3D falikép, avagy egy Airbus másként...

Airbus A320 Air Berlin

1:144, Revell No.04861 (2013)
Pintér György - Múzeumi krimik A mai cikk témája talán nem teljesen hétköznapi, de azt mindjárt leszögezném, hogy alapjában nem saját ötlet az, hogy "falikép" készüljön egy makettből. Több külföldi makettes oldalon láttam korábban repülős témájú faliképet, de többnyire vadászrepülő volt a téma, nem pedig polgári gépek.

Tőlem kicsit távolabb állnak a vadászgépek, bár fiatalon Kecskeméten voltam katona és kissé megkedveltem a repülőket. De mivel évek óta a bécsi reptér mellett lakunk és napi szinten fotózom az induló, vagy érkező gépeket, így amikor visszakanyarodtam pár éve a makettezéshez, valami repülős témát szerettem volna választani.

Sokat gondolkodtam, hogyan lehetne kicsit "egyedibb" módon bemutatni a repülőket makett formájában, de már az elején rájöttem, hogy teljes gépek tárolására nem lesz elég helyem. Ekkor ugrott be, hogy "valami vadászgép kirepült egy képkeretből", mi lenne, ha…?

Természetes, hogy egy "utasos" repülő kevésbé repül látványosan, de mivel alapból két fél darabból van a makett a dobozban, így oldalról talán jól mutatna. Másik hobbim a fotózás, így azonnal adta magát, hogy a háttér lehetne valós fotó, felhős, vagy épp teljesen tiszta égbolt. Tehát, az alapok már megvoltak, de jött a de…
Sok éve abbahagytam a makettezést, tehát mondjuk ki, kb. semmi se volt itthon. Így beszereztem a kezdéshez (vagyis újrakezdéshez) szükséges alapvető dolgokat.

Rendben, de mi legyen az első gép?
Ne legyen túl nagy, mert ugye a falon sincs mérhetetlenül sok hely, és mivel "kilóg" majd a fal síkjából, így nem akartam a legnagyobb géppel kezdeni. Ja, és tapasztalatom sincs repülő ügyben.

A választásom egy Revell Airbus A320-ra esett, de a makett gyári dekorja elsőre nem fogott meg, így kerestem hozzá egy nekem tetsző festést és mivel Ausztriában vagyunk, így akkor legyen Austrian Airlines, ráadásul a sokak által kedvelt "retro livery". Szerencsémre a Two Six Decals kínálatában kapható volt ez a matrica szett, így minden megvolt a kezdéshez.
Vagy inkább mégsem???

Bizony nem, ugyanis életemben nem raktam össze egyetlen repülőt sem, az 500-nál több 1:24-es raliautó pedig nem ez a kategória, így biztos voltam benne, lesznek nehézségeim.
Voltak is, már a kezdés előtt…

Saját és netes képeket is összegyűjtöttem az igazi gépről és jött az első nagy kérdés: milyen színű is a gép alja? Az egyik képen szürke, a másik képen talán alumínium, de lehet akár ezüst is. Ekkor felvettem a kapcsolatot pár reptéri ismerőssel, fotóssal, Austrian szerelővel, hogy szeretnék egy színkódot. Néhány napon belül meg is lett a valós szín, ami szürke, amilyen szín természetesen nem kapható makettfesték formájában. Ekkor még nem volt szórópisztolyom, tehát a szín itthoni kikeverése nem jöhetett szóba. Találtam viszont egy majdnem jó árnyalatú Tamiya spray-t (TS-81), ami ugyan picit sötétebb, de sok további macerát megspóroltam vele.

A folytatás a szokásaimhoz híven nem volt a legegyszerűbb. Az ötlet alapján legyen a gép épp landoló, tehát kint kell lenni a futóknak. A háttérkép pedig legyen a kedvenc bécsi fotós helyemen készült kép, mégpedig a torony, így teljesen valós leszállást mutat majd a kész falikép az A320-szal.

Aki látott már 1:144-es repülőt, az képben van, mekkorák is a futó alkatrészei, mekkora kerekei vannak és ugye ezeknek csak a fele kell az orrfutó esetében. Jöhetett a faragás, csiszolás, hogy az orrfutó megfeleljen az elvárásomnak.

A gép szépen lassan összeállt, de az egész folyamat alatt azon agyaltam, milyen módon fogom a fél gépet a képkereten belül, ráadásul egy papírra nyomtatott háttéren rögzíteni. Talán az egész folyamat legnehezebb feladata ez volt, sok variációt ilyen-olyan okok miatt elvetettem, mire megszületett a megoldás. Ez a megoldás sem volt egyszerű, ezt is többször módosítani kellett, de sikerült találni egy olyan variációt, ami minden méretű (és ezzel együtt bármilyen súlyú) makett esetében biztonsággal és valóban tartósan használható, sőt, akár oldható is, ha esetleg háttérképet cserélnék, vagy a gépen módosítani szeretnék, mert mindkét esetre volt példa.

A makett másik fele végül a gyári készlet Air Berlin-es dekorjával elkészült, ami kevésbé volt macerás folyamat, mint az AUA verzió. Kis maszkolás, hibátlan árnyalatú gyári festék spray és máris kész volt a fényezés. Később új matricát kapott az Airbus, mert egy akkori "Lauda"-pilóta meg szerette volna venni.
A320-0
A320-0
A320-1
A320-1
A320-2
A320-2
A320-3
A320-3
A320-4
A320-4
A320-5
A320-5
A320-6
A320-6
A320-7
A320-7
A320-8
A320-8
A320-9
A320-9
2024.05.31.
Németh Gábor (NGPETI)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
czzoli
2024.06.02. 14:27:55
Szia!
Elárulnád, hogy végül is milyen megoldással rögzítetted a makettet a képhez? Előre is köszönöm. Üdvözlettel, Czikora Zoltán
NGPETI
2024.06.03. 13:15:11
Szia Zoltán!
Hamarabb érkezett ez a kérdés, mint számítottam volna rá, de hagyok még időt az olvasóknak a gondolkodásra, mert kíváncsi vagyok, kinek milyen ötlete lenne...
(A következő -témába vágó- cikkemben egyébként benne lesz a "megfejtés".)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció