A Biafra-bombázó

Iljusin Il-28 Beagle

1:72, Trumpeter
Pintér György - Múzeumi krimik A nevet én adtam a fura körülmények között Rejtő-könyv oldalára való legénységgel egykor repült, szovjet gyártmányú repülőgépnek.
Biafráról, Nigéria többségében ibók által lakott tartományáról és annak elszakadási kísérletéről már írtam.
Az igazság az, hogy a szakításkor sem Nigéria, sem az önállósulni akaró(?) Biafra nem volt felkészülve arra a vérbe fulladó, két és fél éves háborúra, ami az 1967. május 30-i ünnepélyes enugui zászlófelvonás után következett.
A felek sem komoly szárazföldi, sem légi, sem tengerészeti erőkkel nem álltak túl jól. Erre szokták mondani, hogy "nem is tudom, hogy gondolták".
A világ ekkor még sokkal egyszerűbb volt. Volt ugye a szocializmust építő béketábor Hegyeshalomtól Vlagyivosztokig és Murmanszktól mondjuk Hanoiig. És volt a másik oldal, a szabad világ – ahogy magukat nevezték az akkor többnyire demokratikus, vagy annak kikiáltott országok. Nos, ezek a dologok azonban nagyon európaiak. Afrikában minden másként ment. Az Európában ekkor már – úgy tűnt – kiveszett fogalmak, formák működtek. Törzsek, etnikai zavargások, külső beavatkozás – akár fegyveres is. 1960, Afrika Éve még csak 7 éve múlt el, amikor tizenhét egykori gyarmat szerezte meg függetlenségét. Ilyen volt a britek által két nagy, egymástól nagyon csak eltérő kultúrájú, vallású, hagyományú etnikum területeiből kialakított államalakulat, Nigéria is. Más országok, ha a terület egyik vége tocsog az olajban, virágzásnak indulnak, a semmiből városok emelkednek, csilli-villi minden – amit a turisták látnak. És vannak országok, ahol az anyagi lehetőségek nem jutnak oda, ahol a köz javára használódhatnának, hanem a helyi uralkodói elit és/vagy vezető réteg zsebébe vándorol. Onnan aztán vagy "csurran-cseppen", vagy nem. A hadsereg sem a haza megvédésére, hanem a belső elégedetlensége megfékezésére rendeltetett. Ehhez pedig nem kell százezres tömeg. No, ez volt a helyezt Nigériában is.

Az ibók egyre inkább kiszorítva a hatalomból úgy látták, hogy a földjükön "csörgedező olajforrások" bevételeiből, ha lenne saját államuk, élhetnének, mint M'arci Hevesen, vagy éppen Biafrában. Jellemző módon a frissen kikiáltott szakadár állam élére is egy éppen arra járó ezredes állt. Naná, hogy kitört a háború!
Node, a háborúhoz három dolog kell, amint ezt Montecuccoli óta tudjuk. A pénzen lehet fegyvereket vásárolni. No meg jönnek mindenfelől a szövetségesek, akik, persze nem szívjóságból, hanem titkolt, vagy nyíltan hangoztatott célokkal beállnak egyik, vagy másik – esetleg mindkét küzdő fél mögé.

Nos, így kerülhetett az Iljusin iroda csodás gyártmánya a biafrai égre. Vannak, akik állítják, hogy Egyiptomból kapták. Akár igaz is lehetne, mert egy ideig valóban egyiptomi személyzet repülte őket. Csakhogy a harcok kirobbanása, július eleje előtt egy jó hónappal lezajlott a hatnapos háború. Ezután Egyiptomnak nem, hogy kölcsönözni való Il-28-asai nem maradtak, de semmiféle. Az izraeli légierő – biztos, ami ziher - a Tu-16-okon kívül ezeket is szétbombázta még a repülőtereken.
Lényeg, hogy a Il-ek megérkeztek. Csakúgy mint MiG-17F-ek is. Az pedig, hogy az addig masszívan brit befolyás alá tartozó területeken megjelentek a szovjet hadiipar termékei, éppen elég ok volt az aggodalomra. Ugyebár először a fegyverek, aztán az azok kezelését megtanító tanácsadók, majd szovjet légi- és tengerészeti bázisok, ifjú tisztek a keleti akadémiákon... tovább is van, mondjam még? Így aztán az addig vacilláló angolok teljes mellszélességben beálltak a központi kormány mellé. Nehogy már az ellenség keze betegye a lábát hazánk kebelére!

Ettől függetlenül az Il-28-ak tették a dolgukat az egyiptomi személyzettel. Ők, mivel – nem minden alap nélkül – úgy tudták, hogy a lázadók oldalán izraeli támogatás is van, nagyon lelkesen bombáztak minden lőszerraktárt, csomópontot, repülőteret, asszonyt, kecskenyájat, gyereket, mindent, ami arra járt. Amikor már túl nagy volt a sajtóvisszhangja az értelmetlen (van értelmes?) pusztításnak, a hős egyiptomiakat lecserélték csehszlovák személyzetre. Nem mintha a nigériai szárazföldi és tengeri blokád előidézte élelmiszerhiány emberségesebb lett volna. (Csehszlovákia ekkor a Varsói Szerződés tagja volt, csakúgy, mint Lengyelország. És a Biafrába szerződtetett bozótpilóták között volt lengyel is.)

Nos, a Trumpi legyártotta az Il-28-at 1/72-ben. Nem bonyolult az építés. Semmi macera. Persze be kellett szereznem a nigériai légierő jelzéssorát. A festésre "autentikus" színtérkép nincs, bár a Hi-Decal matricasora mellé van egy ilyesmi. Gyanús rajzok, illetve korabeli színes diákból szkennelt képek voltak csak. Így ezeket kellett felhasználnom. Van kép a helyi hadimúzeumban kiállított darabról. De hogy ez mennyiben azonos a Biafra ellen bevetett cuccokkal, azt nem tudom. Mindenesetre a háromszínű álcázófestés jól fog mutatni a nyers aluszínű magyar Il-ek mellett. A festésnél sokat segített a külön bevásárolt maszkoló készlet. Ebből kettőt próbáltam ki. Végül a KV gyártmánya került felhasználásra. Az Eduard kicsit összezsúfolta a dolgait nehezebb kideríteni, mit, hová. Persze, ez ízlés dolga.
Berendezés
Berendezés
Szárnyra kelt
Szárnyra kelt
Maszkolva
Maszkolva
Színezve, de még "hason"
Színezve, de még "hason"
Az utolsó előtti állapot
Az utolsó előtti állapot
Az utolsó előtti állapot
Az utolsó előtti állapot
2025.01.27.
Utolsó módosítás: 2025.01.29.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2025.01.30. 11:58:03
Szia Gyuri!
Jó látni, hogy ismerkedsz a festékszóróval, csak így tovább!
Miggyuri
2025.01.30. 12:29:16
Köszi! Igyekszik az ember. Egyre jobb lesz (igaz, még csak fél egy van!)
Mekett
2025.01.31. 19:33:44
Köszönjük az újabb érdekességet! Mióta először írtál Biafráról, folyton szembejönnek a konfliktusban alkalmazott eszközök, pedig azelőtt azt sem tudtam, hogy volt ilyen.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció