Pintér György - Múzeumi krimik
Egy újabb helikopter készült el nálam. Ez a "22"-es oldalszámú gép a krími "Kacsa" (szépen magyarosan leírva) bázison szolgált. Egyéb típusismertetéstől eltekintenék, azt mindenki megtalálja bárhol a neten.
A Zvezda mondhatni szép munkát végzett. Bár sok helyen idegeskedhet az ember, kimondottan szépek az oldalkormányok, maga a sárkányszerkezet, tetszetős a szegecselés. Az átlátszó alkatrészek tiszták, viszont kissé vastagok és torzítanak. A fülke szegényes, a matricalap -melyből mindössze egy verzió készíthető el- besárgult. Ami még viszonylag az elején feltűnt, hogy az oldalablakok rossz helyen vannak, illetve oda is raknunk kell, ahová nem kellene. Sajnos a doboz a "PS" verzíót rejti ablakok tekintetében. Az összes más tekintetben pedig a "PL"-t
A pilótafülkében két pozitívum van. A ciklikus és a kollektív karok. Ezek tényleg igényesek a méretarányhoz képest. Az összes többi....szégyen. A műszerfalnak csak a lapját kapjuk meg a műszerfal borítást nem. Ezáltal egy legalább 1 centis hézag képződik a szélvédő és a műszerfal között. Ezt a műszerfal borítást magam készítettem levegőre száradó modellező pasztából, melyre pillanatragasztóval rögzítettem a műszerfalat. Üléseket tulajdonképp nem kapunk. Amit kapunk az egy "stoki" és egy sima igénytelen háttámla. Az üléseket is magam készítettem az előbb említett modellező pasztából. A fülke kialakítása után gyorsan haladt volna az építés, ha passzolna egymáshoz a két féltörzs. De sajnos ez nem így van. A gép alján a féltörzsek találkozásánál körülbelül 0,5 mm-es a szintkülönbség. Akad csiszolni való bőven. Ezután viszont tényleg úgy halad a munka, mint a karikacsapás. A felesleges ablakokat beépítettem , viszont tömítettem, csiszoltam és színre festettem. Szemfüles Kamov szakértők biztos szóvá fogják tenni, hogy viszont oda nem vágtam ablakot, ahová kellene...jelzem, tudom. A koaxiális rotorszerkezet majd 30 darabból áll. Ígéretesnek látszik, de amikor az ember hozzáfog, sajnos rögtön látja, hogy nem lesz könnyű dolga. A rotor alkatrészei nem illeszkednek pontosan egymáshoz, a megépítése odafigyelést igényel. A rotorlapátok teljesen egyenesek, illik azokat egy kissé meghajlítani. Én ezt forró vízben szoktam végezni. Sajnos kicsit "túltoltam", ennyire azért maguktól nem lógnának a 27-es lapátjai. Ezért egy kis plusz munkával voltam kénytelen jutalmazni magam, "lenyűgözött" állapotban építettem.
Sok fotót átnéztem és elég sok árnyalatát a láttam a szürkének. De szerencsére akadt a "kezem ügyébe" olyan orosz honlap, melyen ez a "22"-es látható háromnézeti képben. Itt egyértelműen kiderült a gép kékesszürke "beütése". A színt magam kevertem ki Revell 76, Revell 54, Humbrol 25 és fehér színekből. A rotorszerkezet Revell 76 és kevés Humrol 25 keveréke, a rotorlapátok pedig Revell 76 és fehér keverékével lettek lefestve, minden ecsettel.
Sajnos ahogy említettem a matricalap teljesen be volt sárgulva, használhatatlan volt. Jó pár helyről próbáltam beszerezni matricát hozzá, sikertelenül. Aztán szerencsére nem kis segítséget kaptam Zalaegerszegről, egy maradék Begemot 7203-as matricakészlet "személyében", melyből megépíthettem a "22"-es sárkányos "Helix"-et. A matricázáshoz használtam a Microscale set és sol termékeit. Jó szolgálatot tettek, a matricák szépen ráfeszültek a szegecsekre.
A túlzott rotorlapát hajlítás miatt mint említettem "lenyűgöztem" a helikoptert. Ezért arra gondoltam, hogy akkor már megérdemel egy alapot. Az alap nem más mint egy kis vágódeszka, tölgy színre pácolva. Betonimitációt karcoltam rá, festettem, füvesítettem, majd végül egy "csillagot" is kapott.
Összefoglalva, a pontatlan szerkezeti felépítés és a gyenge kabin ellenére jól építhető, mutatós kis madárka ez. Ha valaki szeretne egy ilyet, ne tétovázzon! Érdemes egyet összerakni.