Pintér György - Múzeumi krimik
Bevezető a korszakról
Az ötvenes évek elejére a Chevrolet megbízható autóival jelentős hírnevet szerzett a piacon. Ám ez a tulajdonság az akkori lázadó fiatalságot legkevésbé sem érdekelte. 1955-ben azonban komoly dizájnváltás eredményeként a robusztus, megbízható hathengeres motort lecserélték a V8-as erőműre. Ez az élénk új motor, köszönhetően a modern öntési technológiának sokkal könnyebb és erősebb lett.
Harley Earl tervezőmérnök vezetése alatt piacra dobtak egy teljesen új, agresszív és sportos karosszériát. Így a fiatalabb generációk is sokkal több érdeklődést mutattak a Chevrolet iránt.
Mialatt a külső megjelenést csak kissé variálták, a különböző '57-es modellek mindegyike fontos helyet foglalt el az autózás történetében, különösen a BelAir típus, a legmagasabb felszereltségű verzió.
A karosszérián a diszkrét króm elemeket és a széles panorámát adó szélvédőt szinte változatlanul hagyták az előző évekhez képest, de az elejét és a hátulját teljesen áttervezték. A hátsó sárvédőelem jellegzetes végződést – fecskefarkat - kapott futurisztikus hátsólámpákkal. A hűtőrács méretét is megnövelték, a motorháztető pedig rakétaszerű díszeket kapott. Ettől lett a Chevy igazán egységes, harmonikus vonalvezetésű autó.
A motor is kínált újításokat. A 4,6 literes befecskendezős rendszer akkoriban tekintélyes 283 lóerőt hozott, ami 200 km/h csúcssebességet adott a Chevy-nek.
A Chevy Bel Air Coupe kaszniját aranyló díszekkel tették ellenállhatatlan csajozós autóvá. Az autó megjelenése gyakorlatilag az 50-es évek meghatározó stílusjegyévé és egy utolérhetetlen klasszikussá vált, ami generációkat bűvöl el azóta is.
Cragar ötküllős felnijével, Goodyear abroncsokkal és extra levegőbeömlőkkel szerelt Chevy-ket pedig gyakran láthattunk nyerő dragster-ként egészen a hatvanas évek közepéig. Most az 50 éves jubileumát megélt klasszikust az utakon látva, még mindig sok autórajongó megcsodálja.
Annak idején, mikor makettezni kezdtem, elsők között ebbe a típusba szerettem bele… azóta is tart a fanatizmus.
A makettről
Ezt az autót a 80-as évek végén adta ki a Revell, a harminc éves évfordulóra - ám valószínűleg nem sok nagy méretarányú tapasztalattal a háta mögött. A sok helyen található beszívódások, anyagvastagság hibák és a méretarány adta lehetőségekhez képest sok helyen szegényesen kidolgozott részletek jellemzik. Ez azonban igazi kihívássá teszi ezt a készletet, igen sok lehetőség rejlik benne.
Az alkatrészek illeszkedése nagyon vegyesnek mondható. Többségük illeszkedik, sorjamentes, de sok alkatrészt jócskán toldani kellett, és az első ablak is hajszál híján fedi csak az oldalablakokat. A krómozott kereten átgondoltan helyezték el a csatlakozási pontokat, kár hogy éppen ezen a kereten az élek sorjásak.
A dobozból két verzió építhető meg: az alap BelAir hagyományos 283-as blokkal, RamJet befecskendezővel és egy kompresszoros motor két hatalmas szívóval. Opcióként sportülések, sportkormány, padlóváltó, kivágott motorháztető és bukókeret poroltóval is megtalálható.
Ezekhez igazodó kerék készletekkel: fehér peremes utcai gumi dísztárcsás felnivel vagy ötágú Cragar felni Goodyear EAGLE ST gumival, illetve hátulra aszfaltszaggatós széles gumis opcióval. A dragster verzióhoz terjedelmes méretű matricalap is társul reklám logókkal, ablak feliratokkal, pinstripe alakzatokkal, egyedi rendszámmal stb.
A gyári verzió építését érdekes módon nem támogatták meg matricával, de legalább a Chevrolet emblémákat nem öntötték rá a kasznira.
Az építésről
Az én dobozomból két utcai gumi, illetve a motortér csövezésére szolgáló eredeti kábelek is hiányoztak, de ettől függetlenül is a felnis, befecskendezős verzió megépítése mellett döntöttem volna.
Az eredeti állapot rekonstruálásához rengeteget kell vadászni, mivel ez a Ramjet Fuel Injection rendszer csak a Corvette-ek világában fejlődött tovább, az eredeti befecskendezős BelAir ma már nagyon ritka.
A motortérben és az alvázon igény szerint bőven akad feljavítani való, kis türelemmel és millió féle drótból mutatós példány készíthető belőle. Azt élethű verzióra törekvésnek azonban ára lett, a végén a motor nem fért bele az aránytalanul, póriasan kialakított géptérbe.
Ez adta az ötletet egy szerelő stand elkészítésére, így a sok befektetett munka igazán látványossá válhatott.
A hiányzó motor pedig betekintést enged a csövekkel, kábelekkel, feliratokkal gazdagított motortérbe.
Az autót abszolút 0-mérföldesre készítettem, mindenen rajta van: a gyári figyelmeztető feliratok, leírások, reklám, gyártói embléma stb... még a kilóméteróra számlálója is nullán áll!
Az általam végzett átalakításokat, feljavításokat és pótlásokat alább sorolom fel.
Karosszéria:
- az összes krómozott alkatrész újrafestése
- hűtőrács kivágása, saját készítésűre cserélése
- a csomagtérajtó kivágása, csomagtér kialakítása, ajtómechanika, pótkerék, pótkerékrögzítő, csomagtér szőnyeg, "Guide" könyv, emelési útmutató matrica készítése
- saját készítésű rendszám felhelyezése
- motorháztető feljavítása merevítő idomok felhelyezésével
- biztonsági övek készítése
Alváz:
- az alváz egybedolgozása a beltér padlójával
- az önhordó kereten az alváztartó pillérek javítása, felfogató csavarok pótlása
- a laprugók átalakítása, az alvázon felfogató pontjainak levágása, újra cserélése lemezből
- az üzemanyagtartály levágása az alvázról, feljavítása, felfogató szerkezet készítése
- üzemanyag és fékcsövezés teljes körű kialakítása az alvázon
- parkolófék elkészítése
- kardántengely szétvágása, feljavítása
- első lengőkarba saját készítésű rugó beépítése
- kipufogók végeinek feljavítása
- felni szétbontása a dobfék különválasztására
Motor és motortér:
- injektor teljes csövezése
- olajszint-ellenőrző kiépítése
- gyújtógyertyák felhelyezése
- gyújtókábel tartók készítése
- ékszíjtárcsák feljavítása és különálló ékszíj felhelyezése
- váltóra fogastengely és rögzítő keret került
- akkumulátor kábelezés, akkurögzítő készítés
- saját gyártmányú matricák elhelyezése (akku, légszűrő, hűtőfolyadék, injektor ID, olajbetöltő, motorblokk, motor ID, generátor)
Felhasznált anyagok: sztirol, alumíniumlemez, rézlemez, rézdrót, saját matrica.
Visszagondolva az egy éves projektre, sokat bosszankodtam vele, de sokat is tanultam belőle és a végén minden jó, mert szerintem mutatós darab lett belőle.
A VII. Bolyai kupán - első versenyemen több elismerést kaptam érte, nekik ezúton is szeretném megköszönni, remélem Nektek is tetszeni fog!