57 Chevy Coupe

Chevrolet Bel Air Coupe 1957

1:12, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik Bevezető a korszakról

Az ötvenes évek elejére a Chevrolet megbízható autóival jelentős hírnevet szerzett a piacon. Ám ez a tulajdonság az akkori lázadó fiatalságot legkevésbé sem érdekelte. 1955-ben azonban komoly dizájnváltás eredményeként a robusztus, megbízható hathengeres motort lecserélték a V8-as erőműre. Ez az élénk új motor, köszönhetően a modern öntési technológiának sokkal könnyebb és erősebb lett.
Harley Earl tervezőmérnök vezetése alatt piacra dobtak egy teljesen új, agresszív és sportos karosszériát. Így a fiatalabb generációk is sokkal több érdeklődést mutattak a Chevrolet iránt.

Mialatt a külső megjelenést csak kissé variálták, a különböző '57-es modellek mindegyike fontos helyet foglalt el az autózás történetében, különösen a BelAir típus, a legmagasabb felszereltségű verzió.
A karosszérián a diszkrét króm elemeket és a széles panorámát adó szélvédőt szinte változatlanul hagyták az előző évekhez képest, de az elejét és a hátulját teljesen áttervezték. A hátsó sárvédőelem jellegzetes végződést – fecskefarkat - kapott futurisztikus hátsólámpákkal. A hűtőrács méretét is megnövelték, a motorháztető pedig rakétaszerű díszeket kapott. Ettől lett a Chevy igazán egységes, harmonikus vonalvezetésű autó.

A motor is kínált újításokat. A 4,6 literes befecskendezős rendszer akkoriban tekintélyes 283 lóerőt hozott, ami 200 km/h csúcssebességet adott a Chevy-nek.

A Chevy Bel Air Coupe kaszniját aranyló díszekkel tették ellenállhatatlan csajozós autóvá. Az autó megjelenése gyakorlatilag az 50-es évek meghatározó stílusjegyévé és egy utolérhetetlen klasszikussá vált, ami generációkat bűvöl el azóta is.

Cragar ötküllős felnijével, Goodyear abroncsokkal és extra levegőbeömlőkkel szerelt Chevy-ket pedig gyakran láthattunk nyerő dragster-ként egészen a hatvanas évek közepéig. Most az 50 éves jubileumát megélt klasszikust az utakon látva, még mindig sok autórajongó megcsodálja.
Annak idején, mikor makettezni kezdtem, elsők között ebbe a típusba szerettem bele… azóta is tart a fanatizmus.

A makettről

Ezt az autót a 80-as évek végén adta ki a Revell, a harminc éves évfordulóra - ám valószínűleg nem sok nagy méretarányú tapasztalattal a háta mögött. A sok helyen található beszívódások, anyagvastagság hibák és a méretarány adta lehetőségekhez képest sok helyen szegényesen kidolgozott részletek jellemzik. Ez azonban igazi kihívássá teszi ezt a készletet, igen sok lehetőség rejlik benne.

Az alkatrészek illeszkedése nagyon vegyesnek mondható. Többségük illeszkedik, sorjamentes, de sok alkatrészt jócskán toldani kellett, és az első ablak is hajszál híján fedi csak az oldalablakokat. A krómozott kereten átgondoltan helyezték el a csatlakozási pontokat, kár hogy éppen ezen a kereten az élek sorjásak.

A dobozból két verzió építhető meg: az alap BelAir hagyományos 283-as blokkal, RamJet befecskendezővel és egy kompresszoros motor két hatalmas szívóval. Opcióként sportülések, sportkormány, padlóváltó, kivágott motorháztető és bukókeret poroltóval is megtalálható.
Ezekhez igazodó kerék készletekkel: fehér peremes utcai gumi dísztárcsás felnivel vagy ötágú Cragar felni Goodyear EAGLE ST gumival, illetve hátulra aszfaltszaggatós széles gumis opcióval. A dragster verzióhoz terjedelmes méretű matricalap is társul reklám logókkal, ablak feliratokkal, pinstripe alakzatokkal, egyedi rendszámmal stb.
A gyári verzió építését érdekes módon nem támogatták meg matricával, de legalább a Chevrolet emblémákat nem öntötték rá a kasznira.

Az építésről

Az én dobozomból két utcai gumi, illetve a motortér csövezésére szolgáló eredeti kábelek is hiányoztak, de ettől függetlenül is a felnis, befecskendezős verzió megépítése mellett döntöttem volna.
Az eredeti állapot rekonstruálásához rengeteget kell vadászni, mivel ez a Ramjet Fuel Injection rendszer csak a Corvette-ek világában fejlődött tovább, az eredeti befecskendezős BelAir ma már nagyon ritka.
A motortérben és az alvázon igény szerint bőven akad feljavítani való, kis türelemmel és millió féle drótból mutatós példány készíthető belőle. Azt élethű verzióra törekvésnek azonban ára lett, a végén a motor nem fért bele az aránytalanul, póriasan kialakított géptérbe.
Ez adta az ötletet egy szerelő stand elkészítésére, így a sok befektetett munka igazán látványossá válhatott.
A hiányzó motor pedig betekintést enged a csövekkel, kábelekkel, feliratokkal gazdagított motortérbe.

Az autót abszolút 0-mérföldesre készítettem, mindenen rajta van: a gyári figyelmeztető feliratok, leírások, reklám, gyártói embléma stb... még a kilóméteróra számlálója is nullán áll!

Az általam végzett átalakításokat, feljavításokat és pótlásokat alább sorolom fel.

Karosszéria:
- az összes krómozott alkatrész újrafestése
- hűtőrács kivágása, saját készítésűre cserélése
- a csomagtérajtó kivágása, csomagtér kialakítása, ajtómechanika, pótkerék, pótkerékrögzítő, csomagtér szőnyeg, "Guide" könyv, emelési útmutató matrica készítése
- saját készítésű rendszám felhelyezése
- motorháztető feljavítása merevítő idomok felhelyezésével
- biztonsági övek készítése

Alváz:
- az alváz egybedolgozása a beltér padlójával
- az önhordó kereten az alváztartó pillérek javítása, felfogató csavarok pótlása
- a laprugók átalakítása, az alvázon felfogató pontjainak levágása, újra cserélése lemezből
- az üzemanyagtartály levágása az alvázról, feljavítása, felfogató szerkezet készítése
- üzemanyag és fékcsövezés teljes körű kialakítása az alvázon
- parkolófék elkészítése
- kardántengely szétvágása, feljavítása
- első lengőkarba saját készítésű rugó beépítése
- kipufogók végeinek feljavítása
- felni szétbontása a dobfék különválasztására

Motor és motortér:
- injektor teljes csövezése
- olajszint-ellenőrző kiépítése
- gyújtógyertyák felhelyezése
- gyújtókábel tartók készítése
- ékszíjtárcsák feljavítása és különálló ékszíj felhelyezése
- váltóra fogastengely és rögzítő keret került
- akkumulátor kábelezés, akkurögzítő készítés
- saját gyártmányú matricák elhelyezése (akku, légszűrő, hűtőfolyadék, injektor ID, olajbetöltő, motorblokk, motor ID, generátor)

Felhasznált anyagok: sztirol, alumíniumlemez, rézlemez, rézdrót, saját matrica.

Visszagondolva az egy éves projektre, sokat bosszankodtam vele, de sokat is tanultam belőle és a végén minden jó, mert szerintem mutatós darab lett belőle.
A VII. Bolyai kupán - első versenyemen több elismerést kaptam érte, nekik ezúton is szeretném megköszönni, remélem Nektek is tetszeni fog!
01 - 57 Chevy Coupe
01 - 57 Chevy Coupe
02 - Alváz

Itt már egybedolgozva a padlóval, levágva a tank, pillérek kicserélve, csavarok pótolva, laprugó felfogatók a helyükön, fék és üzemanyag csövezés előkészítve
02 - Alváz
03 - Alváz

Lecserélt tartópillér, csövezés tartó lemezek
03 - Alváz
04 - Alváz

Parkoló fék mechanika előkészítve
04 - Alváz
05 - Alváz

Fékcső, üzemanyag cső, fékbowden
05 - Alváz
06 - Első lökhárító

Króm lemaratása után, már az új ráccsal
06 - Első lökhár…
07 - Felfüggesztés

Új rugó készült bele, lefestve
07 - Felfüggesztés
08 - Váltó

Bordás tengely egy régi órából, a kék keret pedig a blokk helyett tartja a helyén a váltót
08 - Vált
09 - Felnik

Sok csiszolás, tömítés, faragás után kezd hasonlítani az eredetire
09 - Felnik
10 - Hátsó futómű

Festve, fékcsövekkel, felniről levágott, átalakított dobfékekkel
10 - Hátsó futóm…
11 - Akkumulátor

A ráöntött kábeleket lecsiszoltam, újakat raktam rá, rögzítőt és gyári matricát kapott
11 - Akkumulátor
12 - Csomagtér

A pótkereket gyantából öntöttem, a rögzítő (ami egyben az emelő talpa is) alu lemezből van, a padlószőnyeg a csomagtér oldallemezei és az emelési útmutató is eredeti fotók alapján készült
12 - Csomagtér
13 - Beltér

A műszerek előlapjára matricát készítettem, a biztonsági övek is saját gyártmányúak - aluminiumból és sztirolból
13 - Beltér
14 - Beltér

Az egész alsó rész egyben
14 - Beltér
15 - 57 BelAir Coupe front

És íme elkészült a nagy kedvenc
15 - 57 BelAir Coupe…
16 - 57 BelAir Coupe front-r
16 - 57 BelAir Coupe…
17 -  57 BelAir Coupe right

A külső napellenző is hozzáadott extra
17 - 57 BelAir…
18 - 57 BelAir Coupe back

Kapott egyedi rendszámot és csőből kipufogót
18 - 57 BelAir Coupe…
19 - 57 BelAir Coupe trunk

A felnyitott csomagtér pótkerékkel
19 - 57 BelAir Coupe…
20 -  57 BelAir Coupe engine

Motortér - kicsit üres, de feljavított
20 - 57 BelAir…
21 - 57 BelAir Coupe unders

Az alváz minden kiegészítővel.
A vitrinben nem látszik, de én mindig tudni fogom mit rejt...
21 - 57 BelAir Coupe…
22 - Block

Ebben a méretarányban elhagyhatatlan feljavításokkal, gyújtókábel tartó, gyertyák, olajszint ellenőrző, különálló ékszíjtárcsák, üzemanyag csövek
22 - Block
23 - Block
23 - Block
24 - Block

Olajcsere periódus matrica az utántöltő sapkán, légszűrő matrica a szűrőházon, olajszűrő matrica, injektor sorozatszám tábla
24 - Block
25 - Block

A tartó pedig sztirol lécekből, fotómaratott csavarokkal, gördülő kerekekkel
25 - Block
2008.12.15.
Novák Gábor (novakgabor), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
toto
2008.12.15. 21:33:32
Szia Gábor! Elismerésem ahhoz, amit a Chevyvel műveltél! Nagyon mutatós darab lett belőle! Csodálom a kitartásodat, amivel összehoztad a gépet! Van egy technikai kérdésem az építéssel kapcsolatban, magánban megkereslek.
Üdv: Tomi
ChevyG
2008.12.18. 08:57:55
Szevaaa Pajti!
A maketthez méltó cikk! Gratula! 100%ot adtam!
üdv!
szőke bertalan
2008.12.19. 17:07:38
Helló!
Lenyűgőzően szép a Chevy.Gratulálok.
Gabcsi
2008.12.20. 17:35:26
Szia Kolléga! Gratulálok, nagyon szép lett! Ekkora léptékhez elengedhetetlen a feljavítás, nagyon baró lett! Hamarosan én is csatlakozom két 1/24-es kistesóval, egy Sport Coupé és egy Nomad fogja elhagyni "szerelőcsarnokomat"!
Üdv! Gabcsi
Kockabob
2008.12.25. 17:35:05
Szia
Nagyon szuper lett a leírás is, és az autó is. Gratulálok!
novakgabor
2008.12.25. 20:20:10
Köszönöm Mindenkinek a dicséretet !
Most ezek szerint magasra tettem magamnak a lécet, igyekszem még sok ilyet mutatni Nektek !
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció