Pintér György - Múzeumi krimik
A magyar légierő egy speciális alakulata az ejtőernyős csapat. A kezdetek Szombathelyre vezetnek, ahol először alakítottak ki egy "keret"-et, amiből aztán kinőtt a Pápán megizmosodott eje. alakulat. Ahhoz azonban, hogy ezek a vitézek le tudjanak ugrani, kellett valami szállítóeszköz, amit elhagyva pottyanhatnak az ellenség nyakába. No erre a célra (is) vásárolták meg az olaszok hárommotorosát a később (Sztravinszkíj után szabadon) Bűzmadár névre keresztelt Ca-101-ét.
A gép rajnyi erőt tudott magával vinni. A leírások szerint lassú volt, de nagyon pilótabarát. A viszonylagos lassúság előnye volt, hogy a kiugró ejtőernyősök aránylag közel értek egymáshoz földet.
No, ennek a gépnek az 1/72-es makettjével bíbelődtem egy kicsit. A cseh LF Models terméke, amit kicsit megtupíroztak műgyantával is. Mielőtt valaki túlzottan lelkesedne, a dobozban egy olasz szolgálatban álló gép matricáit és hozzá illő maszk-mennyiséget kapunk. Nyoma sincs - igaz nem is ígérték - a Magyar Királyi Légierő festési mintáinak, festékkódjainak és felségjelzéseinek, szám- és betűkombinációinak. Ezt magunknak kell megoldani. Ha van, van, ha nincs, akkor meg lesz! A festéssel nem sokat vacakoltak - festékkódok? - ugyan! "Svetlé Seda", "Rezevá", "Kovová". Persze a gyengébbek kedvéért odaírták angolul is. Amúgy a csili-vili összeállítási füzet jó. Pontos, nem tartalmaz csapdákat, logikusan bontja részfolyamatokra a munkát.
A szürke műanyag alkatrészek sorjamentesek és a méretük is stimmel. Az átlátszó alkatrészek átlátszóak. Az, hogy miért kellett hosszában kettévágva gyártani a pilótafülke tetejét, nem tudom. A belső térbe műgyantából kapjuk a bombacélzó berendezést. Ezt, ha ejtőernyőst szállító példány készülne, nem kell beépíteni! A főfutók felfüggesztésénél a "teleszkóp" szerepét betöltő alkatrésznél választhatunk. A kerek ablakok esetében ki kell találnunk, mi legyen. Ha konkrét gépet makettezünk, utána kell nézni, hogy az eredeti, kör alakú ablakok voltak, vagy az átalakított, négyszögletesek. A magyar szolgálatban állóknál több változat is lehetséges volt. Tehát adott lajstromszámú gép fotóit kell figyelni! Itt ajánlom az avia-info.hu oldalt.
A két törzsfél nem vetemedett, így viszonylag könnyen összeépíthető. Mivel az átlátszó alkatrészeket belülről kell beragasztani, festéskor ezeket maszkolni kell. Mazochistáknak való feladat - én nem álltam neki - a fotómű szárainak drótokkal történt merevítéseinek húzott szálakból, vagy vékony drótból történő elkészítése. Minden bizonnyal dob a makett látványán, szóval csak hajrá!
Kapjuk műgyantában a két vészgenerátort is, ami a gép törzsén kívülre építendő, ha sikerül épségben leszedni az öntőkeretről a hajszálnál vékonyabb kb. 2 mm hosszú lábakon álló, bolhányi alkatrészeket úgy, hogy közben a légcsavarjának egyik tolla sem törik le. Nekem nem sikerült.
A festésnél több variáció is van, ha magyar gépet szeretnénk. Felségjelzésként az 1942 előtti éket választottam. Mivel a készlet nem tartalmazott semmiféle magyar vonatkozást, magamnak kellett elkészítenem. Fehér matricalapra nyomtattam a jókora méretű jelzéseket. Az egyetlen megmaradt átlátszóra pedig a lajstromszámot tartalmazót. Kinyomtatás után alaposan fedni kell lakkal, hiszen a tintasugaras nyomtató festéke nem vízálló, így csak az marad meg, amit alul a vivőfelület filmje, felül pedig vízben nem oldódó lakkréteg fed. Tehát hajlakk nem jó! Ha nem, akkor jöhet a sírás-rívás és fogaknak csikorgatása, meg az újratervezés.
Jobban néz ki minden makett, ha valami alapon ácsorog. Beszereztem egy tavaszi, füves mezőrészletet, hiszen a kor repülőterei ekkor még jórészt füvesek voltak.
Nos, így állt össze a "Bűzmadár", ami egyébként az utas/tehertérbe behúzó kipufogó-füst miatt kapta ezt a nem túl hősi elnevezést.
Ha pedig összeállt a dolog, némi vita után, ahol figurák keresését kereskedelmi, üzleti tevékenységnek minősítette valaki, sikerült beszereznem egy kollégától a Zvezda Pe-8 ON-hez mellékelt pilótafigurákat, amiket némi átalakítással átképezhettem ejtőernyősökké. Őket és a "Bűzmadarat" füves alapra helyeztem. Itt a végeredmény!