogesz, kera!

Az első öt kép tükörreflexes Nikon D3200-as géppel és kitobjektívvel készült saját készítésű fotósátorban, mesterséges megvilágítás mellett. A többi kép egy sima kompakt géppel - Sony DSC-W50 - készült, egy kép kivételével természetes fénynél (nyáron).
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció